Kamis, 09 Maret 2023

SUPLEMEN KHOTBAH MINGGU GBKP 12 MARET 2023

Minggu Passion IV (Okuli : “Mataku Tetap Nare Ku Jahwe”)

Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. ReyRapha Tarigan)

Invocatio : “Tapi aku tetap ernalem man baNdu o Tuhan Dibatangku, ku Kam nge aku cicio, ola aku pelepasNdu mate” (Masmur 141:8)
Ogen : Bilangen 21:4-9 (Tunggal)
Khotbah : Markus 10:35-45 (Tunggal)
Tema : NGASUP NGALOKEN KINISERAN

Minggu enda bengket kita ku bas Minggu Passion si pe-4-ken, si igelari Minggu Okuli : “Matangku tetap nare ku Jahwe”. Perkataan enda rehna i bas Pemasmur nari (Masmur 25:15a). Itandai Pemasmur ise ia ras ise Dibata. Adi andalkenna gegehna jine i bas ngalaken perbebenna labo ia ngasup. Emaka i bas kerina situasi, keadaan, matana tetap nare ku Jahwe, sebab i je me ialokenna gegeh, serpang pulah i bas Dibata nari. Bage me i bas paksa enda mulihi kita ipersingeti, imotivasi gelah matanta tetap nare ku Jahwe i bas kerina situasi si ialami kita.

Bahan khotbahta si ibere judul “Pemindon Jakub ras Johanes” (Bhs. Ind., : “Permintaan Yakobus dan Yohanes bukan memeritah tapi melayani”), pemindon anak-anak Zebedeus man Tuhan Yesus. “O Guru lit pemindon kami man baNdu, ngarap kami gelah iberekenNdu. Jesus, “Kai kin atendu si Kubahan man bandu?” (Yesus mengajar kita ketika orang datang kepada kita, kita respon dengan ramah dan positif). “Ate kami, kundul min arah kawes ras kemuhenNdu kune pagi Kam erkuasa i bas kinirajanNdu”. Mereka minta kedudukan (manusiawi, kita pun umumnya seperti itu, pengen kedudukan, kekuasaan). Kedua murid Yesus ini berasal dari keluarga nelayan yang cukup berada; Zebedeus ayah mereka, memiliki perahu sendiri dan mengupahi orang. Dan mereka pun termasuk kelompok inti murid-murid Yesus (Markus 1:29-31, menyaksikan ibu mertua Petrus disembuhkan, membangkitkan putri Yairus. Markus 5:37, Yesus dimuliakan di atas gunung; 9:2, diajak berdoa di Taman Getsemani, Markus 14:33, rsd.).

Ras sope si e, i bas Markus 9:33-37 murid-murid ersoal ise si mbelinna i bas ia, mempertengkarkan siapa yang terbesar di antara mereka. Artinya, permintaan Yakobus dan Yohanes ingin mendahului murid-murid yang lain. Dan kalau kita bandingkan dengan Matius 20:20-28, yang datang ke Yesus bukan hanya Yakobus danYohanes tapi juga bersama ibunya yang adalah Bibi Yesus (Maria dan istri Zebedeus bersaudara). Artinya ada jalur nepotisme yang dilakukan keluarga Zebedeus. Padahal ras-ras siinget, enggo petelukaliken ituriken Jesus kerna kiniseran si bakal ialamiNa, bahkan i bas bahanta Minggu nderbih alu detail ituriken Jesus kiniseran si bakal ialamiNa, iciduri, igombang-gombangi, ipek-peki ras isalibken. Seolah-olah dengan permintaan ini, dua orang muridNya ini tidak ada empatinya tetapi lebih memikirkan dirinya sendiri.

Emaka Nina Jesus seterusna, “La kap ietehndu kai sipindondu e. Ngasup kin kam minen tare calung kiniseran si arus Ku inem? Ngasup kin kam iperidiken alu peridin si arus kualoken?” I jenda Jesus ngerena kerna kiniseran. Bdk. Markus 14:36, “Ya Abba, Ya Bapa, tidak ada yang mustahil bagiMu, ambillah cawan ini dari padaKu”; Lukas 12:50, “Aku harus menerima baptisan, dan betapakah susahnya hatiKu”. Ngasup dengan cepat irespon kalak enda. Walaupe la angkana kai si ikataken Jesus, si penting keduduken. Ya memang jelas i jenda mulihi Jesus menegasken kerna kiniseran si arus ialami ajar-ajarNa, ialami pengikutNa sebab Ia pe ngenanami kiniseran. Ras i jenda Jesus menubuatken kiniseran ras kematen ajar-ajarNa ras diriNa sendiri. Yakobus mati syahid pada tahun 44 di Yerusalem (Perb. Rasul 12:2), dan menurut tradisi kuno, Yohanes hidup sampai berumur lanjut di Asia Kecil dan dibuang ke Pulau Patmos. Artinya, menjadi pengikut Yesus harus siap menderita.
“Tapi soal ise kundul arah kawes ras arah kemuhenKu labo Aku metehsa. E pagi ibereken Dibata man kalak si enggo itentukenNa” (“Tetapi  mengenai siapa yang akan duduk di kanan atau kiriKu, itu bukan Aku yang berhak menentukan. Allah yang menentukan siapa-siapa yang akan duduk di tempat-tempat itu). Walaupe Yakobus ras Yohanes ndatken kiniseran labo sada jaminen banci langsung kundul i bas ingan terhormat i surga. Kerina otoritas Dibata Bapanta.

Merawa 10 ajar-ajar si deban man Jakub ras Johanes. Sebab kalak enda pe seri sura-surana (ndai pe enggo terjadi perubaten kerna ise si mbelinna, enggo ilebei anak enda kami). Mereka marah bukan karena peduli kepada Yesus tetapi karena Yakobus dan Yohanes mendahului mereka dan masuk melalui pintu belakang. Semua ingin mendapat kedudukan. Idilo Jesus kerina ajar-ajarNa ras iberekenNa pemahamen si mbaru. Pemimpin sekuler memerintah rakyatnya dengan tangan besi dan pembesar-pembesar menjalankan kuasanya dengan keras atas mereka). Menurut pemerintah dunia ini, segala cara bisa dihalalkan untuk menjalankan pemerintahan, misalnya tangan besi, semena-mena. Melanggengkan jabatan dengan menggunakan kekerasan. Tetapi pengajaran Yesus, “Orang yang ingin menjadi besar harus mau menjadi pelayan (diakonos), dan orang yang ingin menjadi terkemuka harus mau menjadi hamba (doulos)”. Pemerentah doni cenderung peganjangken bana, ate-atem ras mpekitik kalak si deban, ielai. Tapi sebage anak-anak Tuhan, jabatan, keduduken si ibereken Tuhan banta lebih sipakeken guna nampati, melayani kalak si deban.

Ogen nurikenca, i bas perdalinen deleng Hor nari arah dalin ku teluk Akaba, guna nilahken daerah Edom, bangsa Israel la nari sabar, banci jadi dalan kalak enda enggo erdauhna (erbatu, ngincuah, nangkeng-nangkeng, embang, rsd.). Kinilasabaren e erbahanca turah perbahanen si la mehuli, lupa kalak enda nandangi perbahanen Tuhan si luar biasa. Jungut-jungut, numpahi ras la ngergaken perbahanen Tuhan. Emaka iukum bangsa Israel alu mpereh nipe si erbisa naguti kalak Israel. Sedar mulihi bangsa enda ras mindo ampun man Tuhan. Jenari mindo ia man Musa gelah ipedauh Tuhan nipe e. Keleng ate Tuhan tetap lit man bangsaNa. Isuruh Tuhan bangsa e erbahan nipe bas tembaga nari. Ise si enggo itagut nipe, ipernehenna ku nipe tembaga e, malem me pinakitna. Nipe tembaga enda me gambaren Jesus si peganjangken i kayu persilang, gelah ise pe si tek man baNa terkelin.

Tema, “Ngasup ngaloken kiniseran”, adi Minggu nderbih, “Tetap ukur mengketi kiniseran”. I bas bahan khotbahta, kiniseran reh erkiteken lit i je kerangapen, ambisius, entah pe kalak si erjabaten si la ngasup makeken jabatenna alu mehuli, rate-rate, aji mumpung. Mumpung ada jabatan melakukan kekerasan, mengeksploitasi, korupsi, akhirna genduari menderita. Ogen si pemena, kiniseran si ialami kalak Israel erkiteken alam, perdalinen si ndauh piah dungna la sabar, turah jungut-jungut, si erbahanca pereh Tuhan nipe si erbisa naguti kalak enda. Arah si e banci siidah, kiniseran reh man banta banci erkiteken salahta, keinginan daging si la terkendaliken, entah kiniseran reh labo erkiteken salahta, reh saja. Intina, kiniseran si uga gia reh man banta selaku kalak si tek arus sisikapi alu bijaksana.

Si pemena lebe, kita arus tetap nare ku Tuhan, setia ernalem man Tuhan. Datang memohon pertolongan dan memohon ampun. Jakub ras Johanes tetap setia man Tuhan sampai ku ujung geluhna, enggo pe salah pemindonna. Bangsa Israel si enggo erdosa ras jungut-jungut man Tuhan, iukum Tuhan, tapi si kedungenna nare ku nipe tembaga terkelin, selamat. Adi tetap kita nare ku Tuhan, ernalem man Tuhan, ngasup kita ngaloken kiniseran, reh tenengna kita, reh bijakna kita, reh ngasupna kita ngataken bujur ras sigejapken belinna perkuah ate Tuhan.

Si peduaken, bicara sialami pe kiniseran, pastiken maka kiniseran sialami kita guna ndalanken si ngena ate Dibata, melakukan kebenaran.

Si peteluken, kita yang mau besar, terkemuka, pemimpin (2024 Pilkada, Pemilu, Pemilihan Pt. & Dk. GBKP), sebagai orang percaya harus meneladani Yesus, mempunyai hati melayani dan berkorban. Kebesaran sejati seorang pemimpin terletak bukan pada seberapa banyak orang yang melayani dia, melainkan seberapa banyak orang yang dia layani dengan tulus dan rendah hati, bukan dalam rangka cari popularitas dan nama. Dibata si mpegegehi kita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar