PA MAMRE GBKP TGL. 4 - 10
SEPTEMBER 2016
Pdt. Larena br. Sinuhadji
(Kegeluhen Sosial) HUT
PERMATA
Ogen
: Kolose 3:21
Tema
: ANAKKU, KANDU-KANDUKU
Tujun
:
1)
Nuriken perbahanen-perbahanen si mpesega-sega anak
2)
Mereken tanda (kado) i bas perayaan HUT PERMATA
Metode
: Aksi Man PERMATA
Penjelasen Bahan Ogen
Ogenta sendah sada bagin i bas pedah-pedah praktis erpalasken etika
kristiani si isehken rasul Paulus man perpulungen i Kolose. Pedah-pedah e
menyentuh kerina bagin i bas jabu-jabu kalak Kristen, perbulangen entah pe
perbapan, ndehara entah pe pernanden, anak-anak, bage pe budak si paksa si e
masih denga lit. Lit keseimbangen pedah-pedah antara perbulangen ras ndehara,
orang tua ras anak, bage pe antara tuan ras budakna.
Pedah i bas ay. 3 enda itujuken khusus man orang tua nandangi anak- anakna
nina, “O, kam orang-tua ola rusursa junguti anakndu gelah ola bene ukurna”. I
bas Alkitab Terj. Baru (TB-LAI) nina, “Hai bapa-bapa, janganlah sakiti hati
anakmu, supaya jangan tawar hatinya”. I bas Alkitab Bahasa Indonesia
Sehari-hari (BIS) nina, “Saudara-saudara yang menjadi ayah! Janganlah menyakiti
hati anak-anakmu sehingga mereka menjadi putus asa”. Lit perbedan terjemahen i
bas bahasa Indonesia pedah enda itujuken khususna man perbapan nandangi anakna.
Adi sinen i bas bahasa aslina pe i je tertulis “pater” (bapa). Mungkin banci ka
ipahami sebage tanggung jawab duana perbapan ras pernanden, sebab i bas
piga-piga terjemahen bagi Today’s Englis
Version ras Contemporary English
Version iterjemahken “parents”. Tapi i bas kesempaten enda erkiteken PA
Mamre fokus kita i bas relasi antara perbapan ras anak-anakna.
Adi sinen budaya si dominan paksa si e, khususna budaya Romawi, lit sada
hukum si igelari Patria Potestas e me
kuasa perbapan nandangi anak-anakna (William Barclay, 2002, hlm. 244). I bas
budaya e, perbapan berhak ngelakoken kai pe nandangi anak-anakna: njadiken
buruh si erdahin i bas jumana, ndayakenca man kalak si deban, bahkan ngukum
anak-anakna seh mate. Ertina status anak paksa si e menam seri ras budak. Lit
relasi si la seimbang antara perbapan ras anak-anakna. I bas budaya si bagenda
tentuna la sue ras kiniteken kalak Kristen si erpalasken keleng ate Dibata i
bas Kristus. E maka rasul Paulus nehken pedahna man perbapan gelah ngkelengi
anak-anakna. I bas ngkelengi anak e, lit pengakun i bas orang tua nari bahwa
anak e titipen Dibata, janah orang tua ertanggung jawab nehken kerina si mehuli
man anak-anakna sue ras sura-sura Dibata.
Sue ras ogenta sendah, bentuk konkrit ngkelengi anak e me ula ban bene
ukur anak-anak (bhs. Ind. nina, “tawar hatinya”, “putus asa”) erkiteken rusursa
ijunguti. I bas bhs. Ind. ikataken, “janganlah sakiti hati anakmu”. Sakit hati
i jenda banci terjadi erkiteken ipake perbapan denga budaya Romawi ndai. Banci
ka jadi erkiteken perbapan la jadi usihen i lebe-lebe anak-anakna. Sebab perbapan
kalak Kristen e me peminpin si ertanggung jawab minpin isi jabu ku bas si
mehuli sue ras sura-sura Dibata. I bas si e wajar nge adi perbapan e jadi
usihen anak-anakna i bas kai pe, subuk i bas pengerana, cara rukur, pengelako,
rsd.
Pengkenaina
Tema si seh man banta “Anakku Kandu-kanduku” alu tujun gelah Mamre
ngasup nuriken perbahanen-perbahanen si mpesega-sega anak ras mereken tanda
(kado) i bas perayaan HUT PERMATA. PA-nta sendah ibahan i bas rangka HUT
PERMATA si pe-68-ken i bas tahun enda. Tentuna gundari enda enggo melala Mamre
si merupaken “produk” entah pe bentukan PERMATA ndube. Ertina secara
kelembagaan kategorial, PERMATA GBKP enggo melala menghasilken Mamre-mamre si
labo saja beluh berorganisasi tapi pe erkemalangen man Dibata, jadi usihen i
bas kai-kai pe. I bas si e tentuna patut kita ngataken bujur man Dibata. Adi
enggo melala Mamre si erkemalangen man Dibata tentuna cara rukurna pe nandangi
anak-anakna enggo ipelimbarui Dibata.
Sue ras tema bage pe ogenta sendah, sebage Mamre, iajuk kita gelah
tuhu-tuhu ngkelengi anak-anak erpalasken keleng ate Dibata, si secara konkrit
iwujudnyataken alu, si pemena lebe, relasi si ndeher ras anak-anak. Tema-nta sendah
nina “kandu-kandu” e me sahabat. Sebab i bas kinatana melala perbapan si
hubungenna la ndeher ras anak-anakna. I bas PA PERMATA i bas piga-piga waktu si
lepas alu tema “Mehamat er-Bapa”, melala PERMATA, khususna anak perana, si
nurikenca la ia ndeher ras bapana, lebih ndeher ia ras pernanden, bahkan rusur
la sicocoken ras bapana. Kinata si bagenda tentuna jadi bahan evaluasi man
banta perbapan. Erkiteken sosok bapa i tengah jabu seh kel pentingna i bas
tumbuh kembang anak-anakta. E maka terbeluhen kita ngaturken waktu si
berkualitas guna banci ndeher ras anak-anakta. Si peduaken, marilah kita
menjadi pendengar yang setia. Melala kasus kenakalan remaja i bas paksa gundari
enda erkiteken la lit ise pe si megiken keluhan-keluhan anak. Terkadang kita
perbapan enda enggo leben emosinta si ndarat asangken megiken lebe kai si
terjadi. Si peteluken, mari radu ras kita tuhu-tuhu jadi teladan i bas
kai pe. Si peempatken, ula lupa sibaba anak-anakta i bas pertotonta man
Dibata, gelah ipengasupNa kita jadi perbapan si idolaken anak-anakta.
PA MORIA GBKP TGL. 4 - 10
SEPTEMBER 2016
Pdt. Larena br. Sinuhadji
Si
Man Ogen : Perngandungen 3:1-24
Tema
: INGETLAH PERKUAH ATE TUHAN
Tujun
: Gelah Moria :
1)
Ngerenungken pengalamen nggeluh bangsa Israel i bas kiniseran si mesangat
2)
Tetap nginget perkuah ate Tuhan i bas kegeluhenna
Metode
: Meditasi
Penjelasen Bahan Ogen
Kitab Perngandungen isina kerna pengalamen nggeluh bangsa Israel i bas
kiniseran si mesangat sialamina, subuk kerna keruntuhen Jerusalem ras
pembuangen ku Babil. Janah kiniseran sialami bangsa Israel e situhuna erkiteken
kesalahen bangsa Israel sendiri si kedungenna iukum Tuhan arah bangsa si deban.
Amin bage gia, i bas kitab enda pe lit i je teridah kiniteken ras pengarapen
bangsa enda man Tuhan amin tuhu-tuhu mberat kiniseran si arus ialami. Janah
kiniseran enda icidahken alu bentuk puisi si rusur ipake i bas kebaktin pesta
tahunen erpuasa ceda ate kerna kiniseran si pernah ialami bangsa e. Alu bage
bangsa e ipersingeti rusur gelah tetap taat man Tuhan.
Judul i bas perikopta, “Ukumen, erkadiola ras pengarapen” (i bas Alkitab
TB-LAI nina, “Penghiburan dalam penderitaan”). Rikutken judul situlisken i bas
bahasa Karo, maka enggo kerina lit i je: ukumen bas Dibata nari erkiteken
kejahaten bangsa e, penyesalen ras tetap erpengarapen man Tuhan gelah ipulahi
Tuhan i bas ukumen nari.
Kiniseran-kiniseran si ialami bangsa Israel jelas ituriken i bas kerina
ayat-ayat si jadi ogenta: igera ku kegelapen si seh kel bagesna, iulih-ulihiNa
rusur nggudam, daging ras kulingna ipelepasNa kesip, tulan-tulanna meripuk
ibahanNa, itamaken ras ieruk ku bas penjara, ipaksa nggeluh i bas kegelapen
kematen si rasa lalap, iiket alu rante, jadi sasaren anak panah, idampesken seh
getem, ipesega-sega ras itawai kala, ipaksa guna nginem inemen sipagit. Idehken
Tuhan ayona seh ku taneh dingen penggelen ipenna perban man batu rintik. Perban
mesangatna kiniseran sialami bangsa e, enggo lupa pe ia uga nanamna
mejuah-juah, uga dame ras malem ate, persan besurna alu erbage-bage kiniseran.
Bahkan la nari atena gedang nggeluh, pengarapenna nandangi Tuhan enggo bene. Tapi
kedungenna turah mulihi semanangat ras pengarapen bangsa e, erkiteken ingetna
keleng ate Tuhan si la erkeri-kerin (bdk. Kel. 20:5-6, iukum Tuhan kalak si ernembeh
ate baNa, anak-anakna seh ku kesusuren si peteluken ras peempatken, tapi tetap Kukelengi
kalak si engkelengi Aku seh kempak meribu-ribu kesusuren). Beliden keleng ate
Tuhan asangken ukumen si bakal entah pe si enggo isehkenNa asal kita erkadiola
ras hidup baru bagi si ngena ateNa. Keleng ate Tuhan mbincar tep-tep
erpagi-pagi, bali tetapna ras matawari si pultak arah Timur. Bagem icidahken
Pergandungen banta maka keleng ate Tuhan si pasti dingen la ersibar, la
erkeri-kerin ku bas kegeluhenta. Robah dingen nggeluhlah bagi si ngena ateNa.
Pengkenaina
Labo lit kita manusia si nggeluh i doni enda si isilahi perbeben. Pasti
lit kerina perbebenta, tapi enggo pasti beda kadar beratna setiap jelma.
Kelebihenta kalak si tek man Kristus asum kita ngenanami kiniseran, maka Tuhan
mereken gegeh man banta, dingen kiniseran e la melebihi kapasitas gegehta, janah
pasti Tuhan nampati kita mereken serpang pulah (bdk. 1 Kor. 10:13). E maka
perlu ipertanyaken kedewasan kinitekenna asum litna perbeben dekahen kita
kelsehen, jungut-jungut, nalaken kalak bahkan Tuhan lit ka deba murtad ras
ndelis bana guna ndungi persoalenna.
Tetap ernalem man Tuhan ras ula sirangi perpulungen. Lit ungkapen
ngatakenca, asum meriah ukurta sibagiken sukacita man teman, kalak pe ikut
ermeriah ukur. Asuk sedih kita erkiteken mbuena persoalenta, sibagiken man
teman, sharing kita, reh nahangta
siakap maba baban si mberat e. Tuhan tetap erdahin arah gegeh, pengarapen,
keriahen ukur bage pe keluarga ras teman si tetap memotivasi kita asum kita
iderpa perbeben.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar