KHOTBAH GBKP MINGGU TGL. 11
SEPTEMBER 2016
Nrs. Pdt. Larena br.
Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)
Minggu Perdamen
Invocatio
: “Tadingkenlah kejahaten, lakokenlah kai si mehuli, bulatkenlah ukurndu erbahan
perdamen”
(Masmur
34:15)
Ogen
: Pilemon 1:7-20 (Responsoria)
Khotbah
: Heber 12:12-17 (Antiponal)
Tema
: MERIAHLAH RAS ISE PE
Penjelasen Bahan Pustaka Si Badia
Surat man kalak Heber itulisken alu tujun mpegegehi perpulungen kalak
Heber si sangana ngenanami kiniseran si mesangat. Kiniseran si mesangat e
teridah i bas bindu 10:32-34 i ja perpulungen enda igombangi dingen isakiti i
lebe-lebe jelma si nterem, erta-ertana keri irampasi kalak. Erkiteken situasi
si bagenda rupana, perpulungen enggo reh urakna janah labo sitik si itadingkenna
kinitekenna (murtad). Bahan khotbahta ibere judul “Pedah dingen pertenget”
(terj. BIS, “Petunjuk dan peringatan”) i bas Alkitab TB-LAI ay. 1-17 ibere
judul “Nasihat supaya bertekun dalam iman”. Ay. 12 e me kutipen i bas Jes. 35:3
nari merupaken kiasan si ertina ersemangatlah mulihken, megegehlah, i bas
ndalani kegeluhen. Ay. 13 e me kutipen i bas Kuan. 4:26 nari, si ertina
tetaplah erdalan i bas dalan si benar (dalan Tuhan) gelah kekoten isalihken
jadi gegeh i bas Tuhan nari (dipulihkan). Duana ayat enda i bas penafsiren si
deban banci iertiken gelah si megegeh mpegegehi si la megegeh kinitekenna,
mereken semangat man si enggo kote kinitekenna ras mabai si enggo bene
kinitekenna mulihken ku Tuhan. Ay. 14, “meriahlah ras ise pe”, i bas bhs. Ind.
nina, “berusahalah hidup damai dengan semua orang” (BIS, “berusahalah untuk
hidup rukun dengan semua orang) ikaitken ras “nggeluh bagi si ngena ate Tuhan”,
i bas bhs. Ind. nina, “kejarlah kekudusan” (BIS, “berusahalah juga untuk hidup
suci”), iumputi alu kalimat “sabab adi la bage ise pe labo banci ngidah Tuhan”,
i bas bhs. Ind. nina, “sebab tanpa kekudusan tidak seorangpun akan melihat
Tuhan (BIS, “sebab tidak seorang pun dapat melihat Tuhan kalau ia tidak hidup
seperti itu”). Kedamen ras kekudusen e me tanda-tandana Dibata erdahin i
tengah-tengah perpulungen, janah e me tanda-tandana kalak si erkiniteken man
Dibata sebab lit kedamen ras kekudusen i bas dirina. Kedamen ras kekudusen e me
bagin si la terpisahken i bas proses segedang geluh erkiniteken man Dibata. Emaka
perpulungen iajuk gelah erpala-pala (berusaha) erbahan suasana si dem alu
kedamen ras kekudusen, i bas dirina sendiri, i tengah-tengah perpulungen si
sada kiniteken, bage pe i tengah-tengah masyarakat si lenga itandaina Yesus
Kristus, gelah kerina jelma banci ngenanami keleng ate Dibata. Ay. 15-17 e me
pengajuk gelah geluh sitatang-tatangen, sikeleng-kelengen, siergan,
sihamat-hamaten, simaaf-maafen, ersada sada ras si debanna i bas perpulungen
kalak si tek, gelah la lit ise pe si jadi batu antuken si erbahanca ceda pusuh
perukuren anggota perpulungen (bhs. Ind., “akar pahit”, “racun”) apai ka seh
nadingken kinitekenna man Yesus Kristus (murtad).
Bahan ogenta nuriken kerna perentah rasul Paulus man Pilemon gelah
ialokenna mulihken budakna si Erguna (Onesimus) si sempat kiam nadingken
Pilemon erkiteken mungkin itangkona sen entah barang si kerajangen Pilemon,
banci ka erkiteken melala utangna man Pilemon (tersirat i bas ay. 18). Pilemon
enda sekalak peminpin perpulungen kalak si tek i Kolose. Ikataken “perentah”
erkiteken Pilemon e me rekan pelayanen entah pe anak rohani rasul Paulus, tek
rasul Paulus maka Pilemon enda ngasup ngaloken ras erdame ras budakna si Erguna
ndai. Bage pe tek rasul Paulus maka si Erguna enda enggo tuhu-tuhu ertobat ras
geluh erkiniteken man Tuhan Yesus Kristus. Mindo kel Paulus gelah si Erguna
enda lanai ialoken sebage budak tapi sebage seninana i bas Kristus. Paulus si
njaminisa.
Invocationta i bas Alkitab TB-LAI nina, “jauhilah yang jahat dan
lakukanlah yang baik, carilah perdamaian dan berusahalah mendapatkannya!” I bas
Alkitab BIS nina, “Jauhilah yang jahat, lakukanlah yang baik, usahakanlah
perdamaian dengan sekuat tenaga”. Perbahanen-perbahanen si mehuli ndeher ras
perdamen, janah perdamen e arus iwujudnyataken i bas kegeluhen enda.
Aplikasi
Point-point penting si banci sirenungken arah kerina bahan Pustaka si
Badianta sendah e me: 1) bahan khotbahta ngingetken kita maka dame, kedamen,
perdamen e me bagin si la terpisahken i bas erkiniteken man Yesus Kristus. Erkiniteken
e me relasi si mehuli ras Dibata si enggo leben iwujudnyataken Dibata i bas Yesus
Kristus i tengah-tengah doni enda. 2) Emaka i bas invocationta dame e arus tuhu-tuhu
siupayaken iwujudken i bas kegeluhenta si tep-tep wari ras ise pe, i ja pape, i
bas kondisi si kugana pe. Em tandana Dibata erkuasa i bas geluhta si mpengasup
kita nggeluh sue ras sura-sura Dibata (hidup dalam kekudusan). 3) Arah bahan
ogenta, perdamen ertina ngasup kita ngaloken teman si erbahan salah man banta. Janah
dame e mpengasup kita geluh ermeriah ukur ras ise pe tanpa memandang status
sosialna, sukuna, agamana, rsd. Em si nimaksudken ngaloken kalak si deban uga
litna (labo berarti membiarkan ketidakbenaran).
Lit sada kutipen arah sekalak tokoh si geluhna ibaktikenna guna perdamen
doni enda ras pelayanen man kalak si musil entah pe kalak si imarginalken i
India e me Mother Teresa, nina, “Peace is not something you wish for. Peace is
something you make, something you do, something you are, something you give away”.
Ertina kurang lebih, “Damai itu bukan hanya sesuatu yang kita harapkan kita terima
dari orang lain, damai itu harus kita ciptakan, damai itu harus kita lakukan,
damai itu adalah kita, dan damai itu harus kita berikan kepada orang lain”.
Ertina, dame, perdamen, kedamen e labo cukup hanya irananken entah pe
idiskusiken saja tapi arus siciptaken, silakoken ras sibagiken. Ibenaken i bas
dirinta sendiri. Sebab mekatep kita pe lenga banci erdame ras dirinta. Lenga ngasup
kita ngaloken keberadaanta. Kecewa kita man dirinta sendiri erkiteken geluhta
la bagi si niarapken kita, umpamana. Selain si e, mekatep ka kita mbiar ngadapi
kegeluhen si reh si erbahanca geluhta idemi alu rasa cemas, kuatir, la lit
kedamen i bas dirinta sendiri. I bas si e perlu kita menata dirinta alu
ngaloken keberadaan dirinta, tek kita maka kerina si lit bas kita, kerina si
enggo icapai seh asa gundari, kerinana lit i teruh perkuah ate Dibata. Dibata
si meteh si terbaik i bas kegeluhenta. Mindo kita i bas pertotonta gelah
ipengasup Dibata kita ngaloken keberadaan dirinta. Kenca enggo kita ngasup
erdame ras dirinta sendiri, perdamen e perlu siwujudken i tengah-tengah
keluarganta. Sebab penakit-penakit sosial si terjadi i tengah-tengah masyarakat
salah sada penyebabna erkiteken la lit kedamen i tengah-tengah keluarga. I bas
si e tentuna adi lit persoalen i tengah-tengah keluarganta dungilah alu dame,
simaafen sada ras si debanna. Kenca kita enggo banci nggeluh i bas perdamen i
tengah-tengah keluarganta, babalah ku tengah-tengah Gerejanta. Gelah persadanta
i bas Kristus tuhu-tuhu idemi alu kedamen si tuhu-tuhu (tulus), labo semu,
tampak luar, jaga imej, rsd. Sebab lit ka pemahamen maka dame e gelah dame-dame
saja, gelah ula rubat, gelah ula gejek, rsd., padahal adi memang lit konflik,
konflik e la idungi alu payo, mbiar kita ndungisa, piah dungna mpeturah “akar
pahit” i bas relasinta sada ras di debanna. Dame e labo berarti terbebas i bas konflik
nari, sebab la lit kita si sempurna. Mari sikelola alu payo konflik si lit gelah
banci kita siajar-ajaren i teruh keleng ate Dibata. I bas si e tentuna perlu
kita meteruk ukur, berbesar hati, nggit kita erlajar, nggit kita ikoreksi. Mari
sievaluasi dirinta, adi lit persoalenta ras senina turangta sada perpulungen, simaafen
kita.
Mari radu ras kita ertoto, mindo gegeh arah Dibata nari gelah ipengasupNa
kita jadi agen-agen perdamen i japa pe, ras ise pe kita bergaul, i bas kondisi
si kugana pe. Gelah keleng ate Dibata i bas Yesus Kristus tuhu-tuhu banci inanami
kalak si deban si lenga itandaina Yesus Kristus.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar