PJJ GBKP TGL. 11 - 17 SEPTEMBER 2016
Nrs. Pdt. Larena br. Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)
Tema : RADIKALISME (Perb.
Rasul 8:1-3)
Penjelasen
Bahan Ogen & Perenungen
Perbahanen Rasul e
me kitab si nuriken sejarah pajekna perpulungen kalak Kristen entah pe Gereja.
Adi sioge benaken bindu 1 nari, kenca Yesus Kristus iangkat ku Surga, Kesah si
Badia nusur ras ndemi kalak si tek sue ras si enggo ipadanken Dibata. Kenca
peristiwa pentakosta, Petrus ngerana man kalak si nterem janah lit kira-kira 3
ribu kalak ertobat ras iperidiken. Melala tanda-tanda sengget si ibahan
ajar-ajar Yesus raduken ras ipembarkenna Berita si Meriah sue ras si enggo
iamanatken Yesus Kristus man ajar-ajarNa (Perb. Rasul 1:8). I bas sada sisi
memang perpulungen kalak Kristen reh teremna (bdk. Perb. Rasul 4:4), tapi i bas
sisi si deban melala kiniseran si nialami perpulungen kalak si tek paksa si e.
Piga-piga contoh kiniseran e banci inen i bas Perb. Rasul 4:1-4 (Petrus &
Johanes ipenjaraken); 5:17-42 (Rasul-rasul ngenanami kiniseran); 6:8-15 &
7:54-60 (Istepanus itangkap ras ibentari alu batu seh mate). Kenca kematen
Istepanus, penganiayan man kalak si tek reh belinna. I bas ogenta sendah Saul,
si paksa si e lenga itandaina Yesus Kristus, ersura-sura engkernepken
perpulungen kalak si tek (ay. 3, bdk. ps. 9:1-2). Si jadi penungkunen, kai
penyebab si mpeturah ancamen, kekerasen ras penganiayan man kalak Kristen paksa
si e?
Penyebabna, si
pemena lebe erkiteken litna perbedan kiniteken. Lit dua kelompok si
berbeda paksa si e, e me kelompok kalak Yahudi si ijemakna denga alu paguh
Hukum Musa ras kitab Nabi-nabi (e me agama Yahudi) ras kalak Yahudi si enggo
iikutkenna pengajaren-pengajaren Yesus Kristus. Awalna memang lenga terbedaken
antara kalak Yahudi si eragama Yahudi ras kalak Yahudi si iikutkenna ajaren-ajaren
Yesus Kristus. Mulai terbedakan benaken Perb. Rasul 11:26, sebab i je kelompok
pengikut Kristus igelari kalak Kristen. Perbedan antara dua kelompok enda reh meruncingna
erkiteken reh teremna kalak Yahudi si eragama Yahudi beralih keyakinen jadi kalak
Kristen, i bas Perb. Rasul 4:4 jumlah kalak Kristen reh tambahna jadi 5 ribu
kalak. Daya tarik kelompok Kristen seh belinna bekas pendahin Kesah si Badia si
mpeturah cara nggeluh si berbeda e me : sikeleng-kelengen sada ras si debanna,
ersada ukurna, la lit perbedan antara budak ras kalak bebas, la lit si
kekurangen i bas kelompok kalak Kristen, rsd.-na (bdk. Perb. Rasul 2:43-47;
4:32-35). Situasi si bagenda mengusik peminpin-peminpin agama Yahudi erkiteken
reh urakna perpulungenna. Kedungenna turah nembeh ras cian ate man kelompok
Kristen (bdk. Perb. Rasul 4:1-2; 5:17). Seh i jenda situhuna dalan kekerasen i
bas dungi persoalen banci denga iredam adi peminpin-peminpin agama Yahudi nggit
mengevaluasi dirina ras erbahan perbaiken-perbaiken i bas agamana.
Tapi erkiteken la
ngasup menahan nembeh ras cian ate ndai maka ipakena dalan kekerasen. Enda
merupaken penyebab si peduaken, la ngasup kalak si eragama Yahudi, khususna para
peminpinna, bersikap secara positif i bas litna kiniteken si berbeda. Cian ras
nembeh ate mpeturah kekerasen. Sebalikna, kelompok Kristen amin pe mbue secara
jumlah, la ipakena cara-cara kekerasen erkiteken pengajaren-pengajaren Yesus
bage pe rasul-rasul si mengutamaken kekelengen, la membalas kejahaten alu
kejahaten, rsd. Saul i bas konteks ogenta sendah mewakili paham radikalisme si lit
i bas peminpin-peminpin agama Yahudi. Paham radikalme enda labo saja erkiteken
reh urakna perpulungen agama Yahudi, tapi erkiteken la iangkaina alu payo
kinitekenna sendiri. Pengangkan si la payo nandangi kinitekenna sendiri banci
siidah umpamana salah sadana i bas Perb. Rasul 7:1-53 i bas khotbah Istepanus i
lebe-lebe Pengadilen Agama, ras si debanna khususna pengajaren-pengajaren Yesus
Kristus kerna si e (bdk. Mat. 23 ras paralelna i bas Injil si deban). Enda
merupaken penyebab si peteluken, pengangkan si la payo nandangi kiniteken
sesekalak banci mabai ku cara-cara kekerasen.
Tema i bas PJJ-nta
sendah e me “Radikalisme”. Akap kami definisi i bas Wikipedia nari banci
nambahi pengangkanta kerna radikalisme si lit i bas buku PJJ-nta, nina :
“radikalisme bila dilihat dari sudut pandang keagamaan dapat diartikan sebagai
paham keagamaan yang mengacu pada fondasi agama yang sangat mendasar dengan
fanatisme keagamaan yang sangat tinggi, sehingga tidak jarang penganut dari
paham (aliran) tersebut menggunakan kekerasan kepada orang yang berbeda paham
(aliran) untuk mengaktualisasikan paham keagamaan yang dianut dan dipercayainya
untuk diterima secara paksa”. I bas definisi enda maka kerina agama ras
penganut-penganutna berpotensi ikenai radikalisme. Kelompok Kristen amin pe
tercatat i bas sejarah sebage kelompok si rusur datken perlakuan kekerasen pe
tercatat ka i bas sejarah sebage kelompok si usur ipakena cara-cara kekerasen
man kelompok-kelompok keyakinen si deban. Perlu i jenda ibedaken kerna istilah “radikalisme”
enda, sebab kata “radikal” labo berarti negatif. Radikal akar katana “radic”,
ertina mengakar. Perobahen si mehuli si niperluken salah sadana e me radikal,
ertina perobahen seh ku akar-akarna. Yesus Kristus erbahan geraken si radikal i
tengah-tengah masyarakat Yahudi, umpamana. Jadi radikalisme i jenda maksudna
pemaksaan kehendak alu cara-cara kekerasan erpalasken keyakinen tertentu. E me
radikalisme aktif. Lit ka radikalisme pasif, e me karakterisitik eksklusif, la
nggit ergaul ras kalak si deban erkiteken la sada pemahamen, entah pe
menganggap diri paling benar, mekeng (keras kepala), tetap berkeras dengan pendapatnya
sendiri, la nggit ngaloken pendapat kalak, rsd.
Si jadi
perenungenta, kai si banci ilakoken kita guna membendung radikalisme enda? Si
pemena lebe arus lit pemahamen entah pe sikap si positif nandangi
perbedan kiniteken si lit, alu cara menanamkan sedini mungkin sikap saling
menghormati antar umat beragama. Alu bage banci mpeturah penghargaan nandangi
teman-temanta si la sada kiniteken ras kita. Karakteristik eksklusif perlu
sikikis alu kepedulianta nandangi masyarakat sekelewetta. Si peduaken, tuhu-tuhu
nggit kita erlajar alu mbages kerna kinitekenta. Adi sinen kinierbagen si lit i
bas kiniteken Kristen tentuna melala si arus sipelajari alu mbages gelah
idatken kita pemahamen kerna kiniteken Kristen si menyeluruh, komprehensif,
entah pe lengkap, labo setengah-setengah. I bas si e tentuna mindo kita man
Dibata gelah ipengasupNa kita erlajar alu tutus kerna kinitekenta. Si
peteluken ula nggit kita terpancing i bas isu-isu si ikembangken
pihak-pihak tertentu guna menebar kebencian man si berbeda suku, agama, ras,
dan antar golongan (SARA). Si peempatken, siusihlah Yesus
Kristus ras ajar-ajarNa si meritaken Berita si Meriah alu cara-cara si dem
kekelengen labo alu cara-cara paksaan apai ka alu cara-cara kekerasen, sebab
Kesah si Badia nge si mpeturah kiniteken sesekalak, tugasta e me meritaken
Berita si Meriah i bas kerina pengkebet geluhta si ncidahken keleng ate
Kristus.
Cataten : Bujur ikataken kami man Pt. Bp. Iben Ginting, Pt. Em. Bp. Jop Peranginangin, Pt. Bp. Juharta Surbakti, ras Pt. Bp. Ema Tarigan. Masuken-masukenndu i bas Sermon Tgl. 7/9/2016 enggo masuk i bas revisi bahan PJJ-nta enda. Dibata si masu-masu pelayanenta.
Cataten : Bujur ikataken kami man Pt. Bp. Iben Ginting, Pt. Em. Bp. Jop Peranginangin, Pt. Bp. Juharta Surbakti, ras Pt. Bp. Ema Tarigan. Masuken-masukenndu i bas Sermon Tgl. 7/9/2016 enggo masuk i bas revisi bahan PJJ-nta enda. Dibata si masu-masu pelayanenta.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar