Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. ReyRapha Tarigan)
Palas Teologi Perjanjian Lama
Si Man Ogen : Kejadin 2:18-23
Tema : ITEPA GUNA NAMPATI
Tujun Gelah Moria :
1. Nggargari tujun Dibata nepa diberu
2. Mbiasaken geluhna guna nampati
Metode : Brainstorming (Curah Pendapat)
Penaruh
Lit si ngatakenca bagenda nina, “Seorang penolong pasti lebih kuat daripada yang ditolong, karena itu wanita punya peran penting di dunia ini.” Peran diberu sebage si nampati dilaki rusur jadi bahan perdebaten. Nampati i bas kai? Apakah seri ras pembantu? Ras penungkunen-penungkunen si debanna. I bas PA Moria sendah radu ras kita erlajar kerna diberu sebage penampat erpalasken teologi Padan Si Ndekah, khususna i bas kitab Kejadin si jadi bahan ogenta.
Mpebagesi Kata Dibata
Ogenta sendah akap kami enggo biasa sioge e me kerna Dibata si njadiken manusia, dilaki ras diberu. I bas ay. 18 ikataken Dibata niNa, “La mehuli adi manusia nggeluh sisada-sisada. Kubahanlah teman si cocok man bana, guna nampati ia” (bhs. Ind., “penolong baginya, yang sepadan dengan dia”). Ayat enda ncidahken dua hal si penting, si pemena, enggo irencanaken Dibata maka manusia e me makhluk sosial si nggeluh berdampingan ras saling membutuhken sada ras si debanna. Dilaki membutuhken diberu bage pe sebalikna, diberu lit guna melengkapi dilaki bage pe sebalikna. Si peduaken, la lit si ganjang teruken antara dilaki ras diberu, duana radu ijadiken Dibata alu proses si unik guna jadi teman si sepadan. Ay. 19-20 nuriken kerna proses penciptaan ras penamaan rubia-rubia. Ay. 20 je lit penegasen maka teman si sepadan man manusia dilaki labo rubia-rubia tapi manusia diberu.
Ay. 21 nuriken kerna proses Dibata njadiken manusia diberu si ijadiken arah tulan rang-rang dilaki nari. Melala kita si enggo meteh maka tulan rang-rang enda simbolisasi kesederajatan, tafsiren si deban ngatakenca sebage simbol dekat dengan hati si harus sikelengi ras silindungi, rsd. Si menarik i bas ay. 22 je ikataken maka Dibata si naruhken manusia diberu ndai man dilaki, ertina kita ras diberu-diberu si deban si lit i sekelewetta, Dibata si naruhkenca alu rencanaNa si mehuli, emaka diberu e tuhu-tuhu meherga. Ay. 23 e me pernyataan manusia dilaki kenca enggo itaruhken Dibata man bana manusia diberu. Pernyataan manusia dilaki i jenda akap kami labo nuduhken superioritas dilaki nandangi diberu tapi ekspresi pengataken bujur erkiteken enggo lit tinepa si sepadan ras ia e me manusia diberu. Terjemahen BIS-BIMK akap kami tepat, nina, “Ini dia, orang yang sama dengan aku.”
Erkaiten ras makna “penampat” entah pe “penolong,” akap kami lit sada tafsiren si menarik i bas Reformed Exodus Community nari bagenda nina.
Posisi Hawa sebagai “penolong” (‘ēzer) telah menimbulkan banyak perdebatan. Dalam hal apa Hawa menjadi penolong? Beberapa penafsir menduga Hawa adalah penolong dalam menjaga dan memelihara taman (Kej. 2:15). Yang lain mengusulkan penolong dalam hal melahirkan keturunan (Kej. 1:28). Yang lain lagi memilih untuk tidak membatasi bentuk pertolongan yang bisa diberikan oleh Hawa (bdk. Pkt. 4:9-10; Ams. 31:10-31).
Walaupun dalam perkembangan selanjutnya dan dalam realitas sehari-hari perempuan memberikan banyak pertolongan kepada laki-laki, tetapi makna utama yang ingin disampaikan di Kej. 2:18b tampaknya berhubungan dengan tugas perempuan dalam menghasilkan keturunan. Hal ini sesuai dengan tujuan penciptaan laki-laki dan perempuan di Kej. 1:26-28. Dukungan lain didapat dari kisah selanjutnya di pasal 3. Allah menjanjikan bahwa keturunan perempuan akan menghancurkan kepala ular. Dari sisi bahasa Ibrani yang dipakai terdapat permainan kata yang jelas antara zera’ (“keturunan”) dan ‘ēzer (“penolong”).
Walaupun dalam perkembangan selanjutnya dan dalam realitas sehari-hari perempuan memberikan banyak pertolongan kepada laki-laki, tetapi makna utama yang ingin disampaikan di Kej. 2:18b tampaknya berhubungan dengan tugas perempuan dalam menghasilkan keturunan. Hal ini sesuai dengan tujuan penciptaan laki-laki dan perempuan di Kej. 1:26-28. Dukungan lain didapat dari kisah selanjutnya di pasal 3. Allah menjanjikan bahwa keturunan perempuan akan menghancurkan kepala ular. Dari sisi bahasa Ibrani yang dipakai terdapat permainan kata yang jelas antara zera’ (“keturunan”) dan ‘ēzer (“penolong”).
Posisi Hawa sebagai ‘ēzer harus dibedakan dengan pembantu. Dari sisi arti kata ‘ēzer maupun konteks Kej. pasal 1-2 tidak ada petunjuk yang mengarah pada inferioritas Hawa atas Adam. Kenyataannya, kata ‘ēzer dalam Alkitab justru seringkali dipakai untuk pihak yang lebih kuat. Dari 19 kali pemunculan kata ini, 16 di antaranya ditujukan kepada TUHAN sebagai penolong umatNya (Kel. 18:4; Ul. 33:7, 26, 29; Mzm. 33:20; 70:6; 115:9-11; 124:8; 146:5) atau pada suatu bangsa yang lebih kuat dari bangsa lain (Yes. 30:5; Yeh. 12:14; Hos. 13:9). Penyelidikan yang obyektif dan komprehensif menunjukkan bahwa kata ‘ēzer pada dirinya sendiri tidak menyiratkan bahwa yang menolong adalah lebih kuat daripada yang ditolong. Kata ini hanya menunjukkan bahwa yang ditolong tidak memiliki kekuatan yang cukup, sehingga membutuhkan bantuan dari orang lain (Yos. 1:14; 10:4, 6; 1 Taw. 12:17, 19, 21, 22).
Penjelasan di atas juga mendapatkan dukungan dari kata kěnegdô (“sepadan”) yang menerangkan ‘ēzer. Secara hurufiah kata ini berarti “seperti apa yang di hadapannya.” Kata yang hanya muncul dua kali (Kej. 2:18 & 20) ini menyiratkan makna kesejajaran. Perempuan tidak lebih rendah (inferior) atau lebih tinggi (superior) daripada laki-laki.
Pengkenaina
Kerna palas teologi Padan Si Ndekah kerna peran diberu i bas Kej. 2:18-23 akap kami enggo tangkas i bas penjelasen ogenta i datas. Emaka PA-ta sendah mpegegehi kita kerina diberu, maka kita enda tinepa Dibata si meherga. Tema “Itepa guna nampati” akap kami sada penghargaan si mbelin man banta maka kehadirenta tuhu-tuhu ibutuhken, berguna, berpengaruh, berdampak mehuli man sekelewetta. Janah kehadirenta e me kehadiren si proaktif, berinsiatif, labo si pasif. Ertina alu palas kiniteken si jelas, marilah kita jadi Moria-Moria si proaktif, ras berinisiatif i bas nampati bagi tujun si peduaken.
I bas hal si deban, ngasup kita rukur kerna kesetaraan si saling melengkapi, labo mendominasi. Sebab i bas jaman gundari enda enggo enterem diberu si sukses i bas bidangna masing-masing. Janah kesuksesen e maun-maun erbahanca kita meganjang ukur, sepele nandangi perbulangenta, bahkan ngelakoken KDRT. Ertina KDRT labo hanya ilakoken dilaki, tapi diberu pe lit si ngelakokenca. Janah KDRT enda labo terjeng secara fisik, tapi banci ilakoken secara tekanan psikis, entah pe tekanan mental nandangi perbulangenta, si mungkin secara kebeluhen ras penghasilen materi ndauh i teruh kita selaku ndeharana.
Marilah kita jadi penampat-penampat si maba pasu-pasu man sekelewetta. Sibenaken i bas jabuta masing-masing, kenca bage jadi penampat si luar biasa i bas pelayanen i gereja bage pe masyarakat sekelewetta. Gelah arah kehadirenta i japa pe kita ringan, gelar Dibata termulia. I bas diskusi bage pe brainstorming sendah banci sicakapken terdauhen peran konkrit kai saja si banci silakoken. Dibata si mpegegehi kita kerina Moria GBKP.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar