Kamis, 29 Juni 2023

SUPLEMEN PJJ GBKP TGL. 2 - 8 JULI 2023

Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. ReyRapha Tarigan)

Tema : BEREKEN KAI SI KUPERLUKEN (Kuan-kuanen 30:7-9)
(GBP/Tata Nilai : Keugaharian)

Penaruh

I bas bahasa Karo adi enggo iumputi alu “sa” maka ertina enggo negatif. Umpamana, mbuesa, pentarsa, ntabehsa, mbesursa, rsd. Adi siterjemahken ku bas bahasa Indonesia, terlalu entah pe berlebih-lebihan. Kerina si berlebih-lebihan tentuna labo mejile ras bermanfaat.

PJJ-ta sendah lit kaitenna ras Tata Nilai GBKP si peteluken e me “keugaharian”. Keugaharian lit kaitenna ras “rasa cukup”, secukupnya, labo berlebihen janah labo kekurangen.  

Mpebagesi Kata Dibata

Ogenta sendah lit i teruh judul perikop “Ranan si Agur”, i bas bhs. Ind., nina, “Perkataan-perkataan Agur.” Kamus alkitab.sabda.org ngatakenca Agur bin Yake enda gelar samaran Salomo. AlkiPEDIA ngatakenca perikop enda e me pertoton si Agur. Pertoton Agur enda ibenaken alu pengakun kiniteken Agur maka Dibata e maha kuasa, isehkenNa kerina si ipandankenNa, janah Dibata jadi ampang-ampang man kerina kalak si ndarami penampat i bas IA nari

Kenca enggo ibelasken Agur pengakun kinitekenna nandangi Dibata si isembahna, iumputina alu pemindonna. I bas ay. 7 ikataken Agur, “O Dibata, ope denga aku mate kupindo man bandu perkara enda.” I bas Alkitab terj. BIMK, “Ya Allah, aku mohon sebelum aku  mati, berikanlah kepadaku dua hal ini.” Ope denga aku mate, entah pe sebelum aku mati, enda erkaiten ras pemindon Agur kerna pembaharuan geluhna si hanya banci terwujud i bas kegeluhen i doni enda. Rikutken Matthew Henry Comentary, nina, “Selama aku terus hidup di negeri orang-orang hidup, biarlah aku terus dipimpin oleh anugerahMu dan pemeliharaanMu.”

Pemindon Agur lit i bas ay. 8. Si pemena, mindo ia gelah ula sempat ibelaskenna kata la tuhu. I bas terj. BIMK, nina, “Jangan sampai aku mengucapkan kata-kata curang dan dusta.” I bas terj. TB-LAI, nina, “Jauhkanlah dari padaku kecurangan dan kebohongan.” Pemindon enda banci iertiken sebage pengakun dosa Agur. Banci iertiken mindo Agur gelah ipengasup Dibata ia ngelawan kuasa dosa i bas kegeluhenna. Pemindon enda akap kami seri bagi pertoton si iajarken Tuhan Yesus, “Ola min kami ibaba Kam ku bas percuban tapi olangilah kami idur si ilat nari,” i ja i bas pemindon enda tersirat kelemahenta selaku manusia si memang harus terus itegu-tegu ras ipegegehi Dibataj i bas ngelawan kuasa dosa.

Pemindon si peduaken, “ula pelepasNdu aku musil entah bayak. Berekenlah man bangku kai si ku perluken.” Alasen pemindon enda lit i bas ay. 9, nina, “Sabab kune bayak aku banci jadi maka la aku perlu Kam. Janah adi musil aku banci jadi nangko aku seh maka juru Dibatangku.” I bas pemindon enda akap kami, mungkin pernah inanami Agur jadi kalak bayak, entah pe mugkin pernah iidahna kecenderungen kalak bayak si merasa paling berkuasa, erbahanca erdosa ia la nari perlu akapna penampat i bas Dibata nari. I bas dampar si deban, mungkin pernah ka inanami Agur kemusilen, i ja kemusilen banci mabai kalak erbahan dosa alu nangko entah pe mencemarkan gelar Dibata.

Jadi gelah terhindar i bas kencenderungan erbahan dosa, mindo Agur gelah ibereken Dibata kai si iperlukenna saja. I bas terj. BIMK, “Berikanlah kepadaku hanya apa yang kuperlukan.” Pemindon enda akap kami seri ras Pertoton Tuhan, “Bereken man kami nakan cukup i bas wari sendah enda.” Ertina Pustaka Si Badia ngajarken man banta gelah mencukupkan diri alu hal-hal si memang jadi kebutuhenta. Kerna si e pengalamen Rasul Paulus banci jadi usihen i bas Fil. 4:11-13, nggit Paulus erlajar encukupken diri alu kai si lit i bas ia. Si jadi ulihna i bas ia erlajar e, idatken Paulus kemalemen ate i bas kerina keadaan, subuk i bas paksa kekurangen bage pe i bas paksa kelebihen, erkiteken kuasa si ibereken Kristus man bana. Ipengasup Dibata Paulus ngalaken kerina keadaan (bdk. pengajaren Paulus man Timotius i bas 1 Tim. 6:6-10). 

Situhuna i bas pengalamen Paulus enda, erlajar kita maka i bas kerina keadaan banci ka kita erbahan dosa. Labo terjeng i bas keadaan bayak entah musil saja, tapi i bas keadaan cukup pe banci kita ngelakoken dosa. Ertina kitalah alu kinitekenta si mengendaliken keadaan, labo keadaan si mengendaliken kita. I bas si e pindolah gegeh i bas Dibata nari gelah ipengasupNa kita ngalaken kerina keadaan janah ipengasupNa kita lalap ngataken bujur i bas kerina keadaan.

Versi Audio Silahkan Klik : https://youtu.be/79CCe1AlqNk

Pengkenaina

Tema i bas PJJ-ta sendah mabai kita semakin memahami Tata Nilai GBKP si peteluken e me keugaharian. Pdt. Dr. A.A. Yewangoe i bas situs PGI tgl. 28 Feb. 2018 mereken penjelasen kerna spiritualitas keugaharian, bagenda nina. Menurut KBBI, “ugahari” (atau ke-ugahari-an) adalah kesederhanaan, kesahajaan; walaupun harta yang bersangkutan melimpah ruah, ia tokh hidup dalam “ugahari” dan sangat dicintai oleh rakyatnya. Sebagai demikian, dapat dikatakan bahwa “ugahari” adalah kesiapan untuk hidup sederhana, merasa cukup dengan yang ada, tidak serakah dengan yang ada (kendati berlimpah-ruah). Ini juga menyiratkan bahwa seseorang yang hidup dalam ke-ugahari-an tidak harus bertarak (asketis - mengasingkan diri) dalam kehidupan. Ia tidak perlu munafik dengan kehidupan ini. Yesus Kristus menjalani kehidupan yang sangat ugahari, sehingga bahkan bantalpun IA tidak punya untuk meletakkan kepalaNya (lihat Matius 8:20; Lukas 9:58). Tokh IA tidak tabu menerima undangan makan dari orang-orang kaya. Yohanes Pembaptis adalah contoh lain dari kehidupan ugahari itu, kendati sebagai seorang putra imam ia mempunyai hak-hak menikmati hidup. Banyak para nabi di era Perjanjian Lama memperlihatkan sikap hidup ke-ugahari-an itu. Intinya, di dalam menjalani kehidupan ugahari seseorang mampu mengendalikan dirinya. Ia sadar bahwa masih banyak orang-orang lain yang membutuhkan (apakah itu sandang, pangan, mau pun papan). Ia tidak akan menghabiskan persediaan (apapun) secara rakus dan loba sebab masih ada orang-orang lain yang membutuhkan.”

I bas uraian Pdt. Yewangoe i datas jelas maka keugaharian e me salah sada nilai hidup Alkitabiah si seharusna jadi bagian i bas kegeluhenta si tep-tep wari sebage kalak si tek man Yesus Kristus. E maka i bas tahun pelayanan 2021 - 2025, GBKP mencanangkan 5 tata nilai si salah sadana e me keugaharian. I bas Buku GBP GBKP 2021 - 2025 hlm. 44 lit je deskripsi dan peta perilaku Tata Nilai GBKP K3 - Keugaharian.

Deskripsi keugaharian adalah: Mampu mengendalikan diri dan hidup sederhana dalam sikap kecukupan dan bersedia berbagi dengan orang lain agar semua ikut merayakan kehidupan, karena percaya bahwa rahmat Tuhan cukup untuk semua ciptaanNya (Mat. 6:11; 1 Tim. 6:8; Fil. 4:11-13).

Panduan perilaku keugaharian adalah:
  • Ikhlas menerima kehidupan yang ada
  • Bersyukur atas setiap berkat yang diterima
  • Menggunakan berkat pada hal-hal yang bermanfaat dan berarti

Kata kunci keugaharian adalah:
  • Sederhana, bersahaja
  • Secukupnya
  • Berbagi
  • Keseimbangan

Kalimat afirmasi keugaharian adalah:
“Kami insan GBKP menjalani hidup dengan selalu bersyukur atas apa yang ada, karena percaya bahwa rahmat Tuhan cukup untuk semua ciptaanNya.”

Perilaku yang dianjurkan dalam keugaharian adalah:
  • Gaya hidup bersahaja tetapi tidak murahan
  • Peduli terhadap sesamanya agar mereka dapat hidup dalam kecukupan juga
  • Empati kepada orang-orang yang miskin dan menderita tanpa memandang perbedaan ras, suku, golongan atau pun agama.
  • Selalu bersama orang-orang yang diperlakukan tidak adil namun hidup dalam kebenaran.

Kenca enggo sipahami, marilah sikembangken sikap hidup kristiani ugahari. Erlajar kita arah ogenta sendah, i ja Agur mindo i bas pertotonna gelah ipengasup Dibata ia nggeluh secukupnya. Dibata si mpegegehi kita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar