Kamis, 16 Februari 2023

SUPLEMEN KHOTBAH MINGGU GBKP 19 PEBRUARI 2023

MINGGU ESTOMIHI (Jadilah Man Bangku Lingling Kecion)
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. ReyRapha Tarigan)
 
Invocatio : “Tapi panah Jusuf tetap paguh, janah tanna tetap megegeh, erkiteken gegeh Permakan si Mada Kuasa Dibata Jakub, Sekawal Israel” (Kejadin 49:24)
Ogen : Matius 16:21-24 (Responsoria)
Khotbah : Jesaya 50:4-6 (Tunggal)
Tema : TUHAN MEREKEN PENGERTIAN I BAS KINISERAN
 
Penaruh
 
“Jadilah bagiku gunung batu tempat perlindungan” (Maz. 31:3b)
 
Minggu enda bengket kita ku bas Minggu-minggu Passion, minggu kiniseran si ialami Tuhan Yesus. Secara khusus i bas Minggu enda igelari Minggu Estomihi, “jadilah man bangku lingling kecion”, erpalasken pertoton Daud i bas Masmur 31:3b. Gunung batu  bermakana alegoris, kiasan yang berarti tempat perlindungan, ada banyak ayat dalam Alkitab yang merujuk kepada arti gunung batu. Kitab Mazmur, Yesaya. Situasi Daud sulit, tempa-tempa igejapkenna la lit temanna, bahkan Tuhan pe enggo iakapna nadingken ia. Ay. 23, “Aku menyangka dalam kebingunganku, aku telah terbuang dari hadapanMu, tetapi sesungguhnya Engkau mendengarkan aku”. I bas kesusahen, turah kepaniken, iakapna la lit nari temanna, bahkan Tuhan pe enggo nadingken ia. Tapi kedungenna lit kesadaren i bas dirina maka Tuhan kap lingling kecion, gunung batu tempat perlindungan. Pasti Tuhan akan menolong!
 
Penjelasen Perikop
 
Pasal 50 menjelaskan pengharapan Nabi Yessaya tentang pertobatan bangsa Israel  yang pada watku itu ada dipembuangan, yang digambarkan  sebagai terang man bangsa-bangsa.
 
Pasal 50:1-3, e me teguren Dibata man bangsa Israel si la nggit mulihken ras taat man Tuhan.  Allah menegur bangsa Isael si mengeluh ras nalahken Tuhan i bas penderitaan si ialami kalak enda i bas pembuangen. Hukumen Dibata man bangsa enda terjadi erkitken kesalahen bangsa e sendiri. Enggo bage idah Tuhan kurang ketaatan i bas bangsa enda. Ay. 2, “Tupung aku reh lako ngkelinisa engkai maka bangsaKu la lit ngalo-ngalosa”, ras i bas ay. 4-9  kebalikenna, ketaatan hamba Tuhan (suruh-suruhen Tuhan) i bas dalanken si iperentahken Tuhan, si biasa igelari “Nyanyian Hamba Tuhan”, ende-nden suruh-suruhen Tuhan.
 
Menjadi terang nandangi bangsa-bangsa si deban, e me tugas konkret sebage Hamba Tuhan si setia. Kai saja tugasna?
  1. Kata-kata si ndarat i bas biberna nari, kata-kata si memberkati, menguatkan, memotivasi, mpegegehi. Gelah banci kupegegehi kalak si latih alu kata-kata. Ras enda jelas, erkiteken Tuhan ngajari. Ay.4, “Tuhan si erdolat enggo ngajari aku ngerana”. Ada statement  yang mengatakan demikian, “Perkataan yang mengandung kekuatan adalah sebanding dengan pagi hari yang selalu memberi pengharapan baru”. Ertina, suruh-suruhen Tuhan iarapken arah kata-katana banci mpekeke ukur kalak, mereken semangat man si kote, si latih, Itulah lidah seorang murid! Bukan kebalikannya, membully, menyakitkan, menjatuhkan, menghancurkan. Kadang tanpa kita sadari, mungkin bahasa kita, ungkapan kita sekedar basa-basi mengisi percakapan, rupanya bisa menghancurkan. Seorang teman jumpa ras teman SMA-na si erdahin i bas Supermarket. “Wah udah lama ya kita ga jumpa. Sudah merid, berapa anak, sudah berapa lama kerja di sini?” Dijawab, “Lima tahun”. “Berapa gaji kamu?” Dijawab, sekian”. “Wah terlalu kecil itu mah (ga bisa nabung, ga bisa jalan-jalan). Kalau aku jadi kamu, ngomong sama bos, minta  naikkan gaji, kalau ga ngapain kamu pertahankan di sini, ga ada masa depan”. Rupanya si kawan terima bulat-bulat, padahal sedekah enda geluhna, geluh jabuna fine-fine saja. Akhirna, ngerana ia man bosna, tambahi gaji. Bosnya kasih argumen belum ini (bla bla bla begini situasi pekerjaan). Akhirna si kawan ndarat. Iakapna murah ndarami dahin. Si ndai keluargana baik-baik saja, anak-anak sekolah, kebutuhan keluargana cukup. Perban la nari ia erdahin, pikiran suntuk, uang masuk la lit, hanya mengandalkan ndeharana si buka warung kecil-kecilan, suami istri ndai pe kedungenna rusur rubat. Akhirna keluarga enda sirang. Bangsa Tuhan si iwakili alu Hamba Tuhan arus ngasup jadi terang man bangsa-bangsa, secara khusus pakaikan lidah sebagai lidah seorang murid.
  2. Selain Tuhan ngajari ngerana, Tuhan juga mempertajam pendengaran untuk mendengar seperti seorang murid (“Tep-tep erpagi-pagi ipekekeNa ukurku lako ndengkeh ken pengajarenNa man bangku”), kita mampu berkata kata dengan baik ketika diawali dengan mau mendengar suara Tuhan, mendengar pengajaran Tuhan, ras erkiteken pinggelta enggo terbiasa megiken sora Tuhan, pengajaren Tuhan, pinggelta e pe ngasup megiken isi pusuh teman (“Setiap pagi Ia mempertajam pendengaranku untuk mendengar seperti seorang murid”). Mendengar bukan hanya dengan telingga, tapi mendengar dengan hati. Sebab mekatep kita ateta lalap ibegiken, curhat temanta, lenga pe ia dung mpedarat isi pusuhna, enggo minter sipotong, “aku pe bage nge nak” rst.
  3. Suruh-suruhen Tuhan si taat, si taat, siap dibentuk melalui duka dan derita (“penderitaan membentuk kita menjadi tangguh”). Siap menghadapi penderitaan, tidak lari dari penderitaan, tapi dihadapi. Tuhan sendiri mereken pengertin, maka la ia surut i bas ngalaken kiniseran, la ngelawan. “Ku tareken gurungku man kalak si mekpek aku, bage pe isangku man kalak si ngeruah janggutku”. Kai si inubuatken i bas kitab Jesaya enda nyata terjadi i bas diri Yesus. I bas ogenta ndai jelas, “Aku la banci lang lawes ku Jerusalem, la banci lang Ku nanami erbage-bage kiniseran i bas pemimpin-pemimpin Jahudi, imam-imam si mbelin ras i bas guru-guru agama Jahudi nari”, la banci lang : harus. Walaupun dihambat oleh Petrus, itu tak akan terjadi, labo banci jadi e man bandu. Merawa Yesus, “Laweslah i bas aku nari o Iblis, perukurenndu perukuren manusia kap, labo perukkuren Dibata”.
 
Tema, “Tuhan mereken pengertin i bas kiniseran”. Arah Minggu Pasion I enda kita mulihi iajari guna ngenehen kiniseran dengan prespektif si mbaru, si positif. Kita tidak mencari, tidak meminta penderitaan, tapi pasti datang. Nina Yesus, “Ise atena ikut ras Aku, ipersilahangna bana, ipersanna kayu persilangna jenari iikutkenna Aku”. Menyangkal diri, memikul salib. Mari siusih Yesus, taat ngalaken kiniseran seh mate i kayu persilang, tapi keke Ia i bas si mate nari, ras imuliaken Dibata, genduari kundul Ia bas kursi Kinirajan Surga.
 
Mbue ungkapen si menggambarken penderitaan akan diubahkan Tuhan ketika taat, kuat tangguh menghadapinya, “Kiniseran kite-kite ku si jore”, “No gain without pain”, “Tiada kesuksesan tanpa penderitaan”, “Berakit-rakit ke hulu berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu senang kemudian”. Mbue pengertian si ate Tuhan ajarkenNa man banta; gelah kita reh matangna, reh dewasana, melalui penderitaan lebih lagi kita mengandalkan Tuhan, kita terbatas, tapi Tuhan la terbatas, kuasaNa tetap erdahin, nai genduari seh rasa lalap.
 
Melalui penderitaan otot-otot rohani kita dikuatkan dan dikokohkan seperti Jusuf. Arah kiniseran dalanna kita banci naik kelas, naik level! Emas si banci ceda pe isepuh, apai ka kinitekennta si ndauh asangken emas. Orang yang pernah mengalami penderitaanlah yang akan mengalami kemenangan, kejayaan dan kerendahan hati (Lihat di LG).
 
Pentutup
 
Rikutken minggu enda, Minggu Estomihi, entah kiniseran kai pe si ialami kita, terlebih sebage kita suruh-suruhen Kristus yang tetap membela kebenaran, membela keadilan, memberitakan Kabar Baik (labo hanya sakit-penyakit, ekonomi), tapi tetap berintegritas i bas dahin, kedungenna kita imutasiken bas ingan si lebih la sikap, hadapi dan tetap tangguh! Jadiken Tuhan sebage lingling kecion, batu tempat perlindugan kita!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar