PA MORIA GBKP
TGL. 16 - 22 APRIL 2017
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)
HUT KAKR GBKP
Ndampingi Anak
Ogen : Maleaki 2:15-16; 2 Timotius 1:5
Tema : MPEKENA-KENA ANAK JADI BANGSA DIBATA
Tujun : Gelah Moria :
1) Jadi usihen anak-anakna er-Dibata (Eunike & Lois)
2) Ngasup njadiken dirina ingan nuri-nuri anak-anak (konselor)
Metode : Sharing Pengalamen
Penjelasen Bahan Ogen & Relevansi
1. Maleaki ertina “utusenku” (Mal. 3:1), ia sekalak
nabi utusen Dibata i bas paksa kenca bangsa Israel mulih pembuangen i Babilon
nari janah Rumah Pertoton enggo ipajekken mulihi. Situasi paksa si e bangsa
Israel lenga pulah i bas kekuasaan bangsa si deban. Bangsa Persia ngkuasai
Yehuda paksa si e janah bangsa e arus nggalari pajak (Mal. 1:8). Terjadi kelihen
erkiteken lit labang si ncedaken juma bangsa e (Mal. 3:11). I bas keadaan si
bagenda rupana melala kalak Israel termasuk peminpin-peminpinna si enggo bene
kinitekenna man Dibata ras ngelakoken perbahanen-perbahanen si la sue ras
peraten Dibata (Mal. 1:1-2:8).
2. Bahan ogenta si pemena masuk i bas perikop alu
judul “Kelapatuhen bangsa e man Dibata”, i bas terjemahen Alkitab TB-LAI nina
“TUHAN memarahi Israel karena kawin campur dan perceraian”. Arah judul i bas
bhs. Indoensia nari teridah maka kinilapatuhen bangsa Israel erkaiten ras erjabu
ras diberu-diberu si nembah dibata-dibata si deban, janah melala terjadi
perceraian. Perceraian e me sada hal si la sue ras peraten Dibata (bdk. Kuan
2:17; Hos. 2:18-19; rsd.), emaka ay. 14-16 rusur ijadiken palas kesetiaan i bas
perjabun. Si jadi penekanen i bas PA-nta sendah e me ay. 15, i je ikataken maka
sura-sura Dibata i bas perjabun e me : 1) setia i bas padan perjabun; 2) ipupus
anak-anak si tuhu-tuhu kal bangsa Dibata. “Bangsa Dibata” i bas bhs. Ind. nina,
“keturunan ilahi” entah pe “menjadi umat Allah yang sejati”.
3. Kai enda antusenna? Sue ras tema bage pe tujun
PA-nta sendah, maka erpalasken bahan ogenta si pemena, i bas mpebelin-belin,
mendidik entah pe ngajari anak-anak arus lebe lit kiniersadaan arih antara bapa
ras nande. Setia i bas padan perjabun banci iertiken, bapa ras nande ersada
arih i bas kai pe termasuk i bas membimbing anak-anak nandai Dibata, ngajari
alu teladan geluh gelah terbentuk karakteristik bangsa Dibata, keturunen ilahi,
entah pe menjadi umat Allah yang sejati, e me generasi si mbiar ras mehamat man
Dibata.
4. Ogenta si peduaken nuriken kerna Timotius ras orangtuana
(Lois ras Eunike). Timotius tubuh ras mbelin i tengah-tengah keluarga campuren
i Listra nari, nandena kalak Yahudi Kristen, bapana sekalak si labo kalak
Yahudi (Perb. Rasul 16:1). Pendidiken dasarna bage pe pendidiken kinitekenna idatkenna
i bas ninina nari Lois ras nandena Eunike. Lois ras Eunike enda tuhu-tuhu
berhasil menerapken pola pendidiken si seimbang antara pemeteh secara umum bage
pe erkiniteken man Dibata. Emaka i bas ogenta si peduaken ikataken rasul Paulus
nina, “Kuinget tutus atendu erkiniteken bali ras kiniteken nini tudungndu Lois
ras nandendu Eunike. Tek aku maka i bas kam pe lit kiniteken si bage”. I bas
TB-LAI nina, “Sebab aku teringat akan imanmu yang tulus ikhlas, yaitu iman yang
pertama-tama hidup di dalam nenekmu Lois dan di dalam ibumu Eunike dan yang aku
yakin hidup juga di dalam dirimu”. Ertina pemeteh kerna kiniteken bage pe geluh
erkiniteken si payo enggo tuhu-tuhu isehken Lois ras Eunike man Timotius.
5. Kai si enggo ibahan Lois ras Eunike enda akap kami
perlu siusih, i ja Moria tuhu-tuhu berperan penting i bas membentuk karakter
anak-anak si erkemalangen man Dibata. Gelah pola pendidikan si seimbang mencakup
kecerdasen intelektual, emosional ras spiritual enda banci ka ipesusur
anak-anakta ku generasi berikutna. Ertina i bas kita mendidik anak-anak, labo saja
soal ngajarken si mehuli man anak-anakta sue ras Kata Dibata, tapi perlu ka
isadari kerna metode, cara, entah pe pola pendidikan si mehuli man anak-anakta.
Maun-maun ateta nehken pengajaren si mehuli tapi caranta entah pe metodeta
kurang pas piah dungna tujunna la tercapai. Umpamana, ngeranai lalap si
ilakoken kita, si irananken situhuna mehuli nge, tapi erkiteken la nari lit kesempaten
anak-anak guna nuri-nuri piah dungna anak-anak pe enggo kisat megiken kita. Lit
kesempaten guna kita ngerana, tapi bereken kesempaten man anak-anakta guna
nuriken kai si nialamina, kai penggejapenna, entah pe kai pendapatna, adi lit
si kurang mehuli je maka kita ngerana alu sikap si bersahabat. Pola pendidikan
jaman si nai i ja orang tua rusur mekpeki anak-anakna akap kami ula nai
siterusken sebab hal si bage erbahanca ceda pusuh perukuren anak-anakta, janah
piah dungna enggo la nai lit gambaren Dibata si perkeleng i bas kita orangtuana.
6. Mendidik anak-anak memang labo hal si murah, butuh kerja
keras, ketutusen, kesabaren, kinigenggengen, rsd. Tapi tek kita adi erpengendes
kita man Dibata, iberekenNa kerina si ibutuhken kita i bas kita nehken
pendidiken si mehuli man anak-anakta, khususna ipengasupNa kita jadi teladan si
mehuli sue ras peratan Dibata man anak-anakta. PA-nta sendah ilaksanaken i bas
rangka menyambut HUT KAKR i bas tgl. 18 April (si pe-127 tahun-ken). Selamat HUT
KAKR ninta. Mari radu ras sidukung pelayanen man anak-anakta i bas KAKR GBKP.
Dibata si masu-masu kita kerina.
PA MAMRE GBKP
TGL. 16 - 22 APRIL 2017
Nrs. Pdt. L. br. Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)
HUT KAKR
Ogen : Masmur 127:3-5
Tema : ANAKKU KANDU-KANDUKU
Tujun Gelah Mamre :
1) Banci mereken perhatian ras waktu si cukup man anak-anak
2) Mbangun hubungen emosional si erat antara bapa ras anak
Metode : Sharing (mehuli pe adi reh kam ku PA Mamre ras anak-anak i
tengah jabu)
Penjelasen Bahan Ogen & Relevansi
Masmur Salomo enda erjudul “Muji kiniulin Dibata”, i
bas Alkitab TB-LAI “Berkat Tuhan pangkal selamat”, i bas Alkitab Bahasa
Indonesia sehari-hari (BIS-BIMK) “Memuji kebaikan Tuhan”. Ende-enden ziarah
enda termasuk salah sada ende-enden si iendeken kalak Yahudi sanga erdalan
nangkih ku Yerusalem i bas ngerayaken 3 perayaan agama Yahudi si penting e me :
Paskah, Pondok Daun, ras Pentakosta. I bas ende-enden ziarah enda teridah
kiniteken bage pe pengarapen kalak Yahudi kerna jabu si ipasu-pasu Dibata. I
bas si e lit telu hal penting i bas jabu kalak Yahudi erpalasken Masmur 127 e
me : rumah entah pe ingan tading jabu, pendahin, ras pro-kreasi entah pe generasi
penerus jabu. Telu hal enda situhuna saling erkaiten sada ras si debanna. Berikut
enda penjelasenna.
Si pemena, tujun jabu ibenaken i bas rumah nari. Rumah
labo saja igunaken sebage ingan tading tapi lit tujunna erpalasken kiniteken
man Dibata. Emaka i bas ay. 1 ikataken, arus maka Dibata si mantekisa. Ertina
Dibata arus jadi tiang si utamana gelah tujun jabu erpalasken kiniteken man
Dibata banci terwujud e me : jabu jadi ingan ersembah man Dibata, jabu jadi ingan
mbangun kiniteken si paguh man Dibata, janah jabu jabu ingan mbangun relasi si
mehuli ras kerina isi jabu. Adi enggo ibenaken i bas jabu-jabu nari kerna Dibata
si jadi tiang si utamana maka ise pe si ndarat i bas rumahna nari enggo pasti jadi
pasu-pasu man masyarakat sekelewetna.
Si peduaken kerna pendahin. Dibata enggo erdahin nepa
doni enda ras kerina isina, janah Dibata tetap erdahin guna ncukupi kebutuhen
doni enda. E me si jadi palas kiniteken i bas erdahin. I bas ay. 2 teridah je
secara tersirat pemahamen kiniteken kalak Yahudi kerna pendahin. Kai pe si idahiken
guna ncukupi kebutuhen jabu arus leben ipalasi alu kiniteken maka Dibata ngenca
si mereken rejeki man isi jabu, janah rejeki e ibereken Dibata alu keleng
ateNa. Palas enda mabai ise pe si erdahin tuhu-tuhu ertanggung jawab i bas
pendahinna, janah mpengasup jabu e menikmati hasil pendahinna.
Si peteluken kerna pro-kreasi entah pe nciptaken
generasi penerus jabu si erkemalangen man Tuhan. Anak e me anugerah Tuhan si
mbelin i bas jabu, emaka kerehen anak-anak i bas sada jabu usur imaknai sebage
pasu-pasu Dibata. I bas ay. 3 ikataken, “anak-anak e, pasu-pasu i bas TUHAN
nari kap”. I bas tradisi kalak Yahudi anak dilaki ernilai lebih asangken anak
diberu. Emaka i bas terjemahen bhs. Indonesia ikataken, “anak-anak lelaki
adalah milik pusaka dari pada TUHAN”. Tapi i bas kinitekenta anak dilaki entah diberu
seri nilaina duana milik pusaka i bas Dibata nari man banta. I bas ay. 4
ikataken maka anak ipebali ras anak panah i bas tan si mbisa. “Si mbisa” e me
gambaren kita orangtuana. Maksudna masa depan anak-anakta bergantung i bas kita
nari orangtuana. Ku ja siarahken masa depan anak-anakta, ku si mehuli entah ku
si la mehuli? Tentu arapenta gelah anak-anakta memiliki masa depan yang cerah
ras jadi kebangganta labo jadi kemalun man banta orangtuana. Emaka i bas ay. 5
ikataken, “Sangap kap kalak si melala anak panahna si bage” nggambarkenca hasil
akhir i bas sada proses si gedang nari i bas pebelin-belin bage pe membentuk
karakter anak-anakta. Ertina sope datken kesangapen e lit proses si arus
idalanken orangtua i bas nciptaken generasi penerus jabu si erkemalangen man
Tuhan.
Yesus Kristus i bas pelayanenNa labo mbeda-bedaken
pelayanenNa man kalak si dewasa bage pe pelayanen man anak-anak. Kerinana
datken pelayanen si seri kualitas ras kuantitasna. Sebab anak-anak i bas
pemahamen Yesus labo manusia si lenga lengkap tapi manusia seutuhna si arus
datken keselamaten bagi kalak si enggo dewasa (bdk. Mat. 18:3-5,10; Mat.
19:13-15).
Tema si seh man banta i bas rangka menyambut HUT KAKR tahun
enda e me “Anakku kandu-kanduku” alu tujun gelah Mamre banci mereken perhatian
ras waktu si cukup man anak-anak, bage pe ngasup mbangun hubungen emosional si
erat antara bapa ras anak. Kandu-kandu ertina sahabat yang tidak terpisahkan,
teman karib, ras teman bermain. Arah tema-nta sendah iajuk kita gelah namaken i
bas pola rukurta maka anak-anakta e me kandu-kanduta. Engkai maka bage? Sebab
memang i bas tradisinta urusen anak-anak biasana jadi tanggung jawab Moria. Adi
tanggung jawabta Mamre hanya memenuhi kebutuhan hidup jabu. Erkiteken si e maka
rusur terjadi Mamre si kurang komunikasina ras anak-anak, tempa-tempa bagi la
lit ikatan batin ras anak-anak. Adi la lit ikatan batin emaka la iteh kita kai
si jadi perukuren, perasaan, bage pe sura-sura anak-anakta. Maun-maun sekalina
kita ngerana ras anak-anakta usur sibaba rawanta asangken leben ndengkehken kai
si jadi perukuren, perasaan, bage pe sura-sura anak-anakta.
Tapi gundari enggo melala Mamre si tuhu-tuhu
erkemalangen man Dibata. Amin pe enggo latih erdahin ibana ka waktuna si khusus
guna menjalin relasi si mehuli ras anak-anakna gelah terjalin ikatan batin
entah pe ikatan emosional si ndeher. Emaka i bas PA-nta sendah iajuk kita gelah
erlajar arah bahan ogenta. Si pemena, mari radu ras kita njadiken rumahta ingan
ersembah man Dibata, ingan mbangun kiniteken si paguh man Dibata, ras ingan
mbangun relasi si mehuli ras kerina isi jabu. Adi enggo si mehuli sibenaken i
bas rumahta nari, ndarat kita i bas rumahta nari jadi pasu-pasu kita man kalak
si deban. Si peduaken, tutus kita i bas pendahinta. Si peteluken mari radu ras kita
nciptaken generasi penerus si erkemalangen man Dibata alu pengajaren-pengajaren
si mehuli sue ras Kata Dibata, baik i bas pengerananta bage pe teladanta.
Selamat HUT ninta man KAKR GBKP, mari radu ras
sidukung pelayanen man anak-anakta i bas KAKR, bagi si enggo iteladanken Yesus
i bas pelayanenNa, bage ka sibahan dukungenta man KAKR, baik secara moril bage
pe materil, gelah reh meningkatna kualitas bage pe kuantitas pelayanenta man
generasi penerus Gereja si berhasil i bas geluh kinitekenna, karirna, bage pe
perjabunna i bas sada paksa waktu kari. Memang labo hal si murah i bas proses
nciptaken generasi penerus si sukses i bas kai pe, tapi teklah kita maka Dibata
si mpengasup ras mpegegehi kita.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar