PA MORIA GBKP
TGL. 2 - 8 APRIL 2017
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)
Terpenalem : Tanda Ndidik Anak
Ogen : 2 Timotius 3:10-17
Tema : NEHKEN PENGAJAREN SI KUH
Tujun : Gelah Moria :
1) Nggargari pengajaren si ipeseh Paulus man Timotius
2) Terpenalem ngajarken anak alu mereken usihen
Metode : Menginventarisasi Bentuk-bentuk Kecerdasan
Penjelasen Bahan Ogen & Relevansi
1. Timotius (Yun. Τιμόθεος
ertina “memuliakan Tuhan”) e me sekalak
ajar-ajar rasul Paulus si penting si ipercaya Paulus (1 Kor. 4:17; 16:10; 2
Kor. 1:19). I bas piga-piga surat rasul Paulus gelar Timotius usur isebutken (2
Kor. 1:1; 1 Tes. 1:1; Pilemon 1). Timotius enggo ianggap Paulus bagi anakna
sendiri (1 Tim. 2:1). Gelar Timotius masuk jadi salah sada kitab i bas Pustaka
si Badianta e me salah sada surat si ipeseh rasul Paulus man ajar-ajarna. Ertina
sosok Timotius enda iakui Gereja-gereja Perdana sebage sekalak tokoh si layak
iteladani pengkebet geluhna. I bas tradisi kalak Katolik ras Ortodoks, ikataken
Timotius itangkuhken rasul Paulus jadi pimpinen Gereja i Epesus i bas tahun 65,
ngelai perpulungen Epesus 15 tahun dekahna, janah mate i bas tahun 97 i Epesus
i bas usiana 80 tahun. I bas tradisi e ituriken kematen Timotius erkiteken
erkhotbah ia gelah perpulungen ula ngikuti prosesi penembahen berhala,
erkiteken si e merawa kalak Epesus, ibenteri kalak si merawa e alu batu seh ku kematenna.
2. Ogenta sendah e me surat si peduaken si isehken
rasul Paulus man Timotius. Teridah maka Timotius enda e me sekalak ajar-ajar si
patuh, iikutkenna kerina si mehuli si iajarken Paulus i bas teladan geluhna ras
pelayanenna (ay. 10-13). Ay. 14-17 e me pergegeh man Timotius gelah tetap
ndalanken si benar sue ras peraten Dibata, tetap erpenggurun man Dibata arah erlajar
Pustaka si Badia gelah semakin iperlengkapi i bas pelayanenna. I bas sada sisi,
banci kita erlajar arah rasul Paulus si ngajari Timotius labo saja arah
pedah-pedahna tapi arah teladan geluhna. Tapi i bas sisi si deban banci ka kita
erlajar arah kegeluhen Timotius. Engkai maka bagi murah kel rasul Paulus
ngajari Timotius? Sebab i bas pengalamen geluhta, melala anak-anakta si mesera
kel man ajaren. Apai ka i bas kita si profesina sebage pengajar entah pe guru, tentu
enggo iteh kita apai karakterisitik murid si murah kel iajari ras murid si
mesera kel iajari. Tentu enda lit latar belakangna.
3. Timotius tubuh ras mbelin i tengah-tengah keluarga
campuren i Listra nari, nandena kalak Yahudi Kristen, bapana sekalak si labo
kalak Yahudi (Perb. Rasul 16:1). Pendidiken dasarna bage pe pendidiken
kinitekenna idatkenna i bas ninina nari Lois ras nandena Eunike. Lois ras
Eunike enda tuhu-tuhu berhasil menerapken pola pendidiken si seimbang antara
pemeteh secara umum bage pe erkiniteken man Dibata. I bas 2 Tim. 1:5 ikataken
rasul Paulus nina, “Kuinget tutus atendu erkiniteken bali ras kiniteken nini
tudungndu Lois ras nandendu Eunike. Tek aku maka i bas kam pe lit kiniteken si
bage”. I bas TB-LAI nina, “Sebab aku teringat akan imanmu yang tulus ikhlas,
yaitu iman yang pertama-tama hidup di dalam nenekmu Lois dan di dalam ibumu
Eunike dan yang aku yakin hidup juga di dalam dirimu”. Ertina pemeteh kerna
kiniteken bage pe geluh erkiniteken si payo enggo tuhu-tuhu isehken Lois ras
Eunike man Timotius. I bas 2 Tim. 3:15 ikataken rasul Paulus nina, “kitik-kitikndu
nari enggo ietehndu kerna Pustaka si Badia, si ngasup mereken kepentaren man
bandu, e me si mabai kam ku keselamaten arah kiniteken man Kristus Yesus”. Pola
pendidiken dasar kalak Yahudi paksa si e termasuk je erlajar ngoge ras hafal
Pustaka si Badia kitik-kitik nari. E pe enggo isehken Lois ras Eunike alu
mehuli. E maka terbentuk mentalitas pembelajar yang baik i bas diri Timotius,
si erbahanca bagi murah kel rasul Paulus ngajari Timotius.
4. Akap kami pola pendidiken si seimbang enda perlu
jadi usihenta. Sebab jaman gundari enda melala orangtua si tutussa nekolahken
anak-anakna seh ku tingkat doktor, tapi la seimbang kualitas ras kuantitasna i
bas pendidiken erkiniteken si payo man Dibata. Melala kuantitas ras kualitas sikeriken
guna pendidiken formalna ngenca. Apakah si e la payo? Payo, tapi adi la
seimbang antara kecerdasan intelektual, emosional ras spiritual, emaka labo terbentuk
mentalitas pembelajar yang baik bagi Timotius. Lit i bas ia kiniteken,
kesaberen, kekelengen, ras kinigenggengen (ay. 10). Piah dungna anak-anakta la ia
siap ndalani kegeluhenna amin pe meganjang sekolahna, sikap pendahinna, rsd. Sebab
geluh enda kompleks sifatna, labo terjeng menguasai sada bidang ilmu seh ku
tingkat doktor kenca bage enggo dung. Melala hal si deban i bas geluh si
kompleks enda si membutuhken kebeluhen emosional ras spiritual : sabar, tekun, percaya
diri, kinigenggengen, kekelengen, sikap hormat, menghargai sesama, rsd. Si e
kerina biasana labo idatken anak-anakta i bas pendidiken formal.
5. Ateta min gelah anak-anakta sukses i bas pendidiken
formalna seh ku tingkat si meganjangna, sikap pendahinna ras sikap geluh
perjabunna i bas paksana kari, melala ertana tapi tutus erkiniteken man Dibata,
dem alu kekelengen, sabar, megenggeng, mehamat man orang tua ras kalak si
deban, ngasup ia ngergai ras erdiate nandangi kalak si deban, beluh
erkomunikasi, beluh bekerja sama, rendah hati, pang menghadapi masalah ras ngasup
erbahan jalan keluar si mehuli i bas masalah si nihadapina, rsd. E me arapenta
kerina. Tapi si e kerina membutuhken komitmen ras kerja keras i bas kita nari
orangtuana. I bas si e mari radu ras kita erlajar memanfaatkan waktu si lit alu
payo gelah kerina bidang pendidiken si ateta ikuasai anak-anakta banci tersehi
alu maksimal. Sipindo gegeh i bas Dibata nari gelah ipengasupNa kita nehken
pengajaren-pengajaren si mehuli sue ras peraten Dibata arah pengkebet geluhta.
PA MAMRE GBKP
TGL. 2 - 8 APRIL 2017
Nrs. Pdt. L. br. Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)
Mamre Erdiate
Ras Ertanggung Jabab Nandangi Kesejahteran Masyarakat
Ogen : Jeremia 29:7
Tema : TANGGUNG JABAB MAMRE I BAS MASYARAKAT
Tujun : Gelah Mamre ikut ertanggung jabab ngukurken kiniulin masyarakat
Metode : Diskusi
Penjelasen Bahan Ogen & Relevansi
Bahan ogenta usur ijadiken dasar teologis i bas
tanggung jawab sosialta i tengah-tengah doni enda. Ogenta e me pergegeh si
isehken nabi Jeremia arah suratna man bangsa Israel si sangana lit i bas taneh
pembuangen i Babel. Sope si e, enggo inubuatken nabi Jeremia maka 70 tahun
ndekahna masa pembuangen i Babel (Jer. 25:11), tapi i bas ay. 10 ogenta sendah,
ikataken nina, “Kenca bage nina TUHAN, “Adi enggo genep pitu puluh tahun kam i
Babilon, Kuperdiateken me kam dingen padanKu pe Kusehken, maka Kubaba kam mulih
ku tanehndu”. Kai si arus ilakoken bangsa Israel i taneh pembuangen Babel?
Nimai-nimai bage-bage saja seh keri 70 tahun? Lang, ogenta sendah ngatakenca, “Erdahinlah
guna kiniulin kuta-kuta ku ja kam enggo Kubuang jadi tabanen. Ertotolah guna
keperlun kuta e sabap adi sikap ia kam pe ikut sikap”. I bas Alkitab TB-LAI nina,
“Usahakanlah kesejahteraan kota ke mana kamu Aku buang, dan berdoalah untuk
kota itu kepada TUHAN, sebab kesejahteraannya adalah kesejahteraanmu”. I bas
Alkitab BIMK - BIS nina, “Bekerjalah untuk kesejahteraan kota-kota tempat kamu
Kubuang. Berdoalah kepada-Ku untuk kepentingan kota-kota itu, sebab kalau
kota-kota itu makmur, kamu pun akan makmur”. Ertina, keadaan si dem alu kiniulin,
sikap, sejahtera, entah pe makmur i tengah-tengah bangsa e tading e me
sura-sura Dibata.
Lit dua hal si penting i bas ogenta sendah : 1)
Erdahin guna kiniulin kuta. 2) Ertoto guna keperlun kuta. Erdahin leben tujunna
guna kiniulin kuta. Bage pe ertoto leben tujunna guna keperlun kuta. Kenca bage
maka si idahiken ras itotoken bangsa e ersimulih man bana, “adi sikap ia kam pe
ikut sikap”. Ertina lit kaiten si la terpisahken antara pendahinta bage pe
pertotonta ras kalak si deban bage pe lingkungen sekitarta. Erdahin ras ertoto
labo hanya guna kiniulin diri sendiri tapi lit je tanggung jawab sosialta.
Tanggung jawab sosial enda labo terjeng sekedar kewajiben si sifatna umum i bas
kita bermasyarakat, tapi palas kinitekenna jelas i bas ogenta sendah, e me
perentah Dibata erpalasken sura-suraNa gelah lit keadaan si dem alu kiniulin,
sikap, sejahtera entah pe makmur i japa pe kita ringan. Adi bangsa Israel
iperentahken Dibata gelah erdahin ras ertoto guna keperlun ras kiniulin
kuta-kuta i negeri Babel, e me ertina bangsa e arus nggit jadi alatNa nehken
peraten Dibata. Kita pe iutus Dibata guna erdahin ras ertoto guna keperlun ras
kiniulin masyarakat i sekelewetta.
PA-nta sendah lit i teruh judul “Mamre erdiate ras
ertanggung jabab nandangi kesejahteran masyarakat”, tema-nta sendah “Tanggung jabab
Mamre i bas masyarakat”, alu tujun gelah Mamre ikut ertanggung jabab ngukurken
kiniulin masyarakat. Akap kami enggo melala Mamre si erdiate ras ertanggung
jawab nandangi kesejahteraan masyarakat i sekelewetna alu umpamana : nggalari
pajak, nggalari kerina iuren-iuren si lit i lingkungenna, ikut muat bagin i bas
kerja-kerja bakti, njagai keamanen ras kebersihen lingkungen, adi lit sitik
lebih penghasilena i bas pendahinna nari ipergunakenna guna nampati
jiran-jiranna si membutuhken, mengkoordinir kegiaten-kegiaten si mehuli si
tujunna guna nampati masyarakat i sekelewetna. Mungkin melala bentuk-bentuk si
deban tandana Mamre enggo erdiate ras ertanggung jawab nandangi kesejahteraan
masyarakat i sekelewetna si labo saja iukurken tapi tuhu-tuhu enggo
ilaksanaken. Adi e kerina enggo ilaksanaken, ingetlah maka kita enggo
ngelakoken kai si iperentahken Dibata man banta, janah e me bentuk konkrit
kinitekenta man Dibata i bas Yesus Kristus.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar