PJJ GBKP TGL. 19
- 25 MARET 2017
Nrs. Pdt. L. br. Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)
Tema : RUNGGU SI METUNGGUNG (Perb. Rasul 15:6-12)
Penjelasen Bahan Ogen & Renungen
Runggu rasul-rasul guna muat sada keputusen i bas
kitab Perb. Rasul enggo piga-piga kali ilaksanaken. I bas Perb. Rasul 1:23-26,
idatken sada keputusen maka Matias si gantiken Yudas. I bas Perb. Rasul 6:1-6,
ibahan keputusen ipilih 7 kalak si khusus dahinna ngelaken pangan si tep-tep
wari. I bas Perb. 13:1-3, idatken sada keputusen maka Barnabas ras Saul
(Paulus) itetapken guna ndahiken dahin si enggo itetapken Dibata man bana.
Runggu si igelari “sidang” rasul-rasul ras pertua-pertua lit i bas bahan ogenta
sendah. I bas runggu entah pe sidang si ilaksanaken i Yerusalem enda ibahan
erkiteken lit persoalen i bas perpulungen i Antiokia i ja lit pengajaren si
ngatakenca maka kalak si labo kalak Yahudi si tek arus lebe isunatken bagi
iaturken Undang-undang Musa maka terkelin ibahan Dibata (ay. 1-2).
I bas ay. 7 teridah maka lit dua pendapat si berbeda
kerna persoalen sunat enda. Sada er-pendapat maka sunat enda iwajibken man
kalak si tek si labo kalak Yahudi, si debanna er-pendapat maka aturen sunat
enda labo wajib. Kalimat “ndekah ngerana, janah percakapen e lalap la
erkedungen”, i bas Alkitab TB-LAI iterjemahken “sesudah beberapa waktu lamanya
berlangsung pertukaran pikiran”, labo teridah kel maka situhuna lit je
perdebatan si cukup sengit antara dua pihak si berbeda pendapatna enda. I bas
Alkitab New King James Version iterjemahken “had been much dispute”, i bas
Alkitab New Revised Standard Version nina, “had been much debate”, ertina i bas
sidang entah pe runggu e lit je perdebaten, saling berargumen mempertahanken
pendapatna masing-masing. Adi menurut pendapat kami rikutken alur percakapen i
bas bahan ogenta, lit je dua kubu, kubu Jakup (senina Yesus) si mpertahanken
kewajiben kerna sunat ras kubu Petrus si labo mewajibken sunat man kalak si tek
si labo kalak Yahudi.
Leben Petrus ngerana mewakili kelompok si labo
mewajibken sunat man kalak si tek si labo kalak Yahudi (ay. 8-11). Intina, lit
i bas ay. 11, nina Petrus, “tek kita, maka erkiteken lias ate Tuhan Yesus kita
terkelin bali ras si labo kalak Yahudi”, ertina sunat e labo menentuken
keterkelinen kalak si tek tapi erkiteken lias ate Tuhan Yesus. Kenca enggo
ngerana Petrus, maka sinik kerina kalak si pulung e. Sinik i jenda maksudna
kerina si pulung rukur i bas pusuh perukurenna masing-masing. I bas sada
tafsiren ikataken nina, kai si ikataken Petrus e “menjernihkan suasana dan
mempersiapkan pikiran dan hati untuk mengambil keputusan bersama”. Ertina i bas
proses runggu entah pe sidang enda si niutamaken e me “hati dan pikiran yang
jernih” asangken mpertahanken pendapat secara irasional ras emosional janah la
nggit ngakuken kebenaren pendapat kalak si deban secara objektif. I bas suasana
pusuh perukuren si bersih e maka banci ibegiken pendapat Barnabas ras Paulus. Tek
kita maka Kesah si Badia erdahin mereken pusuh perukuren si bersih i bas sidang
enda.
Kenca Petrus, Barnabas ras Paulus ngerana, maka seh ku
giliren Jakup (Yakobus) ngerana mewakili kelompok si mewajibken sunat man kalak
si tek si labo kalak Yahudi bagepe aturen-aturen si deban sue ras Undang-undang
Musa (ay. 13-21). Intina i bas ay. 19-21, “Adi kuakap, ola sisusahi si labo kalak
Jahudi si enggo erpengendes man Dibata e. Tapi sibahanlah surat man bana gelah
ola ipanna pangan si la bersih si enggo ipersembahken man dibata-dibata palsu;
gelah ola ia erlagu la mehuli; gelah ola ipanna dareh ntah asuh-asuhen si mate
la perbahan igeleh. Sabap nai nari Undang-undang Musa iberitaken i tep-tep
kuta, janah seh asa genduari iogeken i bas rumah pertoton tep-tep wari Sabat
kalak Jahudi”. Teridah maka ialoken Jakup pendapat kerna sunat si labo wajib
hukumna man kalak si tek si labo kalak Yahudi. Tapi lit denga aturen-aturen
rikutken Undang-undang Musa si arus ilakoken kalak si tek si labo kalak Yahudi.
Adi rikutken 1 Kor. 8:1-13, teridah maka aturen kerna pangan-pangan enda arus
ilakoken alu pertimbangen gelah ula jadi batu antuken si mempengaruhi kiniteken
kalak si tek si deban.
Kai si ikataken Jakup e ialoken peserta sidang alu
bulat ukur, enggo ersada arih rasul-rasul ras pertua-pertua erbahan dua
keputusen i bas sidang e : 1) Aturen kerna sunat rikutken Undang-undang Musa
labo wajib man kalak si tek si labo kalak Yahudi. 2) Ola pan pangan si enggo
ipersembahken man dibata-dibata palsu; ola pan dareh; ola pan asuh-asuhen si
mate la igeleh; janah ola erlagu la mehuli. Bagem akhirna keputusen e ipeseh alu
surat si ibaba utusen si berkat ku Antiokia, janah ilaksanaken i tengah-tengah
perpulungen Antiokia. Ula kita lupa maka lit je kuasa Kesah si Badia i bas
sidang rasul-rasul ras pertua-pertua enda. I bas ay. 28 ikataken i bas surat si
ipeseh man perpulungen i Antiokia nina, “Enggo itetapken Kesah si Badia”. I bas
runggu-runggu si debanna pe (Perb. Rasul 1:23-26; 6:1-6; 13:1-3) teridah je
peran Kesah si Badia.
Tema si seh man banta e me “Runggu alu metunggung”. Metunggung
i jenda tentuna metunggung sue ras Kata Dibata. Adi rikutken Buku PJJ-nta,
runggu si imaksudken i jenda e me runggu i bas gereja, entah pe rapat-rapat
bage pe sidang-sidang si ilakoken i bas gerejanta, i bas rangka nikapken
perpulungen bengket ku bas Musyarawah Ngawan. Runggu si metunggung rikutken
peradaten kalak Karo banci iogenndu i bas Buku PJJ-nta. Runggu si metunggung i
bas persidangen, rapat-rapat, musyawarah i bas gerejanta, erlajar kita arah runggu
rasul-rasul nari sue ras bahan ogenta sendah :
1) Arus tek kita maka Kesah si Badia erdahin i bas
persidangen, rapat-rapat, entah pe musyawarah si nilakoken i bas gerejanta.
Kesah si Badia erdahin guna tujun pembangunen kula ni Kristus bagepe kemulian
gelar Dibata. Pengakun kerna kuasa Kesah si Badia enda erbahanca pusuh
perukurenta bersih i bas kita ngikuti sidang, rapat-rapat, entah pe musyawarah,
la lit je tujun guna kepentingen-kepentingen si menguntungken diri sendiri,
apai ka agenda-agenda terselubung. Kerinana guna kemajun pembangunen gereja
Tuhan ras guna kemulian gelar Dibata.
2) Perlu isedari kita maka i bas persidangen,
rapat-rapat, entah pe musyawarah, adi lit je perdebaten, erargumen, bahkan
mungkin agak memanas sitik suasana, e me hal si biasa. Hal si la biasa ras si la
metunggung e me mpertahanken pendapat secara irasional ras emosional janah la
nggit ngakuken kebenaren pendapat kalak si deban secara objektif. Janah megelut
kita adi la ialoken pendapatta. Emaka perlu kita erlajar rukur secara objektif,
erlajar kita gelah reh beluhna mengendaliken emosi, erlajar kita megiken alu
saber pendapat kalak si deban, ras erlajar meteruk ukur ngakuken maka pendapat
kalak si deban si lebih payo ras mehuli asangken pendapatta. Pedomanna e me
Kata Dibata ras aturen-aturen si lit i bas gerejanta.
3) Keputusen si enggo iputusken i bas sidang-sidang, entah
pe rapat-rapat, e me keputusenta ras-ras. Radu ras ertanggung jawab kita kerna
keputusen-keputusen e. Sebab maun si terjadi, erkiteken keputusen e labo pendapatta,
“cuci tangan” kita ‘di kenca reh penungkunen-penungkunen kerna keputusen e, i
bas istilah si deban “buang badan”. Maun si terjadi la beluh kita nempatken
posisinta, adi posisi Serayan kita i tengah-tengah perpulungen sedarilah maka
posisinta sebage Serayan si enggo sada arih i bas erbahan keputusen-keputusen
e, ertina ula ka simentahken mulihken keputusen-keputusen si enggo iputusken.
Adi la iteh kita kerna keputusen-keputusen si enggo iputusken erkiteken la kita
reh ku bas sidang, langkah si metunggung e me nungkun kita lebe man Serayan si
deban gelah sada pengidahta. Amin pe la sue ras pendapatta, kai pe keputusen-keputusen
si enggo iputusken i bas sidang entah pe rapat-rapat, sidukunglah lebe, adi
umpamana i bas pelaksanaanna ternyata lit je si perlu siperobahi, banci ka ulihi
sicakapken i bas sidang entah rapat berikutna.
4) Kerina keputusen si enggo iputusken tentuna arus silaksanaken.
Mungkin enggo situnjuk ise-ise saja si ertanggung jawab guna ngelaksanaken
keputusen-keputusen sidang entah rapat. Enda tentuna perlu ka sisampati adi
umpamana lit kendala-kendala i bas pelaksanaanna. I bas si e tentuna si iperluken
e me : saling peduli, kerja sama si mehuli, ras keterbukaan sada ras si
debanna. Sebab maun si terjadi, pelaksanaan keputusen sidang entah rapat la
erdalan erkiteken lit kendala-kendala, tapi si ertanggung jawab la nggit
terbuka kerna si e, kedungenna keputusen-keputusen e terhambat pelaksanaana, la
sue ras target si enggo itentuken, rsd. Evaluasi secara rutin pe perlu gelah
siteh perkembangen pelaksanaan keputusen-keputusen e.
5) Cermat i bas hal-hal si sifatna teknis si maun
kurang iperdiateken. Umpamana, kerina keputusen sidang perlu si-notulensi alu
rapi, hasilna sibagiken ku kerina peserta sidang entah rapat gelah ula lupa. Piga-piga
keputusen si perlu iteh perpulungen tentuna perlu sisosialisasiken man perpulungen
secara periodik gelah tuhu-tuhu idukung perpulungen i bas pertoton bage pe i
bas pelaksanaanna. I bas hal enda tentuna perangkat-perangkat administratif
gereja perlu sikelola alu mehuli.
Ertoto kita gelah reh beluhna kita erbahan runggu si
metunggung sue ras peraten Dibata gelah reh majuna pembangunen kula ni Kristus
bagepe reh termuliana gelar Dibata i bas Yesus Kristus. Dibata si mpegegehi
kita. Kerna penungkunen i bas diskusi si lit i bas Buku PJJ-nta, akap kami duana
sifatna informatif, labo bersifat penggejapen. Jawabenna banci iogenndu i bas
Buku PJJ-nta. Penungkunen si pemena lit jawabenna i bas hlm. 46-47, si peduaken
lit i bas hlm. 48. Mungkin perlu ka sisikapken usulen-usulen si membangun si
banci sibaba ku bas Musyawarah Ngawanta man banta si lenga ilaksanaken
Musyawarah Ngawan i bas Runggunta masing-masing. Janah ertoto kita gelah
perdalanen Musyawarah Ngawan i bas kerina Runggun banci erdalan alu mehuli. Melala usulen-usulen si membangun,
janah kerina usulen-usulen e banci jadi acuan si meherga guna siputusken i bas
Sidang Runggun i bas Runggunta masing-masing.
Man banta Sn./Tr. si la lit Buku PJJ-nta, penungkunen i bas diskusi e
me:
1) Orat geluh si kuga nge si lit i bas rasul-rasul ras pertua-pertua
tupung ngelakoken sidang i Jerusalem?
2) Orat geluh si kuga saja nge si arus lit i bas kalak si ikut/peserta i
bas runggu/sidang maka banci icidahken runggu si metunggung?
Tidak ada komentar:
Posting Komentar