KHOTBAH GBKP
MINGGU TGL. 12 MARET 2017
Nrs. Pdt. Larena br. Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)
MINGGU PASSION 3
(Reminiscere : “Inget
Min Perkuah AteNdu O Tuhan”)
(Warna Stola : Ungu)
Invocatio : “TUHAN Dibata
kami maba kami ras bapa kami i bas perbudaken nari i Mesir, janah idah kami
tanda kuasa si ibahanNa. IjagaiNa kami gelah terkelin ku japa pe kami mentas
arah tengah-tengah bangsa-bangsa si ibentasi kami” (Josua 24:17)
Ogen : Johanes 3:1-17 (Tunggal)
Khotbah : Masmur 121:1-8 (Anthiponal)
Tema : TUHAN KAP SEKAWALKU
Penjelasen Bahan Pustaka Si Badia
Bahan khotbahta e me ende-enden ziarah. Ziarah secara
umum ertina, salah sada praktek keagamaan i bas piga-piga agama ku ingan-ingan
si ianggap penting, alu tujun nginget mulihi, mpeteguhi kiniteken, ras
mbersihken diri. I bas kiniteken kalak Yahudi pe lit praktek ziarah. Ziarah i
bas bahasa Ibrani ertina “nangkih”. Maksudna, ende-enden ziarah enda iendeken kalak
Israel sanga erdalan nangkih (mendaki) ku Yerusalem, entah pe deleng Sion, i
bas ngerayaken 3 perayaan keagamaan kalak Yahudi (Pondok Daun, Paskah entah pe
Hari Raya Roti Tidak Beragi, ras Pentakosta). Ende-enden e iendeken alu tujun
nginget-nginget mulihi kuasa Dibata si mbelin i bas kegeluhen kalak Yahudi.
Alu latar belakang enda jelas maka bahan khotbahta isina
e me peringet-ingeten kerna kuasa Dibata si mbelin i bas kegeluhen Pemasmur si
nuliskenca Masmur bindu 121 enda. I bas ay. 1 teridah gambaren sekalak si sanga
erdalan nangkih ku deleng Sion alu natap-natap deleng-deleng si lit
isekelewetna. Sanga natap-natap e, nungkun Pemasmur i bas pusuhna, “i ja nari
kin reh penampatku?” Ijabab alu pengakun kiniteken Pemasmur i bas ay. 2 nina, “Penampat
man bangku reh i bas TUHAN nari, si enggo njadiken langit ras doni”. Ayat-ayat
berikutna teridah maka i bas kidekah geluh Pemasmur, Dibata si isembahna e me
Dibata si tetap njaga kawali kegeluhenna. Ay. 7 ikataken, “Dibata si njagai geluh”-na.
I bas terj. BIMK ikataken, “IA menjaga engkau supaya hidupmu selamat”, rsd. Ertina
kesasin geluh erkiniteken Pemasmur tuhu-tuhu igejapkenna maka Dibata si tetap
njaga ngkawali, marenda nari, genduari seh rasa lalap. Analsis kerna ayat-ayat
si deban i bas bahan khotbahta mungkin banci iorati arah perbandingen
terjemahen i teruh enda :
Invocationta e me sada bagin i bas pidato Yosua si
isehkenna i adep-adepen kalak Israel i Sikhem. I bas Alkitab TB-LAI
invocationta enda lit i teruh judul “Pembaruan perjanjian di Sikhem”. Josua nehken persinget man bangsa Israel ingetlah
maka TUHAN Dibata e me si enggo mulahi bangsaNa i bas perbudaken i Mesir nari, TUHAN
Dibata si enggo njagai kegeluhen kalak Israel gelah terkelin. I Sikhem
ipelimbarui Yosua perpadanen kalak Israel i lebe-lebe Dibata maka TUHAN Dibata
ngenca si isembah bangsa Israel.
Ogenta nuriken kerna percakapen Yesus ras Nikodemus,
sekalak Farisi peminpin kalak Yahudi. Kelompok Farisi e me kelompok si la
senang nandangi Yesus. Mungkin erkiteken mamang ia maka idahina Yesus i bas
berngi gelah la iidah teman-temanna sesama kalak Farisi. I bas percakapen e
situhuna enggo iteh Nikodemus maka Yesus e me utusen Dibata (Dibata ras Yesus)
alu tanda-tanda sengget si icidahkenNa. Tapi mungkin lenga tuhu-tuhu yakin Nikodemus
maka Yesus e me utusen Dibata, entah pe Mesias. Yesus ngaloi alu pengajaren
kerna sekalak Mesias si enggo iberitaken nabi-nabi. Rikutken ajaren nabi-nabi
Israel, adi sekalak Mesias reh alu tanda-tanda sengget maka arus kalak Isarel
tek man baNa. Tentuna sebage sekalak Farisi si enggo ipelajarina Taurat ras
Kitab Nabi-nabi enggo iteh Nikodemus kai si imaksudken Yesus. Tandana kalak tek
nandangi Yesus sebage Anak Manusia si iutus Dibata guna nelamatken doni enda i
bas keleng ateNa, e me arus tubuh peduakaliken. Tubuh peduakaliken maksudna
ertobat, tek man Yesus sebage utusen Dibata, janah geluh i bas kegeluhen si
mbaru. Penungkunen Nikodemus kerna si e bagi nuduhken maka tetap ia la tek man
Yesus. La ituriken uga kelanjuten percakapen enda ras uga tanggapen Nikodemus,
tapi injil Yohanes nurikenca secara tersirat maka Nikodemus enda tek man Yesus.
Ibelana Yesus i bas Yoh. 7:45-52. Nikodemus reh ndahi mayit Yesus kenca mate i
kayu persilang i bas Yoh. 19:39. Ertina perjumpan Nikodemus ras Yesus erbahanca
Nikodemus berobah jadi tek man Yesus amin pe teman-temanna si deban kalak
Farisi termasuk kelompok si ikut erkonspirasi guna munuh Yesus. Iingetna denga perjumpanna ras Yesus maka idahina Yesus amin pe enggo mate.
Aplikasi
Tema si seh man banta i bas wari Minggu Passion si pe-3-ken
enda e me “Tuhan kap sekawalku”. Mungkin banci ikataken tema-nta sendah e me
pengakun kinitekenta maka Dibata si njaga ngkawali kita marenda nari, gundari,
seh rasa lalap. Pemasmur i bas ende-enden ziarahna ngajuk kita gelah nginget
mulihi kerina perbahanen Dibata sedekah geluhta. Alu bage teridah maka Dibata
la pernah nadingken kita, ijagaina kita la erngadi-ngadi suari ras berngi.
Dibata erdahin i bas pengalamen geluhta guna mabai kita ku kerina si mehuli.
Ay. 7 bahan khotbahta ikataken Pemasmur i bas terjemahen BIMK, “TUHAN akan
melindungi engkau dari mara bahaya, Ia menjaga engkau supaya hidupmu selamat”.
Dibata mabai kita ku keselamaten. Invocationta pe ngajuk kita gelah nginget
perbahanen Dibata si mbelin i bas kegeluhenta. Nginget kerna perkuah ate ras perbahanen
Dibata si mbelin i bas geluhta e me si jadi penekanen i bas khotbahta bage pe
invocationta.
I bas geluhta pe kerna nginget enda penting kel sebab sada
pinakitta manusia, e me murah kita lupa. Usur kita manusia enda geluh erpaksa-paksa,
i bas paksa senang, sukses, berhasil, mis kita lupa nandangi Dibata si enggo
ngarak-ngarak geluhta seh ku bas kesuksesen, keberhasilen, kesenangen, rsd. I
bas paksa biasa-biasa saja, ertina i bas rutinitasta pe usur kita lupa man
Dibata erkiteken geluhta ikuasai kesibuken i bas pendahinta, rsd. I bas paksa susah, memang iinget kita Dibata, mis kita
ertoto man baNa, mindo man teman-temanta perpulungen gelah ikut notoken kita.
Tapi i bas pertotonta e pe secara tanpa isedari, ipaksa kita Dibata gelah
ngikutken sura-suranta, jawaben si instan ateta, serba cepat. Adi la cepat
ijabab Dibata maka mis kita lawes ku dukun, orang pintar, guru si baso, rsd. Em
kita manusia bagi kalak Israel si murah lupa kerna perbahanen Dibata i bas
geluhta.
I bas tradisi kita kalak Karo mungkin ziarah ianggap
sebage praktek si tabu ras bertentangen ras iman Kristen. Mungkin e alasenna
maka i bas Pustakanta si Badia, Masmur 121 la lit je ikataken “ende-enden
ziarah”. Padahal i bas terjemahen si deban lit je kata “ziarah”. Mungkin ziarah
enda usur ikaitken ras ziarah ku kuburen orang tuanta entah nini bulangta alu ngelakoken hal-hal bagi si biasa ilakoken i bas kiniteken si ndekah. Je kita mindo kebayaken man orang
tuanta entah nini bulangta alu namaken sesajen i lebe-lebe nisan kuburen orang
tuanta entah nini bulangta si enggo mate. Adi e si ilakoken tentuna
bertentangen ras kinitekenta erkiteken enggo isembah kita nini bulangta entah
orang tuanta si enggo mate. Tapi gundari enggo melala kita si er-ziarah labo
dalam rangka nembah man orang tua entah nini bulang, tapi guna nginget
jasa-jasa orang tuanta, nginget uga perjuangen orang tuanta, nginget keleng ate
orang tuanta man kita anak-anakna, janah arah ziarah ku kuburen orang tuanta ngajarken
man anak-anakta gelah itehna entah iingetna nini bulangna ras ngajarken kerna ngehamati
orang tua sewajarna. Adi e si ilakoken tentuna la bertentangen ras kinitekenta
kalak Kristen.
I bas Padan si Mbaru situhuna kerna nginget enda merupaken salah sada ajaren Yesus man ajar-ajarNa. I bas Luk.
22:19 (bdk. 1 Kor. 11:24-25) ikataken Yesus nina, “Bahanlah bagenda guna
peringet-ingeten man bangKu”. Kata “peringet-ingeten” iterjemahken i bas bahasa
Yunani nari “anamnesis” si iterjemahken ku bas bahasa Latin “memoria”, i bas
bahasanta gundari “memori” nina, si ertina “mengingat” entah pe “mengenang”.
Nginget entah pe mengenang i jenda labo terjeng nginget saja, tapi nginget si erbahanca
kita reh gegehna, si memotivasi kita guna reh semangatna ndalani kegeluhen
enda. Emaka Pemasmur i bas perziarahen geluhna, Tuhan ngenca si jadi inget-ingetenna,
sebab Tuhan ngenca si erbahan Pemasmur reh gegehna, reh semangatna, optimis
ndalani kegeluhen enda amin pe melala tantangen si arus ibentasina.
I bas Minggu Passion enda (passio ertina “sengsara”), ogenta mulihi ngingetken kita kerna pengorbanen
Yesus Kristus i kayu persilang erpalasken keleng ate Dibata nandangi kita
manusia perdosa. Keselamaten i bas Yesus Kristus si enggo ialoken kita
erpalasken kinitekenta em tandana maka pengkawali Dibata tetap lit. KesahNa si
Badia tetap denga njaga ngkawali kita gelah kita tetap selamat i bas ndalani
geluhta si tep-tep wari seh kita mulih ku Dibata. Emaka katakenlah bujur man
Dibata ras ingetlah perkuah ateNa si mbelin i bas geluhta. Pindolah i bas
pertotonta gelah lalap lit ingeten i bas pusuh perukurenta maka Dibata tetap
njaga ras ngkawali kita marenda nari, gundari seh rasa lalap. Bagi Pemasmur, kegeluhenta enda perziarahen ku kegeluhen si rasa lalap ras Dibata. Emaka ingetlah rusur Dibata ras perbahanenNa si mbelin i bas geluhta, gelah tuhu maka Tuhan kap sekawalku.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar