KHOTBAH GBKP
MINGGU TGL. 19 MARET 2017
Nrs. Pdt. L. br. Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)
MINGGU PASSION 4
(Okulti : “Matangku
Tetap Nare Ku Kam”)
(Warna Stola : Ungu)
Invocatio : “Bagi belkih
mejehe nandangi lau maler si malem, bage me tedehna ateku Kam, o Dibata” (Masmur 42:2)
Ogen : Keluaren 17:1-7 (Tunggal)
Khotbah : Johanes 4:5-26 (Responsoria)
Tema : JESUS ME ULU LAU KEGELUHEN
Kerangka Khotbah
1. Lau e me sada i bas dua zat (si debanna e me
oksigen) si penting i bas geluh manusia ras tinepa Dibata si debanna. Adi la
lit lau si man inemen, manusia hanya ngasup bertahan nggeluh sekitar 4-5 wari.
Ngkai? Erkiteken fungsi lau i bas daging kulanta seh kel pentingna. Lau e me
73% zat pembentuk daging kulanta, adi la minem kita i bas sada wari saja, umpamana,
maka terjadi gangguan i bas metabolisme kulanta ras terjadi dehidrasi
(kekurangen cairan). Adi metabolisme-nta enggo terganggu maka turah erbage
pinakit. Selain si e, melala aktivitas geluhta i bas sada wari si makeken lau :
erdakan, ridi, nuci kerina barang-barangta, niram sinuan-sinuan, rsd. I bas
cataten World Health Organization (WHO) tahun 2010, rata-rata sada kalak
makeken lau 30 liter i bas sada wari, 10 liter guna konsumsi (minem), 20 liter
guna sanitasi, lenga ka termasuk kebutuhen-kebutuhen si debanna.
2. Tapi si terjadi genduari, enggo mulai terjadi
krisis air bersih. Pulau Jawa, umpamana, pendudukna hampir mencapai 65%
populasi negaranta, sementara ketersediaan launa si bersih hanya sekitar 4,5% i
bas total ketersediaan lau si bersih i Indonesia. Banci jadi i bas waktu si
lanai ndekah Pulau Jawa jadi importir lau terbesar i Indonesia erkiteken enggo
lanai lit air bersih si tersedia guna ikonsumsi. Menteri Keuangan Sri Mulyani i
bas pidatona i bas salah sada stasiun televisi pernah ngatakenca, adi
pemerentah la beluh menata kelola lau, i bas sada paksa waktu banci terjadi
konflik horisontal erkiteken mperebutken sumber air bersih. I bas sada artikel
ikataken seh asa gundari lenga lit teknologi si ngasup mereproduksi lau jadi
lau si 100% bersih tanpa efek samping. Situhuna lit kapasitas bumi guna mendaur
ulang lau jadi lau si 100% bersih alu resapan air, tapi membutuhken waktu sekitar
50 tahun. Enda merupaken kinata si ironis si terjadi i bas geluhta, seh kel
pentingna lau i bas kegeluhenta, tapi usur la isedari kita maka lit batasna
ketersediaan air bersih e i sekelewetta. Mungin erkiteken murah denga siakap
ndatken lau emaka usur ihambur-hamburken kita lau bersih e guna hal-hal si la
penting.
3. I bas pengogenta si pemena, bangsa Israel rubat ras
Musa erkiteken la lit lau man inemen sanga erkemah i Rapidim. Jungut-jungut
bangsa e man Musa erkiteken muasna. Labo terjeng jungut-jungut saja, ibenteri
alu batu Musa ate bangsa e erkiteken seh kel rawana man Musa. Kenca meseksek
Musa ertoto, ibereken Tuhan bangsa e lau si maler i bas batu nari. Igelari Musa
ingan e Masa ras Meriba sabap jungut-jungut kalak Israel, janah iujina Tuhan
tupung nina, “Tuhu kin Tuhan ras kita entah lang?” La ituriken uga reaksi
bangsa Israel kenca enggo ibereken Dibata lau si maler i bas batu nari. Hanya
itutup alu kesimpulen ingan e igelari Masa ras Meriba. I bas sada tafsiren
ikataken maka bangsa Israel e kurang kinitekenna seh makana icubaina Tuhan.
Tapi adi sinen i bas sudut pandang kesehaten nari, kekurangen cairan (dehidrasi)
banci mengakibatken : melimber takal, sulit konsentrasi, suhu tubuh meningkat,
emosi terganggu, kolesterol meningkat, rsd. Banci ka erkiteken dehidrasi erbahanca
bangsa e lanai banci rukur alu jernih ras cenderung emosional seh makana ibenteri
alu batu Musa ate kalak enda, bahkan erbahanca bangsa e ncubai Tuhan. Ertina,
turi-turin enda banci imaknai i bas dua sudut pandang nari : 1) Dehidrasi i bas
daging kula banci mengakibatken erbage gangguan fisik ras psikis si kedungenna
mempengaruhi caranta rukur, mengganggu emosinta, rsd. I bas si e tentuna ula
sempat kita dehidrasi i bas daging kulanta, melala minem minimal 8 gelas sada
wari. Adi merawa ateta, inget minem lau si mbue gelah ngasup kita rukur secara jernih.
2) Dehidrasi i bas daging kulanta banci mengakibatken erbage gangguan fisik ras
psikis, apai ka adi sempat terjadi dehidrasi i bas pertendita (dehidrasi rohani),
tentuna banci mengakibatken gangguan i bas kinitekenta man Dibata.
4. Dehidrasi pertendin enda jadi topik utama i bas
percakapen Yesus ras diberu Samaria. Lau i bas bahan khotbahta ipake Tuhan
Yesus jadi anding-andingen “lau si mereken kegeluhen” (ay. 10). Memang lau
biasa pe mereken kegeluhen, tapi si nimaksudken Yesus i jenda e me lau si iberekenNa,
e me lau si erbahanca lanai muas seh rasa lalap, jadi sumbul si erburak-burak i
bas ise pe si minemsa dingen mereken kegeluhen si tuhu-tuhu si la erkeri-kerin
(ay. 14). Kai enda maksudna? Maksudna e me : 1) Kiniteken man Mesias (Yesus
Kristus) mabai kegeluhen si rasa lalap (keselamaten). 2) Penandai si payo man
Dibata i bas Yesus Kristus erbahanca ise pe si tek lanai muas pertendina, lit
lalap kedamen, keriahen, ras keselamaten. Penandai si payo man Dibata e me
dahin Kesah si Badia i bas pusuh perukuren kalak si nggit megiken KataNa. Emaka
nina Yesus, “Tapi reh me paksana, janah si tuhuna enggo seh pe, i ja arah Kesah
si Badia manusia ersembah man Dibata alu payo. Dibata Kesah kap, emaka arah
Kesah e ngenca maka banci manusia nembah Dibata alu payo” (ay. 23-24). Penandai
si payo man Dibata pe termasuk relasinta si la erngadi-ngadi ras Dibata.
5. Kai si ikataken Yesus e tuhu-tuhu maba keriahen man
diberu Samaria e. Sebab enggo idatkenna jawaben i bas dehidrasi pertendin si
nialamina sedekah enda. Dehidrasi pertendin si nialami diberu Samaria e terjadi
erkiteken : 1) La itandaina ise si isembahna (ay. 22), amin pe diberu Samaria
enda meteh kerna ajaren-ajaren agamana : itehna maka Jakup e me ninina (ay.
12), itehna maka deleng Gerisim e me ingan pertoton bangsa Samaria janah
Yerusalem (deleng Sion) e me ingan ersembah kalak Yahudi (ay. 20), itehna maka
reh me pagi sekalak Mesias si igelari Kristus, Si Engkelini bagi si ipadanken
Dibata (ay. 25). 2) Erkiteken la itandaina ise si isembahna maka pemetehna
kerna agamana e la ngasup meneken dehidrasi rohani si nialamina bagepe mulahi
ia i bas dosana nari. Iteh Yesus maka geluh perjabun diberu Samaria enda labo
sikap, 5 kali ia erjabu janah dilaki si ras ia labo perbulangenna (ay. 18).
Kenca jumpa ras Yesus, tek ia man Yesus, terjadi perobahen si nyata i bas geluh
diberu Samaria enda. Tandana, er-Berita ia man anak kutana kerna Yesus si engkelini
si ipadanken Dibata (ay. 28-30). I bas ay. 40-42 ituriken maka reh teremna
kalak si tek i kuta Samaria. Si menarik e me kai si ikataken anak kuta Samaria
nina, “Kami enggo tek genduari, labo erkiteken kai si ikatakenndu, tapi
erkiteken kami jine enggo megi pengajarenNa, janah ieteh kami maka tuhu-tuhu me
Ia Si Engkelini doni enda”. E me pengakun kiniteken si otentik (nyata, asli,
tidak dibuat-buat) erkiteken perjumpana si tuhu-tuhu ras Yesus Kristus.
6. Si banci jadi bahan perenungen man banta arah bahan
khotbahta sendah e me, meteh kerna Yesus labo seri ras nandai Yesus. Adi
pemeteh kerna Yesus mungkin enggo ndekah nge siteh ise Yesus e. Tapi apakah
pemetehta e tuhu-tuhu mabai kita nandai Yesus Kristus i bas kegeluhenta? Adi ue
ninta maka seharusna lau kegeluhen e enggo maler i bas geluhta. Nandai Yesus
ertina tek kita maka Yesus e tuhu-tuhu mereken kedamen, keriahen, ras keselamaten
si rasa lalap si icidahken kita arah pengkebet geluhta. Lit relasi si kontinyu
ras harmonis ras Dibata. Kerina si iajarken Yesus tuhu-tuhu ijadiken pedoman si
utamana i bas geluhta. Kenca bage secara otomatis er-Berita kita bagi diberu
Samaria kerna Yesus Kristus arah caranta rukur, caranta ngerana, bage pe arah
perbahanenta. Yesus Kristus tuhu-tuhu enggo jadi ulu lau si mabai kegeluhen. E
me tema i bas kebaktinta sendah.
7. I bas tgl. 22 Maret si reh enda, ipersingeti sebage
World Water Day (Hari Air Sedunia). Ibenaken 1993 Hari Air Sedunia enda enggo
ilaksanaken i belang-belang doni. Mungkin melala kita si lenga teh kerna Hari
Air Sedunia enda. Erkiteken ketersediaan air tawar i doni enda hanya sekitar 3%
(dua per teluna masih i bas bentuk es ras gletser, janah i bas si 3% e pe melala
si terbuang percuma) bagepe erkiteken kinata kerusakan lingkungan si terjadi,
maka Perserikatan Bangsa-bangsa (PBB) erbahan perayaan Hari Air Sedunia guna menarik
perhatian publik kerna pentingna air bersih ras penyadaren kerna pengelolaan
sumber-sumber air bersih si berkelanjutan (konservasi air). Tema Hari Air
Sedunia i bas tahun 2017 enda e me “Wastewater” entah pe limbah air, tujunna
gelah publik banci mengurangi penggunaan air bersih hanya untuk dikonsumsi ras memanfaatken
limbah air si lit i sekelewettna guna keperlun tertentu. Umpamana, lau bekas
nuci barang-barangta si la mengandung detergen banci simanfaatken guna niram
sinuan-sinuanta, lau bekas nuci baju si mengandung detergen banci simanfaatken
guna nuci kendaraanta, rsd. Konservasi air enda seh kel pentingna guna
kelangsungen geluhta i doni enda erkiteken lau si bersih merupaken kebutuhen
pokok guna kesehaten daging kulanta. Emaka sibenakenlah ngergaken lau bagepe menggunakan
air secara efektif ras efisien i bas jabunta sekalak-sekalak. Bagepe kerna “lau
si mabai kegeluhen” i bas pertendinta, e pe seh kel pentingna, ula sempat
terjadi dehidrasi rohani i bas kegeluhenta, sebab adi e terjadi i bas geluhta
maka situhuna enggo nandangi mate geluh kinitekenta. Emaka sikonsumsilah Kata
Dibata secara teratur, bahanlah relasi si kontinyu ras harmonis ras Dibata i
bas pertotonta.
8. Menarik akap kami hasil penelitian si mbaru denga ilakoken
i bas sada Klasis nari. Kenca enggo sisebarken questioner kerna Saat Teduh
& Doa Bersama Keluarga, idatken hasil, perpulungenta si enggo ngelakoken
Saat Teduh (ngoge Pustaka si Badia) Bersama Keluarga secara rutin e me 9,43%,
si kadang-kadang 33,96%, si lenga 56,6%. Perpulungenta si enggo ngelaksanaken
Doa Bersama Keluarga secara rutin e me 8,2%, si kadang-kadang 11,5% ras si
lenga 80,3%. Paling lang hasil penelitian enda banci jadi cermin i bas kita “mejehe
nandangi lau maler si malem” bagi nina invocationta. Adi siterusken ku bas ayat
berikutna, nina Pemasmur, “Muas tendingku man baNdu o, Dibata si nggeluh”. Ateta
min bagi Pemasmur si mejehe nandangi Kata Dibata. Kata Dibata e tuhu-tuhu enggo
jadi konsumsi pokok si la banci lang harus tersedia tep-tep wari guna
sikonsumsi. Ateta min bagi Pemasmur si erbahan relasi si kontinyu ras harmonis
ras Dibata. Mulihken kita ku tema-nta sendah, “Yesus e me ulu lau kegeluhen”,
enda me pengakun kinitekenta si seharusna otentik (nyata, asli, tidak
dibuat-buat) i bas geluhta. Ke-otentik-ken kinitekenta teridah arah ijadikenna
Yesus Kristus sebage pedoman si utamana i bas geluhta. Uga jadi pendoman si
utamana adi mekisat denga kita ngoge Kata Dibata ras la lit waktunta guna ertoto
radu ras keluarganta? Tentuna enda menjadi bahan perenungenta i bas Minggu
Passion pe-4-ken enda. Dibata si mpengasup ras mpegegehi kita.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar