PA MORIA GBKP
TGL. 19 - 25 MARET 2017
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)
Ogen : Amos 5:6-15
Tema : CIGALAH ATENDU SI JAHAT LAKOKENLAH SI MEHULI
Tujun : Gelah Moria :
1) Erlajar arah pedah Tuhan gelah sieteh si mehuli ras si jahat
2) Pang ngelakoken perbahanen si mehuli
Metode : Sharing
Penjelasen Bahan Ogen & Relevansi
1. Adi sioge kerina ayat i bas bindu 5 kitab nabi Amos
si jadi bahan ogenta sendah, kerina si ikataken nabi Amos enda itujuken man
kalak Israel si : 1) Ngelakoken erbage-bage kejahaten (ay. 7, 10-12). 2)
Ngelaksanaken ibadah si palsu (ay. 21-23). 3) Nembah gana-gana ras
dibata-dibata si deban (ay. 26). I bas kerina dosa ras kejahaten si enggo
ilakoken enda tentuna lit ukumen i bas Dibata nari erkiteken Dibata si isembah
Israel e me Dibata si dem alu kekelengen, keadilen, kebenaren, kebujuren,
kiniulin, mediate entah pe erpihak man si musil ras si lit i bas kiniseran
erkiteken penindasen.
2. I bas ay. 4 ras 6, enggo isingetken nabi Amos man
kalak Israel, “Dahilah TUHAN maka kam nggeluh”, i bas Alkitab Bahasa Indonesia
Sehari-hari (BIMK - BIS) iterjemahken “Kembalilah kepada TUHAN, maka kamu akan
hidup”, maksudna gelah bangsa e jera, bertobat, i bas dosa ras kejahaten si
enggo ilakokenna nari. Bangsa e iajuk gelah darami si mehuli, cigalah ate man
kejahaten, ngena ate man si benar, arus iperdiateken maka kebujuren menang (ay.
14, 15). Bahanlah maka kebujuren erburak-burak desken lau sumbul, dingen
kebujuren desken lau belin si la pernah kerah (ay. 24). Adi e kerina ilakoken
bangsa Israel maka “TUHAN Dibata si Mada Kuasa tuhu-tuhu rembak ras kam” (ay.
14)
3. Si menarik i bas ay. 15 ikataken, “Mbera-mbera
mekuah ate TUHAN man bangsa enda si lit denga tading nggeluh genduari”, i bas
Alkitab BIMK - BIS nina, “Mungkin TUHAN akan mengasihani orang-orang yang
tersisa dari bangsa Israel”. “Mungkin TUHAN akan mengasihani”, ertina lit batas
waktu geluh i doni enda. Kalimat enda ikataken nabi Amos mungkin erkiteken
ndekah kel akapna nima-nimai bangsa e ertobat amin pe enggo rusur isingetken
kerna dosa ras ukumen Dibata. Tapi lit kari paksana maka lanai lit waktu guna
ertobat, ukumen Dibata e enggo lanai banci itawar-tawar, enggo lanai banci
siputar mulihi waktu si lit i doni enda. Emaka jeralah, ertobatlah, ras dahilah
Dibata. Sendah e me waktu si tepat guna ertobat, sebab pagi lenga bo tentu lit
waktu ras lenga tentu nggeluh denga kita i doni enda.
4. Tema si seh man banta i bas PA-nta sendah e me “Cigalah
atendu si jahat lakokenlah si mehuli” alu tujun gelah Moria erlajar arah pedah
Tuhan gelah sieteh si mehuli ras si jahat, pang ngelakoken perbahanen si mehuli.
Akap kami kerina kita Moria enggo siteh apai si mehuli ras apai si jahat arah
pedah-pedah Tuhan si usur ibegiken entah ioge kita. Apaika kita Moria si aktif
i bas kegiaten-kegiaten Gereja, tentuna enggo melala erlajar kerna Kata Dibata.
I bas kinipangenta pe akap kami Moria GBKP enggo melala si pang ngataken si
benar, la kem saja adi iidah kita si la bujur, pang ngelakoken perbahanen si
mehuli kai pe resikona. I bas si e tentuna perlu kita ngataken bujur man Dibata
erkiteken ipercaya denga kita Moria jadi alat Dibata guna ngelakoken kerina si
jadi peratenNa. IberekenNa denga kesempaten, kesehaten ras gegeh man banta guna
banci jadi alatNa ngelakoken kerina si mehuli sue ras peraten Dibata.
5. Tugasta genduari tentuna mempengaruhi Moria si
deban si lenga tutus erkiniteken. Tugasta ngingetken maka sendah waktu si tepat
guna ngelakoken kerina si jadi peraten Dibata. Tugasta ngiah-iahken Moria si
deban gelah memanfaatken kegiaten-kegiaten si enggo isikapken Gerejanta guna
semakin meningkatken kuantitas ras kualitas kinitekenta. Tugasta bekerja sama
ras kategorial si deban i bas radu ras erlajar kerna Kata Dibata, erbahan
program kerja sama si membangun kiniteken, erbahan program kerja sama alu
bentuk aksi nyata i bas kemediateanta nandangi kinilabujuren si lit i
sekelewetta, rsd. Kai si menjadi kritik entah pe persinget nabi Amos man bangsa
Israel erkiteken la lit aksi nyata si nuduhkenca maka bangsa e erkiniteken man
Dibata, emaka bahanlah kegiaten-kegiaten si berupa aksi nyata si nuduhkenca
maka Moria GBKP erkiteken man Dibata i bas Yesus Kristus. Dibata si mpegasup
ras mpegehi kita.
PA MAMRE GBKP
TGL. 19 - 25 MARET 2017
Nrs. Pdt. L. br. Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)
Njayo Secara
Kiniteken E Me Perayaken
Ogen : Daniel 1:8-17
Tema : NJAYO I BAS KINITEKEN, PERUKUREN RAS PERBAHANEN
Tujun : Gelah Mamre njayo (paguh) i bas kiniteken, perukuren ras
perbahanen
Metode : Sharing
Penjelasen Bahan Ogen & Relevansi
Turi-turin kerna Daniel ras teman-temanna, anak perana
bangsa Israel i bas statusna sebage tabanen i istana Nebukadnesar akap kami
enggo iteh kita janah mungkin enggo rusur sibegi entah sioge kita. Daniel ras
teman-temanna termasuk i bas piga-piga anak perana si masuk i bas kriteria guna
erdahin i bas istana raja, e me : kesusuren raja (bangsawan), sibayak, mejile
rupana, pentar kel, mbages pemetehna, pedas nangkap pelajaren, janah la lit
sitik pe man pandangen i bas kulana. Enggo banci terbayangken kita uga penampilen
fisik ras intelektualitas Daniel enda. Tapi labo terjeng je saja, Daniel enda
sekalak anak perana si tutus nembah man Dibata (bdk. Dan. 6:10, “Bagi semalna,
erjimpuh ia i je ertoto man Dibata telu kali sada wari”, i bas Alkitab TB-LAI
ay. 11 nina, “tiga kali sehari ia berlutut, berdoa serta memuji Allahnya,
seperti yang biasa dilakukannya”). Ketutusenna erkiniteken man Dibata erbahanca
Daniel isampati Dibata i bas kerina hal si terjadi i bas geluhna, secara khusus
i bas bahan ogenta sendah.
Adi siukurken secara logis ras realistis, ma wajar nge
adi ikonsumsi Daniel ras teman-temanna pangan ras inemen si enggo isikapken
raja, erkiteken piga-piga keadaan entah pe situasi si nihadapi Daniel ras
teman-temanna, e me : 1) Statusna sebage tabanen si arus patuh man perentah
raja Nebukadnesar. 2) La lit ise pe si banci nampati ‘di kune idat raja
informasi maka ia ras teman-temanna la nggit Daniel man ras minem kai si enggo
isikapken raja. 3) Kerina pangan inemen si enggo isikapken raja tentuna pangan
ras inemen si ntabeh nanamna, apai ka tujunna gelah mbestang daging Daniel ras
teman-temanna erkiteken kedungenna ia ras teman-temanna ndai erdahin i bas
istana raja (bdk. ay. 10). Ertina pangan inemen e tentuna si terbaik i bas
pengakap raja paksa si e. Tapi kai si ilakoken Daniel? Ikataken i bas ay. 8
nina, “Enggo itetapken Daniel i bas
ukurna maka la ia nggit ngelanggar aturen agamana aminna pe man bana
isikapken pangan ras inemen lau anggur i bas istana”, i bas Alkitab Bahasa
Indonesia Sehari-hari (BIS - BIMK) nina, “Daniel
bertekad untuk tidak menajiskan dirinya dengan makanan dan minuman anggur
dari istana raja” erpalasken ketentun i bas kitab Imamat 11; 17:10-14; rsd.
Enggo tetap ukur (bertekad) Daniel, maka amin kai pe si terjadi tetap ia paguh
i bas kinitekenna.
Kai si terjadi berikutna? I bas ayat-ayat selanjutna
ituriken maka : 1) Ay. 9, “Bekas jujuren Dibata, melias ras mesayang kal
Aspenas man Daniel”. 2) Ay. 14, nggit penjaga suruh-suruhen Aspenas ngaloken
pemindon Daniel ras teman-temanna. 3) Ay. 17, man anak perana si empat e,
Dibata mereken pemeteh, kebeluhen ras kepentaren si deban. Man Daniel ibereken
Dibata kebeluhen lako ngertiken pengenehenen ras nipi. Adi bage ngenca situasi
ras resiko si nihadapi Daniel ras teman-temanna, kita pe ngasup ma bage? Tapi
adi sioge bindu 3 ituriken maka Sadrah, Mesah, ras Abednego iambekken ku bas
api ginuhur si gurlah erkiteken la nggit nembah mungkuk kempak gana-gana emas
si enggo ipajekken raja Nebukadnesar. I bas bindu 6 ituriken maka Daniel
iambekken ku bas lubang ingan singa erkiteken la ia nggit matuhi perentah raja
Darius si la sue ras kinitekenna. Adi bage situasi ras resikona, uga ninta,
ngasup denga kita ngadapisa?
Daniel ras teman-temanna pang ngaloken keadaan ras
resiko si kugana pe erkiteken enggo tetap ukurna, paguh erkiniteken man Dibata.
Sada pengakun kiniteken si tuhu-tuhu arus siusih i bas bindu 3:17-18, “Adi
ngasup kin Dibata si isembah kami e mulahi kami i bas api ginuhur si gurlah e
nari ras i bas kuasandu nari, tentu ipulahiNa kami. Tapi adi lang pe,
ietehndu min o Raja, maka la kami nggit nembah dibatandu, janah la kami nggit
nembah mungkuk kempak gana-gana emas si enggo ipajekkenndu e”. Enda hal si
prinsip i bas erkiniteken man Dibata, e me kiniteken si la bergantung ku bas
situasi entah pe keadaan si terjadi, kiniteken si la bergantung man ise pe.
Kiniteken si bergantung ku bas situasi entah pe pihak si deban umpamana, adi la
minter ijabab kai si jadi pemindonta i bas pertotonta maka mis kita lanai tek
man Dibata, adi melala kiniseran si nialami erkiteken erkiniteken man Dibata si
isembah kita mis kita ngadi erkiniteken man baNa, adi la menguntungken secara
materi erkiteken erkiniteken man Dibata mis kita pindah agama, adi iidah kita
sekalak Serayan Tuhan la bagi si niarapken pengeranana, tingkah lakuna, mis
kita la nai nggit reh ku Gereja, rsd. Kiniteken si paguh e me kiniteken si la
bergantung ku bas situasi entah pe resiko si man hadapen, bage pe la bergantung
i bas pihak si deban si lit i sekelewetta.
PA Mamrenta sendah lit i teruh judul “Njayo secara kiniteken
e me perayaken”, tema “Njayo i bas kiniteken, perukuren ras perbahanen”, alu
tujun gelah Mamre njayo (paguh) i bas kiniteken, perukuren ras perbahanen. Arah
judul, ogenta, tema ras tujun PA-nta sendah, iajuk kita gelah ngusih Daniel ras
teman-temanna i bas erkiniteken man Dibata, e me, njayo (paguh) i bas
kinitekenta man Dibata, njayo (paguh) i bas perukuren ras perbahanen si sue ras
kinitekennta man Dibata, erkiniteken si la bergantung ku bas situasi entah pe
resiko si man hadapen, bagepe kiniteken si la bergantung i bas pihak si deban
si lit i sekelewetta. Engkai njayo i bas erkiniteken enda penting? Erkiteken
memang i bas kegeluhenta si tep-tep wari mpertahanken kinitekenta man Dibata labo
hal si murah. Maun kita erkiniteken rikutken situasi i bas pendahinta. Sekalak
PNS umpamana, ngatakenca, adi la siikutken kai si jadi sura-sura pimpinen si
koruptor, mbiar kari turun jabaten entah pe ipindah-tugasken ku ingan si deban
si la bagi ukur. Mbiar kita ngadapi situasi si lenga bo tentu terjadi i bas pendahinta,
maka la paguh erkiniteken pe labo dalih, yang penting aman. Maun keaktifenta i
bas kegiaten Gereja pe bergantung denga kita ku kalak si deban. Adi la iiahken
Moria entah anak-anak, mekisat kita aktif i Gereja. Adi iidah kita sekalak si
la bagi ukur i Gereja, mis kita ngadi aktif i bas kegiaten Gerejanta, umpamana,
rsd.
Njayo secara kiniteken e me perayaken, memang payo,
erkiteken mungkin memang melala denga kita Mamre si i bas proses denga
erkiniteken alu njayo. Fluktiatif denga kita, maun paguh, maun lang, rikutken
situasina entah pe bergantung denga man kalak si deban. Emaka teruslah kita
erlajar, pindolah gegeh i bas Dibata nari, gelah iberekenNa ketutusen i bas kita
erlajar erkiniteken alu payo si la erngadi-ngadi. Teklah kita maka Dibata la pernah
nadingken kita, bagi Daniel ras teman-temanna, ibereken Dibata serpang pulah i
bas perbebenta, kebiarenta, kiniseranta, rsd. Dibata si mpegegehi kita.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar