PA MORIA GBKP
TGL. 26 MARET - 1 APRIL 2017
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)
Terpenalem : Tanda Kepentaren
Ogen : 1 Samuel 25:18-31
Tema : MERGERMETLAH GELAH PENTAR
Tujun : Gelah Moria :
1) Ngidah ras ngusih kinigermeten ras kepentaren Abigail
2) Megermet ras pang muat keputusen i bas kerina situasi
Metode : Studi Kasus
Penjelasen Bahan Ogen & Relevansi
1. Judul perikop enda “Daud ras Abigail” sedangken i
bas Alkitab TB-LAI “Daud, Nabal dan Abigail”. Situhuna, lebih pas judul e, telu
tokoh e icidaken sabab labo hanya i je karakter Daud ras Abigail si menonjol,
tapi pe perbulangen Abigail, Nabal.
2. Kisah enda ibenai alu sada keterangen maka lit sada
keluarga kalak bayak namura : biri-birina lit 3.000, kambingna lit 1.000. Nabal
gelarna, mediker ras macik lagu langkahna, ia keturunen Kaleb. Sedangken
ndeharana Abigail gelarna, mejile rupana ras cerdik (bijaksana). Paksa si e
sangana igunting Nabal bulu biri-birina i Karmel (10 Km sebelah selatan
Hebron). Sedangken Daud ras anak buahna sangana i taneh mesawang Paran.
Isuruhna anak buahna nehken kata mejuah-juah man Nabal, maka usaha pe lancar la
lit si mengganggusa. Termasuk i je lit campur tan Daud ras anak buahna. Janah
keterangen enda terbukti asum anak buah Nabal nurikenca man Abigail (ay. 15, “Situhuna
mehuli kel ia man kami. La pernah kami igangguna, la lit sada barang kami si bene.
Ikawalina kami suari ras berngi kidekah kami mpermakani biri-biri”). Emaka alu
meteruk ukur mindo Daud gelah ibereken Nabal kai si banci terberekenna. Ras
memang rikutken tradisi i Timur Dekat kuno biasa nge enda ilakoken. Enterem
pengembara i bas sada ingan ku ingan si deban. Janah Daud enggo mbuktikenca
maka ia ras anak buahna labo ancamen man Nabal alu persinget maka ia enggo
ngkawali permakan Nabal (ay. 7). Tapi alu meganjang ukur itulak Nabal kata
suruh-suruhen Daud ndai ras alu kasar ikatakenna maka la itandaina Daud ras
anak buahna, bahkan ianggapna Daud budak si lompat i bas tuanna nari. La ia
nggit merekenca roti ras asuh-asuhen si enggo igelehna man sigunting
biri-birina guna merekenca man kalak si la itandaina ja nari rehna.
3. Mulih teman-teman Daud ndai ras nuriken kai si enggo
ikataken Nabal. Merawa Daud ras iperentahkenna 400 anak buahna guna berkat ras
menumpas habis keluarga Nabal. Janah lit sekalak i bas suruh-suruhen Nabal
ngatakenca man Abigail kerna kai si bakal terjadi. Kata kunci ikatakenna man
Abigail, “Ngarap aku gelah iukurkenndu kerna si enda janah putuskenlah kai si
man bahanen. Enda banci maba cilaka si mbelin man tuan kami ras kerina
keluargana. Tuan kami jahat perukurenna maka la ia nggit megiken cakap ise pe!”
4. Enda me si ilakoken Abigail : a) Ipepulungna erbage-bage pangan guna iserahkenna man Daud ras anak buahna
: 200 kibul roti, dua guci kuling-kuling dem isin lau anggur, 5 biri-biri si ipanggang,
17 kg buah gandum si isauk, 100 tandan buah anggur, ras 200 kue buah ara si
enggo ikerahkenna. b) Isuruhna leben anak buahna berkat janah ia ngikut-ngikut arah pudi. c) Kai si bakal ilakokenna la ikatakenna man perbulangenna. Sabab enggo
ijiwaina karakter perbulangenna.
5. I bas perjumpanna ras Daud tuhu-tuhu ia nggit erkorban
guna keselamaten jabuna ras peterukna dirina (pedas ia nusur bas keldena nari
ras minter ia erjimpuh ku taneh). Nggit ia mersan kesalahen si enggo ilakokeken
perbulangenna. Ilumbaken Abigail kata-kata nubuaten. Tuhanlah si ngolangi Daud
maka la ibunuhna imbang-imbangna, sabab Tuhan sendiri si bakal erpekara. Janah
mindo Abigail alu dem kiniterukken ukur gelah ialoken Daud luah si enggo
ibabana erkelangken suruh-suruhenna. Janah Tuhan erbahanca seh kerina sura-sura
Daud, jadi raja Israel. Abigail la panik, tapi alu teneng ras sigap ilakokenna
kerina e dalam rangka menyelamatken jabuna.
6. Kata “megermet” menurut Kamus Karo - Indonesia (Darwin
Prinst) e me : memperhatikan, menaruh minat kepada, melihat dengan
sungguh-sungguh. Ras rikutken tema i bas bahanta sekali enda, iajukna kita megermet
gelah pentar janah i bas si e siidah ras siusih Abigail.
7. Piga-piga hal si banci siusih i bas Abigail nari : a) Aminna pe keadaan genting, ia la panik, maka tindaken si ibahanna ras
kata-kata si ibelaskenna man Daud tetap teratur ras mehuli. Terkadang kita erkiteken
enggo genting, persoalen e gawat, la nari sieteh kai nari man bahanen. b) Nggit ia ngkorbanken dirina guna kesalamaten perbulangenna ras jabuna. c) Melumbar ia mere. d) Kata-katana menyejukken, maka Tuhan nge si ngolangi Daud maka la
ibunuhna imbang-imbangna.
8. Erbage-bage persoalen si man hadapenta, selaku
nande ras ndehara : a) Peningkataken ekonomi tetap alu dalan si bujur. Sabab lit deba ndehara
si la pentar (bijaksana) terlalu menuntut suami piah dungna perbulangen ngelakoken
korupsi. b) Pengaruh kenakalan anak-anak melalui lingkungen ras ketergantungen
nandangi gadget. Sempat lit viral, melala gundari pernanden lupa erdakan
erkiteken sibuk ber-HP ria. c) Berita terhangat, predator si menculik anak-anak ras penjualan organ
tubuhna. Ertoto kita gelah persoalen-persoalen e ndauh i bas kita nari. Tapi i bas si e perlu kita mergermet gelah banci sijaga dirinta bage pe keluarganta gelah ula terpengaruh i bas persoalen-persoalen e.
9. Ertoto kita gelah kehadirenta sebage nande i tengah jabu tuhu-tuhu : menyejukkan, menenteramkan,
memotivasi, sidampingi anak-anak ras perbulangenta guna tetap nggeluh bagi si ngena
ate Tuhan. Dibata si mpegegehi kita kerina.
PA MAMRE GBKP
TGL. 26 MARET - 1 APRIL 2017
Nrs. Pdt. L. br. Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)
Arah Perbahanen
Erbahanca Mamre Erdolat
Ogen : Kejadin 41:37-43
Tema : NGGELUH I BAS TUHAN ERBAHANCA MAMRE ERDOLAT
Tujun : Gelah Mamre ngasup nggeluh medolat
Metode : Diskusi
Penjelasen Bahan Ogen & Relevansi
Turi-turin kerna Yusuf si iangkat jadi wakil raja
Mesir akap kami mungkin enggo iteh kita janah mungkin enggo rusur sibegi entah
sioge kita i bas Pustaka si Badia. Yusuf e me anak Yakub. Lit 12 anak dilaki
Yakub, e me : Ruben, Simeon, Lewi, Yehuda, Isakhar, ras Zebulon (i bas
ndeharana Lea nari), Yusuf ras Benyamin (i bas ndeharana Rahel nari), Dan ras
Naftali (i bas gundikna Bilha nari), Gad ras Asyer (i bas gundikna Zilpa nari),
janah lit isebutken sada anak diberuna arah Lea nari si tergelar Dina (bdk.
Kej. 30 & 35). Rikutken urutenna, Yusuf e me anak Yakub si pe-11-ken. Sanga
umurna 17 tahun, Yusuf idayaken senina-seninana man rombongen kalak Ismael erkiteken
nembeh ras cian ate senina-senina man Yusuf si datken ngena ate bapana lebihen
asangken man senina-seninana (Kej. 37). Ibaba rombongen kalak Ismael Yusuf ku
Mesir. Amin pe nguda denga Yusuf tapi dewasa ia i bas ngalaken kerina kiniseran
si nialamina i Mesir bekas pengarak-ngarak Tuhan. I bas Kej. 39:2 ikataken,
“TUHAN si ngarak-ngarak Yusuf, seh maka sangap ia i bas kerina pendahinna”.
Sanga i bas penjara pe tetap ia iarak-arak ras ipasu-pasu Tuhan seh makana penjaga
penjara pe ngena ate man bana (Kej. 39:21). I bas Kej. 39:23 ikataken nina,
“erkiteken TUHAN si ngarak-ngarak Yusuf, kasa kai si idahikenna jore kerina”.
Labo terjeng je saja, ibereken Dibata kepentaren man Yusuf guna ngertiken nipi
(Kej. 40). Ertina, i bas kiningudan Yusuf, tutus ia i bas kinitekenna man
Dibata seh makana ibereken Dibata kesangapen ras kejoren i bas geluhna.
Bahan ogenta sendah nuriken kerna puncak kesangapen
ras kejoren Yusuf i Mesir. I bas paksa si tepat si enggo itentuken Dibata, iangkat
raja Mesir Yusuf jadi wakilna. Kepentaren Yusuf i bas ngertiken nipi erbahanca
raja Mesir takjub erkiteken enggo terjabab kai si jadi penungkunen raja e kerna
antusen nipina. Tapi Yusuf la meganjang ukur, i bas ay. 16 ikataken Yusuf man
raja, “Labo terantusi aku, o Raja, tapi Dibata banci mereken antusen si
mehuli”. Labo terjeng je saja, Yusuf pe ibereken Dibata kepentaren guna erbahan
rencana si brilian guna mengantisipasi ancamen kelehen si bakal terjadi i
belang-belang doni bagi si enggo iidah raja Mesir i bas nipina (ay. 33-36).
Rencana si brilian enda ialoken raja ras pegawai-pegawaina. Erkiteken reh
takjubna raja Mesir man Yusuf, turah pengakun kerna Dibata si erdolat si isembah
Yusuf i bas raja Mesir nari nina, “Labo lit dat kita jelma tersikapen asang
Yusuf enda, sekalak si lit kesah Dibata i bas dirina jine. Enggo icidahken
Dibata man bandu kerina kejadin enda. Erkiteken si e teridah maka ganjangen
pemetehndu ras kebeluhendu asang ise pe” (ay. 38-39). Emaka itangkuhken raja
Mesir Yusuf jadi wakilna. Kerina kalak i belang-belang taneh Mesir mehamat man
Yusuf, e me tanda si tersirat maka iakuken kalak Mesir Dibata si erdolat i bas
kegeluhen Yusuf.
I bas puncak kejayanna tetap denga Yusuf meteruk ukur,
idhikenna kerina tugas tanggung jawabna sebage wakil raja alu mehuli seh makana
la lit terjadi kelehen i taneh Mesir. Alu meteruk ukur ialemina senina-seninana
si enggo erbahan si jahat man bana, i bas Kej. 50:20 ikataken Yusuf nina, “Jahat sura-surandu man
bangku, tapi enggo isalihken Dibata e jadi si mehuli, gelah arah e banci
iselamatken Dibata kesah nterem kalak si nggeluh denga genduari”. Iingetna
denga keluargana si sangana i bas kiniseran erkiteken kelehen si terjadi i belang-belang
doni, memahat ia man orangtuana, ibabana
bapana ras kerina keluargana Israel nari ku Mesir, isikapkenna ingan si
mehulina man bapana ras keluargana gelah banci tersikapen geluhna. Yusuf jadi
pasu-pasu man kalak Mesir bage pe man keluargana. Luar biasa kai si ilakoken
Yusuf enda, erkiteken melala kalak i bas puncak kejayanna meganjang ukurna, la
mediate nandangi kalak si deban, ras lanai ingetna kai pe asangken kesangapen
ras kejoren dirina jine.
Tema si seh man banta “Nggeluh i bas Tuhan erbahanca Mamre
erdolat” i teruh judul “Arah perbahanen erbahanca Mamre erdolat”, alu tujun
gelah Mamre ngasup nggeluh erdolat. Erti kata “erdolat” e me berwibawa,
mempunyai sifat atau sikap yang menimbulkan rasa hormat (kagum) orang lain.
“Medolat” ertina, menimbulkan rasa hormat atau rasa kagum karena pribadinya. Turi-turin
kerna Yusuf i bas ogenta tentuna jadi teladan man banta senina Mamre. I bas
usiana si nguda denga paguh kinitekenna man Dibata. Enda tentuna lit peran
orangtua si pebelin-belin Yusuf seh makana paguh ia i bas erkiniteken.
Erkiteken kinitekenna si paguh : 1) Iarak-arak ras ipasu-pasu Dibata Yusuf seh makana sangap ras jore ia i
bas kerina si idahikenna. 2) Ipengasup Dibata Yusuf ngalaken kerina kiniseran si nialamina. 3) Turah pengakun i bas kalak si deban nari maka Dibata erdolat i bas geluh
Yusuf. 4) Ipengasup Dibata Yusuf tetap meteruk ukur ras ertanggung jawab i bas
tugasna sebage wakil raja. 5) Ipengasup Dibata Yusuf ngalemi senina-seninana ras mediate nandangi
keluargana.
Adi isungkun kita sekalak-sekalak, ise kita la nggit
bagi Yusuf? Adi kerna pasu-pasu, kesangapen, kejoren i bas Dibata nari la lit
sada pe kita si nulaksa. Tapi mungkin adi i bas bagin kiniseranna, bagi si
nialami Yusuf, mungkin lit kita si nulaksa. Ate min ula lit kiniseran tapi
lalap lit pasu-pasu, kesangapen ras kejoren, janah erdolat kita i lebe-lebe
kalak si deban. Ertina kedolaten si nialoken Yusuf labo tanpa perjuangan.
Kedolaten e me hasil i bas perjuangen Yusuf. Kedolaten Yusuf e me otentik
(asli), labo pencitraan bagi piga-piga peminpin negaranta. Arah lebe teridah
bagi si mehuli kel, tapi arah pudi la mehuli. Yusuf sendiri labo
idaram-daramina entah pe iayakina pengakun i bas kalak si deban nari kerna
kedolaten dirina. Tapi arah pengkebet geluhna si otentik, turah pengakun i bas
kalak si deban nari maka Yusuf enda sekalak si erdolat, bahkan iakuken raja
Mesir maka lit kedolaten Dibata i bas Yusuf.
Emaka i bas PA-nta sekali enda, iajuk kita gelah
ngusih Yusuf si paguh kinitekenna man Dibata. I bas kerina keadaan si
nialamina, tetap denga ia erkiniteken man Dibata. Dibata si mada kesangapen,
kejoren, kedolaten ras pasu-pasu. Emaka pindolah i bas pertotonta man Dibata
gelah iberekenNa kesangapen, kejoren, kedolaten ras pasu-pasu. Tapi si paling
penting pindolah gegeh i bas Dibata nari gelah ipengasupNa kita erkiniteken alu
paguh bagi Yusuf, benaken i bas jabunta, pendahinta, pergaulenta i
tengah-tengah masyarakat bage pe i bas pelayanenta i tengah-tengah Gerejanta.
Yusuf tercatat i bas Padan si Mbaru sebage salah sada kalak si paguh
kinitekenna man Dibata (bdk. Heber 11:22), ate min gelah kita pe tercatat i bas
pusuh perukuren kalak si deban si lit i sekelewetta sebage Mamre si paguh
kinitekenta, Mamre si arah pengkebet geluhta erdolat Dibata i bas kegeluhenta.
Dibata si mpegegehi kita.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar