Sabtu, 25 Februari 2017

PA Kategorial GBKP Tgl. 26 Feb. - 4 Maret 2017

PA MORIA GBKP TGL. 26 FEBRUARI - 4 MARET 2017
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)

PA HDS II

Ogen : Bilangen 27:1-11
Tema : LIT KIN AKU LA BUJUR BANDU?
Tujun : Gelah Moria :
1) Ngeteh kiniadilen si ni tuntut anak-anak Selapehat
2) Tetap ngelakoken keadilen i bas kegeluhenna
Metode : Diskusi

Penjelasen Bahan Ogen & Relevansi

1. Mahlah, Nuah, Hogelah, Milkah ras Tirsah e me anak-anak si diberu Selapehat si merupaken kesusuren Jusuf. Bapana mate i gurun pasir alu la nadingken sekalak anak dilaki. E maka berjuang anak-anak e guna ndatken keadilen gelah tetap gelar bapana la masap dingen tinading bapana ndube pe ndabuh man anak-anakna aminna pe diberu.
2. Bapana mate labo ikut i bas pemberontaken bani Korah si kedungenna mate itelen bumi (Ps. 16), tapi erkiteken termasuk i bas bagian bangsa Israel si rusur jungut-jungut man Tuhan seh makana mate i taneh mesawang dingen la banci bengket ku taneh perpadanen (Ps. 14:26-).
3. Alu la mbiar-mbiaren reh anak-anak Selapehat enda ngaduken persoalenna man Musa, Imam Eleasar, pemimpin-pemimpin Israel ras kerina perpulungen i bas dalan bengket ku bas Kemah Perjumpaan. Ertina, i jenda anak-anak Selepehat labo hanya sinik, ngaloken keadaanna, tapi berjuang guna banci ngubah situasi ras keadaanna guna masa depanna.
4. Musa nehken persoalen enda man Tuhan. Enda me salah sada ciri kepemimpinen Musa, tetap ia ersukuten man Tuhan i bas kai pe persoalen si ihadapina. Ras ibereken Tuhan solusi, maka ibenarken Tuhan pemindon anak-anak si diberu Selapehat. Firman Tuhan, melampaui aturen, tradisi ras budaya si terbatas buaten tan manusia. Anak-anak Selapehat ngaloken erta-erta tading-tadingen bapana ndube. Bahkan persoalen si iangkatken anak-anak si diberu Selapehat banci nampati persoalen-persoalen si lit sedekah enda ras hanya isiniken. Termasuk adi la lit anak-anak tinadingna, subuk dilaki ras diberu, janah orang tuana enda pe anak tunggal ka la lit senina bapana, maka kade-kadena si ndeherna si ngaloken tading-tadingen e, janah njemaksa bagi ertana jine.
5. Tema HDS-ta : “Lit kin aku la bujur bandu?” Enggo pasti Tuhan IA me ulu kebujuren ras keadilen, kai si ibahanNa man manusia bujur ras adil, walaupe terkadang i bas kacamatanta rusur kita ngatakenca, “la kap adil Dibata e bangku!”
Dibata nepa kita seri dilaki ras diberu ras lit tempas Dibata i bas dirinta. Kita ngaloken kekelengen ras keselamaten i bas Dibata nari, la ibedakenNa. Gundari tergantung respon i bas kita manusia, apakah sialoken entah lang kekelengen Tuhan e. Dibata mereken matawari ras udan man kalak si mehuli ras kalak si jahat, la ibeda-bedaken Dibata. Dibatanta Maha Adil, emaka man baNa kita ersukuten.
Melala pergeraken entah perjuangen ilakoken dalam rangka memperjuangenken keadilen khususna man diberu, sabab sedekah enda mbue denga kekerasan, ketidakadilen man diberu. 
• Guru TK, perawat, pekerja konveksi, buruh pabrik, PRT si umumna diberu si ndahikenca, inilai sebage pekerja rendah, emaka mpengaruhi penghargaan ras tingkat gaji/upah sialokenna.
• Mbue denga si erdahin diberu i pabrik si rentan ndatken PHK erkiteken la lit ikaten formal i bas perusahaan inganna erdahin alu alasen “gender”, pencari nafkah tambahen, pekerja sambilan, faktor reproduksi (menstruasi, hamil, melahirkan ras menyusui).
• I bas pengupahen, diberu si enggo erjabu ianggap sebage lajang, sebab enggo inafkahi perbulangenna ras terkadang terkena potongen pajak.
• Lenga bo melala keterwakilen diberu i bas dunia politik (legislatif ras eksekutif).
• Beban ganda ibereken tetap man diberu, aminna pe enggo ia erdahin i luar rumah tetap denga arus bertanggung jawab ngurus jabuna, si situhuna banci iras-rasken ras bapa i tengah jabu (berbagi peran - kerja sama).
• I Gereja, melala denga Gereja si lenga ngaloken diberu jadi Pendeta/Imam. Bahkan enggo pe ialoken diberu jadi Pendeta, melala denga Runggun i bas konteks GBKP menolak diberu alu erbage alasen (man teman-temanen, diberu lemah, mbue kari liburna erkiteken persoalen reproduksi, rsd.). (Cataten pribadi : I bas sisi si deban, enda pe jadi evaluasi man bangku sebage Pendeta diberu, payo kin alasen-alasen e lit bas aku? Sebab kadang si terjadi, situntut keadilen tapi la lit introspeksi ras perbaiken i bas diri sendiri. Menggeneralisir kerina Pendeta diberu tentuna labo keputusen si bijak. Si mehulina masing-masing pihak mengintrospeksi diri ras nggit robah si man perobahenken sue ras kebenaren Kata Dibata).
• ‘Di kenca lit persoalen masalah reproduksi si rusur isalahken diberu, bahkan adi kin payo si kurang sehat diberu, maka ia iceraiken. Janah si lebih memprihatinken usul enda rehna i bas diberu ka, e me kap semetuana.
Kerina kita manusia bekas Dibata nepasa, radu ateta ikelengi, iergai, iperhatiken, datken perlakuan si seri, tanpa ibeda-bedaken (dilaki - diberu, kaya - miskin, terpelajar - bodoh, rsd.), sabab kerina kita seri i lebe-lebe Dibata. Alu bage, berjuang kita, labo hanya diberu, tapi pe ras dilaki, bekerja sama, bergandengan tangan berjuang guna ngelakoken keadilen man kalak si deban i bas kegeluhenta, adi kin siidah lit ketidakadilen. Banci jadi i bas jamanta lenga terjadi perobahen, tapi generasi kenca kita enggo idahna ras gejapina hasil kerja kerasta. Ula ka kita sesama perempuan ngelakoken kekerasan, ketidakadilen man diberu. Sabab la mungkin kita berjuang ngelakoken keadilen adi kita sendiri pe pelaku ketidakadilen. Tuhan si masu-masu kita.

PA MAMRE GBKP TGL. 26 FEBRUARI - 4 MARET2017
Nrs. Pdt. L. br. Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)

Keselamaten Erpalasken Kiniteken Si Erbuah

Ogen : Roma 1:16-17
Tema : NGGELUH I BAS KINITEKEN
Tujun : Gelah Mamre megenggeng erkiniteken man Dibata i bas kerina dampar geluhna
Metode : Diskusi

Penjelasen Bahan Ogen & Relevansi

I bas teruh enda bahan ogenta i bas telu terjemahen guna saling melengkapi pengangkanta kerna ogenta sendah :
Alkitab TB-LAI : (16) “Sebab aku mempunyai keyakinan yang kokoh dalam Injil, karena Injil adalah kekuatan Allah yang menyelamatkan setiap orang yang percaya, pertama-tama orang Yahudi, tetapi juga orang Yunani. (17) Sebab di dalamnya nyata kebenaran Allah, yang bertolak dari iman dan memimpin kepada iman, seperti ada tertulis: “Orang benar akan hidup oleh iman”.
Alkitab BIMK (Bhs. Indonesia Sehari-hari) : (16) “Saya percaya sekali akan Kabar Baik itu, karena kabar itu adalah kekuatan Allah untuk menyelamatkan semua orang yang percaya; pertama-tama orang Yahudi, dan bangsa lain juga. (17) Sebab dengan Kabar Baik itu Allah menunjukkan bagaimana caranya hubungan manusia dengan Allah menjadi baik kembali; caranya ialah dengan percaya kepada Allah, dari mula sampai akhir. Itu sama seperti yang tertulis dalam Alkitab, “Orang yang percaya kepada Allah sehingga hubungannya dengan Allah menjadi baik kembali, orang itu akan hidup!” (Orang yang percaya ... orang itu akan hidup: atau Orang yang hubungannya dengan Allah menjadi baik kembali; akan hidup karena kepercayaannya).
Pustaka si Badia : (16) “La aku mela kerna Berita si Mehuli e; sabap Berita si Mehuli e kap Kuasa Dibata guna nelamatken kerina kalak si tek man Jesus Kristus, perlebe man kalak Jahudi, jenari man kalak si deban si labo kalak Jahudi. (17) Sabap arah Berita si Meriah tangkas uga Dibata ngerembakken manusia kempak diriNa. Si enda ibenaken i bas kiniteken janah erkedungen i bas kiniteken. Bagi lit tersurat i bas Pustaka si Badia, “Kalak si enggo iperembakken Dibata kempak diriNa erdandanken kinitekenna nggeluh me ia”. (“La aku mela” seri ras terjemahen Alkitab King James Version, “For I am not ashamed”).
Dua ayat si jadi bahan ogenta sendah merupaken palas Martin Luther i bas ia mereformasi dirina sendiri bage pe dampak lanjutenna mereformasi Gereja i bas jamanna. I bas si e muncul istilah Sola Gratia ras Sola Fide. Keselamaten si ialoken kita e me inisiatif ras anugerah i bas Dibata nari (Sola Gratia), janah keselamaten e ialoken kita alu kinitekenta man Dibata (Sola Fide). Adi i bas bahasa Indonesia ikataken rasul Paulus maka ia tuhu-tuhu tek kel (i bas Alkitab Contemporary English Version ikataken “I am proud” - saya bangga) nandangi daya luar biasa si terkandung i bas berita Injil e si nelamatken kerina kalak si tek man Yesus Kristus. Kinitekenta erbahanca kita ndatken kegeluhen si tuhu-tuhu i bas Kristus janah kegeluhen si rasa lalap kenca kita nadingken doni enda.
Kegeluhen si tuhu-tuhu e maksudna, kenca enggo kita tek man Dibata i bas Yesus Kristus, bengket kita ku bas kegeluhen si mbaru. Kegeluhenta si ndekah i bas dosa enggo isalihken jadi kegeluhen si mbaru, e me ersada ras Kristus. I bas si e, kinitekenta labo terjeng tek saja, tapi mengandung konsekuensi geluh si mbaru, geluh si ncidahken perobahen si nyata (bdk. Roma 6:13-15; 12:2; Gal. 5; rsd.). Em tandana kita enggo tuhu-tuhu erkiniteken man Dibata ras nggeluh ersada ras Yesus Kristus.
PA-nta sendah lit i teruh judul “Keselamaten erpalasken kiniteken si erbuah”. Janah tema si seh man banta e me “Nggeluh i bas kiniteken” alu tujun gelah Mamre megenggeng erkiniteken man Dibata i bas kerina dampar geluhna. Kiniteken memang labo terjeng tek saja, kenca bage dung kerinana. Kiniteken arus teridah i bas pengkebet geluhta ras ternanami dampak perobahenna man kalak si deban si lit i sekelewetta. Perobahen e tentuna labo terjadi secara otomatis kenca enggo kita tek man Dibata i bas Yesus Kristus. Perobahen e lit i bas proses segedang geluhta. Si penting nggit kita er-proses ras iproses menuju kualitas nggeluh si sue ras peraten Dibata. I bas kita er-proses ras iproses e lit je pembelajaren, erlajar kita terus-menerus merobah sifat-sifat si la mehuli arah pengalamen geluhta i bas kerembakenta ras Dibata. Adi la kita rembak ras Dibata maka proses e ngadi. Emaka isingetken kita i bas PA-nta sendah gelah megenggeng kita i bas erkiniteken man Dibata. Ertina, i bas nggeluh erkiniteken man Dibata proses perobahen e arus tetap erdalan seh kita nadingken doni enda. Dibata si mpegegehi kita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar