Kamis, 16 Februari 2017

PA Kategorial GBKP Tgl. 19 - 25 Februari 2017

PA MORIA GBKP TGL. 19 - 25 FEBRUARI 2017
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)

Ogen : Matius 20:1-16
Tema : LIT KIN AKU LA BUJUR BANDU?
Tujun : Gelah Moria :
1) Meteh ras ngangkai perbahanen si mada peken anggur
2) Ikut ertoto kerna kegeluhen “Si erdahin”
Metode : Drama ras Diskusi

Penjelasen Bahan Ogen & Aplikasi

1. Perumpaman enda ncidahken kerna kekelengen Tuhan, anugerah Tuhan si luar biasa man kerina manusia alu la erdobahen.
2. Hal si pemena si banci siidah maka Dibata ndarami manusia si perdosa gelah banci bengket ku bas kinirajanNa. Biasana, si erdahin nge ndarami dahinna arah erbage-bage lamaren si ibahanna bahkan usaha si deban. Enda, si mada kebun anggur ndarami kalak upahen guna erdahin i kebun anggurna. Erpagi-pagi si lampas, jam siwah, jam sepuluh dua, jam telu karaben ras jam lima karaben terus ia ndarami kalak guna banci erdahin bas jumaNa.
3. Hal si peduaken, maka keleng ate Dibata seri iberekenNa man kerina manusia asal ia tek baNa. Ibereken Tuhan keselamaten si seri, subuk si enggo ndekah jadi Kristen ras si mbaru denga bertobat ras tek man Tuhan. Dibata la beligaiNa masa bakti entah pe prestasi silakoken kita, tapi pelin-pelin anugerah Tuhan (sola gratia, kekelengenNa). Ibereken Tuhan peringaten, maka banci kalak si arah lebe kedungenna jadi si arah pudi, bage pe sebalikna, asum dirina merasa berhak, berjasa asangken kalak si deban, dingen turah sician-cianen (Mat. 19:30, 20:16).
4. Si mada kebun anggur banci kataken la ia melanggar ketentuan si enggo isepakati, maka upahna sada duit pirak sada wari rikutken gaji biasa. Antara si erdahin si pemena kel ras si mada kerja enggo sepakat. Emaka asum idilo si mada kebun anggur si terakhirna (si sitikna) waktu erdahin ras iberekenna sada duit pirak, maka pengakap si tangtangna kel erdahin lebih asa si e ia ngalokenca, padahal seri ialokenna. Dalanna, jungut-jungut merasa la bujur si mada kebun anggur. Maka angkat bicara si mada kebun anggur, maka kai si ibahanna sue rikutken kesepakaten, “Enggo sue arihta sada duit pirak sada wari”. Adi iberekenna seri upahna man kalak si pudin asa ia erdahin, e merupaken enggo otoritas si mada kebun anggur (ma ate-ateku adi duitku, si paling penting tanggung jawabna man si lampasna erdahin tetap iberekenna sue ras si enggo isepakati).
5. Rikutken bahan PA HDS sekali enda, maka kita sebage anak-anak Tuhan si enggo tek man baNa, radu ngaloken kekelengen si seri i bas Dibata nari. Ula kita merasa paling berjasa, paling benar, maka turah kiniganjangen ukur, cian ateta asum lit kalak si deban (mbelin kel dosana, penjahat besar, umpamana - Sakeus si ertobat) ngaloken kekelengen si seri i bas Dibata nari. Si e kerina otoritas i bas Dibata nari. Tugasta kalak si enggo terkelin nggeluhlah i bas keselamaten si enggo ibereken Tuhan, dingen nggeluh sikeleng-kelengen sada ras si debanna.
6. Janah tujun si peduaken, iajukna kita gelah ikut ertoto man kegeluhen “si erdahin”. Siidah maka Dibata si ndarami kalak guna banci erdahin bas peken anggurNa. Ertina, ngena ateNa kalak si erdahin, sabab seh ngayak genduari pe Dibata erdahin. Erbage-bage dahin banci silakoken kita si banci menghasilken karya (labo hanya materi) si ncidahken aktualisasi dirinta, maka geluhta enda erguna man kalak si deban. Emaka Gereja secara pribadi ras organisasi mereken dalan, solusi ndarami pendahin man anggotana. Bahkan Gereja ikut mediate, ertoto, i ja melala denga tenaga buruh (ngemo), TKI si mengalami kekerasan, ketidakadilan asum erdahin guna kelangsungen kegeluhenna, gelah banci erdahin alu nyaman ras aman, ras ngaloken upah si bujur.

PA MAMRE GBKP TGL. 19 - 25 FEBRUARI 2017
Nrs. Pdt. L. br. Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)

Nggeluh I Bas Tuhan Ngenca Banci Erbuah Mehuli

Ogen : Yohanes 15:5-10
Tema : KUGELUHKEN GELUHKU I BAS TUHAN
Tujun : Mamre Ngasup :
1) Nuriken kai-kai saja ulihna (buah) adi nggeluh i bas Tuhan
2) Nuriken kai-kai saja ulihna (buah) adi nggeluh i bas Dibata-dibata si deban
3) Melasken komitmenna “kugeluhken geluhku i bas Tuhan”
Metode : Diskusi

Penjelasen Bahan Ogen

Tuhan Yesus usur mereken perumpaman i bas pengajarenNa man ajar-ajarNa si tujunna tentuna gelah si megiken ajaren-ajarenNa la mesera guna ngakai kai si nimaksudkan Yesus i bas pengajaren-pengajarenNa sue ras keadaan entah pe situasi (konteks) masyarakat Yahudi paksa si e. I bas pengajarenNa sue ras ogenta sendah, ibahan Yesus perumpaman kerna batang anggur. Batang anggur e me sinuan-sinuan si biasa man masyarakat Yahudi paksa si e. Batang anggur enda banci turah i japa pe i taneh Israel, banci ia turah i halamen rumah, menjalar ia ku tembok-tembok rumah, banci ka ibudidayaken jadi sinuan-sinuan guna ikonsumsi kerina kalangen i bas masyarakat Israel ras guna menopang ekonomi rumah tangga. Selain jadi inemen harian, anggur biasa sihidangken i bas pesta-pesta perjabun kalak Yahudi (bdk. Yoh. 2:1-11), banci ka jadi tambar (bdk. 1 Tim. 5:23), ras penghilang rasa sakit (Mat. 27:48). Ertina gambaren batang anggur enda labo hal si asing i bas pemahamen kalak Yahudi.
I bas ogenta sendah, adi sioge i bas ay. 1 nari, lit telu gambaren si berkaiten ras batang anggur enda. Si pemena, batang anggur si tuhu-tuhu e me Yesus Kristus. Si peduaken, perkebun anggur e me Dibata. Si peteluken, dahan ras buahna e me ajar-ajarNa ras kerina kalak si tek man Yesus Kristus. I bas ay. 2 ikataken, Dibata si jadi perkebun anggur nekteki dahan-dahan si la erbuah, janah dahan-dahan si erbuah ibersihkenNa alu mutiki tunas-tunas si la erguna gelah reh buena buahna. Ertina, i bas Dibata lit hak si la terbatas guna nentuken ise saja si masuk i bas kriteria dahan si erbuah ras si la erbuah, ibersihken entah itektek. I bas ay. 3 itegasken Yesus maka kerina kalak si tek man baNa enggo ibersihken alu KataNa. PengarapenNa tentuna kalak si enggo ibersihken e tetap ersada ras Kristus sebage batang anggur si tuhu-tuhu, erkiteken kiniersadaan ras Kristus mpengasup kalak si tek ngangkai, ngikutken ras ngelakoken kerina si jadi peraten Dibata i bas Yesus Kristus (ay. 4-5). I bas ay. 6 ikataken Yesus maka lit kepeken kalak si tek tapi la ngikutken ras ngelakoken si jadi peraten Dibata, akibatna e me datken ukumen i bas Dibata nari. Sebalikna, ay. 7-10 e me penegasen maka kalak si tek si tetap ersada ras Kristus e me kalak si lit i bas kriteria datken perkeleng arah Dibata nari, kerina si jadi kebutuhenna icukupken Dibata, janah Dibata termulia erkiteken melala hal-hal si mehuli si ihasilkenna sue ras peraten Dibata.
Jadi banci isimpulken perumpaman Yesus Kerna pokok anggur enda ngajarken kerna : 1) Persinget maka kalak si tek man Dibata i bas Yesus Kristus enggo ibersihken alu KataNa. 2) Kalak si enggo ibersihken e seharusna nggeluh ersada ras Dibata i bas Yesus Kristus. 3) Kiniersadan si tetap ras Kristus erbahanca Kata Dibata nggeluh i bas pusuh perukuren kalak si tek. 4) Kalak si tetap ersada ras Kristus ipengasupNa guna ngangkai, ngikutken, ras ngelakoken si jadi peraten Dibata. I bas kerina si mehuli sue ras Kata Dibata si enggo ihasilkenna e erbahanca gelar Dibata termulia janah datken perkeleng i bas Dibata nari.      

Aplikasi

PA-nta sendah lit i teruh judul “Nggeluh i bas Tuhan ngenca banci erbuah mehuli”. Janah tema si seh man banta e me “Kugeluhken geluhku i bas Tuhan” alu tujun gelah Mamre : nuriken kai-kai saja ulihna (buah) adi nggeluh i bas Tuhan, nuriken kai-kai saja ulihna (buah) adi nggeluh i bas Dibata-dibata si deban, ras melasken komitmenna “kugeluhken geluhku i bas Tuhan”. Sekalak perbapan kalak Karo adi enggo tergelar Mamre tentuna enggo itehna Yesus Kristus. Apai ka sekalak Mamre si kitik-kitik nari enggo ikut muat bagin i bas KAKR ras PERMATA. Tentuna labo hal si sulit nuriken kai-kai saja ulihna nggeluh i bas Tuhan ras sebalikna. Secara teori akap kami murah kel ituriken Mamre. Tapi maun pemeteh kerna Kristus la menjamin lit perobahen si nyata i bas Mamre. Tetap denga ia bagi perbapan kalak Karo si la itandaina Yesus Kristus. Lit ka si ngatakenca, jumlah kinipulungen Mamre i bas kerina kegiaten-kegiaten Gereja i bas sada Minggu e la berbanding lurus ras perobahen geluhna. Banci i bas sada minggu e dua seh telu kali pulung tapi karakterna seri saja bagi si nai. Kai enda penyebabna?
Mungkin erkiteken pulung-pulung bas Gereja e iraduseriken ras pulung-pulung i bas ingan si deban bagi i kede kopi lah umpamana. Lalan prosentasina guna ncakapken entah pe ngelakoken kegiaten-kegiaten si secara prinsip labo penting kel asangken hal-hal si membangun kiniteken bagi ngorati alu payo Kata Dibata, mengevaluasi diri sendiri, ras ertekad guna ngelakoken kai si jadi peraten Dibata. Mungkin lit penyebab si deban si erbahanca sekalak Mamre la ngasup ncidahken orat nggeluh sebage kalak si tek man Yesus Kristus. Kinata si bagenda tentuna perlu jadi bahan evaluasi man banta Senina Mamre. Memang labo kerina Mamre si bage, tapi paling tidak bahanta sekali enda mabai kita guna mengevaluasi diri sendiri alu nungkun, “enggo kin aku nggeluh tetap ersada ras Kristus?”, i bas pengertin, ngangkai, ngikutken ras ngelakoken kerina si jadi peraten Dibata i bas Yesus Kristus. Adi enggo, tentuna perlu lebih sitingkatken kualitas ras kuantitasna. Adi lenga, tentuna perlu robah kita, sipindo pergegeh i bas Dibata nari gelah kita ipengasupNa guna robah. Kata Dibata e “ya dan amin” ertina, perkeleng i bas Dibata nari tuhu-tuhu ialoken kita janah kerina si jadi kebutuhenta icukupiNa adi tetap kita nggeluh ersada ras IA, erbuah kerina si mehuli sue peraten Dibata.
Mungkin perlu ka sidiskusiken kai-kai saja si ngambati Mamre i bas nggeluh ernalem man Dibata, radu ras sipegegehi Mamre si melala kel ambatenna guna nggeluh ernalem man Dibata, janah radu ras sitotoken gelah datken pergegeh i bas Dibata nari. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar