PA MAMRE TGL. 12 - 18 AGUSTUS 2018 (HUT RI)
Nrs. Pdt. Larena Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)
Ogen : 2 Raja-raja 23:24-25
Tema : PEMIMPIN SI MBEBASKEN
Tujun : Gelah Mamre :
1) Meteh pemimpin si erkiniteken ras erkarakter
2) Ngasup jadi pemimpin si mbebasken, erbahan
pembaharuan i bas jabu ras masyarakat
Penjelasen Bahan
Pustaka Si Badia & Renungen
Latar belakang ogenta sendah (22:1-23:30) nuriken
kerna reformasi entah pe pembaharuan si ibahan Josia (Josia ertina : Tuhan
menopang), raja si pe-15-ken Kerajan Juda kenca Kerajan Israel terbagi dua jadi
Kerajan Israel ras Kerajan Juda. Kai saja si banci sipelajari i bas pembaharuan
si ilakoken Josia? Si pemena lebe, amin pe waluh tahun denga usiana sanga ia
itangkuhken jadi raja, tapi ikataken i bas bindu 22:2 nina, “Josia ngelakoken
kai si ngena ate TUHAN; iikutkenna usihen si mehuli si ibahan ninina Raja Daud,
dingen sitik pe ia la nimpang i bas kerina Undang-undang Dibata nari”. I bas si
e banci sipelajari maka pembaharuan si payo e me pembaharuan si leben ibenaken
i bas diri sendiri, labo iusih Josia si jahat si enggo ilakoken bapana Amon,
tapi iusihna si mehuli bagi si enggo ibahan Raja Daud.
Si peduaken, pembaharuan si ilakoken Josia ipalasi alu
Kata Dibata. Kenca enggo idatken mulihi kitab Taurat, sope Josia erbahan kai pe
ersukuten lebe ia man Dibata arah KataNa. I bas bindu 22:11 ikataken, “Kenca
ibegi raja isi kitap e icaingkenna uisna perban biarna”, e me simbolisasi berbalik
ku Dibata, janah kuasa i bas Dibata nari mpengasup Josia ngelakoken pembaharuan
i bas dirina sendiri bage pe i bas bangsana. Alu kuasa Dibata ibebaskenna
dirina ras bangsana i bas iketen kuasa-kuasa dibata-dibata si deban nari si
erbahanca la ngena ate Dibata, janah tuhu-tuhu berbalik ras nembah man Dibata. Emaka
melala pembaharuan si mehuli si ilakoken Josia i tengah-tengah bangsana
erpalasken Kata Dibata (oge 23:1-22).
Secara khusus i bas ogenta sendah ay. 24 ikataken
nina, “Guna ngikutken kai si tersurat i bas kitap si idat Imam si Mbelin Hilkia
i bas Rumah Pertoton e, kerina kalak si beluh ndilo begu-begu ras ngoge nasip
ipelawes Raja Josia. Kerina sembah-sembahen keluarga, berhala-berhala, ras
sembah-sembahen perbegu si debanna si lit i Jerusalem ras i belang-belang Juda
isasapkenna”. Ayat enda nuriken piga-piga pembaharuan si ilakoken Josia si
intina njadiken Dibata sebage Dibata si tuhu-tuhu isembah bangsana la lit nari dibata-dibata
si deban si man sembahen. Enda pelajaren si peteluken, i bas kita erbahan
pembaharuan la banci lang kerina si ngambati penyembahenta man Dibata arus
isasapken, janah tuhu-tuhu njadiken Dibata saja si isembah kita.
Ay. 25 ngatakenca, “La enggo pernah lit sekalak raja
pe bagi Raja Josia tutusna, nembah TUHAN asa atena, asa ukurna ras asa gegehna
ngikutken kerina Undang-undang Musa. Kenca ia pe lanai enggo pernah lit raja si
bagi ia e patuhna”. Si peempatken, mari radu ras ertekad kita ngusih kai si
enggo ilakoken Josia : i bas totalitasna nembah Dibata janah asa gegehna
ilakokenna kerina si jadi peraten Dibata i bas kegeluhenna.
PA-nta sendah ibahan i bas rangka mperingeti
Kemerdekaan RI si pe-73-ken, emaka ibahan tema “Pemimpin Si Mbebasken” alu
tujun gelah Mamre meteh pemimpin si erkiniteken ras erkarakter, janah ngasup
jadi pemimpin si mbebasken, erbahan pembaharuan i bas jabu ras masyarakat.
Ngataken bujur kita erkiteken enggo 73 tahun Dibata ngarak-ngarak perdalinen
kemerdekaan bangsa ras negaranta. Enggo silih berganti pemimpin negaranta,
gundari enggo presiden si pe-7-ken. Enggo melala pembaharuan si ilakoken
pemimpin-pemimpin negaranta khususna presidenta si pe-7-ken, tek kita maka ia
tuhu-tuhu ikawali Dibata i bas ia ngelakoken erbage-bage perobahen i bas
negaranta. Tapi tentu saja melala denga kekurangen i bas enggo 73 tahun
kemerdekaanta. Adi sibaba tema-nta sendah ku bas konteks pemimpin negaranta tentuna
si banci ilakoken kita e me sipilih pemimpin si ngasup mbebasken bangsana i bas
kerina hal-hal si la mehuli, khususna kebodohan ras kemiskinan. Hal si deban si
banci ilakoken kita e me pang kita menyuarakan suara kebenaran adi lit hal-hal
si la sue ras aturen si berlaku. E ngenca si banci ilakoken kita.
Sue ras tujun si peduaken maka si paling pas e me
mengkoreksi dirinta sendiri. Kita kerina pemimpin bai i bas jabuta, mungkin lit
kita si jadi pemimpin i bas Gereja ras masyarakat. Penungkunenna, apakah kita
enggo jadi pemimpin si erkiniteken, pemimpin si mbebasken i bas kerina kuasa si
la mehuli nari si lit i bas doni enda, ras pemimpin si mabai pembaharuan? Adi enggo
ninta, bujur man Dibata si enggo mpengasup kita. Tentuna arus tetap
sipertahanken ras sitingkatken kualitas ras kuantitasna. Adi lenga ninta, maka kerina
si ilakoken Raja Josia si jadi ogenta sendah banci jadi usihenta guna kita
tuhu-tuhu jadi pemimpin si erkiniteken, pemimpin si mbebasken i bas kerina
kuasa si la mehuli nari si lit i bas doni enda, ras pemimpin si mabai
pembaharuan. Dibata si mpegegehi kita.
PA MORIA TGL. 12-18 AGUSTUS 2018 (HUT RI)
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)
Ogen : Ester 4:1-17
Tema : PEMIMPIN SI MBEBASKEN
Tujun : Gelah Moria :
1) Ngidah kinipangen ras perjuangen Ester mbebasken
bangsa Jahudi
2) Mbebasken generasi i bas ancamen pinakit sosial
Metode PA : Nobar (Nonton Bareng) kerna Pinakit Sosial
Klip : Dampak Pengguna Narkoba
Pengantar
Guna mpebagesi pengangkanta kerna perikop enda, maka
metode sipake kita e me metode BGA (Baca Gali Alkitab). Alu bage, teridah
bedana kita er-PJJ ras er-PA. I ja adi PA 70% Pendalaman Alkitab, 30%
penggejapen. Janah metode enda pe nampati kita guna mbue ngidah ras terbuka
nandangi point-point penting si banci sikembangken jadi melala tema. Erkiteken
bas buku bimbingen PA Morianta enggo itentuken tema, maka kari bas akhirna sikaitken
lebih khusus ku tema si iarapken.
Latar Belakang Ogen
I bas bindu (isingkat bd.) 3 jelas teridah maka
perentah raja Ahasweros arah arahen politik kotor perdana menterina Haman, maka
bangsa Jahudi, subuk nguda entah metua, diberu entah danak-danak arus ibunuh.
Kerina arus ikernepken janah erta-ertana pe irampas (bd. 3:13). Munculna
perentah enda, erkiteken litna perasaan merewa dingen nembeh ate Haman man
Mordekai i ja la nggit Mordekai erjimpuh dingen nembah mungkuk man Haman.
Alasen Mordekai jelas, maka ia kalak Jahudi, maka la banci ia nembah mungkuk
man manusia seyakatan Dibata. Maka enggo iputusken Haman, maka labo Mordekai
saja ngenca atena ibunuhna, tapi kerina kalak Jahudi si lit i bas kerajaan
Persia (bd. 3:1-6).
Tokoh- Tokoh Ras
Karakterna I Bas Ogen
Mordekai, e me turang Ester sembuyak bapa, tapi asum
mate orang tuana, ibuat Mordekai ia jadi anak angkatna je nari ipebelin-belinna
bagi anakna kel (bd. 2:7). Janah Mordekai bas perikop enda icidahken sosok si peduli
nandangi bangsana Israel. Tuhu-tuhu ia erceda ate nandangi kai si bakal terjadi
nandangi bangsana. Icaingkenna bajuna tanda ceda atena, ipakena uis guni,
icaburkenna abu ku takalna, je nari erdalan ia ku tengah kuta janahna ngandung
nderkuh-nderkuh alu pusuh si getem. La nari iukurkenna kerna dirina, mela
ngenehen jelma si nterem. Si e kerina erkiteken keleng atena nandangi bangsa
Israel. Mordekai pe memegang prinsip alu nteguh, i ja ikirimken Ester paken
Mordekai gelah itang-tangina uis guni e, la ia nggit. Jelmana sangat teguh memegang prinsip, ras la
ise pe banci “menyogok” ia termasuk turangna sendiri si enggo ianggapna jadi
anakna. Berikutna sangat teguh perjuangenna, pantang mundur, la murah putus
asa. Kurang akapna respon bas Ester nari, tapi terus idesakna gelah Ester
bertindak (bd. 4:12-14).
Ester, sekalak kemberahen raja, kalak Jahudi si berjuang
guna bangsana. Secara fisik, mejile rupana janah potongenna pe sikap (2:7).
Keleng kel atena man turangna si enggo ianggapna jadi bapana. La ia lupa desken
kacang lupa kulit. Meteruk ukurna ras mehuli, i ja iberekenna uis man paken
Mordekai. Kenca la nggit pe Mordekai makesa, labo e erbahanca ngadi Ester
nungkuni kai si enggo jadi. I ja suruhna ka Hatah, suruh-suruhenna si dilaki
guna ngorati Mordekai, kai si enggo jadi janah engkai maka bage perbahanen
Mordekai. Ertina, perbahanenna man Mordekai labo formalitas saja tapi tuhu-tuhu
tulus, iklas ras serius. Awalna kurang gigih perjuangenna erkiteken litna
kendala, tapi erkiteken kata “cambuk” arah Mordekai nari (ay. 14, adi sinik pe
i bas paksa-paksa si bagenda, ugapa pe reh penampat man kalak Jahudi tah i ja
nari gia, kalak Jahudi selamat nge, tapi Ester mate, ras kesusuren bapana bakal
imasapken), ia siap mate guna bangsana. Nggit ia ngkorbanken dirina guna
bangsana. Ester pe, teridah selaku pemimpin si berkarakter ras erkemalangen man
Tuhan. Teridah i bas pemindonna man bangsa Israel guna mendukung perjuangenna
arah doa ras puasa. Sekalak si berintegritas, labo hanya sekedar bicara. I ja
labo hanya suruhna kalak ertoto ras erpuasa ia lang, tapi kai si isuruhna man
kalak ia pe dalankenna (ay. 16d, “aku ras suruh-suruhenku si diberu pe la man,
la minem selama telu wari telu berngi”).
Bangsa Israel, icidahken i jenda ceda atena, ras mbiar
asum ibegina perintah bas raja nari arah momo maka maka bangsa Israel bakal
ikernepken. Lit kinibiaren tapi tetap ernalem man Tuhan, teridah tangis alu
sora si megang ras ngandung bangsa Israel i belang-belang propinsi rikut make
usis goni. Erpuasa bangsa enda sebage tanda tetap ernalem man Tuhan.
Suruh-suruhen Ester si diberu ras dilaki termasuk
Hatah merupakan sosok si erdahin si tutus ndahiken tugasna.
P3JT (Pelajaran,
Perintah, Peringatan, Janji, Teladan)
Kai saja sibanci sidatken kita? Enggo tentu sada lebe
kepedulian nandangi bangsanta bagi si enggo icidahken Mordekai. Kai pe nggit ia
ndalankenca, dingen la nari pikirkenna dirina si penting keselamaten bangsana.
Bage pe si ilakoken Ester, nggit ia ngkorbanken dirina guna keselamaten
bangsana. Si berbentuk peringatan e me perkataan Mordekai man Ester si kedungenna
memotivasi Ester, ”Adi sinik pe kam i bas paksa-paksa si bagenda”. Ertina,
banci jadi genduari kita lit i bas posisi zona nyaman, la pe kita ikut
berjuang, bangsata tetap banci selamat, tapi kita ras kesusurenta la nari
iergai (ay. 14). Ula kari lit bas pikirenta, adi la aku je, la kari tembe, la
berhasil. La pe kita je, pasti berhasil nge, adi nina Tuhan berhasil. Tapi kita
la nari iperhitungken sabab la sipakeken gegeh, kepentaren, talenta si lit guna
ikut berjuang nelamatken bangsata. Berikutna, terpanggil kita guna keselamaten
ras kiniulin bangsanta.
Rikutken Tema ras Tujun i bas bahan PA Moria sekali
enda, “Pemimpin Si Mbebasken” ras Moria terpanggil guna mbebasken generasi i
bas ancamen pinakit sosial. Penjajahen si banci mengancam masa depan bangsanta,
masa depanta, la nari i bas penjajah asing tapi melala termasuk radikalisme ras
pinakit sosial si enggo menyebar subuk ku kuta-kuta kitik, ras itendengna orang
tua, bage pe anak-anak. Narkoba, judi, premanisme, korupsi, radikalisme termasuk
terorisme erpalasken agama. Erkiteken narkoba melala anak-anak entah pe orang
muda enggo hancur masa depana, erkiteken la nari lit semangat hidup,
kreativitas mati. Berhentilah kita menjadi Moria entah sekalak si pragmatis, si
hanya berpikir untung - rugi. Adi menguntungken man banta, la pe payo, benar
sikuit, si penting mbue menghasilken materi, umpamana mendorong pasangen guna
korupsi, jadi agen togel, nggit ngedarken narkoba gelah pedas ndatken materi, nggit
igalari kalak guna erbahan berita palsu bas media sosial si tujunna guna menteror
kalak si deban, rsd.
Pemahamen si bagenda me si perlu ireformasi i bas
dirinta nari, maka tetap kita nggeluh i bas kebenaren. Moria menjadi garda
terdepan pang ngataken kebenaren guna melawan korupsi, judi, narkoba, radikalisme,
terorisme, politik identitas, rsd. Kita terpanggil guna ertoto ras erpuasa guna
bangsa kiniulin bangsa ras tindaken-tindaken nyata (kongkrit) dalam rangka
mbebasken generasi muda i bas ancamen pinakit sosial nari. Marilah kita jadi
Ester-Ester jaman genduari si bergandengan tangan guna berjuang i bas
penjajahen ras ancamen pinakit sosial nari.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar