PA
MAMRE TGL. 11 - 17 FEB. 2018
Nrs.
Pdt. L. br. Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)
Ogen : Juna 1:1-3; 3:1-4
Tema : ERPOLITIK ALU MEHULI (POSITIF)
Tujun : Gelah Mamre :
1) Nandai tujun politik alu konsep Dibata
2) Ngasup ngaloken ulih si la bagi ukurta pe tapi
tetap maba kedamen
Metode : Ceramah & Diskusi
Turi-turin kerna nabi Juna akap kami enggo semal sibegiken.
I bas pengogen si pemena Yun. 1:1-3 ituriken kerna nabi Juna si la matuhi
perentah Tuhan guna erberita kerna kesalahen si enggo ilakoken kalak kota
Niniwe bagepe berita kerna ukumen i bas Dibata nari. Erkiteken la matuhi
perentah Tuhan, iukum Tuhan Juna alu itelen nurung si galang. Kenca enggo sedar
i bas kesalahenna, ilakoken Juna kai si jadi perentah Tuhan. Ogen si peduaken,
Yun. 3:1-4, nuriken kerna nabi Juna si ngikutken kata Tuhan. Adi siterusken
turi-turin enda, ertobat penduduk kota Niniwe janah salih ukur Dibata la surung
iukumNa kalak Niniwe ndai. Nembeh ate Juna erkiteken keputusen Dibata si mekuah
nandangi kalak Niniwe.
Engkai maka la iikutken Juna si iperentahken
Dibata janah nembeh atena erkiteken mekuah ate Dibata nandangi penduduk kota
Niniwe? Latar belakangna erkiteken dendam bangsa Israel nandangi bangsa Asyur. Niniwe
e me bangsa Asyur. Bangsa Asyur paksa si e terkenal sebage bangsa si kejam. I
bas Alkitab Edisi Studi hlm. 604 ikataken nina, “Semua bangsa di dunia kuno
takut akan kekejaman bangsa Asyur. Mereka dikenal sering menusuk tulang rahang
para tawanan untuk merantai mereka bersama ketika mereka dibawa pergi ke
wilayah lain. Bangsa Asyur juga seringkali menambah penduduk di wilayah yang
direbutnya dengan membawa tawanan dari negeri lain”. I bas si e tentuna wajar
adi lit rasa erpenulak i bas nabi Juna nari erkiteken i bas pengakapna bangsa
Asyur enda ulin iukum ras kernep asangken datken perkuah ate Dibata. Tapi la
banci iatur Juna kai si jadi peraten Dibata. Keleng ate Dibata labo terjeng man
bangsa Israel saja, kerina bangsa si ertobat ras nembah man baNa pe ikelengiNa.
Tema si seh man banta i bas PA Mamre sendah e me “Erpolitik
Alu Mehuli” (Positif), alu tujun gelah Mamre : 1) Nandai tujun politik alu
konsep Dibata. 2) Ngasup ngaloken ulih si la bagi ukurta pe tapi tetap maba
kedamen. Kerna temata sendah tentuna e nge si jadi perayakenta, erpolitik alu
mehuli entah pe positif, sebab kita iutus guna nehken si mehuli sue ras peraten
Dibata i bas kerina dampar geluhta. Palas, pedoman entah pe usihenta i bas erpolitik
jelas erpalasken peraten Dibata, ngusih kai si ilakoken Tuhan Yesus, e me
menghadirkan Kerajaan Allah di tengah-tengah dunia ini. Kinirajan Dibata e me
sada kondisi i ja keadilen, kebenaren, kekelengen, kedamen, keselamaten, ras
keberpihaken nandangi kalak si lemah, tuhu-tuhu iperjuangken, tuhu-tuhu
itegakken, ras tuhu-tuhu iwujudken i tengah-tengah doni enda. Adi rikutken
pengogenta sendah, jelas sikap entah pe konsep Dibata i bas erpolitik e me
menegakkan kebenaran ras keadilan nandangi penduduk kota Niniwe si kegeluhenna
enggo dem alu kesalahen. Adi la jera enggo pasti iukum Dibata, tapi adi jera
datken perkuah ate Dibata. Janah si la kalah pentingna keleng ate Dibata la lit
batasna.
Rikutken tujun si peduaken, iajuk kita gelah
dewasa i bas erpolitik. Lit erbage-bage definisi politik : 1) Politik adalah
seni dan ilmu untuk meraih kekuasaan secara konstitusional maupun nonkonstitusional.
2) Politik adalah usaha yang ditempuh warga negara untuk mewujudkan kebaikan
bersama (teori klasik Aristoteles). 3) Politik adalah hal yang berkaitan dengan
penyelenggaraan pemerintahan dan negara. 4) Politik merupakan kegiatan yang
diarahkan untuk mendapatkan dan mempertahankan kekuasaan di masyarakat. 5) Politik
adalah segala sesuatu tentang proses perumusan dan pelaksanaan kebijakan
publik. Rikutken piga-piga definisi politik enda akap kami kerina kita
erpolitik, penungkunenna enggo seh i ja kedewasaanta i bas erpolitik? Pengalamen
nabi Juna nuduhkenca kiniladewasaanna i bas erpolitik. La ia nggit ngikutken
perentah Dibata janah nembeh ia erkiteken la bagi ukurna. Enda tentuna jadi
pembelajaren man banta Mamre gelah reh dewasana kita i bas kerina dampar
geluhta khususna i bas kita muat bagin i bas politik negaranta. Dibata si
mpegegehi kita kerina.
PA
MORIA TGL. 11-17 FEB. 2018
Pdt.
Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)
PA HDS
I
Ogen : Kejadin 2:15-17; 3:14-19
Tema : SI MEHULI CEDA ERKITEKEN KINIGANJANGEN UKUR
Tujun : Gelah
Moria :
1) Meteh maka ibereken Dibata man manusia kuasa guna
njagai dingen ngusahai tinepa Dibata si mehuli, tapi icedai manusia.
2) Mpekena-kena kerina tinepa Dibata si enggo mehuli
guna mperlengkapi kegeluhen i sekelewetna.
Metode PA : Diskusi/Aksi
I bas KEE 260 si berjudul “Oh Andiko Jilene” karya
S. Tarigan, isuratken i bas bait pemena, “Oh andiko jilena tinepa Dibata subuk
pertibi enda ras isina k’rina. Deleng si meratah kerangen, perik-perik rende
kabangen, andiko jiena si banNa seh kal kap ulina, (bagin refrein) emaka
tangarlah min kita jela, ola melangsa o meturdaksa, lit tenah kata pedah ni
Dibata, jaga kelengi k’rina tinepaNa.” I bas bait si peduaken, “Ah andiko
cedana, si tepaNa ndube. Penggaya Iblis erbanca jelma rate-ate. Uruk si
megersing meturban, rudang ‘nggo merapak i mbal-mbal, andiko mekelek cedana,
bekas tinepaNa.
Jelas lagu enda mereken persinget man banta gelah
banci ndalanken pedah Dibata guna njaga ras ngkelengi tinepa Dibata. Erkiteken
kerangapen manusia, maka la banci manusia nguasai dirina piah dungna si mehuli
ndai jadi ceda.
I bas Kejadin 1, Dibata nepa manusia ras kerina
isina jelas isuratken maka kerina si ijadiken Dibata mehuli jadina (ay. 3,10,12,18,21,25,31).
Bahkan asum Dibata nepa manusia si sentudu ras tempas Dibata, si menam seri ras
Dibata, lit i je mandat ibereken Dibata gelah manusia banci ngkuasai
nurung-nurung, perik, bage pe asuh-asuhen ras rubia-rubia si meliar, subuk si
galang ras si kitik. Janah i bas Kej. 2:15 i je pe Dibata mereken mandat man
manusia kenca itamaken Dibata manusia i Peken Eden guna ngusahai ras njagaisa.
Ras lit sada larangen si la banci ipan manusia e me kap buah batang kayu si mereken
pemeteh kerna si bujur ras si jahat. Tapi erkiteken la ngasup menguasai dirina,
tergoda manusia i bas bujuk rayu nipe si erbahanca manusia melanggar perentah
Dibata. Manusia ndabuh ku bas dosa. Dingen dosa erbahanca turah kiniganjangen
ukur, kerangapen, keegoisen ras melala nari biak-biak si la mehuli si erbahanca
gagal manusia jadi mandataris Dibata.
Doni si arusna itata kelola alu mehuli, ijagai
ras ikuasai alu dem tanggung jawab guna kelestarian tinepa Dibata si deban
termasuk menjaga ekosistem enggo tuhu-tuhu ceda. Erbage-bage kecedan e, umpamana
: ilegal logging, perambahan hutan, pembakaran hutan secara sengaja erbahanca
kerangen enggo gundul akibatna terjadi
perubahan iklim, bahkan bagi si mbaru terjadi i Bogor, longsor, pergeseran
tanah, lahan reh kitikna, pencemaren lau, terumbu karang hancur, ratusen sinuan-sinuan
ras rubia-rubia langka i Indonesia nandangi bene. Pencemaren udara ras si debanna.
Mulihi bahan HDS I mpersingeti kita Moria, maka
selaku tempas Dibata, si enggo ikelini ras iselamatken Dibata tanggung jawabta
guna mpekena-kena kerina tinepa Dibata, termasuk lingkungen sekelewetta alu
erbage-bage kegiaten si mehuli. Mbersihken lingkungenta, saluren air bebas dari
sampah, nuan batang kayu ras bunga-bunga si mejile, tetap menjaga kebersihen
alu membuang sampah pada tempatnya (ipersingeti terus-menerus), ras banci ka
silakoken gerakan secara massal umpamana dalam rangka Paskah, e me kap gerakan
menanam 1.000 pohon, rsd.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar