PA MORIA GBKP TGL. 5 - 11 JUNI
2016
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd.
Rey Tarigan)
Si
Man Ogen : Titus 1:15-16
Tema
: Perukuren Si Bersih
Tujun
: Gelah Moria :
1)
Erlajar arah dahin Titus lako ngobah perkuren si meluat ku perukuren si bersih
2)
Naksiken perukuren si bersih ulihna perbahanen si bersih
Metode
: Sharing
Penjelasen Bahan Ogen
Surat Titus e me rasul Paulus si nuliskenca itujuken man rekan
sepelayanenna Titus. Titus enda sangat erperan i bas perkembangen perpulungen
Korinti (bdk. 2 Kor. 2:13; Gal. 2:1-3). Tujun surat enda e me dukungen rasul
Paulus man Titus gelah reh semangatna ia pembarken Berita si Meriah, ngajari
ras membimbing perpulungen guna nggeluh sue ras peraten Dibata. I bas ps. 1:5
jelas ituriken kerna pelayanen Titus i Kreta (e me sada pulau galang i tengah
lawit tengah termasuk i bas wilayah Yunani) guna ngelai perpulungen Kreta.
Perpulungen Kreta ituriken i bas ps. 1:12, “Kalak Kreta perguak, bali ras
rubia-rubia si merawa, kalak rangap si perkisat”. Labo e saja, perpulungen
Kreta i bas bahan ogenta ituriken perukurenna la bersih, meluat ukur ras
pusuh-peratenna. Ngaku ia maka itandaina Dibata, tapi arah perbahanenna teridah
labo itandaina. Perukurenna mbau, janah la nggit patuh; kalak enda la ngasup
erbahan kai pe si mehuli. I bas keadaan si bagenda, rasul Paulus ngatakenca man
Titus i bas ay. 13, nina, “E maka ajarken ia alu la tangung-tanggung, gelah
tuhu-tuhu kinitekenna”, ras ps. 2:1, nina, “Tapi kam, ajarkenlah si sentudu ras
pengajaren si payo”.
Pengkenaina
Lit kata-kata bijak si ngatakenca bagenda, “Hati-hati dengan hatimu,
karena hatimu akan mempengaruhi pikiranmu. Hati-hati dengan pikiranmu karena apa
yang kamu pikirkan akan menjadi perkataan. Hati-hati dengan perkataanmu karena perkataanmu
akan menjadi tindakan. Hati-hati dengan tindakanmu karena tindakanmu akan
menjadi kebiasaan. Hati-hati dengan kebiasaanmu karena kebiasaanmu akan menjadi
karakter”. I bas kata-kata bijak enda, kai si lit i bas hati entah pe pusuh
nentukenca perukuren ras perbahanen. I bas Mat. 12:34 Tuhan Yesus ngatakenca “Kai
si ibelasken, e me si erburak i bas pusuh nari”. Banci ikataken pusuh e me
pusat segala kehendak i bas diri manusia. I bas bahan ogenta, rasul Paulus
ngatakenca, “Kalak si bersih pusuh-peratenna kai pe bersih kap”. Kalak si tek
man Yesus Kristus e me kalak si enggo ibersihken pusuh-peratenna, ertina kai pe
si ibelasken ras ilakoken kalak si tek man Yesus Kristus e me palasna pusuh si
bersih. Tapi bagi perpulungen Kreta, melala denga kalak si ngaku tek man Yesus
Kristus tapi pusuh peratenna la bersih. Engkai maka banci bage? Kalak si
bagenda tentuna lenga tuhu-tuhu itandaina Kristus ras lenga tuhu-tuhu tek man
Yesus Kristus. I bas si e, tentuna penting man banta guna njagai pusuh
peratenta (bdk. Luk. 21:34) gelah sentudu ras peraten Dibata.
PA MAMRE GBKP TGL. 5 - 11 JUNI
2016
Pdt. Larena br. Sinuhadji
(Nd. Rey Tarigan)
Mengkambinghitamkan
orang lain
Ogen
: Kejadin 3:1-13
Tema
: Akukenlah Kelepakenndu
Tujun
: Nuriken biak-biak manusia si la mehuli si megati mengkambinghitamken
(ngelemparken kesalahen) orang lain
Metode
: Sharing
Penjelasen Bahan Ogen
Bahan ogen i bas kesempaten enda nuriken kerna kinilapatuhen manusia man
Dibata. Perikop enda i bas Pustaka si Badia ibere judul “Manusia la patuh man
Dibata”, i bas Alkitab Terjemahan Baru (TB-LAI) ibere judul “Manusia jatuh ke
dalam dosa” (ps. 3:1-24). Kinilapatuhen manusia berkaiten ras perentah Dibata i
bas ps. 2:16-17, i ja Dibata ngatakenca, “Kerina buah batang kayu si lit i bas
peken enda banci ipanndu, seakatan buah batang kayu si mereken pemeteh kerna si
bujur ras si jahat. Buah batang kayu e la banci ipanndu; adi ipanndu, la banci
lang mate kam i bas wari e”. Perentah enda ilanggar manusia alu ipanna buah
batang kayu e i bas ay. 6. Sanga reh Dibata njumpai manusia e, isungkun Dibata,
“Ipanndu kin buah batang kayu si Kularang e?” Penungkunen Dibata enda erkiteken
inenNa maka lit hal si mencurigaken i bas manusia e, la bagi biasana, lit
kebiaren i bas manusia jumpa ras Dibata. Selanjutna manusia e labo ngaku lepak
i adep-adepen Dibata tapi saling ngelemparken kesalahen, si dilaki nalahken si
diberu, si diberu nalahken nipe. Kedungenna, adi sinen i bas ayat-ayat
berikutna, kerinana datken ukumen i bas Dibata nari. I bas turi-turin enda,
banci sinen turi-turin asal-usul (etiologi) litna dosa, bage pe asal-usul
biak-biak manusia si lit kecenderungen i bas dirina ngelemparken kesalahen man
kalak si deban.
Pengkenaina
Istilah “kambing hitam” entah pe scapegoat
ibuat i bas tradisi Yahudi nari si banci inen i bas kitab Im. 16:10, i ja i bas
wari perdamen (Yom Kipur) ilaksanaken ritual mulahi sada kambing si igelari
“asasel” (ertina: kambing yang pergi) ku gurun pasir guna ngangkut dosa-dosa
bangsa Israel. Bangsa Israel si erdosa tapi si asasel ndai si nanggungsa. I bas
ritual enda nari muncul istilah “kambing hitam”. Kata “hitam” e labo lit
hubungenna ras warna kambing, tapi erkiteken kesalahen terjemahen. Kerna si e
la palah jadi perdebaten, si pentingna, istilah enda ipergunaken seh asa
gundari guna njelasken kerna ngelemparken kesalahen man kalak si deban, entah
pe njadiken kalak entah pe media si deban sebage tumbal erkiteken litna bencana
entah pe kiniseran, padahal situhuna kalak si nalahken e si erbahanca bencana
entah pe kiniseran. Si usur ijadiken tumbal e me biasana pihak-pihak minoritas,
entah pe pihak-pihak si lemah. Sebage contoh misalna kalak Kristen i bas paksa
Kaisar Nero erkuasa (tahun 37-98) ikambinghitamken sebage penyebab kepesengen
kota Roma paksa si e, padahal i bas cataten sejarah Kaisar Nero nge si sengaja
mpeseng kota Roma guna ibangunna kota si mbaru. Contoh si deban, misalna i bas
krisis ekonomi tahun 1998, kalak Cina ijadiken tumbal kerna krisis si terjadi
padahal situhuna labo kalak Cina si menyebabken krisis ekonomi i bas negaranta.
Sekalak pemikir terkenal i bas negara Prancis nari si tergelar René Girard
ngatakenca bahwa kambing hitam enda usur ijadiken mekanisme guna ndungi
sada-sada persoalen, padahal situhuna labo ndungi persoalen nge erkiteken labo
akar persoalenna si idarami ras idungi tapi si idarami e me tumbal guna ndungi
persoalen. Mekanisme enda kedungenna justru melestariken kekerasan i bas doni enda
erkiteken akar persoalenna labo idungi, e maka terjadi saling balas-membalas
bagi lingkaran setan si la erkedungen.
Tema PA sekali enda e me “Akukenlah kelepakenndu”, alu tujun nuriken
biak-biak manusia si la mehuli si megati mengkambinghitamken (ngelemparken
kesalahen) orang lain. I bas bahan ogen jelas bahwa lit biak-biak la ngakuken
kelepaken i bas diri manusia ras ngelemparken kesalahen ku pihak si deban. Tapi
i bas kiniteken Kristen, Yesus Kristus jadi korban guna memutus rantai dosa ras
mekanisme kambing hitam enda, ertina sebage kalak si tek man Yesus Kristus,
kita arus pang ngakuken kelepakenta i adep-adepen Dibata bage pe i adep-adepen manusia. Tapi hal enda
labo hal si murah guna ngelakokenca, e maka sipindolah gegeh arah Kesah si
Badia nari gelah ipengasupNa kita guna ngakuken kelepakenta.
PA PERMATA GBKP TGL. 6 - 12 JUNI 2016
Pdt. Larena br. Sinuhadji
(Nd. Rey Tarigan)
“Pasukan
Kuning’
(Ekologi/Hari
Lingkungan Hidup)
Kejadian
1:31
Agar
PERMATA GBKP :
1)
Menjelaskan bahwa segala sesuatu yang diciptakan Allah sungguh amat baik
2)
Menjadi “pasukan kuning”
Metode
: Aksi kebersihan bersama petugas kebersihan
Penjelasan Bahan Alkitab & Aplikasi
Bahan Alkitab bercerita tentang penciptaan dunia ini. Allah menciptakan
dunia ini dengan perencanaan yang baik dengan tujuan untuk menghasilkan
kebaikan. Itulah sebabnya dalam bahan PA kali ini, pada akhir penciptaan dunia
ini, Allah melihat bahwa segala yang dijadikan-Nya itu sungguh amat baik.
Kebaikan ciptaan Tuhan ini dapat kita perhatikan dalam ekosistem di mana satu
ciptaan saling bergantung dengan ciptaan lainnya. Dalam teologi penciptaan,
Tuhan telah menciptakan pola relasi yang baik antara Allah dengan manusia,
manusia dengan manusia, dan manusia dengan alam sekitarnya. Manusia diberi
tugas untuk menjaga pola relasi dan ekosistem tersebut sehingga tercipta
keutuhan ciptaan. Namun semenjak kejatuhan manusia dalam dosa, terjadi gangguan
terhadap pola relasi dan ekosistem tersebut. Hubungan antara manusia dengan
Allah, manusia dengan manusia, dan manusia dengan alam menjadi rusak.
Sebagai dampak dari rusaknya pola relasi tersebut, maka pada masa kini
dikenal istilah “bencana ekologis” yaitu bencana-bencana yang disebabkan oleh
ulah manusia yang merusak alam sekitarnya (misalnya, banjir, banjir bandang,
tanah longsor, dsb.). Bencana ekologis ini semakin menambah besarnya dampak
bencana geologis, yaitu bencana yang terjadi karena fenomena alam.
Yesus Kristus datang ke tengah-tengah dunia ini untuk memperbaiki relasi
yang rusak antara manusia dengan Allah, manusia dengan manusia, dan manusia
dengan alam. Dalam konteks kondisi lingkungan hidup pada masa kini tentunya hal
ini menjadi kesempatan besar bagi kita untuk turut ambil bagian dalam
pelestarian lingkungan hidup. Yesus Kristus sendiri bersikap positif terhadap
pemeliharaan ciptaan di dunia ini, misalnya dalam Luk. 12:27 (par.), dan Allah
masih bekerja untuk memelihara ciptaanNya sampai dengan saat ini (bdk. Yoh.
5:17).
Tgl. 5 Juni diperingati sebagai Hari Lingkungan Hidup. Sampai sejauh
mana PERMATA GBKP ikut ambil bagian dalam menciptakan relasi yang baik dengan
lingkungan alam sekitarnya? Bahan PA kali ini mengajak PERMATA GBKP untuk
peduli terhadap lingkungan alam sekitarnya sehingga tercipta pola relasi yang terus-menerus
diperbaharui antara manusia dengan alam sesuai dengan kehendak Allah dalam
penciptaan dunia ini. Inilah yang menjadi dasar berbagai aksi kepedulian
PERMATA terhadap lingkungan alam sekitarnya karena PERMATA GBKP adalah ciptaan
baru (bdk. 2 Kor. 5:17; Ef. 2:10).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar