Senin, 06 Juni 2016

PA Kategorial GBKP Tgl. 5 - 11 Juni 2016

PA MORIA GBKP TGL. 5 - 11 JUNI 2016
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)

Si Man Ogen : Titus 1:15-16
Tema : Perukuren Si Bersih
Tujun : Gelah Moria :
1) Erlajar arah dahin Titus lako ngobah perkuren si meluat ku perukuren si bersih
2) Naksiken perukuren si bersih ulihna perbahanen si bersih
Metode : Sharing

Penjelasen Bahan Ogen

Surat Titus e me rasul Paulus si nuliskenca itujuken man rekan sepelayanenna Titus. Titus enda sangat erperan i bas perkembangen perpulungen Korinti (bdk. 2 Kor. 2:13; Gal. 2:1-3). Tujun surat enda e me dukungen rasul Paulus man Titus gelah reh semangatna ia pembarken Berita si Meriah, ngajari ras membimbing perpulungen guna nggeluh sue ras peraten Dibata. I bas ps. 1:5 jelas ituriken kerna pelayanen Titus i Kreta (e me sada pulau galang i tengah lawit tengah termasuk i bas wilayah Yunani) guna ngelai perpulungen Kreta. Perpulungen Kreta ituriken i bas ps. 1:12, “Kalak Kreta perguak, bali ras rubia-rubia si merawa, kalak rangap si perkisat”. Labo e saja, perpulungen Kreta i bas bahan ogenta ituriken perukurenna la bersih, meluat ukur ras pusuh-peratenna. Ngaku ia maka itandaina Dibata, tapi arah perbahanenna teridah labo itandaina. Perukurenna mbau, janah la nggit patuh; kalak enda la ngasup erbahan kai pe si mehuli. I bas keadaan si bagenda, rasul Paulus ngatakenca man Titus i bas ay. 13, nina, “E maka ajarken ia alu la tangung-tanggung, gelah tuhu-tuhu kinitekenna”, ras ps. 2:1, nina, “Tapi kam, ajarkenlah si sentudu ras pengajaren si payo”.

Pengkenaina

Lit kata-kata bijak si ngatakenca bagenda, “Hati-hati dengan hatimu, karena hatimu akan mempengaruhi pikiranmu. Hati-hati dengan pikiranmu karena apa yang kamu pikirkan akan menjadi perkataan. Hati-hati dengan perkataanmu karena perkataanmu akan menjadi tindakan. Hati-hati dengan tindakanmu karena tindakanmu akan menjadi kebiasaan. Hati-hati dengan kebiasaanmu karena kebiasaanmu akan menjadi karakter”. I bas kata-kata bijak enda, kai si lit i bas hati entah pe pusuh nentukenca perukuren ras perbahanen. I bas Mat. 12:34 Tuhan Yesus ngatakenca “Kai si ibelasken, e me si erburak i bas pusuh nari”. Banci ikataken pusuh e me pusat segala kehendak i bas diri manusia. I bas bahan ogenta, rasul Paulus ngatakenca, “Kalak si bersih pusuh-peratenna kai pe bersih kap”. Kalak si tek man Yesus Kristus e me kalak si enggo ibersihken pusuh-peratenna, ertina kai pe si ibelasken ras ilakoken kalak si tek man Yesus Kristus e me palasna pusuh si bersih. Tapi bagi perpulungen Kreta, melala denga kalak si ngaku tek man Yesus Kristus tapi pusuh peratenna la bersih. Engkai maka banci bage? Kalak si bagenda tentuna lenga tuhu-tuhu itandaina Kristus ras lenga tuhu-tuhu tek man Yesus Kristus. I bas si e, tentuna penting man banta guna njagai pusuh peratenta (bdk. Luk. 21:34) gelah sentudu ras peraten Dibata.

PA MAMRE GBKP TGL. 5 - 11 JUNI 2016
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)

Mengkambinghitamkan orang lain

Ogen : Kejadin 3:1-13
Tema : Akukenlah Kelepakenndu
Tujun : Nuriken biak-biak manusia si la mehuli si megati mengkambinghitamken (ngelemparken kesalahen) orang lain
Metode : Sharing

Penjelasen Bahan Ogen

Bahan ogen i bas kesempaten enda nuriken kerna kinilapatuhen manusia man Dibata. Perikop enda i bas Pustaka si Badia ibere judul “Manusia la patuh man Dibata”, i bas Alkitab Terjemahan Baru (TB-LAI) ibere judul “Manusia jatuh ke dalam dosa” (ps. 3:1-24). Kinilapatuhen manusia berkaiten ras perentah Dibata i bas ps. 2:16-17, i ja Dibata ngatakenca, “Kerina buah batang kayu si lit i bas peken enda banci ipanndu, seakatan buah batang kayu si mereken pemeteh kerna si bujur ras si jahat. Buah batang kayu e la banci ipanndu; adi ipanndu, la banci lang mate kam i bas wari e”. Perentah enda ilanggar manusia alu ipanna buah batang kayu e i bas ay. 6. Sanga reh Dibata njumpai manusia e, isungkun Dibata, “Ipanndu kin buah batang kayu si Kularang e?” Penungkunen Dibata enda erkiteken inenNa maka lit hal si mencurigaken i bas manusia e, la bagi biasana, lit kebiaren i bas manusia jumpa ras Dibata. Selanjutna manusia e labo ngaku lepak i adep-adepen Dibata tapi saling ngelemparken kesalahen, si dilaki nalahken si diberu, si diberu nalahken nipe. Kedungenna, adi sinen i bas ayat-ayat berikutna, kerinana datken ukumen i bas Dibata nari. I bas turi-turin enda, banci sinen turi-turin asal-usul (etiologi) litna dosa, bage pe asal-usul biak-biak manusia si lit kecenderungen i bas dirina ngelemparken kesalahen man kalak si deban.

Pengkenaina

Istilah “kambing hitam” entah pe scapegoat ibuat i bas tradisi Yahudi nari si banci inen i bas kitab Im. 16:10, i ja i bas wari perdamen (Yom Kipur) ilaksanaken ritual mulahi sada kambing si igelari “asasel” (ertina: kambing yang pergi) ku gurun pasir guna ngangkut dosa-dosa bangsa Israel. Bangsa Israel si erdosa tapi si asasel ndai si nanggungsa. I bas ritual enda nari muncul istilah “kambing hitam”. Kata “hitam” e labo lit hubungenna ras warna kambing, tapi erkiteken kesalahen terjemahen. Kerna si e la palah jadi perdebaten, si pentingna, istilah enda ipergunaken seh asa gundari guna njelasken kerna ngelemparken kesalahen man kalak si deban, entah pe njadiken kalak entah pe media si deban sebage tumbal erkiteken litna bencana entah pe kiniseran, padahal situhuna kalak si nalahken e si erbahanca bencana entah pe kiniseran. Si usur ijadiken tumbal e me biasana pihak-pihak minoritas, entah pe pihak-pihak si lemah. Sebage contoh misalna kalak Kristen i bas paksa Kaisar Nero erkuasa (tahun 37-98) ikambinghitamken sebage penyebab kepesengen kota Roma paksa si e, padahal i bas cataten sejarah Kaisar Nero nge si sengaja mpeseng kota Roma guna ibangunna kota si mbaru. Contoh si deban, misalna i bas krisis ekonomi tahun 1998, kalak Cina ijadiken tumbal kerna krisis si terjadi padahal situhuna labo kalak Cina si menyebabken krisis ekonomi i bas negaranta. Sekalak pemikir terkenal i bas negara Prancis nari si tergelar RenĂ© Girard ngatakenca bahwa kambing hitam enda usur ijadiken mekanisme guna ndungi sada-sada persoalen, padahal situhuna labo ndungi persoalen nge erkiteken labo akar persoalenna si idarami ras idungi tapi si idarami e me tumbal guna ndungi persoalen. Mekanisme enda kedungenna justru melestariken kekerasan i bas doni enda erkiteken akar persoalenna labo idungi, e maka terjadi saling balas-membalas bagi lingkaran setan si la erkedungen.
Tema PA sekali enda e me “Akukenlah kelepakenndu”, alu tujun nuriken biak-biak manusia si la mehuli si megati mengkambinghitamken (ngelemparken kesalahen) orang lain. I bas bahan ogen jelas bahwa lit biak-biak la ngakuken kelepaken i bas diri manusia ras ngelemparken kesalahen ku pihak si deban. Tapi i bas kiniteken Kristen, Yesus Kristus jadi korban guna memutus rantai dosa ras mekanisme kambing hitam enda, ertina sebage kalak si tek man Yesus Kristus, kita arus pang ngakuken kelepakenta i adep-adepen Dibata  bage pe i adep-adepen manusia. Tapi hal enda labo hal si murah guna ngelakokenca, e maka sipindolah gegeh arah Kesah si Badia nari gelah ipengasupNa kita guna ngakuken kelepakenta.

PA PERMATA GBKP TGL. 6 - 12 JUNI 2016
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)

“Pasukan Kuning’
(Ekologi/Hari Lingkungan Hidup)
Kejadian 1:31

Agar PERMATA GBKP :
1) Menjelaskan bahwa segala sesuatu yang diciptakan Allah sungguh amat baik
2) Menjadi “pasukan kuning”
Metode : Aksi kebersihan bersama petugas kebersihan

Penjelasan Bahan Alkitab & Aplikasi

Bahan Alkitab bercerita tentang penciptaan dunia ini. Allah menciptakan dunia ini dengan perencanaan yang baik dengan tujuan untuk menghasilkan kebaikan. Itulah sebabnya dalam bahan PA kali ini, pada akhir penciptaan dunia ini, Allah melihat bahwa segala yang dijadikan-Nya itu sungguh amat baik. Kebaikan ciptaan Tuhan ini dapat kita perhatikan dalam ekosistem di mana satu ciptaan saling bergantung dengan ciptaan lainnya. Dalam teologi penciptaan, Tuhan telah menciptakan pola relasi yang baik antara Allah dengan manusia, manusia dengan manusia, dan manusia dengan alam sekitarnya. Manusia diberi tugas untuk menjaga pola relasi dan ekosistem tersebut sehingga tercipta keutuhan ciptaan. Namun semenjak kejatuhan manusia dalam dosa, terjadi gangguan terhadap pola relasi dan ekosistem tersebut. Hubungan antara manusia dengan Allah, manusia dengan manusia, dan manusia dengan alam menjadi rusak.
Sebagai dampak dari rusaknya pola relasi tersebut, maka pada masa kini dikenal istilah “bencana ekologis” yaitu bencana-bencana yang disebabkan oleh ulah manusia yang merusak alam sekitarnya (misalnya, banjir, banjir bandang, tanah longsor, dsb.). Bencana ekologis ini semakin menambah besarnya dampak bencana geologis, yaitu bencana yang terjadi karena fenomena alam.
Yesus Kristus datang ke tengah-tengah dunia ini untuk memperbaiki relasi yang rusak antara manusia dengan Allah, manusia dengan manusia, dan manusia dengan alam. Dalam konteks kondisi lingkungan hidup pada masa kini tentunya hal ini menjadi kesempatan besar bagi kita untuk turut ambil bagian dalam pelestarian lingkungan hidup. Yesus Kristus sendiri bersikap positif terhadap pemeliharaan ciptaan di dunia ini, misalnya dalam Luk. 12:27 (par.), dan Allah masih bekerja untuk memelihara ciptaanNya sampai dengan saat ini (bdk. Yoh. 5:17).
Tgl. 5 Juni diperingati sebagai Hari Lingkungan Hidup. Sampai sejauh mana PERMATA GBKP ikut ambil bagian dalam menciptakan relasi yang baik dengan lingkungan alam sekitarnya? Bahan PA kali ini mengajak PERMATA GBKP untuk peduli terhadap lingkungan alam sekitarnya sehingga tercipta pola relasi yang terus-menerus diperbaharui antara manusia dengan alam sesuai dengan kehendak Allah dalam penciptaan dunia ini. Inilah yang menjadi dasar berbagai aksi kepedulian PERMATA terhadap lingkungan alam sekitarnya karena PERMATA GBKP adalah ciptaan baru (bdk. 2 Kor. 5:17; Ef. 2:10). 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar