PA MORIA GBKP TGL. 08 - 14 SEPTEMBER
2019
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd.
Rey Rapha Tarigan)
Ogen : 1 Kronika 4:21-23
Tema : JABU SI ER-USAHA
Tujun : Gelah Moria : 1) Ngidah kesusuren Sela enggo menaken piga-piga
bentuh usaha. 2) Nggit ngukuri bentuk-bentuk usaha si genduari ras nggit
ngelakokenca.
Ogenta sekali enda masih tetap dalam rangka Tahun Entrepreneurship
(Berjiwa Kewirausahaan). I bas tulisen Pdt. Yahya Wijaya, “Pendeta sebagai
Social Entrepreneur”, ibenakenna alu penungkunen, “apakah entrepreneurship itu
sifat bawaan atau bentukan?” Entrepreneurship mula-mula dianggap sebagai sifaat
bawaan si la banci ipelajari entah pe itumbuhkembangken (ianggap bagin i bas
DNA sesekalak jelma). Ikaitken ras ciri kelompok etnis (individu) tertentu
(umpamana : etnis Thiongha, suku Padang, rsd.). Tapi genduari, para ahli
menejemen ras kepemimpinen membuktiken maka paham si e salah (keliru).
Entrepreneurship lebih merupaken karakter si mempengaruhi kinerja sesekalak
jelma erkiteken kondisi budaya (tradisi agama), pendidiken, lingkungen sosial,
banci sipelajari, situmbuhkembangken i bas praktik kegeluhen ras-ras.
Perikopta ibere judul “Kesusuren Sela”, (TB-LAI masuk i bas bindu 4
secara keseluruhen keturunan Yehuda dari cabang lain). Kenca bangsa Israel
mulih i bas pembuangen nari e maka mulai ka icatatken mulihi gelah alu bage
jelas kerna kesusuren anak-anak Jakub, i ja tading dingen latar belakang
pendahinna. Salah sadana e me kesusuren Sela. Sela e me anak Juda si nguda arah
ndeharana Syua, i ja Juda e me anak Jakub (Kej. 38). Ituriken man banta kerna
piga-piga anak Sela. Si pemena si Er, si manteki kuta Leka; Laada si manteki
kuta Maresa - termasuk terpuk tukang tenun uis lenen si ringan i kuta Bet
Asbea. Si peteluken Jokim, si peempatken Joas, si pelimaken Sarap si ngempoi
beru Moap jenari ringan i Betlehem. Joas ras Sarap tukang kudin, janah jadi
suruh-suruhen raja, ras ringan i kuta Netain ras Gedera. Arah turi-turin
singkat enda, maka icidahken man banta kerna kesusuren Sela si labo hanya
petani, peternak (sabab umumna kalak Israel mulai kin i bas perdalanen gurun
pasir, bage pe kenca enggo i tanah Kanaan e me erjuma ras permakan biri-biri),
tapi lit si beluh nenun ras erbahan kudin, dingen usahana enda enggo maju. Ras
memang dahin nenun ndube pe biasa ilakoken dilaki entah pe diberu kalak Israel
(Kel. 35:35; 2 Raja 23:7). Jubah imam biasa itenun i bas kain lenan nari (Kel.
39). Adi sibandingken Kel. 35:30-35 maka Besalel ras Oholiap anak Ahisamah i
bas marga Dan nari enggo ibereken Tuhan pemeteh jadi tukang ukir, tukang tenun
si ngasup erbahan lenen halus, wol biru, ungu, rsd.
Teknologi canggih ras informasi si cepat mabai perubahen si terus-menerus,
termasuk i bas bidang pendahin (usaha). Marenda labo lit cita-cita jadi
Youtuber, E-Sport, wirausaha (jasa online, toko online, jasa bimbingen belajar
online, rsd.). Adi la kita siap nandangi perubahen termasuk pola pikirta enggo
pasti la mbue pilihen sibanci silakoken kita. Sabab pola pikir lama pasti
pendahin sieteh kita e me PNS, dokter, insinyur. Tapi era milineal genduari
nampati kita guna banci mbue pilihen i bas usaha (pendahin) man banta adi kita
nggit berusaha, ngidah peluang ras makekenca (berani mencoba - ula mbiar
gagal), berinovasi, ras kreatif.
Jiwa entrepreneurship labo sifat bawaan tapi bentuken si banci
sipelajari, situmbuhkembangken, siusahaken, rsd. E maka mehuli kel i bas
sektorta, group PAta sitenahken kalak si banci mereken pelatihen-pelatihen
keterampilen, nggit ka erlajar. I bas si e tetap sipindoken kepentaren man
Dibata sabab IA nge ulu kepentaren e.
PA MAMRE GBKP TGL. 08 - 14 SEPTEMBER
2019
Vic. Albert Ginting
(HUT PERMATA)
Ogen : Efesus 6:4
Tema : Mpebelin-belin, Ngajari Dingen Negu-negu Anak Bagi Singena Ate
Tuhan
I. Pengantar
Sekalak Bapa-Nande/orangtua labo harus beluh ngerana, ertoto entah pe
berkhotbah, tapi orangtua harus mperdiateken ras ngajarken anak-anak guna
pertumbuhan kinitekenna. Mperdiateken disiplin rohani anak-anak. Mereken contoh
si positif ibas pengerana, perbahanen rikut pe erbahan keputusen-keputusen si
mehuli itengah keluarga eme tanggungjawab si arus i tuduhken orangtua. Kerna
anak ras orangtua eme jadi sada tema
penting menakan surat Efesus 6 : 1-4, kai nge hal penting si I pesanken Rasul
Paulus man banta?
II. Kewajiban
Anak
Anak harus patuh ras hormat man orangtua (ay 1-2)
Engkai maka anak harus patuh ras hormat man orangtua?
- Sue ras peraten Tuhan sabap patut
idalankenndu (ay 1). “Eme sada kebenaren ijapa pe i belang-belang doni enda.
Labo lit bangsa entah pe suku-suku si menganggap perbahanen anak
silamehuli/pemberontaken anak man orangtua na eme sada kebenaren. Kerina jelma
menganggap ketaaten/hormat anak man orangtua eme sada kebenaren si patut I
puji.”
- E me pedah sipemena ibereken
Dibata radu ras pedahNa (ay 2)
“Enda me
perintah pe 5-ken ibas 10 hukum Tuhan (Kel 20:12; Ul 5:16). Bagin enda
mengandung janji Dibata man manusia, anak si pehaga nande-bapana ndatken
kejuah-juahen, janah ndatken umur sigedang (ay 3).”
III. Kewajiban
Orangtua
Lit dua hal si iperintahken Tuhan man orangtua:
- Secara Negatif : ula pesega-sega
anakndu si erbahanca ia merawa (ay 4, bdk. Kol 3:21). Adi tuhu kin anak erbahan
salah, janah orangtua ngukum anak e. Adi perbahan ukumen e maka ia merawa, maka
ibas hal sie orangtua la ersalah. Tapi lit ka nge perbahanen orangtua si
erbahanca anak e merawa, janah e sah ibas diri anak, emekap: Penyakit sosial
(judi, mabuk, selingkuh dll); sikap tidak fair (tidak mau kalah, langit ngaku
salah, sekali pe jelas salah); pilih kasih (la seri kekelengen man kerina
anak); la tepat janji man anak (kerna prestasi, liburan rsb); menuntut anak
melakukan sesuatu yang melebihi kekuatannya (pekerjaan, entah pe pendidiken);
mengucapkan kata-kata kasar/kotor/makian kepada anak; memperlakukan anak secara
kejam; mempermalukan anak di depan umum; sikap tidak konsekwen, dll.
William Hendriksen : “Ketaatan kepada orangtua bukanlah ketaatan yang
tak terbatas seperti ketaatan kepada Tuhan. Kol. 3:20 “dalam segala hal” harus
digabungkan dengan Ef. 6:1 “di dalam Tuhan.” Jadi, anak harus taat selama
perintah orangtua tidak bertentangan dengan kehendak Tuhan/firman Tuhan.
Ketaatan ada batasnya, tetapi hormat pada orangtua tidak ada batasnya. Jadi,
kalaupun orangtua memberikan perintah yang bertentangan dengan Firman Tuhan,
kita tidak boleh mentaatinya, tetapi tetap harus menghormatinya (bdk. Kej.
18:19).”
- Secara Positif : ajari dingen
tegu-tegulah ia bagi singena ate Tuhan (ay4)
a. Disiplin e penting, janah e harus i lakoken (Ibr 12:5-11, Ams 13:24,
Ams 22:15; Ams 23:13-14). Cara mendisiplinken e alu tongkat/rotan, labo alu
tan/benda-benda si banci membahayaken anak. Saat mendisiplinken e labo sanga
orangtua merawa/emosi, tapi sanga anak e la taat secara sengaja.
b. Instruksi : ajaran mulut/verbal. Anak pe manusia si banci ndabuh
kubas dosa, emaka perlu arahen/ajaren perbahan anak e labo reh ku Dibata entah
pe jadi mehuli alu dirina jine.
c. Disiplin dan instruksi singena ate Tuhan. Orangtua wajib merekan
pendidikan Kristen man anak-anak, janah kewajiben e labo banci i bebanken ku
sekolah Kristen/gereja saja. Ibas kata ras perbahanen i tengah-tengah jabu,
orangtua pe harus tetap ncidahken maka orangtua pe nggeluh ibas si ngena ate
Tuhan.
Matthew Henry : “Orangtua yang membetulkan anaknya. Orangtua yang
berhati lembut hampir tidak sampai hati melakukan ini. Tindakan tersebut amat
berlawanan dengan pembawaannya. Tetapi ia mendapatinya sebagai hal yang perlu
dilakukan. Itu adalah kewajibannya, dan oleh karena itu ia tidak berani menolak
didikan apabila ada kesempatan untuk melakukannya (bila rotan tidak dipukulkan,
anak menjadi manja). Ia memukulnya dengan rotan, memperbaiki kelakukannya
dengan lembut, memberinya pukulan yang diberikan anak-anak manusia, bukan
seperti yang kita berikan kepada binatang. Ia tidak akan mati kalau engkau
memukulnya dengan rotan. Rotan tidak akan membunuhnya. Justru itu akan mencegah
si anak membunuh dirinya sendiri dengan jalan-jalan yang keji itu, yang darinya
ia perlu ditahan dengan rotan. Untuk saat ini pukulan itu tidak menggembirakan
, tetapi menyedihkan, bagi orangtua maupun bagi si anak. Tetapi apabila pukulan
itu diberikan dengan hikmat, dirancang demi kebaikan, disertai dengan doa, dan
diberkati Allah, maka itu akan menjadi sarana yang membahagiakan untuk mencegah
kehancuran totalnya dan menyelamatkan nyawanya dari dunia orang mati. Yang
harus teramat sangat kita pededulikan adalah jiwa anak-anak kita. Janganlah
sampai kita melihat jiwa mereka terancam bahaya masuk neraka tanpa menggunakan
segala kemungkinan sarana, dengan penuh perhatian dan kepedulian, untuk merebut
mereka kembali seperti merebut kayu dari api yang membakar untuk
selama-lamanya. Biarlah tubuhnya menderita, asalkan rohnya diselamatkan pada
hari Tuhan Yesus.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar