Jumat, 06 September 2019

PA Kategorial GBKP Tgl. 08 - 14 Sept. 2019

PA MORIA GBKP TGL. 08 - 14 SEPTEMBER 2019
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Rapha Tarigan)

Ogen : 1 Kronika 4:21-23
Tema : JABU SI ER-USAHA
Tujun : Gelah Moria : 1) Ngidah kesusuren Sela enggo menaken piga-piga bentuh usaha. 2) Nggit ngukuri bentuk-bentuk usaha si genduari ras nggit ngelakokenca.

Ogenta sekali enda masih tetap dalam rangka Tahun Entrepreneurship (Berjiwa Kewirausahaan). I bas tulisen Pdt. Yahya Wijaya, “Pendeta sebagai Social Entrepreneur”, ibenakenna alu penungkunen, “apakah entrepreneurship itu sifat bawaan atau bentukan?” Entrepreneurship mula-mula dianggap sebagai sifaat bawaan si la banci ipelajari entah pe itumbuhkembangken (ianggap bagin i bas DNA sesekalak jelma). Ikaitken ras ciri kelompok etnis (individu) tertentu (umpamana : etnis Thiongha, suku Padang, rsd.). Tapi genduari, para ahli menejemen ras kepemimpinen membuktiken maka paham si e salah (keliru). Entrepreneurship lebih merupaken karakter si mempengaruhi kinerja sesekalak jelma erkiteken kondisi budaya (tradisi agama), pendidiken, lingkungen sosial, banci sipelajari, situmbuhkembangken i bas praktik kegeluhen ras-ras.
Perikopta ibere judul “Kesusuren Sela”, (TB-LAI masuk i bas bindu 4 secara keseluruhen keturunan Yehuda dari cabang lain). Kenca bangsa Israel mulih i bas pembuangen nari e maka mulai ka icatatken mulihi gelah alu bage jelas kerna kesusuren anak-anak Jakub, i ja tading dingen latar belakang pendahinna. Salah sadana e me kesusuren Sela. Sela e me anak Juda si nguda arah ndeharana Syua, i ja Juda e me anak Jakub (Kej. 38). Ituriken man banta kerna piga-piga anak Sela. Si pemena si Er, si manteki kuta Leka; Laada si manteki kuta Maresa - termasuk terpuk tukang tenun uis lenen si ringan i kuta Bet Asbea. Si peteluken Jokim, si peempatken Joas, si pelimaken Sarap si ngempoi beru Moap jenari ringan i Betlehem. Joas ras Sarap tukang kudin, janah jadi suruh-suruhen raja, ras ringan i kuta Netain ras Gedera. Arah turi-turin singkat enda, maka icidahken man banta kerna kesusuren Sela si labo hanya petani, peternak (sabab umumna kalak Israel mulai kin i bas perdalanen gurun pasir, bage pe kenca enggo i tanah Kanaan e me erjuma ras permakan biri-biri), tapi lit si beluh nenun ras erbahan kudin, dingen usahana enda enggo maju. Ras memang dahin nenun ndube pe biasa ilakoken dilaki entah pe diberu kalak Israel (Kel. 35:35; 2 Raja 23:7). Jubah imam biasa itenun i bas kain lenan nari (Kel. 39). Adi sibandingken Kel. 35:30-35 maka Besalel ras Oholiap anak Ahisamah i bas marga Dan nari enggo ibereken Tuhan pemeteh jadi tukang ukir, tukang tenun si ngasup erbahan lenen halus, wol biru, ungu, rsd.
Teknologi canggih ras informasi si cepat mabai perubahen si terus-menerus, termasuk i bas bidang pendahin (usaha). Marenda labo lit cita-cita jadi Youtuber, E-Sport, wirausaha (jasa online, toko online, jasa bimbingen belajar online, rsd.). Adi la kita siap nandangi perubahen termasuk pola pikirta enggo pasti la mbue pilihen sibanci silakoken kita. Sabab pola pikir lama pasti pendahin sieteh kita e me PNS, dokter, insinyur. Tapi era milineal genduari nampati kita guna banci mbue pilihen i bas usaha (pendahin) man banta adi kita nggit berusaha, ngidah peluang ras makekenca (berani mencoba - ula mbiar gagal), berinovasi, ras kreatif.
Jiwa entrepreneurship labo sifat bawaan tapi bentuken si banci sipelajari, situmbuhkembangken, siusahaken, rsd. E maka mehuli kel i bas sektorta, group PAta sitenahken kalak si banci mereken pelatihen-pelatihen keterampilen, nggit ka erlajar. I bas si e tetap sipindoken kepentaren man Dibata sabab IA nge ulu kepentaren e.

PA MAMRE GBKP TGL. 08 - 14 SEPTEMBER 2019
Vic. Albert Ginting

(HUT PERMATA)

Ogen : Efesus 6:4
Tema : Mpebelin-belin, Ngajari Dingen Negu-negu Anak Bagi Singena Ate Tuhan

I. Pengantar

Sekalak Bapa-Nande/orangtua labo harus beluh ngerana, ertoto entah pe berkhotbah, tapi orangtua harus mperdiateken ras ngajarken anak-anak guna pertumbuhan kinitekenna. Mperdiateken disiplin rohani anak-anak. Mereken contoh si positif ibas pengerana, perbahanen rikut pe erbahan keputusen-keputusen si mehuli itengah keluarga eme tanggungjawab si arus i tuduhken orangtua. Kerna anak ras orangtua  eme jadi sada tema penting menakan surat Efesus 6 : 1-4, kai nge hal penting si I pesanken Rasul Paulus man banta?

II. Kewajiban Anak

Anak harus patuh ras hormat man orangtua (ay 1-2)
Engkai maka anak harus patuh ras hormat man orangtua?
- Sue ras peraten Tuhan sabap patut idalankenndu (ay 1). “Eme sada kebenaren ijapa pe i belang-belang doni enda. Labo lit bangsa entah pe suku-suku si menganggap perbahanen anak silamehuli/pemberontaken anak man orangtua na eme sada kebenaren. Kerina jelma menganggap ketaaten/hormat anak man orangtua eme sada kebenaren si patut I puji.”
- E me pedah sipemena ibereken Dibata radu ras pedahNa (ay 2)
“Enda me perintah pe 5-ken ibas 10 hukum Tuhan (Kel 20:12; Ul 5:16). Bagin enda mengandung janji Dibata man manusia, anak si pehaga nande-bapana ndatken kejuah-juahen, janah ndatken umur sigedang (ay 3).”

III. Kewajiban Orangtua

Lit dua hal si iperintahken Tuhan man orangtua:
- Secara Negatif : ula pesega-sega anakndu si erbahanca ia merawa (ay 4, bdk. Kol 3:21). Adi tuhu kin anak erbahan salah, janah orangtua ngukum anak e. Adi perbahan ukumen e maka ia merawa, maka ibas hal sie orangtua la ersalah. Tapi lit ka nge perbahanen orangtua si erbahanca anak e merawa, janah e sah ibas diri anak, emekap: Penyakit sosial (judi, mabuk, selingkuh dll); sikap tidak fair (tidak mau kalah, langit ngaku salah, sekali pe jelas salah); pilih kasih (la seri kekelengen man kerina anak); la tepat janji man anak (kerna prestasi, liburan rsb); menuntut anak melakukan sesuatu yang melebihi kekuatannya (pekerjaan, entah pe pendidiken); mengucapkan kata-kata kasar/kotor/makian kepada anak; memperlakukan anak secara kejam; mempermalukan anak di depan umum; sikap tidak konsekwen, dll.
William Hendriksen : “Ketaatan kepada orangtua bukanlah ketaatan yang tak terbatas seperti ketaatan kepada Tuhan. Kol. 3:20 “dalam segala hal” harus digabungkan dengan Ef. 6:1 “di dalam Tuhan.” Jadi, anak harus taat selama perintah orangtua tidak bertentangan dengan kehendak Tuhan/firman Tuhan. Ketaatan ada batasnya, tetapi hormat pada orangtua tidak ada batasnya. Jadi, kalaupun orangtua memberikan perintah yang bertentangan dengan Firman Tuhan, kita tidak boleh mentaatinya, tetapi tetap harus menghormatinya (bdk. Kej. 18:19).”
- Secara Positif : ajari dingen tegu-tegulah ia bagi singena ate Tuhan (ay4)
a. Disiplin e penting, janah e harus i lakoken (Ibr 12:5-11, Ams 13:24, Ams 22:15; Ams 23:13-14). Cara mendisiplinken e alu tongkat/rotan, labo alu tan/benda-benda si banci membahayaken anak. Saat mendisiplinken e labo sanga orangtua merawa/emosi, tapi sanga anak e la taat secara sengaja.
b. Instruksi : ajaran mulut/verbal. Anak pe manusia si banci ndabuh kubas dosa, emaka perlu arahen/ajaren perbahan anak e labo reh ku Dibata entah pe jadi mehuli alu dirina jine.
c. Disiplin dan instruksi singena ate Tuhan. Orangtua wajib merekan pendidikan Kristen man anak-anak, janah kewajiben e labo banci i bebanken ku sekolah Kristen/gereja saja. Ibas kata ras perbahanen i tengah-tengah jabu, orangtua pe harus tetap ncidahken maka orangtua pe nggeluh ibas si ngena ate Tuhan.
Matthew Henry : “Orangtua yang membetulkan anaknya. Orangtua yang berhati lembut hampir tidak sampai hati melakukan ini. Tindakan tersebut amat berlawanan dengan pembawaannya. Tetapi ia mendapatinya sebagai hal yang perlu dilakukan. Itu adalah kewajibannya, dan oleh karena itu ia tidak berani menolak didikan apabila ada kesempatan untuk melakukannya (bila rotan tidak dipukulkan, anak menjadi manja). Ia memukulnya dengan rotan, memperbaiki kelakukannya dengan lembut, memberinya pukulan yang diberikan anak-anak manusia, bukan seperti yang kita berikan kepada binatang. Ia tidak akan mati kalau engkau memukulnya dengan rotan. Rotan tidak akan membunuhnya. Justru itu akan mencegah si anak membunuh dirinya sendiri dengan jalan-jalan yang keji itu, yang darinya ia perlu ditahan dengan rotan. Untuk saat ini pukulan itu tidak menggembirakan , tetapi menyedihkan, bagi orangtua maupun bagi si anak. Tetapi apabila pukulan itu diberikan dengan hikmat, dirancang demi kebaikan, disertai dengan doa, dan diberkati Allah, maka itu akan menjadi sarana yang membahagiakan untuk mencegah kehancuran totalnya dan menyelamatkan nyawanya dari dunia orang mati. Yang harus teramat sangat kita pededulikan adalah jiwa anak-anak kita. Janganlah sampai kita melihat jiwa mereka terancam bahaya masuk neraka tanpa menggunakan segala kemungkinan sarana, dengan penuh perhatian dan kepedulian, untuk merebut mereka kembali seperti merebut kayu dari api yang membakar untuk selama-lamanya. Biarlah tubuhnya menderita, asalkan rohnya diselamatkan pada hari Tuhan Yesus.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar