LITURGI PEKAN DOA GBKP TGL. 12 - 18 MEI 2024
Silahkan Klik :
WARI PEMENA, MINGGU 12 MEI 2024
ERTOTO GUNA KERINA TEMAN MANUSIA (Lukas 10:25-37)
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. ReyRapha Tarigan)
Penaruh
Turi-turin kerna kalak Samaria si erkuah ate akap kami enggo rusur sibegi. I bas bahan PA Mamre bulan si lepas pe enggo sibahas kerna turi-turin enda. Tapi amin bage gia, Firman Tuhan selalu baru man ise pe si ngogesa. I bas Kebaktin Pekan Doa wari si pemena enda, mulihi kita erlajar kerna perumpamaan kalak Samaria si erkuah ate, ikaitken ras tema sendah alu semangat Visi GBKP bage pe “Berkarya dan berguna untuk orang lain,” e me si jadi tema sasaran pelayanan GBKP tahun 2024 enda.
Mpebagesi Bahan Renungen
Perikop renungenta ibere judul “Perumpamaan kerna kalak Samaria si erkuah ate” (terj. Alkitab TB II, “Orang Samaria yang murah hati”). Ituriken reh sekalak Guru Agama Yahudi (terj. Alkitab TB 2, “Seorang Ahli Taurat”) guna ncubai Yesus, alu sada penungkunen, “O Guru kai arus kubahan gelah kualoken kegeluhen si rasa lalap?” Motivasina nungkun enggo la benar, e me mencobai Tuhan Yesus. Nina Yesus, “Kai kin si tersurat i bas Pustaka Si Badia, kai si iogendu i je?” Guru Undang-undang menjawab kerna Hukum Kasih, keleng ate man Dibata; kelengilah Tuhan Dibatandu asa ukurndu, asa tendindu dingen asa gegeh ras kepentarenndu lit (Ul. 6:5) ras kekelengen man manusia; kelengilah temanndu manusia bagi kam ngkelengi badanndu (Im. 19:18). “Payo jababndu e. Bahanlah bage gelah ialokenndu kegeluhen si rasa lalap.” Ertina, Guru Agama Yahudi ietehna kai pe kerna isi Undang-undang tapi la idalankenna.
Mulihi guna pebujur-bujur bana (terj. Alkitab TB 2: “membenarkan dirinya”) maka nungkun ia man Yesus, “Ise kin temanku manusia?” Sebab man kalak Yahudi, sesamana e me si seri agamana, ras seri suku bangsana. Tapi situhuna i bas teman-teman sebangsana pe ibeda-bedakenna keleng atena, pemungut cukai, kalak perdosa ras kalak musil si kurang itehna soal er-Agama Yahudi ianggap najis (tafsiren Dr. Martin Harun, 2005, hlm. 126). Enda tentuna sangat berbeda ras pandangen bage pe perbahanen Yesus. Yesus peduli man kalak musil - tidak berdaya (Luk. 4:18, “IsuruhNa Aku guna meritaken Berita Si Meriah man kalak musil, kalak si tertaban ipulahi, kalak pentang erpengidah”), bahkan i bas Luk. 6:27-28 Tuhan Yesus ngelumbakenca, engkelengi imbang, mehulilah perbahanenndu man kalak si ernembeh ate nandangi kam, pasu-pasu kalak si numpahi kam janah totokenlah kalak si la mehuli man bandu.
Penungkunen Guru Agama Yahudi e ijawab Yesus alu sada perumpamaan kerna kalak Samaria si erkuah ate. Ija lit sekalak si ngincuah i Jerusalem nari ku Jeriho (turun dari Yerusalem ke Yeriko). Rikutken piga-piga literatur maka ia kalak Yahudi. I tengah dalan jumpa ia ras perampok, i ja la saja barang-barang irampukna tapi igudamina ia menam mate ras itadingkenna i je. I bas perumpaan e, Yesus nempatken kalak si irampok e sebage kalak si arus isampati. Kalak si pemena mentas e me Imam. Kenca idahna kalak si enggo ampar e, isilahkenna je nari iteruskenna perdalanenna. Bage pe mentas kalak Lewi, kenca idahna ia pe nilah jenari iteruskenna perdalanenna. Duana kalak e Pejabat Rumah Pertoton (Bait Allah) si arus tetap menjaga kekudusenna. Sabab adi enggo kena dareh la nari badia, enggo najis. Tapi mentas kalak si peteluken e me kalak Samaria si mekuah atena, idahna kalak si ampar e. Ibenaken alu mekuah ate (terj. Alkitab TB 2: “Tergeraklah hatinya oleh belas kasihan”) ras iumputi alu erbage tindaken kekelengen. Ideherina, itamakenna minak ras anggur ku luka-lukana dingen ibalutina pe. Kenca bage iangkatna ku datas keldena, ibabana ku ingan penginapen guna itambari. Pepagina i berekenna ka dua duit pirak (dua wari upah kalak erdahin) man si empu penginapen. Janah nina, “Tambari ia janah adi la bias enda kutambahi pagi asum aku reh mulihken.”
Engkai icidahken Tuhan Yesus, kalak Samaria sebage kalak si mentas si peteluken? Sabab enggo seh kel dekahna kalak Yahudi ras kalak Samaria ermusuhen etnis ras agama. Kalak Samaria muncul sekitar th. 400 SM erkiteken perkawinen campur kalak Yahudi ras bangsa-bangsa si deban. Arah si enda me, kalak Yahudi erpengakap maka kalak Samaria kedudukenna lebih rendah asangken bangsa Yahudi. Kalak kafir. Bahkan melala aturen si ngatakenca adi bersentuhen, bergaul, bahkan make barang bekas kalak Samaria e ianggap najis. Emaka guna ngujungi percakapen ras Guru Agama Yahudi e Yesus nungkun, “Si apai nge iakapndu i bas si telu e jadi teman manusia kalak si irampok e?” Ras ijawab Guru Undang-undang e nina, “Kalak si enggo nampati ia.” I bas jawaben enda pe teridah uga kelekna antipati kalak Yahudi nandangi kalak Samaria, guna ngatakenca “kalak Samaria” pe la ia ngasup. Emaka itutup Yesus alu perintah, “Kam pe laweslah, janah bahanlah bage.”
Pengkenaina
Tema si seh man banta i bas Kebaktin Pekan Doa wari si pemena enda e me “Ertoto guna kerina teman manusia.” Arah bahan renungenta sendah, radu ras kita erlajar kerna keleng ate Dibata si la terbatas. Kerehen Yesus Kristus ku tengah-tengah bangsa Israel tujunna jelas guna encidahken keleng ate Dibata si la terbatas hanya man bangsa Israel saja, tapi pe man kerina bangsa-bangsa si deban. Arah perumpamaan kalak Samaria si erkuah ate, Yesus ngajuk bangsa Israel, khususna para pemimpinna, gelah erkuah ate nandangi bangsa-bangsa si deban, ibenaken alu engkelengi temanna si ndeher, e me kalak Samaria. Arah perumpamaan enda, Yesus encidahken maka lit si lebih penting asangken Undang-undang (Taurat), kebanggaan berdasarkan suku bangsa ras agama, e me keleng ate nandangi sesama manusia.
Man banta kalak si tek man Dibata i bas Yesus Kristus i bas jaman gundari enda, peristiwa kematen, kekeken, ras kenangkihen Yesus ku surga labo terjeng guna nebusi dosa manusia, tapi pe guna merobohkan tembok-tembok pembatas si menghalangi keleng ate Dibata man isi doni enda (Yoh. 3:16). Emaka i bas kesempaten enda iajuk kita gelah pang kita keluar dari batas-batas SARA: suku, agama, ras, dan antar golongan. Adi siukurken secara manusia, tentu labo hal si murah i bas kita keluar dari batas-batas SARA ndai. Tapi mari radu ras kita erlajar arah Pemasmur nari, maka ipindokenna gegeh i bas Dibata nari gelah rusur isingetken kerna keleng ate Dibata si tetap man banta bage pe man kalak si deban.
Ngataken bujur kita sebab Berita Si Meriah enggo seh ku masyarakat Karo 134 tahun si lepas, janah i bas perkuah ateNa enggo terbentuk GBKP. Memang kita tubuh mbelin i tengah suku Karo, tapi kita iutus guna er-Berita Si Meriah man isi doni enda, emaka sue ras tema sendah marilah kita ertoto guna kerina teman manusia bage pe man kerina isi doni enda. Sitamaken bas daftar pertotonta teman-temanta si la sada suku ras la sada kiniteken ras kita: jiranta, teman-teman sada pendahin, teman meriah i bas media sosial, teman-temanta ndube sanga kita sekolah denga. Totoken gelah kerinana sehat-sehat, dem alu keriahen, sikap keluargana, rsd. Dibata si mpengasup kita.
WARI PEDUAKEN, SENIN 13 MEI 2024
KUINGET KAM I BAS PERTOTONKU (Pilemon 1:4-7)
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. ReyRapha Tarigan)
Penaruh
I bas bagin penaruh buku Liturgi ras Renungen Pra Pekan Doa ras Kebaktin Pekan Doa GBKP, ikataken nina, “… selaku keluarga Dibata ertoto guna kerina manusia (labo guna diri ras jabuna saja).” Engkai maka ikataken “labo guna diri ras jabuna saja?” Erkiteken memang akap kami kecenderungenta i bas ertoto e me guna dirinta sendiri bage pe jabuta. I bas kesempaten enda radu ras kita erlajar arah Rasul Paulus nari, gelah kita pe nginget kalak si deban i bas pertotonta.
Mpebagesi Bahan Renungen
Gelar Pilemon sekali ngenca isebutken gelarna i bas Padan Si Mbaru, e me i bas surat Paulus man Pilemon. Pilemon ertina “penuh kasih,” ia sekalak si banci ikataken berpengaruh i tengah-tengah perpulungen kalak si tek i Kolose, sebab i bas rumahna ibahan kerina kegiaten-kegiaten perpulungen. Selain berpengaruh, Pilemon pe banci ikataken sekalak si bayak secara materi, emaka enterem si erdahinna, salah sadana si tergelar Onesimus (Erguna). Inti i bas surat si sada pasal ngenca enda e me, pengajuk Rasul Paulus man Pilemon gelah nggit memaafken kesalahen Onesimus si erdahinna, janah nggit Pilemon ngaloken Onesimus erkiteken lit jaminen arah Paulus nari maka si Onesimus enda enggo ngakuken dosa-dosana ras bertobat.
Rasul Paulus ngatakenca maka Pilemon enda “teman sada dahin” (ay. 1). I bas terj. Alkitab TB 2, “teman sekerja” entah pe i bas BIMK nina “kawan dan rekan kami.” Ertina lit hubungen si mehuli antara Paulus ras Pilemon. Ituriken Paulus i bas ogenta maka Pilemon enda sekalak si dem alu kekelengen nandangi perpulungen kalak si tek (ay. 5). Sebage teman sada dahin, enggo icidahken Pilemon jiwa persaudaraan si tulus amin pe la sada suku (ay. 6). Janah pengkebet geluhna erbahanca meriah ukur perpulungen (ay. 7). Erkiteken buah-buah kiniteken si icidahken Pilemon e erbahanca Paulus terkesan, seh makana iinget Paulus rusur Pilemon i bas pertotonna. Ngataken bujur Paulus man Dibata i bas pertotonna erkiteken kiniulin si enggo ilakoken Pilemon (ay. 4).
Pengkenaina
Arah renungenta sendah teridah hubungen kasih persaudaraan antara Paulus ras Pilemon amin pe kalak enda duana labo sada suku bangsa. Arah surat pribadina man Pilemon enda, teridah, si pemena, uga Paulus erbahan hubungen relasional si labo ibatasi suku bangsa. Keleng ate Kristus jadi palas i bas hubungen relasional antara Paulus ras Pilemon. Bage ka pe kita i bas berelasi ras ise pe. Keleng ate Kristus harus jadi palas i bas kita bersosialisasi. Si peduaken, Paulus terkesan kenca enggo iidahna kesaksin geluh Pilemon. Erlajar kita arah Pilemon nari kerna nggeluh erkemalangen man Dibata, si erbahanca meriah ukur kalak si deban. Memang labo ituriken uga kedungenna hubungen antara Pilemon ras Onesimus, tapi tek kita maka Pilemon pe memaafkan Onesimus. Ertina, pengkebet geluhta berdampak ku kalak si lit i sekelewetta. Emaka geluhlah sue ras peraten Dibata gelah ise pe si ndeher ras kita banci nggejapken keleng ate Kristus si la terbatas (bdk. Mas. 103:8 - invocatio).
Si peteluken, Paulus nginget Pilemon i bas pertotonna. Enda akap kami si jadi penekanen i bas Kebaktin Pekan Doa wari si peduaken enda. Emaka marilah kita menaken ngukurken kalak si deban, labo terjeng ngukurken diri sendiri ras anak jabuta i bas pertotonta. Marilah siinget senina turangta si la sada kiniteken ras kita i bas pertotonta. Mediate nandangi kalak si deban akap kami harus jadi palas i bas kita nginget senina turangta si la sada kiniteken ras kita. Sibenaken alu mperdiateken keluarganta si la sada kiniteken ras kita. Mediateta man bana tentu jadi sada keriahen apai ka adi sibaba kerina keluargata ku bas pertotonta. Kenca enggo sibenaken i bas keluarganta, totokenlah jiranta, teman-teman sada dahin, bahkan si la tandai kita pe, bagi aparat pemerintah, rsd. Dibata si mpengasup kita guna ngelakokenca.
WARI PETELUKEN, SELASA 14 MEI 2024
KEKELENGEN TERIDAH ARAH PERBAHANEN (1 Johanes 3:11-18)
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. ReyRapha Tarigan)
Penaruh
Melala quote si menggugah kita maka kekelengen e labo tergejap adi la silakoken. Umpamana, “You can give without loving, but you can never love without giving.” Ertina kurang lebih, “Anda bisa memberi tanpa mencintai, tetapi Anda tidak akan pernah bisa mencintai tanpa memberi.” Si deban, “Love isn’t love until you give it away.” Ertina, “Kasih bukan kasih bila tidak diberikan.” Si deban, “Being deeply loved by someone gives you strength, while loving someone deeply gives you courage.” Ertina, “Dicintai secara mendalam oleh seseorang memberimu kekuatan, sementara mencintai seseorang secara mendalam memberimu keberanian.” I bas kesempaten enda radu ras kita erlajar kerna kekelengen si teridah ras tergejap arah pengkebet geluhta.
Mpebagesi Bahan Renungen
I bas pelayanenna, Rasul Johanes harus menghadapi ajaren-ajaren si palsu. Enggo melala kalak si tek si nadingken Gereja erkiteken ajaren-ajaren palsu si meresahkan perpulungen paksa si e (bdk. 1 Joh. 2:19). Kalak si tek si ndarat i bas Gereja nari banci jadi erkiteken enggo jadi pengikut ajaren-ajaren palsu. Tapi banci ka nge, perpulungen si ndarat e erkiteken Gereja enggo lanai kondusif, Gereja enggo lanai ncidahken kekelengen sebage buah-buah keselamaten i bas Yesus Kristus. Surat Johanes enda itulisken Rasul Johanes man Gereja-gereja si jadi tanggung jawab pelayanenna (bdk. Ket. 1:11) paksa si e guna ngelawan ajaren-ajaren palsu.
Secara garis besar ajaren-ajaren palsu si iajarken Guru-guru Perguak (antikristus - guru-guru gnostik) si pemena e me Yesus labo Raja Penampat (Penyelamat - Kristus) si ipadanken Dibata (bdk. 1 Joh. 2:22). Ajaren si tuhu payo e me Yesus Raja Penampat si ipadanken Dibata, IA kap Dibata (bdk. 1 Joh. 5:1). Si peduaken, rikutken ajaren gnostik, Yesus Kristus e me roh labo manusia (bdk. 1 Joh. 4:2-3). Si payo e me Yesus Kristus tuhu-tuhu manusia seri ras kita, tapi IA pe tuhu-tuhu Dibata. Si peteluken, keselamaten labo lit konsekuensi etisna, emaka iajarken Guru-guru Perguak enda ndai gelah perpulungen ngkelengi doni enda (bdk. 1 Joh. 2:15-17) janah iajuk pe gelah ngelakoken erbage-bage dosa erpalasken egoisme ras hedonisme rikutken si ngena ate Iblis (bdk. 1 Joh. 3:7-12).
Arah sitik latar belakang si jadi ogenta sendah, teridah maka nggeluh sikeleng-kelengen erpalasken keleng ate Kristus merupaken sada pergumulen si mberat i tengah-tengah perpulungen kalak si tek paksa si e. Keleng ate Kristus jelas berbeda 180 derajat ras keleng ate doni enda. Sada ciri keleng ate Kristus si berbeda ras keleng ate doni enda, e me nggit berkorban guna kalak si deban, bagi si enggo iteladanken Yesus. Sedangken keleng ate doni enda palasna egoisme pribadi guna kesenangen diri sendiri. Tapi amin bage gia, Rasul Johanes tetap ngajuk perpulungen gelah nggeluh sikeleng-kelengen erpalasken keleng ate Kristus. Secara konkrit keleng ate e harus teridah arah perbahanen. Emaka i bas ay. 17 ikatakenna, “Adi lit sekalak bayak idahna seninana kekurangen, tapi la atena mekuah man seninana e, uga banci kalak si bage ngatakenca maka keleng atena Dibata?” Adi sekalak bayak ndai idemi alu keleng ate Kristus tentu enggo mis isampatina seninana si kekurangen, sebab bagi invocationta Kuan. 22:9, tek ia maka geluhna labo kekurangen sebab pasu-pasu Dibata maler man kalak si bujur.
Ay. 18 si jadi penekanen i bas renungenta sendah ikataken bagenda nina, “O anak-anakku, kekelengenta ula terjeng biber saja entah pe i bas cakap saja ngenca. Harus maka tuhu-tuhu kekelengen e, si teridah arah perbahanenta.” Terj. Alkitab TB Edisi II, nina, “Anak-anakku, marilah kita mengasihi bukan dengan perkataan atau dengan lidah, tetapi dengan perbuatan dan dalam kebenaran.” I bas terj. TB Edisi II enda kekelengen labo terjeng harus iwujudken alu perbahanen, tapi pe alu palas ras cara si benar. Ayat enda akap kami sada kritik tajam man Guru-guru Perguak si hanya beluh ngerana soal kekelengen tapi la beluh ngelakokenca.
Pengkenaina
Tema i bas Kebaktin Pekan Doa wari si peteluken enda mulihi ngingetken kita kerna keleng ate Kristus si terwujud nyata alu kiniseran, kematen, kekeken, ras kenangkihenNa ku surga. Arah kiniseranNa teridah maka keleng ate e harus nggit berkorban. Arah kematenNa teridah maka egoisme i bas dirinta harus simateken gelah ula ngambati keleng ate Kristus. Arah kekekenNa teridah maka belinen kuasa kekelengen asangken kejahaten doni enda. Arah kenangkihenNa ku surga teridah maka keleng ate si rehna i bas Dibata nari, kenca enggo siwujudnyataken mulihna ku Dibata ka, ertina, guna kemulian gelar Dibata.
Rasul Johanes pe ngajuk kita kerina gelah tetap nggeluh sikeleng-kelengen erpalasken keleng ate Dibata i bas Yesus Kristus. Sebab seh asa gundari doni enda tetap denga menawarkan keleng ate si semu si orientasina guna egoisme, entah pe kesenangen diri sendiri. Keleng ate Kristus labo terbatas hanya untuk komunitas Kristen, tapi terbuka guna kalak si deban bahkan guna kerina isi doni enda. Emaka marilah siwujudnyataken keleng ate Kristus alu perbahanen si banci iidah ras igejapken doni enda. Keleng ate Kristus harus berdampak mehuli man sekelewetta, gelah doni enda banci tuhu-tuhu nggejapken keleng ate Kristus alu kehadirenta i japa pe kita ringan.
WARI PEEMPATKEN, RABU 15 MEI 2024
ERTOTO GUNA KALAK SI MPETURAH KINISERAN (Matius 5:43-48)
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. ReyRapha Tarigan)
Penaruh
Lit sekalak si ngatakenca bagenda nina, perbedaan si mencolok antara agama Kristen ras agama si deban e me soal sikap proaktif nehken kekelengen man kalak si deban termasuk kalak si erbahan jahat entah pe nakiti ia. Sue ras prinsip keleng ate Dibata si la lit batasna, i bas kesempaten enda, radu ras kita erlajar kerna ngkelengi imbang-imbang entah pe kalak si erbahan jahat man banta.
Mpebagesi Bahan Renungen
Latar belakang si jadi ogenta sendah e me pengajaren entah pe khotbah Yesus i das uruk man ajar-ajarNa ras kerina kalak si ngikut-ikut IA. I bas khotbahNa, Yesus ngajarken kerna Taurat si isehken Dibata man Musa ndube alu sudut pandang si mbaru. Kai saja sudut pandang si mbaru e? Si pemena, Undang-undang Dibata (Taurat) e arus sialoken sebage bagin si la terpisahken i bas identitasta sebage anak-anak Dibata. I bas sudut pandang enda tentuna kerina undang-undang e labo ilakoken secara terpaksa entah pe iikutken bage-bage saja sebage tradisi si turun-temurun, tapi tuhu-tuhu silakoken secara proaktif sebage identitas anak-anak Dibata. Si peduaken, Dibata si isembah kita e me Dibata si serta. Serta i jenda labo siertiken sebage kualitas perbahanen si la mungkin ilakoken manusia. Antusenna, i bas ngelakoken kai pe harus ipalasi alu keparipurnaan i bas: ketutusen, ketulusen, mediate ras kekelengen. Adi palasna enggo paripurna maka kerina si ilakoken kita e sifatna proaktif, labo ekiteken iiah-iahken entah pe isuruh-suruh, tapi tuhu-tuhu inisiatifta tanpa lit keterpaksaan. Janah kerina si ilakoken kita e tuhu-tuhu erkedungen, erkesehen (tepat sasaran), labo setengah-setengah, entah pe asal-asalan.
Secara etis praktis pengajaren Yesus guna renungenta e me, tetaplah erbahan si mehuli man kalak si jahat man banta. Kelengilah ras totokenlah imbang-imbangndu. Bahanlah si mehuli, si bujur, ras perkuankenlah (berikan salam) man kalak si jahat ras si la bujur man bandu. Kualitas kerina perbahanen-perbahanen e labo saja ncidahken maka kita lebihen asangken kalak si lenga nandai Dibata tapi memang bage nge kualitas perbahanen anak-anak Dibata si serta (paripurna): tutus, tulus, mediate, keleng ate, proaktif, tepat sasaran ras erkedungen.
Pustaka Si Badia naksiken geluh kalak si engkelengi imbang-imbangna. Yusuf engkelengi senina-seninana, amin pe jahat perbahanen senina-seninana. Daud si engkelengi Saul amin pe iayak-ayak Saul Daud guna ibunuhna. Invocationta sendah pe encidahken kualitas kiniteken Daud maka kalak si bujur la itadingken Tuhan. I bas Pertoton Tuhan iajarken Tuhan Yesus nina, “Alemi salah kami, bagi nialemi kami salah kalak kempak kami.” Janah teladan si mehulina akap kami si enggo iteladanken Yesus i bas kayu persilang. Ikataken Yesus nina, “O Bapa, alemi min kalak enda, sabap la iangkana kai si ibahanna enda” (Luk. 23:34).
Pengkenaina
Yesus mereken teladan man banta uga carana engkelengi ras notoken imbang-imbangNa. Pengajaren Yesus kerna engkelengi ras notoken imbang-imbang enda akap kami labo murah. Sebab kecenderungen manusia e me membalas kejahatan dengan kejahatan. I bas adat budayanta pe rusur iajukna kita guna membalas perbahanen si la mehuli alu perbahanen si la mehuli. Emaka i bas kesempaten enda iajuk kita gelah notoken kalak si mpeturah kiniseran man banta bage pe man kalak si deban. I bas sada sisi, sitotoken kalak si mpeturah kiniseran ndai gelah bertobat. I bas sisi si deban, sitotoken dirinta gelah ipengasup Dibata kita ngalemi salah kalak man banta janah ipengasup Dibata kita engkelengi kalak si mpeturah kiniseran i bas kegeluhenta si tep-tep wari. Dibata si mpegegehi kita.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar