Jumat, 20 Oktober 2017

PA Kategorial GBKP Tgl. 22 - 28 Oktober 2017

PA MORIA GBKP TGL. 22 - 28 OKTOBER 2017
Nrs. Pdt. L. br. Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)

Terpenalem : Sikap ngalaken bencana

Ogen : 1 Raja-raja 17:1-24
Tema : PENJAYAMEN DIBATA I BAS KETERBATASEN
Tujun Gelah Moria : 1) Nggargari penjayami Dibata i bas kegeluhen Elia ras diberu balu-balu i kuta Sarpat. 2) Nggeluh i bas pengarapen alu ngusih perbahanen Elia ras diberu balu-balu i kuta Sarpat
Metode PA : Meditasi & Kontemplasi

Penjelasen Bahan Ogen & Aplikasi

Turi-turin kerna Elia ras diberu balu-balu i kuta Sarpat akap kami enggo semal man banta kerina. I bas perikop ay. 1-7 ituriken kerna Kata Dibata si isehken man Raja Ahap erkelangken nabiNa Elia nina, “I bas gelar TUHAN, Dibata si nggeluh, Dibata Israel si kusembah, kukataken man bandu maka i bas dua entah telu tahun si reh la lit embun entah udan ndabuh, pala kusuruh.” Adi rikutken bindu 16:30 ikataken maka Raja Ahap e me si erdosa man TUHAN lebih asa kerina raja-raja si lebeh asa ia. Janah i bas bindu 18:18 ikataken maka Ahap enggo ngguluti Israel erkiteken ilanggarna perentah TUHAN janah isembahna dibata-dibata Baal. I bas si e iteh kita maka bencana  perlego si nialami bangsa Israel e erkiteken dosa si ilakoken Raja Ahap. Judul i bas perikop bindu 17:1-7 nina “Elia isampati TUHAN sanga perlego” ras judul i bas perikop bindu 17:8-24 nina “Elia nampati diberu balu-balu”. Perikop e duana nuriken kerna kegeluhen i bas kiniseran si idalani Elia ras diberu balu-balu erkiteken bencana perlego.
I bas bindu 17:1-7 ituriken maka Dibata nampati Elia i tepi lau Kerit alu kak si maba roti ras daging guna ipan Elia. Tapi erkiteken seh kel hebatna bencana perlego ndai, kerah me lau mbelin si lit i bas sungai Kerit. Erkiteken si e isuruh Dibata Elia njumpai diberu balu-balu i Sarpat (bindu 17:8-24), sebab enggo iperentahken Dibata diberu balu-balu ndai mere Elia man. Kenca jumpa Elia ras diberu balu-balu ndai janah ipindona inemen ras sitik roti, ngaloi diberu balu-balu ndai nina, “I bas gelar TUHAN Dibatandu si nggeluh tuhu kukataken man bandu maka la lit roti i bas aku, seakatan sengkerauk tepung tare mangkuk ras sitik minak tare botol. Enda kupepulung sitik ranting man babanku mulih ku rumah gelah banci kutasakken pangan si sitik e man bangku ras man anakku. E me pengkeri-kerinna kami man, janah kenca e mate la man me kami”. Lit kearun ate i bas diberu balu-balu kenca enggo isuruh Dibata nampati Elia, la ia tek maka Dibata si njayam kegeluhenna.
Respon si berbeda icidahken Elia, tek ia nandangi kuasa Dibata. Kenca ipetetap ukur Elia maka tek diberu balu-balu enda ndai, janah ilakokenna kerina si isuruh nabi Elia. Seh i bas ay. 16 siakap la lit nari persoalen, sebab si jadi kearun ate diberu balu-balu ndai la terbukti janah ia ras anakna bage pe nabi Elia banci denga nggeluh erkiteken icukupken TUHAN kebutuhenna i bas bencana perlego. Kepeken lit denga ka “bencana” si deban, sakit mekelek anak diberu balu-balu ndai janah mate. Bagenda nina diberu balu-balu man Elia, “O suruh-suruhen Dibata, engkai maka bage perbahanndu man bangku? Kerehenndu ku jenda erbahanca inget Dibata ka mulihken dosa-dosangku, erkiteken si e mate anakku”. Enda respon si peduakaliken diberu balu-balu i bas ngadapi bencana, isalahkenna nabi Elia. Respon si berbeda icidahken nabi Elia, ertoto ia man Dibata gelah ipegeluh mulihi anak si mate ndai. Kenca enggo ipegeluh Dibata mulihi anakna erkelangken nabi Elia, nina diberu balu-balu i bas ay. 24, “Genduari kueteh kam suruh-suruhen Dibata, janah tuhu-tuhu TUHAN ngerana arah kam!” Respon si petelukaliken diberu balu-balu enda ndai kenca enggo nggeluh mulihi anakna, tuhu-tuhu tek ia nandangi TUHAN.
PA-nta sendah lit i teruh tema umum “Terpenalem : Sikap ngalaken bencana”, tema khusus “Penjayamen Dibata i bas keterbatasen”, alu tujun gelah Moria nggargari penjayami Dibata i bas kegeluhen Elia ras diberu balu-balu ras nggeluh i bas pengarapen alu ngusih perbahanen Elia ras diberu balu-balu i kuta Sarpat.
I bas kita geluh denga i doni enda, enggo pasti melala tantangen, perbeben, entah pe persoalen si nialami kita si terjadi erkiteken kesalahenta sendiri, erkiteken perbahanen kalak si jahat man banta, bage pe si terjadi erkiteken bencana alam. I bas bencana alam enda pe lit dua jenis, bencana ekologis si terjadi erkiteken perbahannen manusia si merusak lingkungan alam, ras bencana geologis si terjadi erkiteken fenomena alam. Uga caranta merespon tantangen, perbeben, entah pe persoalen si terjadi i bas geluhta? Adi rikutken ogenta sendah, enggo jelas maka bencana si terjadi erkiteken dosa Raja Ahap. Janah lit dua respon i bas ngalaken kiniseran erkiteken bencana kelegon : si pemena respon diberu balu-balu si cenderung pesimis ras negatif amin pe kedungenna tek ia nandangi kuasa Dibata. Respon si peduaken e me respon nabi Elia si cenderung optimis ras positif. Kai pe si terjadi tetap nabi Elia tek nandangi kuasa Dibata si tetap njayam kegeluhen kalak si tek man baNa.
Penungkunenna, respon si apai si cenderung terjadi i bas geluhta sanga kita lit i bas perbeben entah pe sanga lit i bas bencana? Mungkin rusur denga kita jungut-jungut si ncidahken maka la tek kita nandangi kuasa Dibata si njayam geluhta, adi e si rusur terjadi, mari radu ras kita mindo pengalemi dosa i bas Dibata nari, janah sipindo gelah ipegegehiNa kita i bas kita erkiniteken man baNa amin pe lenga idah kita kedungen perbeben si nialami kita. Adi perbeben entah pe bencana si nialami kita erkiteken salah lepakta, perobahilah. Adi perbeben entah pe bencana si nialami kita erkiteken perbahanen kalak si jahat man banta, alemilah kalak si jahat ndai, pindolah gegeh i bas Dibata nari guna ngalakenca. Adi perbeben entah pe kiniseran si nialami kita erkiteken bencana geologis, pindolah gegeh, kesabaren, kinigenggengen i bas Dibata nari, janah tetaplah kita tek nandangi kuasa Dibata si njayam kegeluhenta.

PA MAMRE GBKP TGL. 22 - 28 OKTOBER 2017
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)

Perlakun/Kekerasan Nandangi Perempuan

Nats : Kejadin 2: 18, 21 - 24
Tema : PENAMPAT SI IBEREKEN DIBATA
Tujun : Gelah Mamre nuduhken perbahanen si mehuli man diberu si jadi penampat si ibereken Dibata.
Metode : Sharing

PENARUH

Lit lagu erjudul “Wanita” bagenda nina lirikna, “Wanita diciptakan dari rusuk lelaki bukan dari kepalanya untuk dapat mendudukinya. Wanita diciptakan dari rusuk lelaki bukanlah dari kakinya untuk dapat diinjaknya. Tetapi dari sampingnya, agar sejajar dengannya, dekat dengan lengannya agar dilindunginya, dekat dengan hatinya, agar tetap dikasihinya.” (Dr. Andar Ismail, 1995, hlm. 7).
Arah lagu enda, jelas nampati kita guna banci ngidah maka dilaki ras diberu ijadiken Dibata guna banci saling menghargai ras nampati i bas kegeluhenna. Dilaki ras diberu tinepa Dibata si meherga si seri i lebe-lebe Dibata sabab lit i je tempas Dibata (Kej. 1:27). Tapi adi siidah realitana i bas paksa gundari enda enggo reh mbuena kekerasen si terjadi nandangi diberu secara khusus i bas rumah tangga (KDRT), walaupe labo kita menutup mata lit ka terjadi kekerasan si pelakuna diberu nandangi dilaki. Tapi enggo pasti persentasena lebih kitik. Cataten akhir tahun 2014, Komnas Anti Kekerasan Terhadap Perempuan mencatat lit 293.220 kasus kekerasan nandangi diberu, ras 68% dari kasus si lit e me KDRT (Laraswati, 2015).
Arah bahan PA Mamre sekali enda iarapken Mamre sebage bapa i tengah jabu sekaligus sebage imam, ngasup mabai keluarga tetap erkemalangen man Tuhan secara khusus ngelakoken perbahanen si mehuli nandangi ndeharana si jadi penampat i bas jabuna.

URAIAN TEKS/TAFSIRAN

Tuhan sendiri ngerana niNa, “La mehuli adi manusia nggeluh sisada-sisada. Kubahanlah teman si cocok man bana, guna nampati ia”. Alkitab TB-LAI, “Tidak baik, kalau manusia itu seorang diri saja. Aku akan menjadikan penolong baginya, yang sepadan dengan dia”. Lit piga-piga hal si penting si banci jadi cataten man banta arah ay. 18. Si pemena, ayat enda ncidahken maka manusia adalah mahluk sosial, si la banci nggeluh sekalak-sekalak. Uga pe hebatna manusia si pasti ia butuh kalak si deban. Secara khusus bas jabu, maka Dibata-lah si berinisiatif i bas mpersadaken dilaki ras diberu i bas perjabun. Arah teks enda pe jelas, maka perjabun e me ikaten perpadanen dilaki ras diberu, labo dilaki ras dilaki entah pe diberu ras diberu (Konfesi GBKP BAB IX kerna Perkawinan & melurusken pemahaman LGBT si salah, melegalken perjabun sejenis). Si peduaken, manusia si dilaki ras si diberu i bas perjabun e me teman si cocok (sepadan) sada ras si debanna, guna banci saling nampati (“penolong yang sepadan” = ezer kenegedo = bersebelahan/berhadapan). Ras labo rubia-rubia si jadi teman si cocok guna nampati dilaki walaupe enggo ibereken Tuhan kuasa man manusia erbahan gelar-gelar rubia ndai. Teman sepadan dilaki e me diberu bage pe sebalikna si enggo ipersadaken Tuhan.
Kenca bage ibahan Dibata badeh pertunduh manusia ndai (tardemah = tidak sadar). Ertina secara teologis, maka i bas Dibata nepa kai pe termasuk manusia si diberu la banci isaksiken manusia. Otoritas penuh lit bas Dibata. Emaka, ibahan Dibata diberu si ijadiken Dibata i bas tulang rang-rang dilaki nari. Enda nuduhkennca maka dilaki ras diberu seri (sederajat), la siganjang teruken. Kenca enggo ijadiken Dibata diberu, ras itaruhkenNa man Dilaki maka enggo cocok iakap Adam, diberu si enggo itaruhken Dibata man bana. Emaka turah pengakun Adam, “Enda me maka enggo payo; tulangna i bas tulanku nari, janah jukutna i bas jukutku nari”. Ertina, pasangenta e me dirinta sendiri sabab ia ibuat i bas dirinta nari. Emaka Paulus pernah ngatakenca, “Kalak si keleng atena ndeharana, keleng kap atena badanna jine” (Epesus 5:28). Secara teologis ngatakenca, ndeharanta e me dirinta jine, si arus sikelengi ras siergai. I bas kita ngkelengi, ngergai ras erbahan si mehuli man pasangenta seri ertina kita ngkelengi ras ngergai dirinta jine.
Kenca enggo ndatken pasangen si pas (cocok), maka manusia si dilaki nadingken orang tuana gelah banci ersada ras ndeharana, maka duana enggo jadi sada. I bas adat Israel kuno ras kalak Jahudi umumna, si berlaku e me sistem Patriakal, i ja si mendominasi dilaki. Ertina, si biasa terjadi diberu nandingken orang tuana, ersada ras perbulangenna. Tapi i bas teks enda, erkiteken penulis prihatin nandangi keadaan diberu i bas paksa si e, i ja terjadi penyelewengan kemitraan dilaki ras diberu, dilaki semena-mena nandangi diberu, maka dilaki pe ndarat i bas jabu orang tuana nari bage pe diberu guna ersada ras pasangenna sebage jabu si mandiri berpisah ras jabu orang tuanana,  dingen ertanggung jawab guna keluargana jine (B.S. Childs, 1979, hlm. 142).
Kedungenna, ersada ia ras ndehara, maka duana enggo jadi sada. I bas cakap Heber, ersada (yada) ertina, “terikat/leket” lit persadan si mendalam (Vivian A. Soesilo, 1997, hlm. 4-7). Dua pribadi, dua pikiren, dua karakter si berbeda, dua sura-sura, rsd. Si berbeda enggo ipersada Tuhan guna banci nggeluh saling ngelengkapi gelah banci tetap harmonis jabu e. Perbulangen ras ndehara arus tetap nggeluh saling memberi ras menerima, janah erusaha mereken keriahen geluhna guna duana ras jabuna labo guna geluh erbana-bana. 

APLIKASI

Adi nai perbapan kalak Karo terkenal kurang ertanggung jawab i bas jabu. Dahinna mbuen koyok i kedai, erjudi, kenca enggo las sitik matawari maka lawes ku juma, rsd. Nande lampas medak, erdakan, ncuci, lawes ku juma, karaben ka maka mulih, erdakan ka guna man berngi bage seterusna. Kurang lit kerja sama ras bapa i tengah-tengah jabu. Terkadang bahasa ras sikap perbapan pe kasar man ndehara ras anak-anakna. Janah e enggo termasuk KDRT. Bentuk KDRT ibagi i bas 4 jenis (Laraswati, 2015) : 1)          Penganiayan fisik : tamparan, pukulan, tendangan. 2) Penganiayan psikis : ancaman, hinaan, cemohan, selingkuh. 3) Penganiayan seksual : pemaksaan hubungen seksual, melakukan kekerasan dalam berhubungan. 4) Pengabaian kewajiban memberi nafkah material kepada istri atau mengontrol uang belanja.
Puji Tuhan, kenca enggo Mamre GBKP er-usia 22 tahun, enggo melala perobahen si terjadi. Mamre idalankenna peranna sebage bapa ras imam i tengah jabu si mabai jabuna erkemalangen man Tuhan. Mamre keleng atena nandangi ndehara ras anak-anakna, dahin rumah tangga pe enggo ikut Mamre nampati tanpa merasa gengsi. Sabab ietehna melala ka peran ndeharana i rumah tangga, mulai erpagi-pagi nari seh berngi, erdakan, ngaturken anak-anak, la ketadingen dahin Gereja ras kerja-kerja peradaten kerina idalanken nande sebage penampat bapa i tengah jabu. Enggo sepatutna, Mamre sebage bapa ngataken bujur (mereken apresiasi) sekaligus erbahan perbahanen si mehuli man ndeharana. Ikelengina, isampatina, iergaina ndeharana, ras melala denga si deban, si banci ilakoken Mamre si tuhu-tuhu erbahanca malem kel ate ndeharana. Terlebih bapa ndalanken tanggung jawabna guna banci mabai keluargana erkemalangen man Tuhan, la banci lang keluarga e jadi keluarga si harmonis ras jadi usihen man sekelewetna.

SHARING

(Mamre ibagi ku bas kelompok kecil, sada kelompok 3 kalak ras itutup alu doa berantai i bas kelompokna masing-masing). Penungkunen guna i-sharing-ken :
1. Dibata enggo mereken penampat si sepadan (cocok) ras kita perbapan, engkai makana i bas perdalanen geluh perjabun melala ka kita ngatakenca la nari cocok pasangenku e. Kai e penyebabna?
2. Perbahanen-perbahanen si mehuli kai saja si enggo sibahan nandangi ndeharanta? Janah kai nari ateta silakoken terulin i bas jabunta?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar