KEBAKTIN PEKAN DOA GBKP TAHUN 2017
TEMA UMUM :
“Ertoto Ulu Gegeh Ndalanken PedahNa” (Matius 14 : 23)
WARI PEMENA (Minggu Tgl. 28 Mei 2017)
Pdt. Larena br. Sinuhadji
Invocatio : “Awang-awang ndai igelari
Dibata langit emaka ben me wari, jenari siang ka - eme wari si peduaken” (Kejadin
1:82)
Renungen : Keluaren 3:5-15
Tema : “Kutandai Dibata Si Kusembah”
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia & Refleksi
Pekan Doa tahun enda merupaken 10
wari ertoto, ibenai alu pra-ertoto i jabunta sekalak-sekalak telu wari, kenca
si e Pekan Doa bagi semalna ras perpulungenta. Latar belakangna e me kap kenca Yesus
nangkih ku surga, maka 10 wari ipake ajar-ajarNa guna tutus ertoto bagi si ipindoken
Yesus seh nusurna Kesah si Badia (Pentakosta). Iarapken arah 10 wari ertoto
enda pe, spiritualitasta semakin terbangun seh makana megegeh kita dalanken
pedahNa.
Rikutken bahanta i bas Pekan Doa
berngi si pemena, lit piga-piga hal si menjadi point penting man banta :
1) Dibata si mada kuasa si la ibatasi
alu ruang, ingan ras waktu. Sabab terkadang pengangkanta Dibata hanya banci
sijumpai i gedung Gereja entah pe i Yerusalem asum kita ngadaken perjalanan
rohani. Tuhan arah malekatNa njumpai Musa i deleng Sinai, i tengah-tengah
rambah duri bagi gara api, asum Musa sangana ermakan biri-biri ras kambing
domba mamana Jetero.
2) Dibata si isembah kita e me Dibata
si badia, e maka i bas kita jumpa ras IA pe arus bersih pusuh ras ukurta, labo
hanya bersih secara fisik (tantangi selopndu, sabab kam sangana tedis i bas
ingan si badia).
3) Dibata si tuhu-tuhu peduli i bas
kiniseran sialami anak-anakNa. I bas ay. 10 lit i je piga-piga kata kerja si ipake
guna nggambarken Dibata si mediate. Dibata si enggo ngidah kuga serana bangsaNa
i Mesir (melihat).
4) Dibata si megi penderkuh bangsaNa
(mendengar).
5) Dibata si enggo meteh kiniseran
bangsaNa (mengetahui).
6) Dingen Dibata si bertindak,
berinisiatif mulahi bangsaNa, i ja IA nusur ku doni enda ras naruhken bangsaNa
ku taneh si mehuli dingen mehumur. Janah ipake Dibata Musa sebage perpanjangen
tan Dibata guna naruhken bangsa Israel Mesir nari ku Kanaan. La tetap ukur Musa
i bas pendilo Dibata e. E maka itetapken Tuhan ukurna, maka Tuhan tetap ras
Musa (“Aku ras kam, janah kenca itaruhkenndu bangsa e ndarat i Mesir nari,
isembahndu pagi Aku i das deleng enda. Em pagi tandana maka Aku enggo nuruh
kam).
Gelar si arus ipetandaken Musa man
bangsa Israel eme AKU TETAP AKU. Dibata si la pernah berubah. Dibata si isembah
Abraham, Ishak ras Yakub, e me leluhur bangsa Israel. Gelar Dibata si arus
ipetandaken man kesusuren bangsa Israel sundut ku sundut.
Dibata si enggo mpetandaken diriNa
man Musa ras bangsa Israel e me Dibata si peduli, mediate, dem kekelengen,
ngejapken kinisuin bangsaNa. Dingen Dibata si bertindak mulahisa tepat i bas
waktuNa, ras e terbukti i bas perdalanen bangsa Israel Mesir nari seh ku
Kanaan. Penungkunenna, apakah Dibata e jelas itandai bangsa Israel? Lang. Sabab
rusuren bangsa Israel jungut-jungut, berontak, nimbak Kata Dibata, song-song
kesetianna man Dibata.
Tema : “Kutandai Dibata si Kusembah”.
Dibata enggo mpetandaken diriNa man banta i bas kegeluhenta, e me Dibata si mada
kuasa, si nepa langit doni ras kerina isina (invocatio). Dibata si memelihara
kita manusia ras nelamatken kita i bas kuasa dosa. Dibata si mediate i bas
kesusahen anak-anakNa. Apakah tuhu sitandai Dibata e? Entah lenga bo payo
penandaita kerna Dibata si erbahanca kita ragu-ragu, kurang setia, kurang
penalementa baNa. Umpamana, tek denga kita nandangi kuasa si deban si banci
nampati kita, asum lit perbeben nderpa. Kutandai Dibata si kusembah njemba kita
mengutamaken Dibata i bas kerina dampar geluhta, la nari mbiar ndalani geluh
enda. Janah terkadang ipake Dibata dalan kiniseran gelah arah si e pe banci reh
bagesna penandaita kerna Dibata.
Tulisan Basuki Tjahaya Purnama (Ahok)
si iogeken Veronika Tan i bas pencabuten bandingna sungguh sangat sarat
mengandung makna teologis. “Gusti ora Sare. Put your hope in the Lord now and
always (Mazmur 131:3). Kalau dalam iman saya katakan, The Lord will work out
his plan for my life (Mazmur 138:8a, Tuhan akan menyelesaikannya bagiku)”. Ahok
jelasken penandaina kerna Dibata si isembahna, la ia ragu sitik pe amin
kiniseranna ialamina i bas ia nehken kebenaren ras keadilen. Man Ahok Tuhan si
utama ras pemenana, sedangken jabaten, kehormaten, erta, rsd., pasu-pasu (berkat)
tambahen i bas Dibata nari (aksesoris : ula sempat menggeser si utama ras pemenana).
Adi jelas penandaita kerna Dibata si isembah
kita, maka la kita mbiar, aru ate i bas dalani geluh enda, amin sekali lit
kiniseran sialami kita i bas ndalanken kebenaren, maka Dibata la pernah
nadingken kita. I bas Pekan Doa wari pemena enda, sipebagesi penandaita kerna
Dibata si isembah kita : alu tutus ertoto, erbakti man baNa subuk pribadi ras
keluarga, tetap sertaken Tuhan i bas kerina perdalinen geluhta gelah sigejap
uga Tuhan nemani kegeluhenta.
WARI PEDUAKEN (Senin Tgl. 29 Mei 2017)
Pdt. Larena br. Sinuhadji
Invocatio : “Paksa si e, lawes Yesus
ku datas sada uruk-uruk; i je IA ertoto man Dibata seh terang wari” (Lukas
6:12)
Renungen : 1 Samuel 1:21-28
Tema : “Tutus Ras Patuh”
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia & Refleksi
Hana ertoto alu tutus iherna tangis
perban ceda kel atena erkiteken lenga ibereken Tuhan tuah man bana. I bas
pertotonna tungkaskenna kerina kesusahenna man Tuhan ras mindo gelah ibereken
Tuhan anak dilaki man bana. Janah erpadan ia man Tuhan, adi ibereken Tuhan anak
man bana maka kidekah umur geluhna iendeskenna man Tuhan ras bukna digan pe la
ipangkasna. Tuhan megiken pertoton Hana, setahun kenca si e ibereken Tuhan anak
dilaki man bana. Hana patuh man Tuhan, kai si enggo ipadankenna isehkenna man
Tuhan. Siidah i jenda, ersada arih keluarga enda, aminna Hana nge sekalak si melasken
perpadanen man Tuhan, tapi Elkana sangat mendukung. Nina Elkana, “Bage-bage,
bahanlah kai iakapndu si mehulina; i rumah dage kam seh enggo ipengadindu ia
minem. TUHAN lah si erbahanca maka padanndu e banci seh”.
Kenca enggo Samuel ngadi minem,
itaruhken Hana ia ku Silo, tanda maka tuhu-tuhu ia patuh man Tuhan. Labo
terjeng je saja ibabana persembahen tutungen man Tuhan e me sada anak lembu
umur telu tahun, sepuluh kilo tepung ras lau anggur. Jumpaina Imam Eli. Siidah
walaupe la nari inget Eli perpadanen Hana, tapi ia ertanggung jawab guna
nehkenca. Kenca enggo ia ngerana, maka iendeskenna anakna man Eli guna jadi
sikerajangen Tuhan segedang geluhna.
Hana kalak si tutus man Tuhan, hal
enda teridah i bas pengendesen geluhna man Tuhan, asum lenga italangi Tuhan
buah kandungenna bagepe kenca enggo ibereken Tuhan tuah ku tengah jabuna.
Rikutken bahanta, labo sekali e ngenca Hana ertoto man Tuhan, tapi setiap tahun
asum lit kesempaten ku Silo tetap ia ikut ras ertoto man Dibata gelah ibereken
Dibata tuah ku tengah-tengah jabuna. Amin pe lenga ijabab Tuhan, labo ngkurangi
kinitekenna man Tuhan. Bahkan erkiteken tutusna, la nari isedarina sekelewetna,
seh makana ikataken Imam Eli, ia enggo mabuk anggur. Terlebih pe i bas ia
nehken padanna man Tuhan i bas ngendesken anakna man Tuhan. Sabab terkadang adi
ngerana soal padan (nazar), banci kita lupa perban riahna, banci ka pura-pura
lupa. Tapi Hana ras Elkana, tuhu itandaina kel Dibata. Penandaina kerna Dibata
jemba keluarga enda tutus ras patuh ersembah man Tuhan. Penandainta kerna
Dibata mpengaruhi ku bas penembahenta, ketutusenta, kepatuhenta, kinitekenta man
Dibata. I bas invocationta pe icidahken banta, uga Tuhan Yesus ertoto i datas
uruk, seh terang wari. Perban ketutusenNa ertoto la gejapNa enggo seh terang
wari. Sebab melala siidah kalak la tutus, entah kurang tutus i bas penembahenna
man Tuhan.
Piga-piga point penting i bas
renungenta :
1) Ertoto e me nafas hidup orang
percaya; adi tetap sibangun relasinta ras Dibata, maka geluh pertendinta pe
paguh. Arah si e ngasup kita ngalaken erbage-bage keadaan geluhta, subuk senang
bage pe susah.
2) Ertoto arus tek ras erpengarapen,
maka ieteh Dibata si terbaik i bas kegeluhen kalak si erkemalangen baNa. Ola
monce-once. Soal jawaban doa, tetap otoritas Dibata, ras arus siimani adi
tuhu-tuhu kita enggo bulat ukur erpengendes man Tuhan, sijaga tetap bersih
ukurta, Dibata ietehNa si tebaik man banta. Walaupe sekali jawaban doa e, “lang”
nina Dibata, maka si e kerina i bas rancangen dame sejahtera i bas Dibata nari.
3) Terkadang i bas perbeben sialami
kita, senangen kita curhat man teman, entah pe man FB si lenga bo tentu lit
jalan keluarna. Tapi Hana ngajari kita, maka i bas perbeben si ialamina, tek
kel ia man Dibata inganna nuri-nuri.
4) Padanta man Dibata arus siinget
ras sidalanken alu sukacita.
WARI PETELUKEN (Selasa Tgl. 30 Mei 2017)
Nrs. Pdt. L. br. Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)
Invocatio : “Adi sada ringring suin,
kerina ringring si deban pe ikut nggejapkenca. Janah adi sada ringring ipehaga,
kerina ringring si deban ikut ermeriah” (1 Korinti 12:26)
Renungen : Masmur 133:1-3
Tema : “Kemalemen Ate I Bas Persadan”
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia & Refleksi
Bahan renungenta e me ende-enden
ziarah si itulisken Daud kerna kiniulin ras kesenangen kalak si ersenina ersada
perarih. Kiniulin ras kesenangen i bas kiniersadaan kalak si ersenina enda
igambarken alu gambaren minak wangi si meherga ras embun. I bas Kel. 30:22-33 idat
kita informasi maka minak wangi si meherga enda e me minak si badia si igunaken
secara khusus guna dahin-dahin Dibata i bas Kemah Perjumpan bage pe guna
penangkuhen sekalak imam. Banci ikataken minak wangi si meherga enda e me
lambang pasu-pasu Dibata. Daud nggambarkenca kinilulin ras kesenangen i bas
kiniersadaan kalak si ersenina enda bagi minak si badia si maler ku janggut ras
ku kerahung baju jubah Harun sanga ia itangkuhken jadi imam. Janggut e me
lambang kehamaten sekalak dilaki Yahudi (bdk. 2 Sam. 10:5; rsd.). Baju jubah e
me lambang kuasa i bas jabaten khusus bage pe lambang kebenaren ras keadilen
(Jes. 61:10; Job 29:14; rsd.). Kehamaten, kebenaren ras keadilen enda la banci
erfungsi alu mehuli adi la ipasu-pasu Dibata.
Daud nggambarkenca kinilulin ras
kesenangen i bas kiniersadaan kalak si ersenina enda bagi embun. Embun labo
terjeng fenomena alam tapi lambang kegeluhen si ibereken Dibata man bangsa
Israel. Embun mbelin kel fungsina i bas musim perlego si erbahanca
sinuan-sinuan kalak Israel tetap denga turah ras erbuah. Deleng Hermon e me
deleng si tertinggi (2.814 m) i daerah Palestina, puncakna itutupi alu es si
launa maler seh ku sungai Yordan. Deleng Sion e me Yerusalem ingan Rumah
Pertoton kalak Israel. Embun e me lambang pasu-pasu Dibata si maba kegeluhen
man bangsa Israel. I bas ay. 3b ikataken, “I je me TUHAN erpadan mereken
pasu-pasuNa, kegeluhen si la erkeri-kerin” (terj. TB-LAI, “Sebab ke sanalah
TUHAN memerintahkan berkat, kehidupan untuk selama-lamanya), e me penekanen
maka i bas kiniersadaan kalak si ersenina labo saja lit kinilulin ras
kesenangen, tapi lit pe padan Dibata kerna pasu-pasuNa ras kegeluhen si la
erkeri-kerin.
Penungkunenna engkai maka ibahan Daud
Masmur 133 enda? Adi sinen i bas kegeluhen Daud kenca ia enggo erdosa man
Dibata (2 Sam. 11-12), kegeluhen keluargana jadi rontang, anak-anakna ermusuhen
sada ras si debanna. I bas keadaan si bagenda rupana tentu tuhu-tuhu igejapken
Daud seh kel mehergana kiniersadaan kalak si ersenina. I bas tafsiren si deban
ikataken maka ende-enden enda iendeken sanga bangsa Israel ersiarah nangkih ku
deleng Sion, e me Yerusalem ingan Rumah Pertoton. Lit ribuan kalak Israel i bas
kuta-kuta si deban nari si ngikuti siarah enda. Perdalanen siarah nangkih ku
Yerusalem enda adi sidalani alu ersada arih saling sisampaten bagi kalak si
ersenina maka la tergejap perdalanen si mberat e banci idalani alu teratur ras
lancar.
Kiniersadaan kalak si ersenina si
erbahanca lit kesenangen, kiniulin, kegeluhen ras pasu-pasu Dibata si la
erkeri-kerin enda pe igejapken rasul Paulus. Emaka ipedahkenna man perpulungen
Korinti gelah nggeluh ersada i bas Kristus. Kerina kalak si tek enggo ipersada i bas kula ni
Kristus ras nggeluh i bas kegeluhen si mbaru si dem alu keselamaten e me :
sikeleng-kelengen, sihamat-hamaten, sisampat-sampaten, saling membutuhkan,
saling mperdiateken, saling mendukung, saling melengkapi, rsd. Enda me gambaren
ideal kerna kula ni Krisus entah pe Gereja.
Tema si seh man banta i bas wari
peteluken Pekan Doa enda nina : “Kemalemen Ate I Bas Persadan”. Penekanena
mungkin lit i bas persadanta ras Kristus si mabai kemalemen ate i bas
persadanta ras sapih-sapihta kalak si tek man Yesus Kristus. Enda nge si
mbedakenca persadanta kalak si tek ras persadan-persadan si deban si labo
erpalasken Yesus Kristus. Persadan-persadan si deban si labo erpalasken Yesus
Kristus biasana bersifat ekslusif, la banci kerina kalak jadi anggotana. Adi la
sue ras ideologi persadan e la banci kita ikut bergabung. Bicara banci
bergabung pe hak-hakta ibatasi. Janah biasana bentuk-bentuk kegiaten saling
mperdiateken, sisampat-sampaten, rsd., terbatas hanya man anggotana ngenca.
Kiniersadaan si terjalin i bas persadan e biasana erpalasken perkade-kaden,
ideologi partai, entah pe kepentingen tertentu. I bas si e tentuna enggo banci
sigejapken kita bedana kemalemen ate i bas Kristus ras kemalemen ate erpalasken
hubungen perkade-kaden, ideologi entah pe kepentingen tertentu. Memang labo
kerina persadan e la mehuli, sebab genduari enggo melala persadan si mengadopsi
persadan i bas Kristus entah pe Gereja, janah melala anggotana pe anggota
Gereja entah pe kalak Kristen.
Persoalenna mungkin lit kiniersadaan
i bas Gereja si enggo lanai tergejap lit i je kemalemen ate si tuhu-tuhu.
Secara tanpa isadari kiniersadaan si terjalin sifatna semu entah pe pura-pura.
Darat nari teridah ersada dem alu kemalemen ate tapi bas nari melala akar
pahit, sakit hati, elem-elem, rsd. Adi rikutken pengalamen raja Daud, akar
masalah maka la lit kiniersadaan e me erkiteken dosa si enggo ilakokenna si
erbahanca jabuna rontang, saling ermusuhen sada ras si debanna. Adi rikutken
pengalamen rasul Paulus i bas perpulungen Korinti, lit i je kesombongen, egois,
merasa paling penting, rsd., si erbahanca perpulungen la banci ersada ras
makeken pemere-pemere Kesah alu maksimal guna pembangunen kula ni Kristus.
Emaka Pekan Doa i bas wari si
peteluken enda banci jadi bahan evaluasi man banta guna radu ras sitotoken. Adi
memang lit denga dosa-dosa masa lalu si lenga idungi, dungilah alu mindo
pengalemi dosa i bas Dibata nari janah simaafen sada ras si debanna alu tulus
ate. Adi lit denga si la nggit bekerja sama i bas pelayanen, la nggit ngaloken
koreksi, rsd., tentuna perlu siperobahi gelah pembangunen kula ni Kristus banci
maksimal ilaksanaken i bas Gerejanta. Adi kiniersadaan i bas Gerejanta enggo
erdalan alu mehuli, enggo lit je suasana kemalemen ate si tulus, sikeleng-kelengen, sihamat-hamaten,
sisampat-sampaten, saling membutuhkan, saling mperdiateken, saling mendukung,
saling melengkapi, rsd., perlu denga sitotoken gelah banci terus erdalan alu
mehuli ras semakin meningkat kualitas ras kuantitasna.
Mari radu ras sigepapken maka
kiniersadaanta ras Kristus erpalasken kinitekenta si tuhu-tuhu erbahanca
kiniersadaanta ras sapih-sapihta kalak si tek tuhu-tuhu mabai kemalemen ate.
Mari radu ras sibuktiken maka i bas kiniersadaan kalak si ersenina labo saja
lit kinilulin ras kesenangen, tapi lit pe padan Dibata kerna pasu-pasuNa ras
kegeluhen si la erkeri-kerin.
WARI PEEMPATKEN (Rabu Tgl. 31 Mei 2017)
Nrs. Pdt. L. br. Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)
Invocatio : “Sangap kal kalak si
malang man TUHAN, si nggeluh ngikutken kerina perentahNa” (Masmur 128:1)
Renungen : Kolose 3:18-21
Tema: “Kelengi Jabundu”
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia & Refleksi
I bas bahan renungenta sendah teridah
je gambaren jabu si ideal i bas Kristus. Sope bengket kita ku bas bahan
renungenta, leben sioge Kol. 3:5-11. I bas ogen ndai teridah maka lit denga
perpulungen si geluhna lenga sue ras kegeluhen si mbaru i bas Kristus. E maka i
bas Kol. 3:12-17 iajuk rasul Paulus perpulungen gelah : makeken ate perkuah, mehuli,
rukur meteruk, lemah-lembut dingen saber, sialem-alemen salah, arus sikeleng-kelengen,
erpenggurun man Kristus i bas erbahan keputusen-keputusen, kata Kristus nggeluh
i bas pusuh peraten, siajar-ajaren alu kepentaren, ngendeken masmur, ende-enden
pujin ras pertendin, kai pe si ibahan subuk i bas ngerana entah i bas
perbahanen arus ibahan i bas gelar Tuhan Yesus janah ngataken bujur man Dibata
Bapa arah IA. Si e kerina arus sibenaken i bas jabu-jabu kalak Kristen. Engkai
maka arus ibenaken i bas jabu? Tek kita maka jabu-jabu kalak Kristen e me rancangan
Dibata (Kej. 2:18-25; Mal. 2:14; Kuan 2:17; Mat. 19:6; Mrk. 10:9; rsd.), ertina
lit misi khusus Dibata i bas jabu-jabu kalak Kristen. Misi si khusus enda labo
terjeng gelah lit kesusuren tapi keluarga e me ingan si pemenana ras si utamana
i bas nandai Dibata alu payo. Jabu-jabu kalak Kristen e me ingan si mehulina
kel i bas internalisasi ajaren-ajaren (nilai-nilai iman kristiani) si payo
kerna Dibata i bas Yesus Kristus.
E maka i bas bahan renungenta sendah
lit piga-piga nilai iman kristiani si arus ilakoken i bas jabu-jabu kalak
Kristen gelah kerina si enggo ibenaken i bas jabu-jabu e banci secara otomatis mempengaruhi
Gereja ras lingkungen sekelewetna. Si
pemena (ay. 18) pedah man ndehara gelah patuh nandangi perbulangenna
(“patuh” i bas terj. TB-LAI “tunduk” i bas terj. BIS-BIMK “taat”). Adi bas Ep.
5:22-24 lebih jelas je ibahan perbandingenna nina Paulus, “bagi patuh man Tuhan
... bali ras perpulungen patuh man Kristus”. Ertina si jadi ukuren kepatuhen e
me Dibata i bas Kristus labo perbulangen. Si
peduaken (ay. 19) pedah man perbulangen gelah ngkelengi ndeharana. I bas
Ep. 5:25 jelas je si jadi ukurenna labo kekelengen manusia tapi kekelengen
Kristus, “bagi Kristus engkelengi perpulungen, dingen ngendesken kesahNa guna
perpulungen e”. Si peteluken (ay. 20)
pedah man anak-anak gelah patuh man orangtuana sebab bage nge si ngena ate
Dibata. I bas Ep. 6:1-3 si jadi ukuren kepatuhen man orangtua “e me pedah si
pemena ibereken Dibata radu ras padanNa ... gelah mejuah-juah kam, janah ndekah
kam nggeluh i doni enda”. Si peempatken
(ay. 21) pedah man orangtua gelah mendidik anak-anakna alu payo. I bas Ep. 6:4
si jadi ukuren i bas ngajarken anak-anak e me ajaren ras pedah i bas Dibata
nari (terj. TB-LAI, “didiklah mereka di dalam ajaran dan nasihat Tuhan”).
Sue ras tema-nta sendah, iajuk kita
gelah ngkelengi jabuta. Tentu banci radu ras sievaluasi kerna geluh perjabunta
sue ras bahan renungenta sendah. Adi lenga sue ras peraten Dibata tentuna arus
radu ras sitotoken gelah ipengasup Dibata kita tuhu-tuhu ngkelengi jabunta
masing-masing alu ndalanken kerina si jadi peratenNa bagi bahan renungenta
sendah. Adi enggo ipala-palai ngkelengi jabunta, tentu perlu denga ka sitotoken
gelah banci tetap harmonis janah banci mempengaruhi sekelewetta. Invocationta
ngatakenca, “Sangap kal kalak si malang man TUHAN, si nggeluh ngikutken kerina
perentahNa” (terj. TB-LAI, “Berbahagialah setiap orang yang takut akan TUHAN,
yang hidup menurut jalan yang ditunjukkan-Nya!”). Ertina i bas kita erpala-pala
mewujudken keluarga si harmonis (sempabu) labo saja jadi kesaksin i bas kerina
isi jabu, teman-temanta sada perpulungen ras masyarakat sekelewetta, tapi kita
pe datken kesangapen i bas kita erkemalangen man Dibata. Gelar Dibata termulia
arah jabu-jabu kalak Kristen.
WARI PELIMAKEN (Kamis Tgl. 1 Juni 2017)
Pdt. Jefri Alexander Keliat
Invocatio : “Kueteh maka mbelin kal
sura-surandu ngaloken pemere-pemere Kesah, tapi usahakenlah maka i bas kam lit
pemere si majekken perpulungen ngelebihi pemere-pemere si deban” (1 Korinti
14:12)
Renungen : 1 Tesalonika 1:6-10
Tema : “Kukelengi Gerejaku”
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia & Refleksi
Gereja Tesalonika e me kap gereja si ipanteki
Paulus. Salah sada tantangen si man hadapen Jemaat Tesalonika e me kap
tantangen i bas kalak Yahudi nari si ercian ate man Paulus i bas usaha Paulus
meritaken Berita si Meriah man kalak si non-Yahudi. E maka erkiteken mbuena
tekanen enda tujun surat 1 Tesalonika ertujun gelah jemaat tetap ukurna dingen
tetap erpengarapen man Dibata. lit kebiaren Paulus kerna jemaat enda erkiteken
jemaat enda termasuk jemaat si nguda denga (1 Tes. 3:1-15). Keriahen Dibata
peduakaliken pagi nantangi kerina kelatihen si enggo ialoken jemaat Tesalonika
gel-gel nari. Lit piga-piga hal si menjadi pujin si ibereken Paulus i bas
kegeluhen jemaat si lit bas Tesalonika :
1) Megenggeng. Tantangen bergereja sialami Jemaat Tesalonika
tentu labo hal si melukah. Sada sisi ia enggo nadingken kinitekenna si ndekah
tentu arah temanna si ndekah pe lanai nge ia ialoken, tapi arah teman Kristen
Yahudi pe la ialoken. Adi bas konsep pemahamen si gundari banci ikateken enda
me minoritas ganda atau bas kalak Karo banci rusur ikataken ia bagi belo la
ertange ku japa pe la nai kut bas beligan. E maka tentu enda labo kondisi mudah
guna ialoken. Bas kondisi si bage rupa kecenderungen si paling mudah e me kap
menyerah, sebab adi ku japa pe imbang harusna menyerah menjadi pilihen si
realistis. Tapi e la iambil kalak Tesalonika. Ia malah terus berjuang bas
minoritas ganda sialokenna.
Banci enda sibandingken ras Gerejanta.
Sada sisi tanda kekelengenta man Gereja-gereja la banci jadi Gereja si
eksklusif (bagi kalak Yahudi) tapi jemaat si nggit ngaloken kerina bangsa ras
suku (bdk. GBKP KM 46 Jambi). Terdauhen i bas si e pe jemaat harus mampu jadi
jemaat si megegeh bas kiniteken i bas erbage tantangen bergereja (bdk. Gereja
Pentakosta i Simpang Basrah). Tempaan iman si mehulina e me kap percubaan.
Tanpa litna percuban imanna labo banci tertempa. Iman si dewasa ngajari kita
guna mengelola persoalen alu mehuli. Keleng ate man Gereja tentu berkaiten pe
ras uga kita tetap engkelengi Gereja uga litna (ula melukah jajan, sebab adi
rusursa jajan e la sehat ras engkeriken sen).
2) Man Usihen. Erkiteken saber dingen megenggeng Gereja
i Tesalonika e maka ia tentu enggo jadi usihen man Gereja-gereja si deban si
lit i bas kuta-kuta si deban. Menarik hal enda sebab Jemaat Tesalonika pang
erbahan sada hal si hebat si banci jadi usihen Gereja si deban.
Adi e baba man banta tentu menarik
guna banci erbahan sada penungkunen reflektif Gerejanta Gereja si uga nge? Atau
alu bahasa si deban bas dampar si apai nge kita banci jadi usihen bas Gereja-gereja
si deban? Kekuatan Gereja GBKP nai nari tandai kalak tuhu erkiteken kuatna diakonianta
baik si sifatna karitatif bage pe transformatif kerina lit bas Gerejanta ras
melala Gereja erlajar bas kita nari. Tapi secara Runggun kai nge si man usihen
(hal pembeda) bas Gerejanta?
3) Metemue. Waktu Paulus reh pertama ku Tesalonika
luar biasa kel pengalo-ngalo Jemaat Tesalonika ia. Tentu hal enda berkaiten
tuhu ras nilai persahabatan ras keramah-tamahen si icidahken kalak enda man
temuena. Salah sada Gereja i Malaka (Malaysia) Anglican Church (Gereja Merah),
kerina kalak si mbaru reh ialo-alo tuhu alu bersahabat. Kerina jemaat nalami
jemaat si mbaru reh tuhu malem ateta. La terpungkiri melala Gereja lanai
tandaina deba ise saja si reh. E maka maun-maun orang baru merasa la nyaman
reh. Ula lebe jemaat arah Gereja si deban, maun-maun sama-sama GBKP pe la
siakap nyaman je.
4) Pertobaten. Salah sada hal si sulit bas
kegeluhen enda e me kap menjadi Kristen si otentik (100%). Sebab kegeluhen doni
enda megati lalap ngerintak kita guna ndabuh ku dosa. Jemaat Tesalonika awalna
labo kalak Kristen, tapi ketika ia jadi kalak Kristen kerina hal si lanai ngena
ate Dibata lanai e ikutkenna. La hanya nadingken ritual-ritual si ndekah (adat)
tapi pe nadingken kebiasaan si ndekah. Pertobaten menjadi kunci awal bas
engkelengi Gereja.
WARI PEENEMKEN (Jumat Tgl. 2 Juni 2017)
Pdt. Jefri Alexander Keliat
Invocatio : “Bagi sira si seh kal
perluna guna pangan, bage pe kam nandangi kerina manusia. Tapi adi sira e lanai
masin, lanai banci ibahan masin mulihi. Sira e lanai erguna, e maka iambekken
jenari idedehi kalak. Bagi terang si seh kal perluna i bas gelap, bage pe kam
nandangi doni enda. Kuta si lit i das uruk la banci lang teridah” (Matius
5:13-14)
Renungen : Daniel 6:1-14
Tema : “Ernanam Man Jelma Si Enterem”
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia & Refleksi
Erti Daniel e me kap “Tuhan kap hakimku”.
Kisah Daniel itulisken bas masa pembuangen bangsa Israel. Secara umum kisah
Daniel ertujun gelah bangsa Israel tek bahwa perbeben kegeluhen si alamina
gundari lit nge kari kedungenna.
Bas ayat 3 kenca ipilih raja gubernur
guna ngurus perdalanen kerajaan, maka teridah litna perbedaan hasil pendahin
antara Daniel ras gubernur si deban. Tentu menjadi menarik guna jadi
penungkunen engkai maka banci kualitas Daniel banci berbeda ras kalak si deban?
Adi mulih kita ku bas ayat sebelumna tentu siidah kualitas diri Daniel la lepas
arah cara hidup dingen kinitekenna.
Si pemena Daniel termasuk kalak si
banci ngaturken dirina. Kalak si banci ngatur dirina nge maka banci ngatur
kalak. Adi siidah Daniel kalak si tuhu disiplin guna ngaturken kegeluhenna.
Salah sada contoh si jelas e me kap uga Daniel ngaturken carana man. Tuhu
disiplin ia ngaturkenca gelah ia sehat.
Si peduaken Daniel tuhu erkiniteken.
Kalak si erkiniteken nge maka banci mimpin alu mehuli. Adi siidah bas contoh-contoh
pemimpin i doni enda, kerina pemimpin si la megegeh basis kinitekenna labo banci
mbaba kemalemen ate man nterem jelma, contoh Hitler. Banci sibandingken ras
kalak si secara iman si paguh tentu berbeda kel nanamna man terem jelma si banci
iangkatken menjadi contoh tentu Ahok. Ahok pemimpin si erkiniteken ras
kinitekenna e jadi dasar kepemimpinenna.
Dua dasar enda me menjadi pembeda
Daniel ras pemimpin si debanna. Ras pembeda enda tentu mbaba kemalemen ate kel
man Raja. Tapi bas mehuli si ilakoken Daniel e ternyata la kerina erbahanca
malem akap si nterem jelma. Melala gubernur si merasa tersaingi arah kai si ilakoken
Daniel. Menjadi refleksi kel banta bahwa ketika mehuli sibahan lenga bo tentu
erbahanca meriah kap kalak. Labo erkiteken la sikap akapna, tapi erkiteken kai
sibahan kita e erbahanca terganggu ia. Kai si ilakoken Daniel mengganggu kerina
gubernur. Biasana la pe gegehina erdahin enggo banci tapi erkiteken Daniel
tentu pendahinna enggo jadi pandangen.
Kenca enggo iaduken kerina gubernur
kerna Daniel situhuna erbahanca latih kel akap Raja. Situhuna enda hal si la
biasa sebab posisi Daniel labo orang asli, ia statusna tetap nge kalak buangen.
Bicara mate pe Daniel labo min jadi masalah. Tapi man Daniel e aset si luar
biasa kel. Bicara je Daniel enggo me melala hal si banci ilakoken. Hal enda
mirip kel bagi si terjadi bas negaranta. Melala kel nge si enggo ilakoken Ahok
bas Jakarta, tapi kepeken e jadi persoalen man nterem jelma si terusik
kenyamanenna. tapi bas kondisi si bage melala nge kalak si situhuna lanai banci
tunduh ngukurken ahok. Mirip bagi Raja si lanai tunduh ndai. Tentu penyebabna
sebab kai silakoken Ahok enggo tuhu-tuhu mereken kemalemen ate man nterem
jelma.
Arah bahanta enda rikutken tema-nta,
maka guna banci erguna dingen ernaman maka la banci lang kita harus
meningkatkan kualitas diri. Menjadi kalak si banci ipimpin ras erkiniteken man
Dibata. Maka guna banci ernanam uga kita mpekena dirina gelah sikap kari nanam
si banci ialoken kalak. Sebab kerina manusia pasti mereken nanam man kalak si deban.
Hanya saja si menjadi pertanyaanna man kai nge si kari igejapken kalak si deban?
Guna banci mereken nanam si mehuli la banci lang sipekena dirita. Mejile ban
pupukna, terawat ia gelah entebu pagi nanam si banci sibereken man kalak si
deban.
Megati bas mereken nanam man kalak si
deban kita lebih mikirken soal kemasen. Adi Natal pangen siakap nasi kotak asa
nasi bungkus. Lit lagu Karo kampuh si deka deka tuhu murah kel hergana tapi
dimakenca tuhu sikap kel nanamna. Labo rupa nentuken isi. Guna jadi berkualitas
isina nge situhuna. Guna menjadi erguna nanam man si nterem nge pada akhirna.
WARI PEPITUKEN (Sabtu Tgl. 3 Juni 2017)
Pdt. Jefri Alexander Keliat
Invocatio : “Kesah Tuhan Si Erdolat
lit i babongku. Enggo ipilihNa aku, lako maba berita si mehuli man kalak musil.
IsuruhNa aku pepalem kalak si getem pusuhna, meritaken kebebasen man kalak si
tertaban, janah kalak si lit bas penjara enggo banci ndarat ia” (Jesaya 61:1)
Renungen : 1 Korinti 2:9-16
Tema : “Kesah Si Badia Mereken Gegeh
Ndalanken PedahNa”
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia & Refleksi
Kota Korinti e me kap kota si maju.
Cukup beralasen erkiteken uga perkembangen kota bas paksa e. Adi nen ku jaman
genduari hampir mirip ras Singapura, kota pelabuhen si sangat sibuk. Erkiteken
si e tentu melala hal termasuk pemahamen dingen kiniteken masuk secara bebas ku
kota enda. Enda me salah sada tantangen man kalak Korinti bas bahanta enda erkiteken
melala pandangen-pandangen si berbeda kel bahkan berseberangen ras kiniteken
kalak Kristen situhuna. Enda me latar belakang maka itulisken Paulus surat
enda. Paulus ingin mengoreksi pemahaman si e, bahwa kepentaren si tuhu-tuhu e me
kap kepentaren bas Dibata nari.
Bas bahanta enda paulus nerangi kerna
kepentaren si tuhu-tuhu e rehna bas Dibata nari. Adi sibenai bas ayat 6 Paulus
nerangi bahwa kerina kepentaren doni uluna e me kap kemasapen. Ertina i jenda
tentu berkaiten kel ras sura-sura daging. Kerina sura-sura daging pada akhirna
mbabai manusia ku bas kematen. E maka la banci lang Jemaat Korinti harus
waspada sebab adi lalap ikutken kerina pemeteh e kedungenna ndabuh me ia ku bas
kematen.
Gelah banci ndatken kegeluhen si tuhu-tuhu
harus lit kepentaren bas Dibata nari bas manusia. Hanya saja manusia labo
ngasup ngangkaisa kerna kepentaren Dibata e adi la kin litna Kesah si Badia.
Kesah si Badia e berarti secara tidak langsung ianggap Paulus sebagai
transleter Dibata (bas kalak Yunani “Hermes”). E maka tentu peran Kesah si Badia
sangat sentral bas geluh manusia sebab tanpa Kesah si Badia asa dingan pe
manusia la ngasup guna ngangkai kerna peraten Dibata.
Berikutna peran Kesah si Badia la
hanya erbahan gelah banci ngangkai tapi terdauhen pe banci ka iangkai kai sura-sura
Dibata man banta. Menarik enda, sebab kepeken adi la lit Kesah si Badia latih
nge siakap kerna er-Dibata. La heran melala kalak si latih kel akapna jadi
kalak Kristen, terlalu terbeban ras kerina aturen-aturen kekristenan. Jangan-jangan
e terjadi erkiteken lenga sialoken Kesah si Badia bas dirinta sehingga kita
terbeban.
Kalak si lit Kesah si Badia ngasup
guna ertimbang. Bas bahasa Indonesia kata enda e me kap “menilai”. Ertina arah
kata enda maka kalak si lit Kesah si Badia enggo banci guna banci ndauh rukur. Kesah
si Badia ngajari kita guna banci ndauh rukur. Salah ada kelemahen kalak Korinti
e me kap gendek rukur. E maka sumber pemetehna terjeng pengidahna. Asal cocok
akapna mis lakokenna padahal lenga ndauh ukurkenna kerna kai dampakna. Salah
sada istilah si genduari sibegiken e me kap “sumbu pendek”. Sumbu pendek e me
kap kalak si reaktif, melukah merawa, bas la angkana e pe merawa ia. Kalak si
ndauh rukur la pedas merawa tapi bali kuan-kuan kalak Karo ia siksik lebe maka
tindes.
Tema-nta mbabai kita guna ngangkai Kesah
si Badia e me gegeh. Bas kalak Karo Kesah si Badia e banci andingken bagi anak
beru. Anak beru me gegeh man kalimbubu. Bas hubungen ras Kesah si Badia, Kesah
si Badia e me sumber gegehta. IA lalap erdahin guna kiniulinta. Tugasta e me kap
ngikutken kai nina. Kalak sibegikenna ranan anak beru si keleng atena man
kalimbubuna pasti sikap kerja silakokenna. Tapi adi rusuren kin begiken anak
beru si la erdahin, si erbuat ngenca atena (kepentaren doni) ujungna e me kap
bene. Tuhu melala gundari pengajuk doni si banci mbabai kita guna ndabuh ku bas
dosa. Kesah si Badia terdauhen jadi ampang-ampangta guna banci ngelawan kerina
kuasa-kuasa si la mehuli e.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar