Rabu, 13 November 2024

SUPLEMEN RENUNGAN KEBAKTIN PEKAN KELUARGA GBKP 2024

Pdt. Larena Sinuhadji (Nd. ReyRapha Tarigan)

Tema Umum: “Meherga Kap Anak-anak” (Mat. 18:10-14)

WARI PEMENA, MINGGU 17 NOVEMBER 2024

Invocatio : “Ranan si mehuli mereken kegeluhen, cakap si ngelukai pusuh erbahanca bene ukur” (Kuan. 15:4)
Ogen : Jop 1:4-5
Renungen : Matius 18:10-14
Tema : Meherga Kap Anak-anak

Penaruh

Anak e me pemere entah pe anugerah Dibata man banta. Masmur 127:3 ngatakenca, “Situhuna, Tuhan kap si mereken anak-anak e, pasu-pasu i bas Tuhan nari kap ia.” I bas si e tentuna tugas tanggung jawab orang tua nandangi anak-anakna e me engkelengi, memelihara, melindungi, mendidik erpalasken Kata Dibata. Ngataken bujur kita man Dibata erkiteken i bas Pekan Kebaktin Keluarga tahun enda anak-anak jadi fokus renungenta, alu arapen penghargaan bage pe perhatian nandangi anak-anakta semakin mehuli erkiteken anak-anakta e me masa depan keluarga bage pe masa depan Gerejanta.

Mpebagesi Kata Dibata

Si jadi bahan renungenta ibuat i bas Kitab Injil Matius 18:10-14, si lit i teruh judul perikop “Perumpamaan kerna biri-biri si bene.” I bas Alkitab TB-LAI, ogenta sendah lit i teruh dua judul perikop, ay. 10 - 11 lit i teruh judul “Siapa yang menyesatkan orang.” Ay. 12 - 14 lit i teruh judul “Perumpamaan tentang domba yang hilang.” Adi sioge benaken ay. 1 nari, ituriken maka lit persoalen i bas ajar-ajar Yesus kerna ise si mbelinna sapih-sapih ia. Paksa si e Yesus sangana viral i tengah-tengah bangsa Israel sebage sekalak Rabi luar biasa, si labo saja beluh erkhotbah tapi pe beluh erbahan tanda-tanda sengget. Erkiteken si e erpengakap ajar-ajar e ndai maka Yesus bakal jadi sekalak raja si minpin bangsana pulah i bas penjajahen Romawi nari. Adi seh paksana pagi Yesus jadi Raja Israel, ise si mendampingisa? Emaka nungkun ajar-ajar ndai man Yesus, “Ise si mbelinna i bas Kinirajan Surga? Ijabab Yesus alu njadiken danak-danak sebage contoh. I jenda karakteristik danak-danak ijadiken contoh karakter pemimpin si sue ras peraten Dibata (ay. 2-5).

Selanjutna i bas perikop ay. 6-9 ituriken kerna persinget Yesus man ajar-ajarNa gelah mabai anak-anak ku pengajaren kiniteken si benar (i bas terj. Bhs. Ind., jelas je ikataken “anak-anak kecil ini”). Ula sempat anak-anak e ndai tondel ukurna erkiniteken man Dibata. Lit ukumen Dibata nari man kalak si mabai anak-anak si tek man Dibata ku bas dosa. Si jadi renungenta sendah akap kami lit denga kaitenna ras perikop i datas. Isingetken Yesus maka ajar-ajarNa harus ngergaken anak-anak (i bas terj. Bhs. Ind., jelas je ikataken “anak-anak kecil ini”). Labo terjeng erkiteken anak-anak e termasuk ku bas kelompok masyarakat si lemah, tapi lebih asa si e lit malekat-malekat si njagai anak-anak e. Enda lit denga kaitenna ras ukumen i bas Dibata nari nandangi kalak si merendahken bahkan si menyesatken anak-anak si tek man Dibata. Sebalikna, ajar-ajar Yesus harus ngelakoken kai si ilakoken Yesus e me nelamatken si enggo papak (ay. 11). Keleng ate Dibata si mbelin nandangi anak-anakNa mulihi ipertegas alu gambaren sekalak permakan si engkelengi biri-birina. ‘Di kune lit sada saja biri-biri si bene, mis idaramina. Sebab Dibata la nggit sekalak pe anak-anakNa si papak.

Danak-danak entah pe anak-anak si ituriken i bas telu perikop i datas lit dua antusenna. Si pemena e me danak-danak si memang danak-danak. Sebab paksa si e enterem ka kalak si kurang ngergaken danak-danak, e maka rusur inomorduaken i bas pelayanen-pelayanen. Entah pe kurang iperdiateken. Danak-danak termasuk kelompok si rentan i bas masyarakat Yahudi, raduken ras diberu balu-balu, yatim piatu, bage pe kalak tandang-tandang, si rusur datken perlakuan semena-mena. Si peduaken, danak-danak i jenda ipake jadi gambaren kerina kalak si tek man Dibata i bas Yesus Kristus, si paksa Injil Matius enda itulisken lit i bas keadaan menderita erkiteken kinitekenna man Yesus Kristus.     

Invocatio e me pengajuk man kalak si tek gelah pentar i bas pengeranana. Sebab belas-belas kalak banci mabai kalak si deban terhibur, tersampati, termotivasi. Banci ka erbahanca kalak sakit pusuh perukurenna. I bas budaya Karo lit kuan-kuan, “Sisik lebe maka tindes,” antusenna ukurken lebe sope sibelasken. I bas buku Liturgi Pekan Kebaktin Keluarga, ayat enda enggo itafsirken jadi, “Mereken ranan si mehuli si pepalem pusuh ibereken man anak labo ranan si ngelukai pusuh.” I bas penafsiren enda enggo iarahken maka orang tua harus mereken teladan man anak-anak i bas pengeranana. Gelah seimbang situhuna banci ka ilanjutken ku ay. 5, nina, “Kalak bodoh la iperdiatekenna ajar bapana, kalak pentar ilakokenna ajar orang tuana.” Ertina sebage anak pe harus merespon upaya-upaya si mehuli si enggo ilakoken orang tua alu sikap hormat ras ngelakoken kata ajar i bas orang tuana nari.

Ogenta nuriken kerna Jop selaku orang tua si sangat peduli bage pe visioner nandangi anak-anakna. Kepedulian Jop icidahken alu notoken anak-anakna secara rutin. Enggo iukurken Jop kemungkinen-kemungkinen kai saja si ilakoken anak-anakna, janah ipindoken Jop man Dibata i bas pertotona gelah ipebadiaken Dibata anak-anakna. Ula sempat anak-anakna ndai datken ukumen i bas Dibata nari i bas wari-wari si reh. I bas si e teridah maka Jop enda sekalak bapa si visioner.

Pengkenaina

Tema i bas wari pemena Pekan Kebaktin Keluarga enda e me, “Meherga kap anak-anak.” I bas budaya Karo, anak-anak akap kami enggo cukup datken penghargaan, amin pe masih denga lit si membedaken antara dilaki ras diberu. Anak-anak keluarga Karo enggo enterem si sukses, berhasil, datken jabaten, keduduken si penting i bas pemerintahan, bage pe perusahaan-perusahaan. Anak-anak si lit i bas keluarga Karo Kristen pe, khususna i bas GBKP, enggo enterem si berhasil, labo saja berhasil secara materi, tapi pe secara karakter tuhu-tuhu mehuli, jadi pasu-pasu man keluarga, Gereja, ras masyarakat sekelewetna. Enda akap kami sada kinata si harus isyukuri, ertina sedekah 134 tahun sehna Berita Si Meriah ku tengah-tengah masyarakat Karo, erbahanca kalak Karo Kristen lebih mehuli cara rukurna bage pe kegeluhenna. Kerina anak-anak iergai seri, dilaki ras diberu, kerinana ifasilitasi tumbuh kembangna alu mehuli, seh jadi kalak si tuhu-tuhu jadi kebanggaan keluarga bage jadi saluren pasu-pasu Dibata.

Tapi amin bage gia, melala denga si harus ilakoken i bas rangka ngergaken anak-anak. Pekan Kebaktin Keluarga sekali enda iarapken gelah keluarga-keluarga i bas GBKP semakin meningkatken perhatian nandangi anak-anakna, khususna i bas konteks tantangen i bas media sosial nari. Adi kurang perhatian bage pe pengawasenta nandangi anak-anakta, banci jadi anak-anakta ndai masuk ku bas erbage-bage dosa: judi online si melala kaitenna ras game online. Pinjaman online si jaman gundari enda anak-anak pe banci terjerat pinjol arah Hp.-na nari. Perilaku konsumtif arah belanja online. Pergaulan bebas, pornografi, seks bebas arah video call. Peredaran narkoba pe banci ilakoken i bas media sosial. Ras melala hal si deban si banci mabai anak-anakta bene. Selain si e, enggo melala pembahasen kerna karakteristik Gen Z yang tidak mengenal tata krama, tidak mengenal sopan santun, daya juangnya rendah, mudah menyerah, tidak memiliki komitmen jangka panjang, mengutamakan healing - self reward dari pada etos kerja yang baik, rsd.-na. Si e kerina harus jadi keprihatinenta ras perhatianta.

Kata Dibata sendah ngingetken kita maka Yesus pe tuhu-tuhu ngergai anak-anak. Anak-anak datken perhatian ras pelayanen si seri kualitas ras kuantitasna ras kalak si enggo dewasa. Anak-anak wajid dilindungi dan diarahkan ke arah yang benar dan baik. Invocationta ngingetken kita sebage orang tua gelah mereken pengajaren si mehuli, memotivasi anak-anakta, utamana mereken teladan arah kerina pengkebet geluhta. Ogenta ngingetken kita orang tua gelah menjadi tiang doa untuk anak-anak kita. Enda tandana kita erpengendes man Dibata, sebab gegehta terbatas i bas melindungi anak-anakta, khususna i bas konteks jamanta si genduari enda. Si terakhir, peran Gereja sangat penting i bas mendampingi generasi muda menghadapi tantangan jaman. Emaka Gereja pe harus terus melakukan pembinaan-pembinaan si kontekstual gelah tuhu-tuhu iangkai anak-anakta. Guru-guru KAKR harus datken pembinaan-pembinaan secara rutin gelah kualitas pendampingan arah lembaga KAKR nari pe semakin mehuli guna menyelamatkan generasi muda GBKP. Dibata si mpengasup kita guna ngelakoken kerina si jadi peratenNa.   

WARI PEDUAKEN, SENIN 18 NOVEMBER 2024

Invocatio : “Ula kal pelepas ise pe mapas man bandu erkiteken kam nguda denga. Tapi jadilah kam man usihen kalak si tek, subuk i bas pengeranandu, i bas lagu langkahndu, i bas kam nehken keleng ate, i bas kinitekenndu bage pe i bas ukurdu bujur” (1 Tim. 4:12)
Ogen : Kuan-kuanen 1:1-6
Renungen : Markus 10:13-16
Tema : Pelepas Danak-danak Sebage Danak-danak

Penaruh

Rasul Paulus i bas 1 Kor. 13:1-3 ngatakenca maka kalak si enggo dewasa seharusna man nakan keras, sedangken kalak si danak-danak denga pan-pan si cocok man bana e me susu. Enda sada anding-andingen Paulus i bas ngajari perpulungen kerna dewasa i bas kegeluhen pertendin. Kai si ikataken Paulus enda akap kami sue ras tema Kebaktin Pekan Keluarganta sendah. Anak-anak harus datken pengajaren kiniteken sue ras usiana.

Mpebagesi Kata Dibata

Turi-turin i bas bahan renungenta akap kami enggo semal man banta adi ngerana kita kerna anak-anak i bas konteks kinitekenta. Yesus si ngaloken ras masu-masu anak-anak rusur ijadiken dasar i bas pelayanen entah pembinaan man anak-anak i bas Gerejanta. Arah bahan renungenta sendah radu ras kita erlajar arah pihak-pihak si lit. Si pemena lebe erlajar kita arah orang tua si naruhken anak-anakna ku Yesus. Enggo semal paksa si e orang tua si naruhken anak-anakna si kitik denga ku pemimpin-pemimpin agama (imam, rabi, rsd.-na) guna datken pasu-pasu. Si peduaken erlajar kita arah anak-anak si nggit ia itaruhken guna datken pasu-pasu. Si peteluken, erlajar kita arah ajar-ajar Yesus nari maka anak-anak e harus datken pelayanen si seri bagi kalak si enggo dewasa. Emaka anak-anak harus isambut kerehenna i tengah-tengah perpulungen kalak si tek. Si peempatken erlajar kita arah Yesus nari maka sebage sekalak pemimpin rohani ibahanNa seri kualitas pelayanenna man kerina kalak. Janah i bas ngajarken nggeluh erkiniteken man anak-anak, labo ibahanNa khotbah si gedang, tapi cukup dengan idakepNa anak-anak ndai sekalak-sekalak, janah itamakenNa tanNa ku babona guna mereken pasu-pasuNa.

Invocationta e me kata-kata motivasi si ibereken Paulus man anak rohanina Timotius gelah tetap semangat ndalanken tugas pelayanenna. Usia si nguda denga ula sempat jadi penghambat i bas ndahiken dahin-dahin pelayanen. Salah sada pengajaren Paulus man Timotius e me jadi teladan man kalak si tek, subuk i bas pengerana, i bas lagu langkah, i bas nehken keleng ate, i bas kiniteken, bage pe i bas ukur si bujur. Enda akap kami salah sada metode pengajaren Paulus man kalak si nguda denga, si banci siusih kita. Mereken pengajaren si sue ras usia anak rohanina. Kai si iajarken Paulus e tuhu-tuhu memperlengkapi Timotius i bas pelayanenna.

Ogenta ngerana kerna tujun itulisken Kitab Kuan-kuanen. Tujunna e me mereken pengajaren si mehuli man kalak si lenga erpengalamen gelah cerdik, man kalak si nguda denga gelah pantas dingen pentar, man kalak si pentar gelah tambah kepentarenna. Ertina pengajaren-pengajaren kerna kepentaren i bas Dibata nari harus mencakup kerina golongen usia.   

Pengkenaina

Pelayanen i bas Gereja biasana ibahan rikutken kategori tertentu. Kategori usia umpamana: anak, remaja, pemuda, dewasa, orang tua ras lansia. Kategori gender umpamana: kelompok diberu, kelompok dilaki, pernanden, perbapan. Kategori profesi umpamana: tenaga medis, ASN, pedagang, rsd. Pelayanen rikutken kategori tertentu enda tujunna gelah Kata Dibata tuhu-tuhu banci iangkai kalak rikutken konteks usiana, konteks geluhna, konteks profesina, rsd.-na. Pelayanen man anak ras remaja i bas konteks Gerejanta enggo ilakoken alu litna Lembaga Kategorial KAKR. Lit kebaktin khusus man anak ras remaja si labo seri ras kebaktin kalak si enggo dewasa. Tujunna gelah Kata Dibata e tuhu-tuhu iangkai anak ras remaja alu bahasa anak ras remaja.

Tema si seh man banta i bas Pekan Kebaktin Keluarga wari si peduaken enda e me “Pelepas danak-danak sebage danak-danak” ertina danak-danak la banci iperseri ras kategori usia dewasa. Harus lit ruangen khusus, bahan pengajaren si khusus, guru-guru entah pe pengajar si khusus ikuasaina metode mengajar man anak-anak. Bahan renungenta sendah mereken teladan man banta i ja Yesus mereken pengajaren man anak-anak alu cara entah pe metode si sue ras dunia anak-anak. La gedang ngerana, adi ngerana pe labo si mberat-mberat, berpelukan, mungkin lit ka je senda-gurau, kalimat pasu-pasu si ibelasken Yesus pe mungkin si murah iangkai anak-anak. Invocatio bage pe ogenta sendah encidahken maka i bas Alkitab memang lit pengajaren khusus erpalasken kategori usia. Amin pe bahasa Alkitab labo bahasa anak-anak, tapi melala turi-turin si nurikenca pendidikan iman man anak-anak. Ertina tugas kita bage pe Gereja guna menterjemahken pengajaren-pengajaren i bas Alkitab nari ku bas bahasa anak-anak rikutken konteks geluhna gundari enda. Erlajar kita arah orang tua si naruhken anak-anakna gelah ipasu-pasu Yesus. Marilah sibaba anak-anakta, benaken i bas bertin nari jumpa ras Yesus.   

WARI PETELUKEN, SELASA 19 NOVEMBER 2024

Invocatio : “Orang tua gedang atena ngenen kempuna, kemegahen anak-anak e   me kap orang tuana” (Kuan. 17:6)
Ogen : Epesus 4:29-32
Renungen : Ulangen 6:4-9
Tema : Ajarken Kata Dibata Man Anak

Penaruh

Rikutken teori perkembangan iman i bas sekalak psikolog nari si tergelar James W. Fowler, ikataken maka anak enggo benaken erlajar erkiniteken i bas umur 4 tahun nari secara intuitif dengan cara meniru. Tapi akap kami benaken i bas bertin nari pe sekalak anak enggo banci erlajar erkiniteken, bagi si ialami Elisabet nande Yohanes peridiken i bas Luk. 1:44, “Sebab kenca kubegi sorandu, minter kemuit anak si lit i bas bertinku alu meriah ukur.” Ertina pengajaren kerna Kata Dibata enggo banci sibereken asum anak lit i bas bertin denga.

Mpebagesi Kata Dibata

Si jadi bahan renungenta sendah biasa isebut “syema” i bas bahasa Heber nari e me pengakun kiniteken kalak Israel kerna TUHAN Dibata si sada (esa). Kata “syema” i bas Alkitab TB-LAI iterjemahken “dengarlah”, i bas Alkitab BIMK iterjemahken “ingatlah,” i bas Pustaka Si Badia iterjemahken “ingetlah,” maknana pengakun kiniteken e labo terjeng iteh, sibegiken ras siinget, tapi tuhu-tuhu sitamaken ku bas pusuh perukuren janah arus lit buktina alu perbahanen (kerja entah pe karya) si nyata i bas kegeluhen si tep-tep wari. E maka i bas ay. 5-6 ikataken Musa nina, “Kelengilah (kata kerja aktif) TUHAN Dibatandu asa ukurndu, asa tendindu, asa gegehndu lit. Ola ndigan pe lupaken (seri ertina ras “ingetlah” e pe kata kerja aktif) kerina perentah-perentah si kubereken sendah man bandu.”

Pengakun kiniteken kerna TUHAN Dibata si sada enda harus siwarisken orang tua man anak-anakna alu ngajarkenca ras ngingetkenca rusur (berulang-ulang) setiap wari (ay. 7). Secara praktis pengakun kiniteken enda harus isuratken (dituliskan) i bas kertas kitik si itamaken ku bas kotak kitik (bhs. Ibr. “tefilim”) si iiketken bas tan si kawes ras perdempaken (“phylactery” : tali sembahyang), janah harus ka isuratken i bas binangun pintun rumah ras i babo pintu gerbang gelah tuhu-tuhu jadi persinget (ay. 8-9). I bas perkembangen selanjutna terjadi degradasi makna i bas pesan awal si isehken Dibata nari arah Musa man bangsa Israel, piah dungna pengakun kiniteken enda terjeng kebiasaan menghafal ngenca si la lit pengaruhna ku bas pusuh ras perbahanen bangsa Israel. Yesus Kristus i bas Mat. 22:34-40; Mrk. 12:29-30; Luk. 10:25-37 mpelimbarui makna pengakun kiniteken enda alu penekanen si utamana e me i bas ngkelengi (kata kerja aktif) Dibata (Ul. 6:5) ras ngkelengi manusia (Im. 19:18), “kerina Undang-undang Agama si ibereken Musa ras nabi-nabi erpalasken duana perentah enda ndai kap,” nina Yesus.   

Ogenta sendah e me persinget Rasul Paulus man Perp. Epesus gelah tuhu-tuhu nggeluh i bas kegeluhen si mbaru i bas Kristus. Kegeluhen si mbaru e harus teridah arah pengkebet geluh si tep-tep wari. I bas pengerana belaskenlah kata-kata si erguna si banci nampati kalak si deban rikutken perluna, gelah kata-kata si ibelasken e maba kiniulin man si megisa. Bahanlah Kesah Dibata ngenca si jadi penampat, entah pe ingan penggurun i bas kai pe. Melias dingen mesayanglah sapih-sapih perpulungen, janah sialem-alemenlah bagi Dibata enggo ngalemi perpulungen. 

Invocatio e me renungen penulis kitab enda maka lit ulih si mehuli man orang tua si mereken pengajaren nandangi anak-anakna erpalasken kepentaren i bas Dibata nari. Bage pe sebalikna, lit ulih si mehuli man anak-anak si ngikutken pedah-pedah i bas orang tuana nari. I bas terj. BIMK nina, “Kebanggaan orang yang sudah tua adalah anak cucunya; kebanggaan anak adalah orang tuanya.”

Pengkenaina

Tema si seh man banta i bas wari peteluken Pekan Kebaktin Keluarga ngajuk kita kerina orang tua gelah ngajarken Kata Dibata man anak-anakta kitik-kitik nari. Lit kuan-kuan si ngatakenca, “Sekolah pertama dan utama bagi anak adalah keluarga, guru pertama dan utama bagi anak adalah orang tua.” Enda akap kami harus siakuken lebe, sebab melala orang tua si la mediate nandangi pengajaren man anak-anakna. Iakapna adi enggo sisekolahken i sekolah-sekolah unggulan enggo dung tugas orang tua. Adi enggo sitaruhken ku KAKR entah pe Sekolah Minggu enggo dung tugas orang tua. Lang! Guru pertama dan utama adalah orang tua! Khusuna si berkaiten ras pendidikan religius, spiritualias, budi pekerti, tata krama, sopan santun, rsd. 

Tradisi kalak Israel akap kami banci jadi usihen i bas ngelakoken proses internalisasi nilai-nilai religius man anak-anak erpalasken kinitekenna man Dibata. I bas si e man banta orang tua, si pemena, harus mbages lebe penandaita kerna Dibata si isembah kita i bas Yesus Kristus. Adi lenga sigejapken uga belinna keleng ate Dibata man banta tentu la banci kita ngajarken Kata Dibata man anak-anakta. Si peduaken, harus nggit kita erlajar kerna Alkitab ras pokok-pokok iman Kristen gelah banci situriken man anak-anakta kerna Alkitab, kai saja isina, ise saja tokoh-tokoh utamana, rsd.-na. Si peteluken, erpalasken ogenta sendah bage pe invocationta, sicidahken buah-buah kinitekenta arah pengerana, pola pikir, karakter, tingkah laku, ketutusen ertoto ras ngoge Pustaka, reh ku kegiaten-kegiaten Gereja, rsd.-na. Gelah iidah anak-anakta ulih erlajar kerna Kata Dibata bage pe kegeluhen erkiniteken man Yesus Kristus. Si peempatken, ertotolah la erngadi-ngadi guna keselamaten anak-anakta, sebab selaku orang tua gegehta terbatas. Tek kita adi tutus kita ertoto man Dibata, ipengasup Dibata kita arah KesahNa i bas mendidik anak-anakta sue ras peraten Dibata. 

WARI PEPITUKEN, SABTU 23 NOVEMBER 2024

Invocatio : “Anak si kitik denga la kena kai pe, aminna erguro-guro pe ia deherken nipe si erbisa” (Jes. 11:8)
Ogen : Pilipi 4:8-9
Renungen : Masmur 119:97-104
Tema : Entebu Kal Engkelengi Tuhan

Penaruh

I bas tradisi Yahudi kuno, mpetandaken firman Tuhan man anak-anak seh kel pentingna ilakoken setiap keluarga. Enda ilakoken secara simbolis ras penuh makna. Salah sada hal si terkenal e me asum anak Yahudi mbenaken erlajar Taurat, maka Sang Guru menetesken madu i bas halaman kitab e, ras ipindona guna ndilatisa. Tindakan enda tuhu-tuhu mereken makna si mbages kel, maka firman Tuhan e entebu kel, bahkan tebun asangken tengkuli. Arah si e, menaken kitik-kitik nari anak-anak enggo ibabai mencintai firman Tuhan. Tradisi enda penting silakoken i bas paksa genduari, sebage keluarga Kristen, uga kita mpetandaken Pustaka Si Badia man anak-anakta. Genduari enggo melala cerita Alkitab si ikemas menarik seh makana anak-anak pe senang ngoge, nonton, entah pe megi firman Tuhan. Hal enda harus menjadi kebiasan. Sebab kemajun jaman i bas paksa genduari e me tekhnologi infomasi, gadget, game, sosial media, mekatep enggo mengambil alih perhatian keluarga ras anak-anakta, dari berkumpul bersama keluarga, ibadah keluarga ras membaca firman.

E maka i bas wari terakhir enda, radu ras kita erlajar ras muat komitmen maka firman Tuhan arus  menjadi siutama i bas geluh jabunta.

Mpebagesi Kata Dibata

Bahan renungenta, Masmur 119, e me masmur si ngerana kerna undang-undang Tuhan. Masmur si cukup gedang lit 176 ayat. Judul i bas perikop enda “Kekelengen nandangi undang-undang Tuhan” e me pernyataan cinta si tulus nandangi firman Tuhan. “La nai tanggung keleng ateku nandangi undang-undangNdu.” Ras e icidahkenna (ibutikenna) arah firman Tuhan e ikusur-kusurna i bas ukurna segedang gedang wari (lit dua kali isingetken, ay.97b ras ay. 99b). Enggo pasti firman Tuhan iogena entah pe ibegikenna lebe, je nari irenungkenna (ipekusur-kusurna bas ukurna). Labo terjeng je saja, firman Tuhan e pe iingetna (ay. 98) ras iikutkenna (idalankenna - ay. 100b, 101b). Ertina, asum ngelakoken entah mutusken kai pe, firman Tuhan jadi palas kegeluhenna.

Ras ulih i bas ia engkelengi firman Tuhan mbue kel hal si positif si banci ilakokenna :
  • Pentaren ia asangken imbang-imbangna.
  • Pengertinna ngelebihi pengertin guna si ngajari ia.
  • Beliden kepentarenna asangken orang tua.
  • Ngasup ia nilahken perbahanen si jahat.
  • Ciga atena kata la tuhu. Ertina, rirman Tuhan mampu membentengi Pemasmur i bas ia menolak perbahanen si la mehuli ras iusahakenna ndalaken si mehuli.
Paulus i bas ogen si pemena mpersingeti pentingna mengelola pikiren. Sebab pikirenta e me pusat segala sesuatu. Ukurilah kerna si mehuli e me si bujur, si mulia, benar, bersih, mejile ras kerna kerina si patut ipuji. Ras selaku Rasul Tuhan, Paulus enggo leben ndalanken si e. Maka pang ia ngatakenca, dalankenlah kai si enggo ipelajarindu dingen ialokenndu i bas aku nari, subuk arah pengeranangku bage pe arah perbahanenku. Pikiren si positif mpengasup kita ngerana alu positif. Pengerananta positif mabai kita bertindak positif. Adi enggo terbiasa kita ngelakoken tindaken alu positif maka kedungenna enggo menjadi karakterta (biak nggeluh).

I bas invocatio, sioge sebuah gambaren kerna anak-anak si nggeluh tanpa rasa takut, “Anak si kitik denga la kena kai pe, aminna erguro-guro pe ia deherken nipe si erbisa.” Enda merupaken sada gambaren simbolis nandangi doni si aman, anak-anak la perlu nari mbiar aminna pe mbue tantangen ras godaan bas doni enda. Ertina, keluarga si tetap nggeluh i bas Kata Dibata tetap ngaloken perlindungen bas Dibata nari. Anak-anak ngasup mbedaken apa si mehuli ras lang, dingen ndalanken si mehuli si ngena ate Tuhan. Firman Tuhan menjadi pedoman ras pegangan si mengasup anak-anak ngalaken tantangen, godaan ras perbeben geluh. Tapi sebalikna, adi keluarga e la nggeluh i bas Kata Dibata, maka rentan nandangi serangen dunia si dem alu godaan ras kejahaten.

Pengkenaina

Tema i bas wari terakhir Kebaktin Pekan Keluarganta e me “Entebu kel engkelengi Tuhan” (manisnya mengasihi Tuhan). Adi rikutken penjelasen bahan renungen e me entebu kel engkelengi firman Tuhan. Kai pesan firman Tuhan si banci jadi gelementa?

Bagi Pemasmur, arus lit kesadarenta maka perlu kel kita firman Tuhan sebage penuntun geluhta. Kesadaren e mabai kita tuhu-tuhu membutuhken firman Tuhan. La nari siakap terpaksa kita ngoge ras megiken Kata Dibata tapi enggo jadi kesenangen banta. Alu bage la nari terpaksa, beban entah setengah hati i bas kita ngoge ras pekusur-kusur firman Tuhan. Komitmenken man keluarga untuk membacakan firman Tuhan sope tunduh. Adi anak-anakta enggo remaja - dewasa, enggo ibiasakenna erbahan saat teduh sendiri. Lit lagu si mabai kita keleng ateta man Tuhan njemba kita nggeluh i bas kataNa. Bagenda nina: “Aku mengasihi Engkau Yesus dengan segenap hatiku. Aku mengasihi Engkau Yesus dengan segenap jiwaku. Ku renungkan firmanMu siang dan malam, ku pegang p’rintahMu dan ku lakukan. Engkau tahu ya Tuhan tujuan hidupku, hanyalah untuk menyenangkan hatiMu.”

Orang tua menjadi role model i bas ndalanken si mehuli man anak-anak. Bagi Paulus ngasup ia ngajarken ras mereken usihen si mehuli man Perp. Pilipi. Satu ajaran si mehuli lebih berarti daripada begitu banyak pengajaren si mehuli sibereken tapi kita la banci jadi usihen. Ajarken untuk berpikir positif, ngerana alu positif ras bertindak alu positif. Dibata si mpengasup kita kerina.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar