PEKAN PENATALAYANEN GBKP TAHUN 2017
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)
TEMA UMUM :
“Nandai Dibata Muat Bagin I Bas DahinNa” (Berteologi :
Belajar Untuk
Melakukan - Mat. 28:20; 2 Kor. 8:4)
WARI PEMENA (Minggu Tgl. 15 Januari 2017)
Invocatio : “Alu meseksek ipindokenna
man kami gelah ibereken kesempaten man bana guna ikut muat bagin i bas nampati
kalak Kristen si i Judea” (2 Korinti 8:4)
Ogen : Ulangen 29:10-15
Renungen : Matius 28:20, 2 Korinti
8:1-15
Tema : “Nandai Dibata, Muat Bagin I
Bas DahinNa” (Berteologi : Belajar untuk Melakukan)
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia
Ogen si pemena (Ul. 29:10-15) masuk i
bas perikop alu judul “Perpadanen TUHAN man Israel i negeri Moap”, i bas bhs.
Ind., nina, “Perjanjian dengan Allah diperbaharui”. Perpadanen TUHAN man Israel
enda penting iulih-ulihi isingetken Musa man bangsa Israel gelah generasi si
mbaru (danak-danak), bangsa-bangsa si deban, ras kerina kesusuren si lenga
tubuh (ay. 11,15), nandai Dibata ras perpadanenNa man bangsa Israel. Isi
perpadanen e, “itetapken TUHAN kam selaku bangsaNa ras Ia Dibatandu, sue ras si
ipadankenNa man bandu ras man nini-ninindu Abraham, Isak, ras Jakup” (ay. 13).
I bas ay. 12, perpadanen e mengandung konsekuensi tanggung jawab (kewajiban) i
bas bangsa Israel nari e me, ngkelengi Dibata alu nembah, patuh man Dibata, ras
setia ngelakoken kerina si jadi peraten Dibata.
I bas Padan si Mbaru, perpadanen
Dibata ipelimbarui, sue ras si enggo inubuatken nabi Jeremia (31:31-37), i bas
Yesus Kristus (bdk. Mat. 26:28). Ertina, ise pe si tek ras ngakuken Yesus
Kristus sebage Tuhan ras Juruselamat, enggo masuk i bas perpadanen ras Dibata.
Kiniteken man Yesus Kristus mengandung konsekuensi ndahiken kerina si jadi
peraten Dibata i bas Yesus Kristus. Umpamana, hukum kasih i bas Mat. 22:37-40,
rsd. I bas bahan renungenta sendah, Tuhan Yesus nehken perentah-perentahNa man
ajar-ajarNa (Amanat Agung) gelah idahiken, isina : 1) Laweslah ku kerina bangsa manusia, bahanlah ia jadi ajar-ajarKu
: Peridiken ia i bas gelar Bapa, gelar Anak, ras gelar Kesah si Badia; 2) Ajari ia ngikutken kerina si enggo
Kupedahken man bandu. Dibata tetap nemani ras ngkawali ajar-ajarNa ndahiken
perentah-perentah enda seh ku kedungen jaman.
Perpulungen-perpulungen i Makedoni
meseksek ipindokenna man rasul Paulus kesempaten guna ikut muat bagin i bas
nampati kalak Kristen si i Judea. Padahal radu ras siteh uga keadaan
perpulungen i Makedoni. I bas bahan renungenta, icidahken rasul Paulus situasi
si nialami perpulungen i Makedoni : ngenanami kiniseran-kiniseran si mesangat
ras musil (ay. 2, i bas Alkitab Bahasa Indonesia nina, “sangat miskin”). Tapi
justru i bas kiniseran ras kemusilen si nialamina, alu ukur ersuruh, perpulungen
Makedonia ermeriah ukur mere penampat man kalak Kristen i Judea. Berbanding
terbalik ras perpulungen Korinti si sampur i bas kai pe, tapi arus lebe iajuk
maka ersuruh ukurna guna mere penampat. Kuncina i bas ay. 5, iendesken
perpulungen Makedoni dirina man Tuhan. Jenari, alu peraten Dibata, iendeskenna
pe dirina man kami (rasul-rasul). Pemetehna kerna lias ate Yesus Kristus (ay.
9) mpengasup guna erkeleng ate ras nampati kalak si deban si lit i bas
kiniseran. Ertina, pengendesen perpulungen Makedoni man Dibata ras man rasul-rasul
(nggit iajari), bage pe pemetehna kerna lias ate Yesus Kristus mabai perobahen
si tuhu-tuhu i bas kegeluhen perpulungen Makedoni seh maka idahikenna kai si
jadi peraten Dibata i bas Yesus Kristus. I bas kondisi, situasi, si kugana pe,
tetap ermeriah ukur.
Aplikasi
Tema si seh man banta i bas Pekan
Penatalayanen GBKP tahun 2017 wari pemena enda e me : “Nandai Dibata, Muat
Bagin I Bas DahinNa” (Berteologi : Belajar untuk Melakukan). Ngajuk kita gelah
si pemena lebe, nandai Dibata. Si peduaken, ikut muat bagin i bas dahinNa. Penungkunenna,
enggo nge sitandai Dibata si isembah kita i bas Yesus Kristus? Adi enggo, kai
buktina? Tentuna arah pengalamenta erkiniteken sebage kalak Kristen, enggo
melala nge pemetehta kerna Yesus Kristus. E pe adi rajin kita ngoge Pustaka,
buku-buku Kristen, rsd., bage pe rajin kita ngikuti kegiaten-kegiaten i bas
Gerejanta. Bukti paling nyata tentuna arah pengkebet geluhta : cara rukur,
pengerana, tingkah laku, rsd. Sebab nandai Dibata labo saja meteh ise Yesus
Kristus, tapi pe iteh kita kai si jadi sura-sura Yesus Kristus, bage pe
berusaha ndahiken (ngelakoken) kerina si jadi sura-sura Dibata i bas Yesus
Kristus.
Selaku kalak si tek man Yesus
Kristus, kita enggo bengket ku bas perpadanen ras Dibata. Konsekuensina, iajuk
kita guna ndahiken kerina si jadi peraten Dibata i bas Yesus Kristus. I bas
bahan renungenta, iajuk kita gelah erlajar ngikutken kerina si ipedahken Yesus
Kristus. Perpulungen Makedoni jadi usihen man banta sebab la lit kengasupenta
guna ndahiken kerina si jadi peraten Dibata. Emaka endeskenlah dirinta man
Dibata, nggit kita erlajar mperobahi kerina si la sue ras Kata Dibata, tek kita
maka Dibata arah Kesah si BadiaNa mpegegehi kita guna ngasup ndahiken kerina si
jadi peratenNa.
WARI PEDUAKEN (Senin Tgl. 16 Januari 2017)
Invocatio : “Batang si mehuli tentu
mehuli nge buahna, tapi batang si la mehuli tentu pe la mehuli buahna” (Matius
7:17)
Ogen : 2 Raja-raja 4:8-17
Renungen : Matius 7:21-23
Tema : “Nandai Dibata, Ndalanken
Sura-suraNa” (Berteologi : Mengajar untuk Melakukan)
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia
Ogenta si pemena nuriken kerna nabi
Elisa ras diberu si bayak i Sunem nari. Teridah i bas bahan ogen sekalak diberu
ras perbulangenna si erbahan mehuli man nabi Elisa. Labo saja isikapkenna
pangan inemen tep-tep nabi Elisa reh ku Sunem, tapi isikapkenna sada ingan
tading si sikap lengkap ras perlengkapenna gelah nabi Elisa banci pekesahken i
je. Kai si ilakoken diberu si bayak ras perbulangenna enda ncidahkenca
ketulusan i bas nehken si mehuli, la iarapkenna balasen i bas keluarga enda
nehken si mehuli man nabi Elisa, amin pe i bas cerita enda ituriken maka diberu
kalak bayak enda datken tuah sebage imbalan ketulusenna nehken si mehuli man
suruh-suruhen Dibata.
Invocationta ras renungenta termasuk
i bas rangkaian khotbah entah pe pengajaren-pengajaren Yesus i das uruk. Invocationta
termasuk i bas perikop “Kerna batang ras buahna”. Renungenta termasuk i bas
perikop “Perbahanen sebo ngerana” i bas Alkitab Bahasa Indonesia Sehari-hari
entah pe Bahasa Indonesia Masa Kini (BIS-BIMK) nina, “Perbuatan, bukan
perkataan”. I bas Alkitab Terjemahan Baru (TB-LAI), la lit pemisahen perikop,
ay. 17-23 masuk i bas sada perikop “Hal pengajaran yang sesat”. Ay. 17 intina,
Yesus nehken persinget man ajar-ajarNa gelah metenget nandangi nabi-nabi palsu
si nehken ajaren-ajaren si papak alu nandai perbahanenna. Batang ras buah si
mehuli e me anding-andingen (metafora) si nggambarkenca pengajaren si payo si
sumberna arah Dibata nari arusna sedalanen ras perbahanen si mehuli sue ras
peraten Dibata.
Bahan renungenta mereken penekanen
kerna pelaksanaan Undang-undang erpalasken keleng ate bagi si niajarken Yesus
Krsitus. I bas ay. 21 ikataken, “kalak si ngelakoken rikutken si ngena ate
BapangKu i surga nge bengket ku bas Kinirajan e”. Yesus labo meneken
Undang-undang Musa (Hukum Taurat), tapi merobah cara pandang kerna Hukum Taurat
: 1) Erpalasken bindu 7:12, kerina si
jadi peraten Dibata termasuk si lit i bas Undang-undang Musa arus ilakoken
secara proaktif; 2) Kerina si jadi
peraten Dibata arus ilakoken erpalasken keleng ate man Dibata ras keleng ate
man manusia bagi ngkelengi diri sendiri (bdk. Mat. 22:37-40). Sebalikna, man
kalak si hanya meteh ngenca tapi la ngelakoken entah pe ndalanken kerina si
jadi peraten Dibata, la itandai Dibata i bas wari pendungi.
Aplikasi
Menjelang Pilkada serentak si
nilakoken i bas tahun enda, melala berita-berita si la payo, palsu, i bas bhs.
Inggris nina hoax (iogeken : houg),
si beredar i dunia maya entah pe internet. Melala situs-situs mengatasnamaken
situs religius i bas agama tertentu nari tapi isina memprovokasi massa gelah ngelakoken
hal-hal si la mehuli. Tentu sada hal si ironis adi memang tuhu-tuhu pemuka-pemuka
agama menghasut melala jelma gelah ngelakoken hal-hal si la mehuli. Adi
sisungkun payo kin hal-hal si la mehuli e si iajarken bas agamana? Pasti la lit
sada pe pemuka agama si mengakui hal si bage. Pasti ikatakenna, agama kami
adalah agama yang mengajarkan cinta kasih, rsd. Engkai maka hal-hal si bagenda
terjadi i bas negaranta? Mungkin erkiteken la iangkaina alu payo agama si
ianutna.
I bas bahan renungenta bage pe
invocationta, Tuhan Yesus enggo ngingetken man banta kerna ajaren-ajaren si la
payo si ibabai nabi-nabi palsu. Ajaren-ajaren si la payo entah pe palsu enda
tentuna sumberna labo i bas Dibata nari, tapi i bas cara rukur manusia si dem
alu kejahaten, si orientasina materi doni ngenca, entah pe
kepentingen-kepentingen doni enda guna keuntungen ras kekuasaan.
Kepentingen-kepentingen si la payo enda banci ka ibungkus alu kemasan-kemasan
religius, teridah payo arah darat nari tapi macik arah bas nari. Man kalak si
la itandaina apai ajaren-ajaren si payo tentu mudah terprovokasi. I bas si e
tentuna kita sebage kalak si enggo iselamatken i bas Yesus Kristus perlu
metenget. Uga caranta gelah metenget?
Si pemena lebe tentuna arus sitandai alu payo
Dibata si isembah kita i bas Yesus Krsitus. Berarti kita arus erlajar kerna
Kata Dibata arah kerina hal si banci ilakoken kita baik secara pribadi bage pe
secara komunal i bas kegiaten-kegiaten Gerejanta. Si peduaken, adi enggo sitandai kai si jadi sura-sura Dibata arah
KataNa, tugasta berikutna e me ngelakoken entah pe ndahiken kerina si jadi
sura-sura Dibata i bas kegeluhenta secara proaktif. Proaktif ertina secara
otomatis bergerak ngelakoken kerina si jadi peraten Dibata erpalasken keleng
ate, la nari man iah-iahenken, la nari erkiteken lit sura-suranta (maksud) si
tersembunyi makana aktif kita ngelakoken kai si jadi peraten Dibata. Bagi
diberu kalak bayak ras perbulangenna Sunem nari si proaktif ngelakoken si
mehuli man nabi Elisa alu tulus la ngarapken balasen i bas kerina si mehuli si
enggo ilakokenna. Si peteluken,
rikutken tema-nta sendah, iajuk kita gelah la erngadi-ngadi erlajar nandai
Dibatanta ras la erngadi-ngadi ndalanken kerina si jadi sura-suraNa. Gelah
kerina pengkebet geluhta jadi usihen man kalak si deban si lit i sekelewetta,
sebab pengajaren si efektif e me arah teladan geluhta (berteologi : mengajar
untuk melakukan).
WARI PETELUKEN (Selasa Tgl. 17 Januari 2017)
Invocatio : “Bena-bena kepentaren e
me erkemalangen man TUHAN. Man kalak si erkemalangen man baNa iberekenNa kap
pemeteh si mehuli. Terpujilah Dibata seh rasa lalap” (Masmur 111:10)
Ogen : Johanes 3:1-10
Renungen : Lukas 19:1-10
Tema : “Aron Dibata Si Nggit Ras
Tutus Erlajar Mandiri”
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia
Invocationta e me pengakun kiniteken
i bas Pemasmur nari maka erkemalangen man Dibata e me bena-bena kepentaren.
Pemeteh si mehuli ibereken Dibata man kerina kalak si erkemalangen man baNa.
Kepentaren ras pemeteh si mehuli i bas Dibata nari e ipergunakenna guna muji
gelarNa seh rasa lalap. Maka lit pengakun kiniteken i bas Pemasmur nari,
erkiteken i bas pengalamen geluhna tuhu-tuhu igejapkenna maka kepentaren si
tuhu-tuhu si la lit batasna bage pe pemeteh si payo e me rehna i bas Dibata
nari. Janah sebage manusia biasa, iakuina maka kepentaren ras pemetehna
terbatas, la sebanding ras kepentaren bage pe pemeteh Dibata. Emaka ernalem ia
man Dibata.
Ogenta nuriken kerna percakapen Yesus
ras Nikodemus sekalak Farisi peminpin agama Yahudi. Farisi e me salah sada
kelompok i bas masyarakat Yahudi si ncikep alu paguh Undang-undang Musa (Hukum
Taurat), janah Undang-undang e ilaksanakenna alu cermat bahkan cenderung
cermatsa seh makana merasa berhak menghakimi kalak si deban. Yesus usur
mengkritik kalak Farisi si perbahanenna la sue ras Kata Dibata, umpamana i bas
Mat. 3:7, rsd. Erkiteken si e maka kalak Farisi termasuk kelompok si menentang
ajaren-ajaren Yesus. I bas si e jelas maka Nikodemus ercakap-cakap ras Yesus i
bas berngi gelah la teridah kalak Farisi si deban. I bas percakapen e Yesus mereken
penjelasen kerna kegeluhen si mbaru alu lau sebage simbol baptisen (pertobaten)
ras Kesah Dibata si ngiani kalak si enggo nggeluh i bas kegeluhen si mbaru, e
me syarat mutlak bengket ku bas Kinirajan Dibata. Intina, ise pe si menganggap
dirina rembak ras Dibata tapi la lit perobahen si nyata i bas geluhna sue ras
peraten Dibata, maka la banci ia ikataken rembak ras Dibata. Tapi la iangka
Nikodemus kai si nimaksudken Yesus. Emaka mamang ate Yesus, uga makana sekalak
guru, kalak Farisi, peminpin agama Yahudi la iangkana hal si bage?
Bahan renungenta e me contoh si nyata
kerna kegeluhen si mbaru i bas geluh Sakeus. Sakeus e me kepala pengalo cuke i
kota Jeriho. Kepala pengalo cuke e maksudna, enggo leben itukurna hak man
pemerentah Romawi guna muat cuke i bas wilayah Jeriho. Cuke e me sen si wajib
igalari penduduk Jeriho man pemerentah Romawi erkiteken statusna sebage wilayah
jajahen Romawi. Tapi enggo leben igalari Sakeus cuke si wajib igalari penduduk
Jeriho man pemerentah Roma. Jadi enggo banci sibayangken uga ate-atena Sakeus
muat cuke i bas penduduk kota Jeriho nari arah suruh-suruhenna pengalo cuke
(Matius e me contoh pengalo cuke, tapi ganjangen Sakeus erkiteken ia kepalana
pengalo cuke, bdk. Mat. 9:9). Melala keuntungen si la wajar si idatken Sakeus
arah ngaloken cuke enda. Penduduk Yeriho la senang man Sekeus erkiteken dahinna
e janah ianggap sebage kaki tangan penjajah bage pe kalak si belin kel dosana.
Tapi kenca enggo jumpa ras Yesus, lit perobahen 180° i bas diri Sakeus.
Perobahen e tuhu-tuhu nyata i bas perbahanenna, nina ay. 8 : “Setengah i bas
erta-ertangku kubereken man kalak musil; janah adi lit kalak enggo kutipu,
kuulihken man bana empat kali lipat”. Ngaloi Yesus i bas ay. 9-10 nina : “I bas
wari enda enggo reh keselamaten man isi jabu enda. Kam pe kesusuren Abraham
kap. Sabap Anak Manusia si isuruh Dibata reh guna nelamatken kalak si papak”.
Aplikasi
Tema si seh man banta i bas wari
peteluken Pekan Penatalayanen enda nina : “Aron Dibata Si Nggit Ras Tutus
Erlajar Mandiri”. Penekanen lit i bas nggit ras tutus erlajar mandiri. Engkai
maka kininggiten ras ketutusen erlajar mandiri enda penting jadi penekanen?
Mungkin i bas kebiasaanta lenga turah budaya erlajar mandiri, khususna i bas
hal geluh erkiniteken bage pe i bas pengembangen pelayanen i bas Gerejanta.
Umpamana, melala denga si man iah-iahenken, rsd. Entah mungkin perlu lebih
sitingkatken kininggiten ras ketutusen guna erlajar secara mandiri. Tapi si
jelas, la lit rugina adi kita nggit ras tutus erlajar secara mandiri, apai ka
erlajar kerna erkiniteken man Dibata bage pe guna pengembangen pelayanen i bas
Gerejanta. Sebab erlajar e me labo terbatas i bas dunia formal ngenca bagi
pendidiken i sekolah entah pe i universitas. Long life education, e me semboyan maka arus kita erlajar segedang
geluhta.
Melala hal si positif si banci
idatken kita arah kininggiten ras ketutusenta erlajar secara mandiri. Pemasmur
nggejapkenca maka i bas ernalem man Dibata erlajar ia kerna kepentaren Dibata
si la terbatas bage pe pemeteh si payo i bas Dibata nari i bas pengalamen
geluhna. Ipujina Dibata erkiteken la idatkenna kepentaren ras pemeteh si
tuhu-tuhu i bas doni enda. Sekalak peminpin bagi Nikodemus, arus nggit ras
tutus erlajar. Adi lang, maka la lit kepentaren ras pemeteh i bas Dibata nari i
bas kepemimpinenna. Arah nggit ras tutus erlajar maka lit wawasen si mbaru bagi
si idatken Sakeus. Labo saja wawasen si mbaru, tapi kegeluhenna pe ipelimbarui
si icidahkenna arah perbahanenna si nyata.
Emaka sebage aron Dibata, i bas
kesempaten enda, iajuk kita gelah ningkatken kininggiten ras ketutusenta i bas
erlajar secara mandiri. Mungkin budaya lisan enggo perlu sitadingken. Maksudna,
mungkin sedekah enda megi-megi ngenca kebeluhenta arah khotbah entah pe
renungen si nisehken Serayan i bas kebaktin-kebaktin, PJJ, entah pe PA-PA
kategorial. E pe adi rajin kita reh kubas kegiaten-kegiaten e, banci reh
tambahna pemetehnta. Adi lang, enggo pasti la erkembang pemetehta kerna Kata
Dibata. Enggo banci kita bengket ku bas budaya membaca ras menulis secara
intensif. Umpamana, lit lah gia sada buku si nioge kita i bas sada bulan, rsd.
Gelah pemetehta pe reh tambahna, bage pe kinitekenta pe reh paguna i bas kita
ngoge literatur-literatur si terpercaya sumberna, labo berita-berita hoax i bas dunia maya nari, umpamana.
Dibata si mpegegehi kita.
WARI PEEMPATKEN (Rabu Tgl. 18 Januari 2017)
Invocatio : “Nina TUHAN man Nuah,
“Bengketlah kam ras kerina keluargandu ku bas kapal e. Sada kam nari ngenca i
bas doni enda erbahan si mehuli Kuakap” (Kejadin 7:1)
Ogen : Kejadin 19:12-22
Renungen : Masmur 128 : 1 – 6
Tema : “Aron Dibata Si Muat Bagin I
bas Jabu Ras Sangkep Nggeluh”
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia Ras Aplikasi
Invocationta e me kerna konteks Nuah
ras banjir si mbelin. Tuhan erkadiola njadiken manusia ras namakenca ku doni
enda, emaka ersura-sura IA ngkernepken doni enda alu banjir si mbelin. Tapi
Nuah ras jabuna ngena ate Dibata, sabab i bas jamanna Nuah ngenca si mehuli, ia
erdalan i bas dalan Dibata. Isuruh Dibata ia erbahan sada kapal si galang,
gelah ia ras jabuna banci selamat. Nuah patuh. Selaku sekalak bapa, pemimpin,
banci ia mabai keluarga besarna tetap erkemalangen man Tuhan. Emaka i bas ayat
enda, jelas mulihi Tuhan nuruh Nuah gelah bengket ku bas kapal si enggo
ibahanna, ia ras kerina keluargana.
Bahan ogenta ngerana kerna Lut si
nadingken kota Sodom. Judul i bas perikop enda “Lut nadingken Sodom” (Alkitab
TB-LAI, ay. 12 merupakan bagian dari judul secara keseluruhan ps. 19, “Sodom
dan Gomora dimusnahkan Lot diselamatkan”). Dua kalak temue Lut mpersingeti ia
maka kuta Sodom ras Gomora enda bakal ikernepken Tuhan, sabab pengadun si
mesangat enggo seh man Tuhan kerna anak kuta Sodom (ps 18:20). Emaka
ipindokenna man Lut gelah ngatakenca man keluargana gelah ndarat i bas kuta e
nari, sabab ate Tuhan ngkernepken kuta
e. Ijumpai ras ipersingeti Lut calon kelana, tapi itanggapi la mehuli arah
calon kelana ndai, malah ianggapna Lut erguro-guro saja. Malekat ndai tole
mpersingetisa gelah pedas-pedas Lut, ndeharana ras duana anakna si diberu
nadingken kuta e, “kiamken kelini kesahndu! Ola mulih ku pudi dingen ola ngadi
i berneh. Kiamken ku das uruk-uruk gelah ola kam mate!” Perban ndauh denga kuta
i datas uruk, janah mbiar kel Lut enggo leben kari itunduk cilaka ope ia seh ku
je, emaka ipindokenna gelah banci ia ras keluargana terkelin seh kuta si kitik,
la ndauhsa inganna. Emaka nina Malekat Tuhan, labo dalih sebab kuta si kitik e
la ikernepken.
Kata Dibata si jadi renungenta,
ngatakenca, “Sangap jabu si malang man Tuhan, si nggeluh ngikutken kerina
perentahNa. Ertina, kesangapen e, kebahagian e, keharmonisen e, labo erkiteken
buena ertana, pangkat, jabaten, tapi erkiteken jabu e nggeluh ngikutken kai
sura-sura Tuhan. Kemalangen man Tuhan, mabai sekalak ndehara patuh man
perbulangenna, hormat man perbulangenna, walaupe banci jadi mbuen uang masukna
asangken perbulangenna. Tetap ia mehamat man perbulangenna, sabab perbulangenna
imam i bas jabuna. La ia sepele, anggap enteng man perbulangenna. Adi ndehara
pe enggo sepele man perbulangen, ise nari si ngehamati perbulangen, la mungkin
ndehara kalak. Bage pe, perbulangen keleng atena man ndeharana, ilindungina,
igejapina, gegehen ia asangken ndeharana, emaka la ate-atena ndeharana e. Itepa
Dibata, diberu i bas tulang rangrang dilaki nari, labo bas tulang nahena gelah
ula itipakina, labo i bas tulang tanna, gelah ula ipekpekina, tapi bas tulang
rang-rangna nari gelah banci ikelengina, bahkan bermitra, la lit si
ganjangteruken. Jadi jelas, ndehara patuh man perbulangenna, dalam rangka
mbiar, patuh man Tuhan, bage pe perbulangen keleng atena man ndeharana
erkiteken patuh, malang man Tuhan. Malang man Tuhan, kepatuhen man Tuhan, mabai
perbulangen ras ndehara dalanken tanggung jawabna masing-masing alu tulus tanpa
litna pemaksaan ras kemunafiken.
Keluarga si tetap erkemalangen man Tuhan
mabai ia ras jabuna tetap ipasu-pasu subuk secara jasmani ras rohani, lit
kedamen, kiniersadan arih i tengah-tengah jabu. Ipanna me ulihna latih sangap
nggeluh mehuli sikerajangenna. Ertina, banci ternikmati kita bekas ulihta
latih, sabab lit jabu e ngasup menatalayankenca kai si enggo ibereken Tuhan ras
tetap mampu ngataken bujur. Anak-anakna bali ras tunas batang saitun i
sekelewet mejana. Batang saitun e erkinar, janah tetap ertunas enggo pe
itektek. Ertina, anak e mereken keriahen ukur man orang tuana. Melala gundari
anak-anakta erbahanca gulut orang tuana, latih orang tuana. Sabab benaken
kitik-kitik nari enggo sibabai anak-anak e erkemalangen man Tuhan, ras kita
orang tua siusahaken jadi contoh si mehuli man anak-anakta. Sabab anak-anak
melakukan apa yang mereka lihat (children
do what they see). I bas KEE 124, salah sada keriahen ukur orang tua e me
adi anakna ikut ajar e (“E malem ukur si mesui lupa, di la njuruken lagu anak
e”). Asum orang tua, ndalanken tanggung jawabna alu mehuli, alu sendirina anak
menaruh hormat, patuh man orang tuana. Walaupe arus tetap kita metenget kerna
pengaruh jaman, lingkungen, media sosial si cukup mbelin banci mpengaruhi
perkembangen anak-anakta. Tapi adi bentengna, palasna paguh, la murah ia
terpengaruh.
Jadi jelas pasu-pasu Tuhan tetap
ipepaler Tuhan man jabu si tetap erkemalangen man baNa. Bahkan i bas ay. 4 i je
ikataken, “Ipepaler i bas kita patuh man Tuhan”, i bas Alkitab TB-LAI nina,
“Sesungguhnya demikianlah akan diberkati orang laki-laki yang takut akan TUHAN.
Adi sekalak bapa, imam i tengah-tengah jabu kalak si erkemalangen man Tuhan,
maka dengan mudah ia banci mabai jabuna geluh erkemalangen man Tuhan.
Arah teluna bahan enda, mabai kita nggejapken
maka penting kel kegeluhen jabu si tetap banci ersada arih ras saling peduli
sada ras si debanna. Sangat rancu adi ku darat kita mejile, tapi bas jabu
sendiri kurang kita pedulina. Lebe i tengah-tengah keluarga inti : bapa, nande,
ras anak-anak, arus tetap paguh kiniersadanna ras nggeluh sikeleng-kelengen,
siergan, sisampat-sampaten ras banci berkerja sama alu mehuli. E maka ku
sangkep geluhta si deban. Kelebihenta kalak Karo, maka nterem sangkep geluhta,
subuk keluarga Bapanta, Nandeta, keluarganta, keluarga pasangenta, lenga
keluarga ipar-iparta (sukut, kalimbubu, anak beru). Asa bancina tetap sijalin
kebersamaan, hubungen perkade-kaden si mehuli alu la erayo-ayo. Keluarga Nuah,
keluarga Lut menjadi contoh si mehuli aminna pe sekelewetna enggo ngelakoken si
la mehuli, tapi keluarga e tetap la terpengaruh. Ertina, palas jabu si erkemalangen
man Tuhan tuhu-tuhu nggeluh i bas jabu e seh ku anak-anakna.
Tema i bas wari peempatken i bas Pekan
Penatalayanenta, “Aron Dibata Si Muat Bagin I Bas Jabu Ras Sangkep Nggeluh”,
mpersingeti keluarga-keluarga maka kita pe termasuk teman sekerja Dibata guna
banci melayani ras e ibenaken i bas jabunta.
WARI PELIMAKEN (Kamis Tgl. 19 Januari 2017)
Invocatio : “Mulihken Elisa, ibuatna
lembu penenggalana ndai duana, igelehna. Alu make tenggalana e jadi rantingna,
itanggerkenna daging lembu e, jenari iberekenna ipan kalak ndai kerina. Kenca
bage berkat ia ngikutken Elia jadi suruh-suruhenna” (1 Raja-raja 19:21)
Ogen : Keluaren 17:8-16
Renungen : 1 Korinti 3:5-9
Tema : “Aron Dibata Si Muat Bagin I
Bas Pelayanen Gereja”
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia
Elisa (ertina “Dibata e me
keselamaten” entah pe “Dibata Juruselamat”), sekalak si enggo itetapken Dibata
gantiken Elia (ertina : Jahweh-lah Dibata) i bas 1 Raj. 19:16. Invocationta
nuriken kerna proses pelaksanaan pemilihen Dibata man Elisa si nilakoken Elia
alu ncabinken jubah kenabianna man Elisa. Ncabinken jubah e me simbolisasi
penetapen Elisa jadi si nggantiken Elia si secara definitif ialokenna i bas 2
Raj. 2:1-18. Si menarik, Elisa si lenga itandaina Elia mis ngikutken Elia jadi
suruh-suruhenna.
Ogenta nuriken kerna bangsa Israel si
menang erperang naluken bangsa Amalek. Kemenangen e idatken bangsa Israel
erkiteken melala pihak si ikut muat bagin saling mendukung i bas peperangen
enda : Yosua ras piga-piga dilaki si ipilihna sue ras perentah Musa; Hur ras
Harun nampati ngangkat tan Musa si njemak ciken si isuruh Dibata; si utamana
Tuhan Dibata si nampati bangsa Israel menang naluken bangsa Amalek.
Renungenta nuriken kerna kerja sama
saling mendukung i bas pelayanen antara Paulus ras Apolos rikutken pemere
(karunia) si ibereken Dibata. Kerja sama si mehuli enda perlu iusih perpulungen
Korinti si medanak denga kinitekenna si memandang secara negatif kerja sama si
mehuli antara Paulus ras Apolos alu erbahan kelompok-kelompok si saling rubati
sada ras si debanna. Paulus ngingetkenca maka Dibata i bas Yesus Kristus arus
jadi palas i bas pelayanen, sebab Dibata ngenca i bas Yesus Kristus si
erbahanca turah kerina si mehuli guna pembangunen kula ni Kristus. Janah Dibata
si arus termulia gelarna labo Paulus entah pe Apolos.
Aplikasi
Tema si seh man banta i bas wari
pelimaken Pekan Penatalayanen sendah e me :
“Aron Dibata Si Muat Bagin I Bas Pelayanen Gereja”. Penekanenna lit i
bas ikut muat bagin i bas pelayanen
Gereja. Kinata si usur terjadi, one man
show, entah pe piga-piga kalak ngenca si ikut muat bagin i bas pelayanen,
jelmana e e saja. Kinata si bagenda tentu lit penyebabna. Si pemena lebe, mungkin
erkiteken memang la nari lit si nggit ikut muat bagin i bas pelayanen, amin pe
enggo siiah-iahken. Mungkin kapasitasna si kurang, banci ka la nggit erlajar.
Si peduaken, mungkin lit piga-piga kalak si la senang adi melala perpulungen si
deban ikut muat bagin i bas pelayanen, piah dungna sician-cianen. Si peteluken,
melala si nggit ikut muat bagin i bas pelayanen tapi pengaturenna la sikap,
piah dungna sidalih-dalihen. Si peempatken, melala si nggit ikut muat bagin i
bas pelayanen tapi la lit ruang (kesempaten) si isikapken Gereja guna menampung
pemere-pemere Dibata si lit i bas perpulungen. Umpamana, melala si beluh rende
tapi la lit ibahan song leader, entah
pe tim koor. Melala si beluh ermusik, tapi la ngasup nglitken alat musikna,
rsd.
Secara ideal tentuna, Gereja mereken
kesempaten (ruang) seluas-luasna man kerina perpulungen guna ikut muat bagin i
bas pelayanen. Janah kerina fasilitas ras bentuk-bentuk pelayanen ngasup
isikapken Gereja. Suasana si lit i tengah-tengah perpulungen pe saling
mendukung, kerinana ermeriah ukur adi melala si ikut muat bagin i bas
pelayanen. Emaka unsur-unsur si penting si arus lit i bas pelayanen i Gereja
rikutken bahan-bahan Pustaka si Badianta sendah, e me : 1) Rikutken
invocationta, arus lit unsur perpulungen si ersuruh ukurna ikut muat bagin i
bas pelayanen. 2) Rikutken ogenta, arus lit suasana saling mendukung, nggit
bekerja sama sada ras si debanna. 3) Rikutken bahan renungenta, makeken kerina
pemere-pemere Dibata guna pembangunen kula ni Kristus alu Yesus Kristus si jadi
palasna ras tujunna guna kemulian gelar Dibata.
I bas Pekan Penatalayanen wari si
pelimaken enda, iajuk kita gelah ikut muat bagin i bas pelayanen. Mungkin
melala denga kita si erpenulak adi lit si ngiah-ngiahken kita. Tahun enda waktu
si tepat guna kita ikut muat bagin i bas pelayanen. Salah sada sistem bas
Gerejanta e me kolegial - kolektif, ertina alu sistem enda iarapken kerina ikut
muat bagin erkiteken kerina kita kolega, sada aron i bas Yesus Krisus. Serayan
Tuhan, Pdt./Pt./Dk. fungsina e me koordinator, fasilitator, motivator,
dinamisator i bas pelayanen, gelah reh berkembangna pelayanen i bas Gerejanta
ras gelar Dibata termulia i bas pelayanenta.
WARI PEENEMKEN (Jumat Tgl. 20 Januari 2017)
Invocatio : “Erdahinlah guna kiniulin
kuta-kuta ku ja kam enggo Kubuang jadi tabanen. Ertotolah guna keperlun kuta e
sabap adi sikap ia kam pe ikut sikap” (Jeremia 29:7)
Ogen : Matius 5:13-16
Renungen : 1 Petrus 2:11-17
Tema : “Aron Dibata Si Muat Bagin I
Bas Masyarakat, Bangsa Ras Negara”
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia
Invocationta e me sada bagin i bas
isi surat si isehken nabi Yeremia man imam-imam, nabi-nabi, peminpin-peminpin
bangsa Israel, dingen man kerina kalak si enggo iangkut Nebukadnesar ku Babilon
i Jerusalem nari jadi tabanen. Maksud surat enda gelah bangsa Israel si itaban
i Babilon banci ngaloken keadaan si nialamina sebab e enggo jadi ketetapen
Dibata si la ise pe banci ngerobahsa. Pitu puluh tahun dekahna waktu si enggo
itetapken Dibata man bangsa Israel jadi tabanen i Babilon. I bas waktu si enggo
itetapken Dibata e manfaatkenlah alu hal-hal si positif, bagi ikut muat bagin
alu erdahin guna kiniulin kuta-kuta i ja bangsa e itaban, janah ertoto guna
keperlun kuta e.
I bas bahan ogenta, gambaren sira ras
terang ipake Yesus guna nehken pengajaren kerna kegeluhen si mbaru si ernanam
mehuli man kalak si deban, bage pe perbahanen-perbahanen si mehuli sue ras
peraten Dibata si arus teridah i lebe-lebe kalak si nterem gelah Dibata Bapa si
i surga ipuji ras ipermuliaken.
Bahan renungenta e me pedah-pedah i
bas rasul Petrus nari man perpulungen si merap i Pontus, Galati, Kapadokia,
Asia, ras Bitinia. Pedah-pedah enda erkawiten ras orat geluh kalak si enggo
iselamatken i bas Yesus Kristus. Orat geluh kalak Kristen arus sidalanen sue ras
peraten Dibata i tengah-tengah doni enda. Emaka i bas bahan renungenta
ipedahken rasul Petrus kerna hal-hal si praktis si arus ilakoken i bas
kegeluhen si tep-tep wari sue ras
peraten Dibata, e me : 1) Mehuli lagu langkah i tengah-tengah kalak si
lenga nandai Dibata; 2) Patuh ras hormat nandangi kerina pemerentah i doni
enda; 3) Nggeluh bagi budak Dibata si bebas ngelakoken kerina si jadi peraten
Dibata; 4) Mehamat man kerina manusia ras ngkelengi teman si sada kiniteken; 5)
Erkemalangen man Dibata.
Aplikasi
Tema si seh man banta i bas wari
pe-6-ken Pekan Penatalayanen e me : “Aron Dibata Si Muat Bagin I Bas Masyarakat,
Bangsa Ras Negara”. Tema-nta sendah ngajuk kita guna ikut muat bagin i bas
bermasyarakat, berbangsa ras bernegara. Bahan ogenta sendah e me perutusen i
bas Yesus Kristus nari man kerina kalak si tek man baNa guna jadi sira ras
terang i tengah-tengah doni enda. Emaka esensi kalak Kristen e me kalak si iutus
guna ersaksi kerna keselamaten i bas Yesus Kristus ku tengah-tengah doni enda
alu simbol sira ras terang. Sedangken invocationta ras renungenta sendah banci
ikataken petunjuk-petunjuk si sifatna etis praktis i bas rangka wujud nyata
sira tas terang ndai.
Kondisi ras situasi si nialami kita i
bas paksa enda, banci ikataken seri ras konteks nabi Jeremia ras rasul Petrus,
i ja kita enda kalangan minoritas i bas bangsa ras negaranta. Tapi amin bage gia,
nabi Yeremia ras rasul Petrus ngajuk gelah i bas kondisi ras situasi si kugana
pe tetap kita arus secara proaktif ikut terlibat i bas bermasyarkat, berbangsa
ras bernegara. I bas sejarah bangsa ras negaranta tentuna enggo melala contoh
keikutsertaan kalangan Kristen i bas perjuangan kemerdekaan seh ku paksa enda i
bas suasana kemerdekaan. Tapi i bas kesempaten enda, mulihi kita isingetken
kerna peran sertanta i bas ikut muat bagin membangun bangsa ras negaranta.
Secara praktis tentuna melala si banci ilakoken kita i bas si e, umpamana, menjadi
warga negara si mehuli, meteh ras ngelakoken kai si jadi kewajiben warga
negara, mentaati peraturen, membayar pajak, menjalin relasi si mehuli ras ikut
terlibat i bas kegiaten-kegiaten i lingkungen masyarakat sekelewetta, mediate
ras nampati teman-temanta tanpa membedaken suku, ras, agama, entah pe golongen,
rsd.
Akap kami tentuna kita umumna enggo
ikut muat bagin i bas bermasyarakat, berbangsa ras bernegara, saja ngenca
mungkin perlu terus sijaga konsistensina ras sitingkatken kuantitas ras
kualitasna gelah gelar Dibata semakin terpuji ras termulia i tengah-tengah
masyarakat Indonesia.
WARI PEPITUKEN (Sabtu Tgl. 21 Januari 2017)
Invocatio : “Kenca bage kubegi Tuhan
ngerana nina, “Ise ndia Kusuruh? Ise ndia nggit maba berita i bas Aku nari?” E
maka ningku ngaloi, “Aku, suruhlah aku!” (Jesaya 6:8)
Ogen : Johanes 21:15-18
Renungen : Pilipi 1:20-26
Tema : “Kubuat Baginku Selaku Aron
Dibata”
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia
Invocationta e me sada bagin i bas
perikop “Dibata ndilo Yesaya jadi nabi”. Adi sioge bindu 6 kitab Yesaya enda,
teridah je lit proses i bas pendilo Tuhan man Yesaya : 1) I bas sada
pengenehenen reh malekat serafim ndahi Yesaya; 2) Erkiteken kebadian Dibata
arah malekat serafim ndai, sedar Yesaya maka ia kalak perdosa, iakuina dosana
ras imasapken Tuhan dosa-dosa Yesaya; 3) Dibata ndilo Yesaya, janah pendilo
Dibata e ialoken Yesaya; 4) Yesaya iutus Dibata guna nehken berita i bas Dibata
nari man bangsaNa. Si unik i bas pendilo man Yesaya enda leben iakukenna
dosa-dosana i lebe-lebe Dibata.
Ogenta lit i bas perikop “Percakapen
Yesus ras Simon Petrus”, i bas Alkitab TB-LAI judul perikopna lebih imperatif
(perentah) “Gembalakanlah domba-dombaKu”. Telu kali Yesus nungkun man Petrus, “O
Simon, anak Yohanes, keleng kin atendu Aku?” Mungkin enda si jadi ciri khas
pendilo Tuhan Yesus man Simon Petrus. Amin pe enggo pernah ipersokenna Yesus
telu kali (bdk. Mat. 26:34), tapi Yesus tetap tek nandangi Simon Petrus guna
mpermakani biri-biriNa.
Renungenta lit i bas perikop “Nggeluh
e me guna Kristus”, nuriken kerna kesaksin sekaligus tekad Paulus, amin pe lit
i bas kiniseran erkiteken ipenjara, tetap atena nggeluh guna Kristus, tetap
ergiah-giah ukur, la mbiar ia mate sebab kematen ertina ersada ras Kristus,
tapi adi nggeluh pe mbue denga si atena ibahanna dahin si mehuli i bas geluhna,
tetap denga atena ras perpulungen guna nambahi kemajun ras keriahen perpulungen
i bas kiniteken i bas persadanna ras Kristus. Bahan renungenta enda ncidahkenca
uga rasul Paulus erpala-pala tetap konsisten i bas pendilona seh ku kedungenna.
Finishing well!
Aplikasi
Adi siinventarisasi tema-tema i bas
Pekan Penatalayanen GBKP tahun 2017 enda teridah maka ibabaina kita bengket ku
bas tujun si lit i bas tema GBKP tahun 2017 e me, “Meningkatkan Kemampuan Warga
GBKP Dalam Kehidupan Berteologia Dan Menumbuhkan Motivasi Belajar Secara
Mandiri” :
“Nandai Dibata, Muat Bagin I Bas
DahinNa” (Berteologi : Belajar untuk Melakukan)
“Nandai Dibata, Ndalanken
Sura-suraNa” (Berteologi : Mengajar untuk Melakukan)
“Aron Dibata Si Nggit Ras Tutus
Erlajar Mandiri”
“Aron Dibata Si Muat Bagin I bas Jabu
Ras Sangkep Nggeluh”
“Aron Dibata Si Muat Bagin I Bas
Pelayanen Gereja”
“Aron Dibata Si Muat Bagin I Bas
Masyarakat, Bangsa Ras Negara”
Ibenaken alu pengajuk man banta gelah
nandai Dibata si isembah kita i bas Yesus Kristus alu payo erpalasken Kata
Dibata i bas Pustaka si Badia. Kenca enggo sitandai Dibatanta i bas Yesus
Kristus alu payo, iajuk kita gelah ikut muat bagin i bas dahinNa, ndalanken
sura-suraNa, nggit ras tutus erlajar mandiri, erperan secara proaktif i bas
ndalanken sura-suraNa i bas jabu, sangkep geluh, pelayanen i Gereja, bage pe i
bas bermasyarakat, berbangsa, ras bernegara. Emaka sue ras tema i bas wari
pendungi Pekan Penatalayanen enda, iajuk kita gelah ertekad ndalanken kerinana i
bas kegeluhenta.
Kerina bahan Pustaka si Badia i bas
wari sendah ngerana kerna pendilo Dibata ras konsistensi i bas ndalanken
pendilo Dibata e. Memang la lit kita si sempurna i bas kesetianta ndalanken
kerina si jadi peraten Dibata i bas geluhta. Yesaya ngakuken dosa-dosana i
lebe-lebe Dibata, Simon Petrus pernah mersoken Yesus telu kali, Paulus mantan
sekalak si atena nasapken kerina pengikut Kristus, tapi teluna tetap denga
ipercayaken Dibata guna ndalanken misiNa. Ertina kesempaten terbuka dengan man
banta kerina guna mpesikap komitmenta mulihken. Yesaya, Simon Petrus ras Paulus
teluna konsisten i bas pendilo Dibata seh ku kedungenna. Emaka i bas tekadta
sendah, ula kita lupa peran kuasa Dibata si mpengasup kita guna secara
konsisten ndalanken pendilo Dibata i bas kegeluhenta sebage aron Dibata si
mpembarken kabar keselamaten i bas kerina pengkebet geluhta. Ertoto kita gelah Kesah
si Badia si mpegegehi ras mpengasup kita.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar