Pdt. Larena Sinuhadji (Nd. ReyRapha Tarigan)
Primordialisme
Si Man Ogen : Matius 15:1-9
Tema : NGGELUH I BAS PERATUREN DIBATA
Tujun : Gelah Moria :
- Nuriken percakapen Yesus ras kalak Parisi bage pe guru-guru agama Yahudi
- Ngergai suku (bangsa) si deban si tading i sekelewetna
Metode PA : Studi kasus
Penaruh
Lit si ngatakenca bangenda, “Pernyataan peraturan untuk manusia atau manusia untuk peraturan adalah pernyataan filosofis karena hubungan antara aturan dan manusia. Pada dasarnya, aturan dibuat untuk manusia bukan sebaliknya. Pada dasarnya, aturan dibuat untuk menciptakan tata keadilan dan kemaslahatan bersama dalam kehidupan bermasyarakat. Peraturan dibuat bukan untuk membatasi atau menghilangkan kebebasan manusia secara mutlak.” Bage me si terjadi i tengah-tengah kegeluhen kalak Yahudi khususna si sangat kaku menerapken aturen, bahkan erkiteken si e, kekelengen pe banci ikorbanken. Umpamana, lebih mpediat kalak si sakit tetap i bas pinakitna, asangken banci ipepalem i bas wari Sabat. Janah enda pe si banci siidah kita i bas perikopta, i bas bahan PA-nta minggu enda.
Mpebagesi Si Man Ogen
Reh piga-piga kalak Parisi ras guru-guru Agama Yahudi ndahi Yesus. Isungkunna Yesus, engkai maka ajar-ajar Yesus la ngikutken adat nini-nininta, i ja sope man la iburihina tanna rikutken adat si ndekah? Man banta, labo siakap enda hal si mbelin, tapi man kalak Yahudi enda hal si mbelin sebab benaken kitik-kitik nari enggo lit 613 undang-undang tertulis si harus ipatuhina. Ritual murihi tan labo hanya persoalen kebersihen, tapi sada keharusen. Ise si melanggarsa erdosa. Tapi Yesus labo terpancing emosi. Ibalikenna tuduhen e alu mulihi nungkun man kalak Farisi ras guru-guru Agama Yahudi, kerna ilanggarna perentah Dibata guna tetap mpertahanken adat istiadat nenek moyang (ay. 3).
Kai si isunggkun Yesus lengkap ras contoh konkritna. I ja rusur arah pengajarenna, rikut kalak enda pe ngelakokenca, maka ibahanna alasen mereken persembahen man Dibata guna menghindari tanggung jawab engkelengi orang tuana. Padahal Tuhan mereken perentah, hamati orang tuandu, termasuk mpekena-kena asum orang tuanta enggo metua. Kalak enda make alasen persembahen guna menghindari (mengabaikan) tanggung jawab man orang tua, Padahal banci saja, tetap denga inikmatina erta orang tuana. Alasen si deban si rusur iban, la banci nampati kalak musil, sebab senna enggo ipake guna nggalari persepuluhen. Padahal situhuna, lit denga senna si banci ipakena guna nampati kalak musil. Sebab adi sigargari terdauhen, kepeken ngasup denga nge itukurna barang-barang baru (umpamana Hp, rsd.).
Banci siidah, maka si ilakoken kalak Yahudi (Farisi) e me kemunafikan (bdk. Mas. 29:13). Kai si ilakoken kalak enda erbahanca sia-sia ibadah si ilakokenna. Padahal situhuna, ibadah yang sungguh-sungguh adalah mperdiateken anak-anak melumang ras diberu mbalu-mbalu (bdk. Jakup 1:27). Ibadah yang berkenan di hadapan Tuhan ibenaken alu ketulusen, la pura-pura (munafik), terjadi perubahen biak ku si mehuli ras nggeluh i bas kekelengen.
Banci siidah, maka si ilakoken kalak Yahudi (Farisi) e me kemunafikan (bdk. Mas. 29:13). Kai si ilakoken kalak enda erbahanca sia-sia ibadah si ilakokenna. Padahal situhuna, ibadah yang sungguh-sungguh adalah mperdiateken anak-anak melumang ras diberu mbalu-mbalu (bdk. Jakup 1:27). Ibadah yang berkenan di hadapan Tuhan ibenaken alu ketulusen, la pura-pura (munafik), terjadi perubahen biak ku si mehuli ras nggeluh i bas kekelengen.
Pengkenaina
Rikutken tujun si pemena PA Moria-nta enggo banci terjawab arah uraian i datas.
Tujun si perduaken, e me ngergai suku-suku (bangsa) si deban si tading i sekelewetta (primordialisme). Menurut AI, “Primordialisme adalah pandangan yang mengutakan ikatan emosional dan identitas sosial yang melekat pada seseorang sejak lahir, seperti: suku, agama, ras. Primordialisme dapat menimbulkan dampak positif seperti kebersamaan persatuan dan semangat dalam mempertahankan nilai-nilai budaya. Namun, bila berlebihan, Primordialismen dapat menyebabkan etnosentrisme, intoleransi dan bahkan konflik sosial.”
Kalak Farisi ras guru-guru Agama Jahudi labo hanya mpertahanken aturen tapi pe identitas kelompokna sebage si paling benar (suci). Bahayana, banci ngambati misi Tuhan guna mpembarken Kata Dibata sebab kita sibuk mpertahanken identitas daripada mberitaken kabar baik. Studi kasus i bas bahan PA-nta, situhuna banci jadi pelajaren man banta, maka kepelbagaian si lit ipake guna ladang penginjilan. Primordialisme banci menimbulken konflik (la siangkan). Kepelbagian e me realita si la banci ihindari. Negaranta, terdiri dari berbagai agama, suka, bahasa, tradisi, rsd., si aturna ula ijadiken tantangen tapi ipake sebage peluang guna kita banci pembarken Kata Dibata. Mehuli kita mpertahanken identitas tapi salah adi kita memaksakan identitasta man kalak si deban. Tuhan-lah nampati kita guna nggeluh i bas aturen Dibata, rikutken si ngena atena.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar