PA MORIA GBKP TGL. 20 - 26 OKTOBER
2019
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd.
Rey Rapha Tarigan)
Ogen : Perbahanen Rasul 5:33-39
Tema : PERCAYA DIRI
Tujun : Gelah Moria : 1) Ngidah kinipangen Gamaliel ndalanken ras
nuriken kebenaren. 2) Pang ngelakoken ras ndalanken si mehuli amin gia lit
tantangen.
Metode PA : Studi Kasus & Diskusi
Percaya diri (self
confidence) adalah yakin terhadap kemampuan dan penilaian diri sendiri
dalam melakukan tugas dan memilih pendekatan yang efektif. Hal ini termasuk
kepercayaan atas kemampuannya menghadapi lingkungan yang semakin menantang dan
kepercayaan atas keputusan atau pendapatnya. Percaya diri seh kel iperluken i bas
ndalani kegeluhen enda termasuk i bas berelasi rikutken membangun masa depanta.
Percaya diri banci ipelajari ras ikembangken, tapi mbelin pengaruh i bas pola
didiken (asuh) orang tua man anak-anakna benaken kitik-kitik nari rikut ras
faktor lingkungen pe banci mpengaruhi. Adi benaken kitik-kitik nari rusuren ikritik,
isalahken, ipandangi maka akan mempengaruhi ku bas perkembangen mental ras jiwa
anak e selanjutna. Ia akan tumbuh jadi anak si minder, pemalu, menarik diri,
mekatep nalahken diri sendiri ras kurang pang ia mengutarakan pendapat entah
sura-surana. Kebalikenna, adi benaken kitik-kitik nari anak enggo ibiasaken
mereken pendapatna (adi kurang tepat labo mis irawai tapi ipesikap), iapresiasi
i bas inganna, ibereken tanggung jawab rikutken kengasupen entah pe umurna maka
lambat laun tumbuh percaya dirina. Ras e berlanjut i lingkungen (sekolah, teman
bermain i rumah) si banci ngaloken kita alu mehuli tanpa pernah i-bully.
Perikopta lit i bas teks secara keseluruhen Perb. Rasul
5:17-42 alu judul “Rasul-rasul ngenanami kiniseran” (TB-LAI, “Rasul-Rasul
dilepasken dari penjara”). Imam-imam si mbelin ras kalak Saduki erbahan
tindaken main hakim sendiri erkiteken cian atena nandangi Rasul-rasul Tuhan si enggo
reh teremna pengikutna. Emaka itangkap ras itamaken ku bas penjara si mbelin Rasul-rasul
e. Tapi asum berngi reh Malekat Tuhan nalangi pintun penjara dingen iteguna Rasul-rasul
e ndarat alu pesan gelah tetap Rasul-rasul e mberitaken kerna kegeluhen si mbaru
man kalak si nterem i bas Rumah Pertoton. Kai si nipesanken Malekat Tuhan
idalanken Rasul-rasul e.
Kenca enggo ieteh Imam-imam si mbelin, maka ibahanna
persidangen guna nyidangken Rasul-rasul e. Kesalahen silakoken Rasul-rasul e
jelas rikutken perkataan Imam si mbelin maka Rasul-rasul e la patuh. Sabab
enggo ilarang guna ngajar i bas gelar Yesus tapi terus denga Rasul-rasul e
ngajar ras reh serserna kalak Yerusalem si megi pengajaren Rasul-rasul e.
Bahkan pang Rasul-rasul e ngatakenca maka kematen Yesus erkiteken Imam-imam si mbelin
e.
Alu pang Petrus ras Rasul-rasul si deban ngaloi maka Rasul-rasul
e mbiar man Dibata asangken manusia maka tetap atena nehken pengajaren i bas
gelar Yesus. I ja Dibata enggo ngangkat Yesus ras mereken kuasa man baNa guna
jadi Raja ras Penebus, gelah kalak Israel jera ras dosa-dosana ialemi Dibata.
Megi kai si ikataken Rasul-rasul e, reh ngamukna peserta sidang ras ibunuhna pe
atena Rasul-rasul e. Tapi kepeken lit sekalak anggota sidang e si tedis guna
ngerana e me Gamaliel. Ia golongen Farisi ras sekalak guru undang-undang si pernah
jadi guru Paulus (Gamaliel anak Simon,
kempu Hilel, doktor ilmu Hukum ras anggota Sanhedrin e me kap Mahkamah Agung
Yahudi). Banci kataken kai si ilakokenna sangat tidak populer ras mbue resiko
si banci ialamina (ibenci kelompokna, reputasina banci menurun sabab berbeda ia
ras kelompokna si nterem, rsd.). Piga-piga hal si ilakoken ras ikataken
Gamaliel :
1. Nuruh Rasul-rasul e ndarat gelah ula ibegina secara
langsung adi kin lit bahasa si kurang pas itujuken man Rasul-rasul e.
2. Mereken usul man peserta sidang gelah manjar-anjar
erbahan keputusen nandangi Rasul-rasul e.
3. Mereken contoh kerna ajaren-ajaren si pernah bengket i
tengah-tengah kalak Israel si la tahan ndekah. Si pemena, Judas. I ja ikataken
ia sekalak si mbelin ras pengikutna lit 400 kalak. Tapi kenca ia ibunuh kerina
pengikutna-pengikutna e merap janah pergerakenna pe ngadi. Je nari reh ka si peduaken,
Judas i Galilea nari. Ibabaina kalak si nterem mberontak. Ia pe ibunuh janah
kerina pengikut-pengikutna merap janah pergerakenna pe ngadi. Emaka usul
Gamaliel, ula ugapa pe ibahan nandangi Rasul-rasul e. Pelepas saja, sabab adi i
bas manusia nari kin ajarenna, masap nge pagi. Tapi adi i bas Dibata nari, labo
ise pe si banci ngolangisa. Banci jadi kita ngelawan Dibata. Ras kai si ikataken
Gamaliel iikutken anggota sidang.
Gamaliel pang nuriken ras ndalanken kebenaren. Walaupe
banci jadi cukup mbue resiko si man alanken, tapi la ia banci sinik. Uga Kita?
Erlajar kita arah Gamaliel. Selaku kalak si erpemeteh ras erkemalangen man
Tuhan lit kinipangenna guna ndalanken kebenaren. Terkadang si rusur terjadi i
bas kita enggo sieteh kebenaren e tapi la pang kita menyuarakenca. Lit
kebiaren. Banci jadi jabaten entah kuasa bene, pertemanen berakhir, kurang
iterima i bas pergaulen rsd. Moria arus percaya diri. Percaya diri si erpalasken
ku bas kebenaren kata Dibata ras pengangkan si payo nandangi persoalen si ihadapi
kita. Kataken ras ndalanken ketuhu-tuhun alu sikap si tengteng entah pe bijak.
Labo kepentingen entah pe untung rugi si iutamaken kita tapi kebenaren Kata
Dibata ras perbahanenta tuhu-tuhu banci jadi pasu-pasu (berkat), mpenahangi
persoalen-persoalen si rumit bagi si ialami Rasul-rasul.
PA MAMRE GBKP TGL. 20 - 26 OKTOBER
2019
Nrs. Pdt. L. br. Sinuhadji
(Bp. Rey Rapha Tarigan)
OKULTISME RAS PINAKIT SOSIAL
Ogen : Galati 5:16-21
Tema : PANG AKU NGELAWANSA (Okultisme ras Pinakit Sosial)
Tujun : Gelah Mamre : 1) Meteh kerna okultisme ras pinakit sosial. 2) Erpartisipasi
meneken okultisme ras pinakit sosial.
Ogenta sendah e me sada bagin i bas surat rasul Paulus
man perpulungen kalak si tek i kota Galati. Sada kota si terletak i bagin
tengah Asia Kitik entah pe masuk i bas wilayah Turki i bas jaman gundari. I bas
perdalanenna er-Berita Si Meriah, rasul Paulus enggo pernah singgah i kota
Galati (Perb. Rasul 16:6; 18:23). Secara umum surat enda ertujun gelah, si
pemena, perpulungen Galati tek maka Paulus e me tuhu-tuhu rasul Kristus. Si
peduaken, rasul Paulus negaskenca maka berita kerna Yesus Kristus si enggo
pernah iberitakenna e me berita si benar ras si utamana. Hal enda penting
itegasken sebab paksa si e melala guru-guru palsu si meritakenca maka si
utamana kel i bas kiniteken man Yesus Kristus e me ndalanken hukum Taurat.
Adi sioge bindu 5 (ay. 1-15 ibere judul “Jagalah
kebebasenndu”, ay. 16-26 ibere judul “Kesah Si Badia ras manusia”), secara
tersirat rasul Paulus nehken pedah-pedah etis kristiani man dua kelompok
perpulungen, si pemena e me kelompok kalak Yahudi si enggo tek man Yesus
Kristus, ras si peduaken e me kelompok i bas bangsa-bangsa si deban nari : kalak
Galati (suku Gaul, entah pe suku Keltik), kalak Yunani ras kalak si deban si
labo kalak Yahudi. Latar belakang kalak Yahudi terikat ku bas aturen-aturen
Taurat, emaka murah ipengaruhi guru-guru palsu si ngatakenca arus ngelakoken
aturen-aturen Taurat. Sementara kalak si labo kalak Yahudi enggo biasa ersembah
man Kaisar entah pe man dewa-dewa si lit paksa si e, emaka murah ipengaruhi ajaren-ajaren
okultisme.
I bas latar belakang enda rasul Paulus ngatakenca i bas
ay. 1 nina “Kita enggo bebas genduari, sabap Kristus enggo mbebasken kita!
Erkiteken si e tetaplah bagi kalak bebas, janah ola nai kam nggit itindih
pasangen bagi budak”. “Tetaplah bagi kalak bebas, janah ola nai kam nggit
itindih pasangen bagi budak” i bas terj. TB-LAI nina, “Karena itu berdirilah
teguh dan jangan mau lagi dikenakan kuk perhambaan”. Paulus ngajuk gelah ola
nai nggit ijadiken budak kai pe. Adi i bas konteks kalak Yahudi, ola nai nggit
iperbudak aturen-aturen Taurat entah pe Undang-undang Musa (bagi sunat, rsd.).
Adi i bas konteks kalak si labo Yahudi, ola nai nggit iperbudak okultisme.
“Tetaplah bagi kalak bebas” (“berdirilah teguh”), i bas kalimat si deban,
“tetaplah jemak alu paguh kiniteken man Yesus Kristus!”
Okultisme termasuk salah sada perbahanen dosa i bas
ogenta sendah. Rasul Paulus ngingetken perbahanen-perbahanen si erpalasken
sura-sura ukur manusia e me : erlua-lua, si nggesuh, la meteh mela, nembah
man berhala ras erbahan ilmu sihir, simusuhen, rubati, mecimberu,
perampus dingen kepentingenna saja ngenca iukurina, erbahan perpecahen dingen
erpihak-pihak, sician-cianen, mabuk, pesta minem-minem seh mabuk ras si
debanna. Nembah man berhala ras erbahan ilmu sihir masuk i bas erbage-bage perbahanen
si banci ikategoriken sebage pinakit sosial paksa si e bage pe i bas jaman gundari
enda. Adi perbahanen-perbahanen e ndai masih denga ilakoken maka jelas ukumenna
nina Paulus labo banci dat bagin i bas Kinirajan Dibata si reh pagin. Si e
kerina arus sitadingken sebab sura-sura ukur manusia labo banci ipersada ras
sura-sura Kesah Si Badia. Nina rasul Paulus i bas ay. 24-25, “Kalak si enggo
jadi sikerajangen Kristus Yesus; perukurenna secara manusia enggo ibunuhna i
kayu persilang rikut ras kerincuhen dagingna bage pe sura-surana. Erkiteken
Kesah Si Badia me si mereken kegeluhen man banta, e maka lagu langkahta pe arus
rikutken peraten Kesah e”.
Tema i bas PA-ta sendah e me “Pang aku ngelawansa” (Okultisme ras Pinakit
Sosial). Alu tujun gelah Mamre meteh kerna okultisme ras pinakit sosial, janah
erpartisipasi meneken okultisme ras pinakit sosial. Kerna tema enda akap kami
enggo rusur silumbaken, janah genduari isingetken mulihi kerna topik enda.
Rikutken ogenta sendah, mari mulihi sinen dirinta sendiri, apakah lit denga
kita si seh asa gundari iperhamba kuasa-kuasa si deban? Adi lit, mari radu ras
sitadingken i bas gelar Tuhanta Yesus Kristus gelah ula nai erkuasa i bas
dirinta. Sijemaklah alu paguh kinitekenta man Yesus Kristus. Lawanlah kuasa-kuasa
kegelapen alu kuasa si ibereken Dibata man banta i bas pertotonta. Teklah kita maka
kuasa-kuasa e talu i lebe-lebe kuasa Yesus Kristus. Kenca bage sinenlah
sekelewetta, adi lit denga okultisme ras pinakit-pinakit sosial si berkuasa,
radu ras kita berpartisipasi guna menekenca. Umpamana melapor kita ku pihak berwajib
adi lit praktek-praktek perdukunan, judi,
mabuk miras, prostitusi, narkoba, rsd. i lingkungenta. Ula lupa sibaba rusur lingkungenta
i bas pertotonta, gelah Dibata si mereken kiniraturen, kedamen, rsd. Dibata si
mpegegehi kita.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar