Pdt. Larena br.
Sinuhadji (Nd. Rey Rapha Tarigan)
Ogen : Lukas 14:15-24
Tema : OTA, ENGGO SIKAP KERINA!
Tujun : Gelah Moria :
1) Meteh maka kita iundang ku bas kerja man-man si mbelin
2) Reh mereken ukur alu nikapken diri ku kerja si mbelin
Metode PA : Drama
Bahan ogenta enda itulisken subuk bas kitab Injil
Lukas 14:15-24 (bahan perikopta) ras Injil Matius 22:1-10. Tujunna maka
encidahken kerehen Yesus si awalna hanya man kalak Yahudi (bangsa pilihen
Tuhan) terbuka man kalak si deban di luar Yahudi, erkiteken kalak Yahudi
sendiri erpenulak. Perumpamaan enda itujuken man Imam-imam si mbelin, kalak
Farisi ras kalak Yahudi si deban (bdk. Mat. 21:23,45), si geluhna munafik,
pekulah-kulah.
Pengajaren Yesus man jelma si nterem arah bentuk
perumpamaan e me kerna kerja man-man si mbelin. Adi bas Injil Matius e me kerna
Kinirajan Suraga si iumpamaken bagi sekalak raja erbahan kerja erdemu bayu man
anakna. Arah ajarenNa enda ate Tuhan Yesus gelah kalak si tek megiken ras
nggeluh i bas pendiloNa. Perikop enda ibuka alu kata si mereken motivasi si maba
keriahen ukur. I ja perikop sebelumna itutup alu kata si ibelasken Yesus, “adi
kita erbahan kerja man-man undanglah kalak musil, cempang-cempang, kalak
pangpangen ras kalak pentang sabab ia la ngasup ersemulih man bandu”. Emaka
megi kai si ikataken Yesus, sekalak temue ngerana, “malem tuhu-tuhu ate kalak
si itenahken Dibata ku kerja i bas Kinirajan Dibata”. Emaka ibenai Yesus
perumpamaanNa, e me kerna sekalak si erbahan man-man si mbelin, nterem kalak si
iundang. Adi i bas Matius, iumpamaken
bagi sekalak raja erbahan kerja erdemu bayu, berarti kai pe enggo isikapken alu
sempurna, alu mehuli sabab si mada kerja raja, subuk ingan, acara, konsumsi ras
si debanna. Sabab biasana adi raja erbahan kerja lebih sada wari kegiaten e
berlangsung (lit deba seminggu). Bandingken ras kerja erdemu bayu si nilakoken
kita i bas pejabuken anak. Sabab ateta kerja e meriah ras erdalan alu mehuli.
Kenca enggo sikap kerina, katakenna man juak-juakna guna ngelegi kalak si enggo
iundang. Kepeken, kalak si enggo iundang la reh (sekalak pe la nggit reh,
ertina sengaja la ngergai tenah kalak ndai), ras sempat dua kali juak-juakna nenahken
erkiteken lit denga ingan. Kerina lit alasenna : “mbaru denga nukur juma, ateku
lawes ngenehenca”; lit deba mbaru denga itukurna lembuna nioga, lembu
penenggala janah cubakenna atena; lit deba mbaru denga erjabu. Merawa tuanna
ndai ras isuruhna juak-juakna lawes ku pasar-pasar ras ku kesain kuta gelah
babana kalak si musil, cempang, pangpangen ras kalak pentang (perikop sebelumna
gelah la banci ia ersemulih). Kepeken ruangen pesta lenga dem, lit denga ingan
lenga isin. Banci jadi enggo pe diloi seh ku pasar-pasar ras kesain kuta lit ka
kalak si erpenulak. Emaka isuruh tuan ka sekali nari guna lawes ku
simpang-simpang, pasar-pasar gelah iahkenna kerina kalak si i je (la erdobahen)
reh ku bas rumah tuanna ndai gelah dem inganna. Situhuna adi sievaluasi, luar
biasa enggo perbahanen tuan e. Sada kali tenahna la iperdiateken, iusahakenna
nenahkenca untuk peduakaliken ku pasar-pasar ras ku kesain kuta, e pe lenga dem
inganna ndai, lit denga ingan man kundulen. Seakan-akan memohon belas kasihan,
ula kari ceda acara man-man si enggo isikapken tuan, sabab kai pe enggo
isikapken. “Ota enggo sikap kerina!” Tapi sada pe la lit si megiken kalak si erlegi
enda.
Hal situhuna nuduhken penolaken bangsa Israel sebage
bangsa pilihen Tuhan kerna keselamaten si ibaba Tuhan. Janah Dibata pe enggo
ncidahken kesabarenNa arah piga-piga kali erusaha gelah si enggo itenahken reh
ku bas pesta man-man si mbelin. Kedungenna, ialihken tuan si mada kerja man
kerina kalak, termasuk kalak si cempang, pentang, musil si sedekah enda kurang
iergai. I bas Matius, undangen enda idungi alu kata i bas Yesus, “E, sabap
nterem kalak si idilo, tapi la piga si ipilih”. Adi bas Lukas, “Labo sekalak pe
si enggo Ku undang ndube ngenanami pangan si enggo Ku sikapken”.
Tema PA sendah, “Ota, enggo sikap kerina!” Alu tujun
gelah Moria meteh maka kita iundang ku bas kerja man-man si mbelin, janah reh
mereken ukur alu nikapken diri ku kerja si mbelin. Kinirajan Dibata, Surga,
terbuka man banta kerina. Si e me si arus irespon alu meriah ukur, dem
ketutusen ras kesetian. Keselamaten si enggo ibereken Dibata alu cuma-cuma (sola gratia), arus isambut alu tetap
kita jagai kinitekenta alu tetap nggeluh i bas si ngena ate Dibata.
Kita si enggo itenahken Tuhan i bas kerja man-man si mbelin,
la kita latih suruhNa mpersiapken hidangen sebab enggo sikap kerina ibahan
Tuhan, tapi e pe melala denga alasenta guna la reh. Ertina, Tuhan enggo mereken
keselamaten banta alu gratis, peranta i je ngayuken keselamaten si enggo
iberekenna alu kita tek man bana ras sicidahken buah kiniteken e setiap saat.
Sidahi tenah e alu tetap nggeluh sebage anak-anak Dibata si enggo iselamatken,
nggeluh i bas kegeluhen si mbaru. La banci lang memang mbue tantangen, si
erbahanca adi la kita paguh erkiniteken ndabuh kita ku bas kuasa dosa. Termasuk
mbue rusur alasen siban la kita ikut muat bagin i bas kerina dahin Tuhan si enggo
isikapkenNa banta gelah paguh kinitekenta. Sibuk lah, anakku kitik denga lah, lit
kerja-kerja lah, ndarami serpi lebe si utamana, rsd. Adi alasen kai pe banci
siban genduari si paling penting ukurta ersuruh sabab undangen Tuhan mereken
keselamaten ras kemalemen ate banta.
PA MAMRE GBKP
TGL. 24 FEB. - 02 MAR. 2019
Nrs. Pdt. L.
Sinuhadji (Bp. Rey Rapha Tarigan)
(Enterpreneurship
& Revolusi Mental)
Ogen : Kejadin 13:1-13
Tema : KEWIRAUSAHAAN (ENTERPRENEUR) SI MEREKEN PASU-PASU MAN KALAK SI
DEBAN
Tujun : Gelah Mamre :
1) Ngusih karakter Abram i bas ndalanken enterpreneurship
2) Ndalanken sada perobahen karakter guna jadi pasu-pasu man kalak si
deban (la guna dirina saja/berdampak positif)
I bas ogenta lit dua tokoh e me Abram ras Lut. Lut e
me anak senina Abram si ikut ras ia nadingken kutana i Haran nari berkat ku
Kanaan. Ituriken maka Abram e me sekalak si bayak namura; melala biri-birina,
kambingna, lembuna, pirakna bage pe emasna. Labo terjeng je saja, i bas bindu
12:16 ituriken reh tambahna kinibayaken Abram erkiteken pemere i bas raja Mesir
nari. Lut pe banci ikataken sekalak si bayak amin pe labo seh kel bayakna bagi
bapa tuana Abram. I bas ay. 5 ras 6 secara tersirat teridah maka Lut pe sekalak
si bayak, seh makana lanai cukup mbalmbal man kalak enda duana perban buena
asuh-asuhenna.
Erkiteken enggo lanai cukup ingan man asuh-asuhen
kalak enda dunana, rubati permakan Abram ras Lut. I bas ogenta teridah maka
Abram si erinisiatif guna dungi masalah. Lang situhuna isinikenna saja pe
persoalen e labo masalah kel man bana, sebab bayaken ia asangken Lut. Janah adi
i bas dunia bisnis banci ka berlaku istilah “siapa yang lebih kuat dia yang
menang”. Tapi i bas ay. 8, ikataken Abram man Lut, “Setangke denga kap kita, la
mehuli adi rubati suruh-suruhenku ras suruh-suruhenndu”. Iukurken Abram denga
hal si deban si lebih penting asangken bisnisna, e me hubungen si mehuli entah
pe kedamen i bas keluarga.
Hal si deban si menarik, leben isuruh Abram si Lut
guna milih mbalmbal, padahal situhuna lit hak i bas Abram guna leben milih
sebab ia bapana. Emaka ipilih Lut ingan si lebih mejile asangken Abram. Ingan
si lebih mejile e tentuna lebih menguntungken secara ekonomi sebab ituriken
nina melala launa janah bali ras peken TUHAN, entah pe tanehna subur. I bas si
e banci siidah maka lit i bas Abram karakter lebih mementingkan bisnis kalak si
deban asangken menguntungkan bisnisna sendiri. Engkai maka lit karakter si bage
i bas Abram si erbahanca ngasup ia rukur ras bertindak bijaksana amin pe
mungkin keputusenna e banci merugikan usahana?
I bas ay. 4
ituriken maka Abram selain ia sekalak si bayak namura, ia pe sekalak si tutus
ersembah man TUHAN. I bas ia tutus ersembah man TUHAN erbahanca tek Abram maka
Dibata si isembahna e me Dibata sumber kerina kebayaken si lit bas ia. Janah
semakin ia tutus ersembah man Dibata semakin isedarina maka melala hal si deban
si lebih penting asangken kinibayaken entah pe keuntungen secara ekonomi.
Tema i bas PA sendah e me “Kewirausahaan (enterpreneur) si mereken pasu-pasu man
kalak si deban” alu tujun gelah Mamre ngusih karakter Abram i bas ndalanken
enterpreneurship janah ndalanken sada perobahen karakter guna jadi pasu-pasu
man kalak si deban (la guna dirina saja/berdampak positif). I bas sada situs
internet ituriken maka enterpreneur
beda ras pengusaha. Salah sadana i bas tujunna, ikataken adi pengusaha tujunna
i bas usahana e me uga carana gelah datken untung si mbelin. Sementara adi enterpreneur labo e si jadi tujun
utamana, tapi uga makana dahin si idahikenna e banci mabai kesenangan ras
kepuasan, janah lebih fokus ia i bas mengembangken produk si itawarkenna
asangken datken keuntungan materi secara cepat.
I bas situs si deban ikataken nina i bas jaman gundari
enda enggo lit bisnis si gelarna socialpreneurship
(kewirausahaan sosial), e me gabungen antara kecerdasen i bas berbisnis,
inovasi ras tekad guna maju ke depan. Wirausaha sosial melihat masalah sebagai
peluang untuk membentuk sebuah model bisnis baru yang bermanfaat bagi
pemberdayaan masyarakat sekitar. Hasil yang ingin dicapai bukan keuntungan
materi atau kepuasan pelanggan belaka, melainkan bagaimana gagasan yang
diajukan dapat memberikan dampak yang baik dan positif bagi pengembangan masyarakat.
Rikutken penjelasen kerna enterpreneurship ras socialpreneurship
i datas mungkin i bas ukurta lit perukuren jaman gundari enda enggo lit
perobahen i bas dunia usaha entah pe bisnis. Jaman gundari enggo berkembang
jenis usaha entah pe bisnis si labo hanya mementingken keuntungan materi tapi
pe ngukurken hal-hal si deban si sifatna non material, umpamana kenikmatan
entah pe kesenangan ras kepuasan i bas berbisnis janah bisnis si ilakoken kita pe
banci berdampak mehuli entah pe positif man masyarakat i sekelewetta.
I bas si e tentuna penjelasen kerna enterpreneurship ras socialpreneurship enda sedalanen ras
bahan ogenta khususna karakter Abram i bas ia ndalanken usaha entah pe
bisnisna. Adi rikutken kinitekenta situhuna enterpreneurship
ras socialpreneurship enda labo hal
si mbaru sebab enggo idalanken i bas jaman Abram nari. I bas Padan Si Ndekah
lit hukum Sabat si isina gelah kalak Yahudi ula hanya ngukurken bisnis saja
tapi pe arus lit waktu man taneh ras kerina sierdahinna guna pekesahken entah
pe istirahat. I bas hukum Yobel, kerina si enggo situkur arus siulihken man si
mpunana. I bas Padan Si Mbaru Yesus Kristus melayani, erbintuas erdahin guna
kiniulin kalak si deban tanpa mengharapken imbalan. Rasul Paulus ngatakenca i
bas Kol. 3:23 “Kai pe si ibahanndu, dahikenlah e alu tutus, tempa-tempa kam
erdahin guna Tuhan, labo guna manusia”, e me prinsip erdahin secara kristiani. I
bas jaman Reformasi, Yohanes Calvin ngatakenca Soli Deo Gloria nina, ertina kerina si ilakoken kita (termasuk
bisnis entah pe usahanta), arus ilakoken guna kemulian gelar Dibata. Semboyan e
melahirken etos kerja kristiani si erbahanca negara-negara i Eropa berkembang maju
pesat.
Adi rikutken penjelasen i datas situhuna kita si enggo
puluhen tahun jadi kalak Kristen seharusna enggo menghasilken dahin-dahin si maba
pasu-pasu man sekelewetta. Adi lenga berarti iman Kristen lenga berakar i bas dirinta.
La banci I buka situsndu ena
BalasHapusenggo banci bukandu mpal? sebab di kami la lit masalah..Bujur infondu
BalasHapusBujur i bas bahan Perpulungen Jabu-Jabundu pendeta. Bahan PJJ, Mamre, dan Moria
BalasHapus