BIMBINGEN PA MAMRE TGL. 21 - 27 FEBRUARI 2016
I
JAPA PE BANCI INGAN ERSEMBAH (TEMPAT BERIBADAH)
Nrs. Bp. Rey Tarigan
Ogen
: Masmur 139:7-12
Tema
: NEMBAH DIBATA I BAS KERINA INGAN
Tujun
: Mamre ngasup :
1)
Nuriken maka Dibata ringan i japa pe
2)
Makeken kerina kesempaten ras ingan guna mpermuliaken Dibata
Penjelasen Bahan Ogen
Masmur 139 i bas Alkitab bahasa Indonesia Terjemahan Baru (TB) ibere
judul “Doa di hadapan Allah yang maha tahu” i bas Alkitab Bahasa Indonesia
Sehari-hari (BIS) “Allah mahatahu dan memelihara segala-galanya”, ras i bas
Pustaka si Badia, “Kai pe ieteh dingen ikelengi Dibata”. Arah telu judul enda,
banci siidah bahwa Pustaka si Badianta lebih cenderung ngikuti terjemahen
Alkitab BIS nari. Amin bage gia labo ngkurangi pengangkanta kerna kata Dibata
enda.
I bas piga-piga buku tafsiren ikataken Masmur 139 enda Daud si
nuliskenca. Rikutken Alkitab TB maka ps. 139 enda merupaken pertoton Daud. Adi sinen
kerangka pertoton Daud secara keseluruhen i bas pasal enda (24 ayat), maka
banci ibagi jadi empat bagin. 1) Ay. 1-6, merupaken pengakun Daud kerna Dibata
si Omniscience (mahatahu),
ke-mahatahuan-an (pemeteh) Dibata la lit batasna janah la banci ibatasi alu kai
pe si ibahan manusia, jadi la lit kai pe si banci ibuniken manusia iadep-adepen
Dibata. 2) Ay. 7-12, e me pengakun Daud kerna Dibata si Omnipresence (mahahadir), erkiteken Dibata lit entah pe ringan i
japa pe maka la lit ise pe si banci buniken bana i adep-adepen Dibata, la lit
ise pe si banci lawes entah pe kiam i bas adep-adepen Dibata nari seh makana la
banci iidah Dibata. 3) Ay. 13-16 e me pengakun Daud kerna Dibata si Omnipotence (mahakuasa). Kuasa Dibata si
la lit batasna enda teridah arah ijadikenNa manusia si istimewa, si berbeda ras
sinuan-sinuan, rubia-rubia, entah pe tinepa Dibata si debanna. Keistimewaan
manusia sebage tinepa Dibata enda la lit tandingenna seh asa gundari, sebab la
lit ise pe kita manusia si banci erbahan replika manusia si seri bagi si enggo
ijadiken Dibata. 4) Ay. 17-24 merupaken pemindon Daud i bas pertotonna. Secara
tersirat i bas pertotonna enda, Daud mindo gelah ilesapken Dibata kerina kalak
si jahat perukurenna, pengeranana ras perbahanenna. Tapi i bas ay. 23-24
ipindoken Daud gelah Dibata mpepayosa pemindonna enda.
Secara khusus i bas ogenta sendah, fokus kita kerna Dibata si Omnipresent (mahahadir). Ke-mahahadir-an
Dibata adi irenungken secara lebih mendalam i bas bahan ogenta enda, teridah
maka Dibata si reh entah ringan i japa pe labo dalam rangka mengawasi saja bagi
sekalak pengawas si dahinna ngawasi ras ngelaporken kai-kai saja si enggo
iabahan kita, tapi lit i je sifat Dibata si memelihara (judul i bas BIS) entah
pe ngkelengi (judul i bas Pustaka si Badia). Pemeliharaan Dibata nandangi Daud
enda teridah i bas ay. 10 (Alkitab TB, “juga di sana tangan-Mu akan menuntun
aku, dan tangan kanan-Mu memegang aku”. BIS, “di sana pun Engkau menolong aku;
di sana juga tangan-Mu membimbing aku”). Tapi si lebih penting i jenda e me
pengakun Daud kerna ke-mahahadir-an Dibata i bas kegeluhenna. Arah pengakun
enda me turah kesadaren i bas diri Daud makana ia ernalem man Dibata saja ras
ngelakoken kai pe si iperentahken Dibata i bas kegeluhenna.
Aplikasi
Tema PA Mamre sendah e me “Nembah Dibata I Bas Kerina Ingan” alu
tujun gelah Mamre ngasup nuriken maka Dibata ringan i japa pe ras makeken
kerina kesempaten ras ingan guna mpermuliaken Dibata. Alu penjelasen bahan ogen
i datas maka labo mesera guna nuriken maka Dibata si isembah kita ringan i japa
pe. I bas PA-ta sendah Daud mereken teladan man banta maka labo hanya soal
nuriken saja, tapi arus lit pengakun si tuhu-tuhu i bas dirinta kerna Dibata si
ringan i japa pe. Pengakun si tuhu-tuhu enda mabai kita ku bas tujun si
peduaken, e me kap makeken kerina kesempaten ras ingan guna mpermuliaken
Dibata. Adi la lit pengakun maka Dibata ringan i japa pe maka tujun si peduaken
enda la banci tercapai, erkiteken kita enggo terbiasa i bas budaya adi lit si
ngawasisa makana tutus kita erdahin. Erkiteken melala si ngidah kita makana
mejile siban pengerana ras pengelakonta. Adi la lit ise pe si ngawasi entah pe
ngidah kita, maka si sebalikna si ilakoken kita, amin pe enggo iteh kita Dibata
ringan i japa pe.
Makana penting kel i jenda pengakunta si tuhu-tuhu kerna
ke-mahahadir-an Dibata seh makana turah kesadaran i bas dirinta maka tujun
geluhta enda e me guna mpermuliaken Dibata. Adi enggo lit pengangkanta bahwa
geluhta enda guna mpermuliaken Dibata, maka i japa pe kita, i bas situasi ras kondisi
si kugapa pe, lit entah pe la lit si ngidah entah pe ngawasisa, kerina
kesempaten e banci ipergunaken guna ngukurken, mbelasken (i bas pusuh), ras
ngelakoken kerina si ngena ate Dibata.
BIMBINGEN PA MORIA TGL. 21 - 27 FEBRUARI 2016
PA HDS I
Nrs. Bp. Rey Tarigan
Si Man
Ogen : Markus 10:13-16
Tema
: ALOKENLAH ANAK-ANAK BAGI AKU NGALOKEN ANAK-ANAK E
Tujun
: Gelah Moria :
1)
Ngasup ngaloken anak-anak e bagi Jesus ngalokensa
2)
Ngergai anak-anak ras ndampingisa gelah jadi pasu-pasu bas kegeluhenna
Metode
: Diskusi
Penjelasen Bahan Ogen
Markus 10:13-16 nuriken kerna pasu-pasu Yesus man anak-anak.
Anak-anak i bas struktur masyarakat Yahudi i bas sada sisi memang iergai sebage
karunia Dibata nari, tapi i bas sisi si deban lit pengangkan maka usia
anak-anak e me termasuk i bas kelompok usia si la produktif, lenga banci
mandiri (tingkat ketergantungenna man kalak si dewasa sangat tinggi), secara
fisik pe rentan terhadap eksploitasi entah pe mudah itindas kalak si dewasa
secara fisik, janah ianggap lenga lit “hak-hakna” i tengah masyarakat. E maka i
bas sada sisi, anak-anak kurang iperhitungken keberadaanna i tengah masyarakat
Yahudi entah pe igolongken ku bas kelompok masyarakat si lemah. Arah
kecenderungen enda makana lit pengajuk i bas Pustaka si Badia gelah
mperdiateken anak melumang (Ul. 10:18; Jes. 1:17; Jer. 22:3, 49:11; Jak. 1:27,
rsd.). Mungkin enda nge si melatarbelakangi ajar-ajar Tuhan Yesus merawa
nandangi orang tua si atena maba anak-anakna gelah ipasu-pasu Tuhan Yesus. Banci
ka nge erkiteken lit pengangkan bahwa anak-anak e lenga pas guna ngaloken
pasu-pasu i bas Yesus nari. Kenca enggo iteh Yesus peristiwa e, makana irawai
Yesus ajar-ajarNa.
I bas bahan ogenta sendah, lit piga-piga hal si penting e me: 1) cara
pandang Yesus nandangi anak-anak la seri bagi kalak Yahudi pada umumna si
kurang ngergai keberadaan anak-anak. Sikap Yesus nandangi anak-anak e me
positif seri bagi sikapNa man kalak si dewasa. 2) Arah sikap Yesus si positif
nandangi anak-anak enda teridah visi ras misi Yesus si jelas nandangi anak-anak,
e me anak-anak nge kap si empuna Kinirajan Dibata. I bas visi ras misi si jelas
enda teridah maka anak-anak pe ialoken ras iergai keberadaanna i adep-adepen
Dibata amin pe ianggap lenga seh pengangkanna kerna Dibata. Bahkan i bas ay. 15
anak-anak ibahan Tuhan Yesus jadi contoh i bas karakterna si polos denga
nandangi pengangkan kerna Kinirajan Dibata, sebab memang guna tuhu-tuhu
ngangkai kerna Kata Dibata entah pe Kinirajan Dibata si ibutuhken paling utama
e me kap sikap si polos, mudah menyerap (menerima), terbuka, bagi sifat
anak-anak. 3) Pasu-pasu Dibata berlaku man kerina kalangan termasuk anak-anak
si kitik denga sekali pe.
Aplikasi
Tema PA Moria sendah e me “Alokenlah anak-anak bagi Aku ngaloken
anak-anak e” alu tujun gelah Moria: 1) ngasup ngaloken anak-anak e bagi Jesus
ngalokensa; 2) ngergai anak-anak ras ndampingisa gelah jadi pasu-pasu bas
kegeluhenna. Tema ras tujun enda, sitik entah pe mbue, nggambarkenca uga kecenderungan
sikap kalak dewasa i bas konteks si gundari nandangi anak-anak. I bas media
massa nari usur sibegi berita-berita kerna kekerasan entah pe eksploitasi
nandangi anak-anak. Engkai makana melala denga eksploitasi nandangi anak-anak
seh jaman si modern enda? Sebab memang seh asa gundari anak-anak masih ianggap
manusia si lenga kuh erkiteken usiana. Situasi si bagenda tentuna arus menjadi concern kita sebage orang tua si enggo
ngaloken pasu-pasu Dibata arah kerehen anak-anak i bas jabuta sekalak-sekalak.
Tujun si pemena mabai kita gelah tuhu-tuhu ngaloken anak-anak bagi
Yesus ngaloken anak-anak si kitik denga. Tujun enda banci tercapai arah sikapta
si positif nandangi anak-anak. Sikap si positif bagi sikap Tuhan Yesus mabai
kita ngergai anak-anak sebage manusia si kuh (manusia seutuhnya). Melala denga kita
orang tua si kurang menerima keberadaan anak-anakta erkiteken umpamana gutul, berkebutuhan
khusus (cacat fisik), la bagi ukurta, rsd. I bas keadaan si bage rupana tetap
kita arus bersikap positif. Sikap si
positif enda mabai kita ku bas visi ras misi si jelas nandangi anak-anakta. Kai
visi ras misi si jelas enda? Jawabenna lit i bas tujun si peduaken e me,
anak-anakta jadi pasu-pasu bas kegeluhenna bage pe man kegeluhen kalak si
deban. E maka pendampingan man anak-anak menduduki peran si penting alu palas penerimaan
ras penghargaan si tulus nandangi anak-anakta.
Persoalenna i bas jaman si modern enda melala orang tua si la nai lit waktuna guna mendampingi anak-anakna. Melala penyebabna, umpamana orang tua sibuk membangun karir seh makana la nai lit waktuna guna mendampingi anak-anak, erkiteken melala senna makana pendampingan man anak-anakna iserahken ku kalak si deban. Entah pe erkiteken teknologi si berkembang pesat i bas jaman enda, maka si ndauh jadi ndeher sedangken si ndeher jadi ndauh, sibuk kerina anggota keluarga dengan gadget masing-masing aminna pe radu ras pulung i bas sada rumah. Berkarir ras makeken teknologi si modern labo hal si salah, tapi rikutken ogenta sendah, arus lit komitmen i bas orang tua nari guna ngelitken waktu si berkualitas guna mendampingi anak-anak. Tuhan Yesus i bas ogenta sendah ay. 16, “Jenari idakepNa anak-anak e sekalak-sekalak, itamakenNa tanNa ku babona janah ipasu-pasuNa” (Bhs. Ind., “Lalu Ia memeluk anak-anak itu dan sambil meletakkan tangan-Nya atas mereka Ia memberkati mereka”). Sentuhan man anak-anakta sangat penting i bas jaman si serba digital ras maya enda. Bage pe pasu-pasu arah orang tua nari man anak-anakna pe sangat penting, e maka usur belasken kata-kata pasu-pasu man anak-anakta. Si terakhir, ula lupa kita ertoto man Tuhan, mindo kepentaren ras kengasupen guna mendampingi anak-anakta.
Persoalenna i bas jaman si modern enda melala orang tua si la nai lit waktuna guna mendampingi anak-anakna. Melala penyebabna, umpamana orang tua sibuk membangun karir seh makana la nai lit waktuna guna mendampingi anak-anak, erkiteken melala senna makana pendampingan man anak-anakna iserahken ku kalak si deban. Entah pe erkiteken teknologi si berkembang pesat i bas jaman enda, maka si ndauh jadi ndeher sedangken si ndeher jadi ndauh, sibuk kerina anggota keluarga dengan gadget masing-masing aminna pe radu ras pulung i bas sada rumah. Berkarir ras makeken teknologi si modern labo hal si salah, tapi rikutken ogenta sendah, arus lit komitmen i bas orang tua nari guna ngelitken waktu si berkualitas guna mendampingi anak-anak. Tuhan Yesus i bas ogenta sendah ay. 16, “Jenari idakepNa anak-anak e sekalak-sekalak, itamakenNa tanNa ku babona janah ipasu-pasuNa” (Bhs. Ind., “Lalu Ia memeluk anak-anak itu dan sambil meletakkan tangan-Nya atas mereka Ia memberkati mereka”). Sentuhan man anak-anakta sangat penting i bas jaman si serba digital ras maya enda. Bage pe pasu-pasu arah orang tua nari man anak-anakna pe sangat penting, e maka usur belasken kata-kata pasu-pasu man anak-anakta. Si terakhir, ula lupa kita ertoto man Tuhan, mindo kepentaren ras kengasupen guna mendampingi anak-anakta.
BIMBINGEN PA PERMATA TGL. 21 - 27 FEBRUARI 2016
JAM DOA PERMATA GBKP
Tema
: “Identitas yang jelas sebagai PERMATA GBKP Misioner”
Bahan
Renungan : Pengkhotbah 11:9
Erkiteken metode PA PERMATA sendah “praise and worship” (Jam Doa
PERMATA) e maka la lit pembahasen kerna bahan Pustaka si Badia. Bahan renungen
iogeken saja i bas liturgi jam doa PERMATA si enggo isikapken.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar