PA MORIA GBKP TGL. 16 - 22 PEBRUARI 2020
(PA HDS 1)
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Rapha Tarigan)
Ogen : 2 Raja-raja 5:1-16
Tema : BEGIKEN RAS IKUTKENLAH
Tujun : Gelah
Moria :
1) Meteh maka
Naaman ngikutken perkatan nabi seh maka malem pinakitna.
2) Muat bagin
nuduhken dalan pulah man kalak si sakit.
Metode : Drama
Naaman e me
panglima tentera Siria (bangsa Aram)[1] si
tuhu-tuhu ipehaga ras ikelengi raja Siria sabab arah Naaman me Tuhan enggo
mereken kemenangen man tentera Siria, sabab ia tentera si mbisa. Tapi lit
pinakit kulitna e me kusta. Sada paksa waktu, sekalak suruh-suruhen ndeharana,
e me diberu kalak Israel si kitik denga (asum iserang Siria negara Israel,
itawan tentera Siria sekalak diberu bangsa Israel si kitik denga) ngatakenca
man bana maka lit sekalak nabi si mbisa i Samaria si banci mpepalem pinakit
bulangenna. Berita enda ipeseh ndeharana man Naaman. Kedungenna, idahi Naaman
me raja Siria ras iturikenna bagi si enggo ikataken suruh-suruhen ndeharana
ndai. Kedungenna, isuruh raja me Naaman berkat ku Israel jumpai raja Israel ras mereken surat raja
Siria man bana.
Berkat Naaman
ras ibabana erbage-bage barang si meherga: 30.000 ribu duit pirak, 6.000 duit
emas, 10 pasang uis mejile dingen surat arah Raja Siria si isina, “Arah surat
enda kupetandaken man bandu sekalak tenteraku, Naaman gelarna. Ngarap aku maka
ipepalemndu pinakitna”.
Kenca ioge raja
Israel surat arah Raja Siria kepeken lain responna, iakapna Raja Siria ndarami
perubaten, janah situhuna memang kebiaren man Raja Israel, i ja sedekah enda
kemenangen tetap bas pihak Raja Siria. Icaingkenna bajuna perban biarna, janah
nina, “Uga banci Raja Siria ngarapken aku pepalem kalak enda? Iakapna kin aku
Tuhan si erkuasa kerna kegeluhen ras kematen? Enggo tangkas ndarami perubaten
saja ngenca atena ras aku”. Kepeken berita enda seh man man Nabi Elisa. Emaka ipetetapna ukur Raja Israel ula
aru atena, ras suruhna gelah Raja nuruh Naaman guna ndahi Nabi Elisa, gelah alu
bage ietehna lit nabi i Israel.
La ndekahsa,
lawes Naaman ras kudana rikut kereta perangna, je nari ngadi i dalan bengket ku
rumah Elisa. Langsung isuruh Elisa suruh-suruhen ngatakenca gelah Naaman ridi
pitu kali i Lau Jordan gelah malem pinakitna. Tapi kepeken Naaman menganggap
sepele kai si enggo ibelasken Elisa. Merawa-rawa ia. Iarapekenna reh Elisa
ndahi Naaman, ertoto man Dibata je nari iiapkenna tan i babo dagingna si sakit
gelah malem pinakitna. Tambah si e, ndauh ulin Lau Abana ras Parpar i Damaskus[2] (ibu kota Siria), asangken lau mbelin apai pe
i Israel enda. Bage nina Naaman i bas rawana. Tapi reh suruh-suruhenna ndeheri
Naaman alu ngatakenca adi si mesera pe nggit nge Naaman ngelakokenca, ras
genduari si murah nge kataken nabi e, engkai maka bagi si mberat Naaman
ngelakokenca? Emaka mulihi ipertegas suruh-suruhenna gelah Naaman ridi saja i
sungai Jordan gelah malem pinakitna. Emaka nusur Naaman ku sungai Jordan ras
igedapkenna bana pitu kali i bas lau e, bagi si iperentahken Elisa. Emaka enggo
malem tuhu-tuhu pinakitna. Jukutna jadi bersih ras sehat, desken jukut sekalak
anak-anak.
Kenca si e,
mulihken Naaman ras anak buahna ndahi Elisa. I je ipujina Dibata Israel,
“Genduari enggo kueteh maka la lit Dibata i bas kerina doni enda seakatan
Dibata Israel”. Emaka iberekenna pemerena man Nabi Elisa. Tapi Elisa la nggit
ngalokenca.
Situhuna, labo
sungai Jordan si mpepalem pinakit Naaman tapi kuasa Dibata bagi si enggo
ikataken Naaman sendiri. Kuasa Dibata si la ersibar si ngasup mpepalem pinakit
kai pe termasuk kalak kai pe, labo hanya kalak Israel. Situhuna, kalak Israel
sendiri kurang nggejapken ras ernalem man kuasa Tuhan tapi berpaling ersembah
man dibata-dibata si deban (bdk. 1 Raja-raja 18). Enda pe banci siidah asum reh
surat arah Raja Siria, i ja minter mbiar Raja Israel, lupa ia maka kepeken lit
suruh-suruhen Tuhan i daerahna sendiri e me Elisa. Si iperluken i jenda
kiniteruken ukur, ras taat megiken ras ngikutken kata Tuhan. Awalna, Naaman
tinggi hati, sabab sepele kel ia nandangi kai si ikataken Elisa. Tapi kenca
enggo ipersingeti anak buahna, robah ia, je nari patuh ngikutken kai si ikataken
nabi.
Tema-ta “Begiken
ras ikutkenlah”, e me ngerana soal ketaatan. Ketaatanta man Tuhan Dibata si mada
geluhta. Sabab mekatep si terjadi la kita taat. Sibegiken tapi la siikutken entah
pe la sibegiken apai ka siikutken kata Tuhan. Lit kekerasan ukur bas kita, la
kita nggit taat, mesera ras latih siakap ngikutken peraten Tuhan, rsd.
Secara khusus
tujun si peduaken, e me muat bagin nuduhken dalan pulah man kalak si sakit. Adi
rikutken teks, suruh-surehen ndehara Naaman, suruh-suruhen Naaman e me alat
Dibata si ipake guna nuduhken dalan man Naaman si sangana sakit. Bahkan Nabi
Elisa sendiri. Sebab ‘di kenca enggo sakit, terlebih mekelek pinakitta, pasti
latih kel ukurta. Sada hal si pasti kuasa kesembuhen lit i bas Tuhan. Beliden
kuasa Tuhan asangken kuasa kai pe termasuk sakit pinakit si ialami kita.
Erbage-bage cara Dibata pepalem pinakitta, melalui tambar medis, dokter, tambar
kuta si la bertentangen ras kinitekennta (kuasa perdukunen). Otoritas
menyembuhkan lit bas Dibata, kita hanya mindo perkuah ateNa gelah banci
iberekenNa kesembuhen. Emaka adi kita sakit, si penting, tetap semangat
ertambar ras tetap pindo gegeh ras kuasa kesembuhen i bas Dibata nari. Adi lit
temanta si sakit, sidahi, sisemangati, sidukung dalam doa, adi lit sieteh
tambar entah dokter si beluh nambarisa, banci sibereken saran. Si paling
penting ula baba temanta reh kotena ras ndabuh ia ku bas dosa erkiteken
situduhken dalan si la ngena ate Dibata.
PA MAMRE GBKP TGL. 16 - 22 PEBRUARI 2020
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Rapha Tarigan)
Ogen : Jeremia 29:12-13
Tema : NDARAMI
DIBATA ALU BULAT UKUR
Tujun : Gelah
Mamre :
1) Nggejapken
ketedehen atena e me ndarami Dibata
2) Ikut muat
bagin i bas Mamre Centre
Metode :
Diskusi
Jeremia 29
ibere judul “Surat Jeremia man kalak Jahudi i Babilon” (TB-LAI: “Surat kiriman
kepada orang-orang buangan di Babel”), isina e me mpetetap ukur kalak Jahudi si
i Babel ras kegiaten-kegiaten si arus ilakoken bangsa enda sedekah tading i
pembuangen. Sabab ope bindu 29 Nabi Hanani melasken kata palsu (guak) maka
tading dua tahun nari bangsa Jahudi i Babilon. I bas bindu 28:2,3, “Kuasa raja
Babilon enggo kuperperken. I bas dua tahun enda kubaba mulihken ku ingan enda
kerna uga-ugas…”. Tentu saja nubuaten si la tuhu enda pe banci mpengaruhi
kegeluhen kalak Jahudi si ipembuangen. Emaka ibahan Jeremia surat man kalak
Jahudi i pembuangen maka situhuna, adi enggo genep pitu puluh tahun bangsa enda
i Babilon maka enggo banci mulih ku Israel (kanaan) (ay. 10). Emaka guna
mengisi waktu tetap bangsa enda arus berkarya, ndahiken dahinna tep-tep wari
alu mehuli e me majeken rumah, suani peken ras pan ulihna, erjabu dingen mupus
kam, je nari pejabu ka anak-anakndu maka ia pe mupus ka. Arus tambah beligan
bangsa Jahudi ula erurakna. Erdahinlah guna kiniulin kuta-kuta ku ja bangsa
Israel e enggo iambekken Tuhan jadi tabanen rikut ertoto guna keperlun kuta e.
Sabab adi sikap kuta Babel rikut rayatna, bangsa Jahudi si itaban i je pe ikut
sikap. E me latar belakang makana ikirimken Jeremia suratna man kalak Jahudi si
itaban i Babilon.
Janah teks si jadi
bahan PA-ta merupaken gegeh spiritualitas si tetap arus lit dingen ilakoken
kalak Jahudi i bas ngalaken erbage-bage kesuliten i Babel je nari la
terpengaruh ku bas ajaren-ajaren nabi palsu si banci meneken bangsa enda. Sabab
cukup mbue perbeben si ialami bangsa enda subuk i bas masalah ekonomi, sosial,
politik lenga ka i bas nabi-nabi palsu si mereken informasi hoax. Sikap si arus
nggeluh i bas bangsa enda sope nimai kerehen Tuhan nelamatken ras maba mulih
bangsa enda ku Israel :
1. Erlebuh
kempak Tuhan, reh ndahi Tuhan dingen ertoto (berseru dan datang berdoa
kepadaKu) : jenari ialoi Tuhan. Bangsa enda ibabai guna tetap erlebuh ras
ertoto man Dibata ula man dibata-dibata si deban. Sabab Tuhan ngenca si ngasup
nampati, mpegegehi ras mereken serpang pulah i bas masa-masa pemurnian mulihken
i Babil. Memang pitu puluh tahun labo masa si singkat, cukup ndekah tapi iakap
Tuhan masa e cukup guna menggembleng, menempa, kiniteken bangsa Jahudi mulihken
si mekatep murah terbawa arus jaman. Arah ia erlebuh, reh ndahi Tuhan dingen
ertoto Dibata reh guna mpegegehi, nampati, mereken semangat, kinigenggengen,
erpengarapen ras berkarya alu mehuli sekalipe i pembuangen.
2. Ndarami
Tuhan ras njumpai Tuhan erkiteken alu bulat ukur idaramina Tuhan (apabila kamu
mencari Aku, kamu akan menemukan Aku, apabila kamu menanyakan Aku dengan
segenap hati) : maka jumpa banga enda ras Tuhan ras ibaba Tuhan mulih i bas
pembuangen nari. Banci jadi sedekah enda la bulat ukur bangsa enda ndarami
Tuhan, njumpai Tuhan. Asal-asalen, menggo, la nutus, la fokus. I jenda
ipindoken Jeremia gelah bangsa enda bulat ukur ndarami Tuhan.
Tema “Ndarami
Tuhan alu bulat ukur”. I bas konteks Padan Si Ndekah, labo hanya kitab Jeremia
si jadi bahan PA-ta tapi mbue bagin Pustaka Si Badia si njemba bangsa Israel
guna ndarami Tuhan (Amos 5:6; Zefanya 2:3; Hosea 3:5; Yesaya 55:6; rsd.).
Sedangken kenca kerehen Yesus Kristus ku doni enda, maka situhuna IA me si ndarami
kita, si mereken diriNa gelah banci kita terkelin. Jadi IA leben si berinisiatif
ndarami kita manusia si perdosa (bdk. Roma 5:9-11). Maka kekelengenNa si mbelin
e si i bas paksa genduari arus sirespon alu kita tetap ertoto man baNa, erlebuh
man baNa, dingen jumpai IA alu bulat ukur.
Erbage-bage
cara ilakoken kalak jumpa ras Tuhan subuk secara pribadi entah pe kolektif,
iantarana :
- Saat teduh pribadi.
- Ibadah Minggu, PA, PJJ, Retreat, kegiaten
peribadahan formal.
- Ku ingan-ingan si banci membangun kinitekenta :
Taman Iman, Puncak Salib, Retreat
Centre, termasuk Mamre Centre si bakal ibangun i daerah Tongging.
Si penting, arah kita jumpa ras Tuhan,
sioge KataNa, megegeh kinitekenta, ras ngasup kita ncibalken geluhta sentudu
bagi si ngena ate Tuhan.
PA PERMATA GBKP TGL. 9 - 15 PEBRUARI 2020
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Rapha Tarigan)
Valentine’s Day
Nats : Matius
11:28-30
Tujun : Gelah
PERMATA :
1) Meteh maka putus
cinta labo sada kegagalan nggeluh.
2) Ngasup
mpenahangi (mpegegehi) ras nampati temanna si ngenanami putus cinta
Rikutken
perikop sebelumna Mat. 11:20-24 maka melala kuta-kuta i ja Tuhan Yesus enggo
nehken pelayanen, melala ibahanNa tanda-tanda sengget tapi anak kuta e la nggit
jera i bas dosa-dosana nari. Tetap denga la tek man Yesus Kristus.
Ajakan Tuhan Yesus
agar semua yang letih lesu dan berbeban berat datang kepada Yesus, percaya, dan
Tuhan akan memberi kelegaan (serpang pulah atau jalan keluar).
Murid-murid diajarkan
untuk memikul kuk yang dipasang Tuhan. (Kuk adalah palang kayu dengan jepitan
vertikal yang memisahkan kedua binatang sehingga bersama dapat menarik beban
berat. Dapat dikatakan sebagai alat untuk meringankan beban).
Je nari erlajar
i bas Tuhan. I bas ngalaken kiniseran Tuhan Yesus erpengendes (taat) man BapaNa,
megenggeng ngalaken perbeben, la putus asa, setia seh ngayak dung. La IA kiam i
bas persoalen. Karena
Tuhan lemah lembut ras rendah hati sehingga umatNya akan mendapat ketenangan.
Prinsip dasar Konselor:
- Menjadi pendengar. Mendengar dengan hati (listening by heart) termasuk harus kita memperhatikan bahasa non-verbal : mimik, gesture tubuh, rsd.
- Empaty : mampu merasakan apa yang dirasakan oleh klien.
- Jangan menghakimi, bagaimanapun persoalannya.
- Menjaga rahasia teman/klien.
- Harus dihindari ketergantungan klien kepada konselor sehingga keputusan akhirpun diserahkan kepada konselor. Kita hanya memberikan pandangan-pandangan yang lebih positif dan luas. Konselor juga jangan memaksakan ide/gagasannya kepada klien.
- Membina hubungan baik (menyapa, menanyakan kabar)
- Mengidentifikasi masalah (memberikan pertayaan terbuka, contoh bisa diceritakan awal masalah ini muncul, bagaimana perasaanndu, rsd.).
- Memberikan kesimpulan : yang harus dilakukan klien berdasarkan keputusannya. Menutup dalam doa. Janji kalau ada perjumpaan berikutnya.
[1] Menurut Kej 10:22 Aram e me
anak Set, kempu Nuah. I bas Kej. 22:21 I je Aram e me kempu Nahor.
[2] Damsyik ibu kota Aram merupaken
pusat utama perdagangen ras transportasi. Dua sungai e me Abana si mengalir i
bas pengunungen Libanon menuju Damsyik ras sungai Parpar si mengalir i bas sisi
timur deleng Hermon menuju selatan Damsyik. Duana sungai enda memang ndauh
bersihen ras jernih asangken sungai Jordan si erlumpur.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar