PA
MORIA TGL. 15 - 21 APRIL 2018
Pdt.
Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)
HARI
ULANG TAHUN KAKR GBKP
Ogen : Masmur 127:3; Kolose 3:21
Tema : BEGIKEN AKU NANDE
Tujun : Gelah Moria :
1) Meteh maka anak e me pemere Dibata si meherga si
kin arus ijaga, iperdiateken ras itumpak-tumpak perdalinna. 2) Ngangkai maka
bena-benana kegutulen anak-anak (kenakalan anak) erkiteken la idatca hakna i
bas keluarga nari
Metode : Nobar
Adi siperdiateken i bas Masmur 127:3 lit
penerjemahen si berbeda i bas bahasa Karo ras bahasa Indonesia. TB-LAI nina,
“Sesungguhnya, anak-anak lelaki adalah milih pusaka dari Tuhan, dan buah
kandungan adalah suatu upah”. Sedangken bahasa Karo nina, “Situhuna, Tuhan kap
si mereken anak-anak e, pasu-pasu i bas Tuhan nari kap ia”. Adi siperdiateken,
maka i bas terjemahen bahasa Karo lebih ngergai kerina jenis kelamin, la hanya
dilaki. Banci jadi enda sangat ipengaruhi budaya patriakal si sangat menghargai
dilaki. Maka Tuhan si mereken anak-anak, subuk dilaki ras diberu, ras e
merupaken pasu-pasu idur Dibata nari. Anak merupaken pasu-pasu (berkat) i bas
Dibata nari ras rusur sikataken maka anak e pemere si meherga i bas Dibata
nari. Ndauh ergan asangken emas, perak, juma, ras erta-ertanta si deban. Adi
meherga, maka arus sijaga, siperdiateken, situmpak-tumpak perdalinenna benaken
kitik-kitik nari. Kai si menjadi kebutuhenna tetap sicukupi, subuk kasih
sayang, guna pendidikenna, geluh spiritualitasna, hakna guna ibegiken terlebih
asum lit sura-sura ras persoalenna. Tapi mekatep si terjadi, anak e meherga bas
konsep, tapi i bas perbahanen melala orangtua si la mediate nandangi anakna.
Alu alasen sibuk ndarami materi guna anak ka. Payo i bas sada dampar, tapi ula
sempat anak terlantar ras kurang iperdiateken erkiteken si e.
Kolose 3:21 nina, “O, kam orangtua ola rusursa
junguti anakndu gelah ola bene ukurna”. I bas suratna man perpulungen Kolose,
Paulus mpersingeti orangtua gelah ula rusursa junguti anakna, gelah ola bene
ukurna (TB-LAI nina, “Hai bapa-bapa, janganlah sakiti hati anakmu, supaya
jangan tawar hatinya”). Bahasa Indonesia iterjemahken “bapa-bapa” erkiteken
melala denga kalak Kristen si berbudaya Yunani si memperlakukan anak-anakna
seri ras budak. Kitik denga pe enggo ipaksa erdahin i bas pendahin si kasar,
idayaken bagi budak, ate-ate orang tuana man anakna. Tapi terjemahen bahasa
Karo mengakomodir kehadiren bapa ras nande sebage orangtua si arusna ngkelengi
anakna. Ula rusursa ijunguti, ertina i jenda rusur konflik orangtua ras anak, bahkan
anak menjadi objek si mekatep irawai, ijunguti, isalahken. Labo berarti la
banci ijunguti asum lit kesalahenna, tapi si mehulina komunikasi si asertif,
saling menghargai, termasuk hak ras kebutuhen anak. Sabab adi rusursa pe
ijunguti, labo hanya erbahanca anak e kitik ukurna, tapi erbahanca ia tertekan,
bodoh, tertutup, bahkan bena-benana ia menjadi anak si nakal i luaren sebage
bentuk pemberontakenna.
Tema-nta i bas PA sekali enda, “Begiken aku
nande”. Banci jadi tema enda muncul erkiteken anak siberlakuken sebage objek
labo sebage subjek, si banci kita berkomunikasi ras, kai si menjadi
kebutuhenna, sura-surana, bage pe kita sebage orangtua. Mekatep si terjadi kita
(orangtua) rusur ateta si ibegiken, menentuken kai si menjadi sura-surana,
keinginenna, kai si menjadi kebutuhen, tanpa pernah kita nungkun man bana.
Anak-anak SD, SMP melala mengalami stress erkiteken orangtua memaksa anakna
gelah ndatken juara, menjadi kalak si hebat, emaka erbage-bage kursus, les seh
tengah berngi seh makana waktu untuk bersosialisasi enggo la nai lit.
Payo, setiap anak berbeda rikutken fase
perkembangen ras pertumbuhenna. Tapi si paling penting, kita hadir sebage
orangtua, sebage pendengar anak-anakta. Mulai kitik-kitik nari sibiasaken ia
terbuka ras kita, ras kita nggit megiken ia, nungkuni kai si menjadi
kebutuhenna, sura-surana, si erbahanca latih ukurna, persoalenna i sekolah bage
pe ras temanna, rsd. Kesibuken pe salah sada alasen orangtua, kurang megiken
anak-anakna, piah dungna anak mencari kalak si deban ras e bena-benana
kegutulen anak erkiteken salah inganna curhat.
Anak merupaken pemere Dibata si meherga kel,
janah anak masa depan keluarga, gereja ras bangsa negaranta. Emaka la banci
lang, ibenai i tengah-tengah jabu tuhu-tuhu sikelengi, siperdiateken,
situmpak-tumpak perdalinenna gelah bertumbuh menjadi anak sierkemalangen man
Tuhan, berbudi luhur, keleng atena keluarga, ras sesama.
PA MAMRE
TGL. 15 - 21 APRIL 2018
Nrs. Pdt.
Larena Sinuhadji (Bp. Rey Tarigan)
PENDIDIKAN
DEMOKRASI (NGERGAKEN DEMOKRASI)
Ogen : Perb. Rasul 15:6-21
Tema : DEMOKRASI
Tujun : Gelah Mamre :
1) Meteh kerna prinsip-prinsip demokrasi
2) Ngasup makeken prinsip-prinsip demokrasi i bas
geluhna
Metode : Diskusi
Adi ngerana kita kerna demokrasi situhuna Tuhanta
Yesus Kristus enggo ngajarken kerna prinsip-prinsip si menam seri ras
demokrasi. Umpamana, Yesus la membeda-bedaken kalak, seri kerina ibahanNa,
kerina ielaiNa alu mehuli. Hukum kasih i bas Mat. 22:37-40 umpamana, e me sada
prinsip si mbages kerna kesetaraan i antara manusia si saling engkelengi sada
ras si debanna. Si berbeda antara demokrasi doni enda ras ajaren Kristus e me
kerina kalak si tek nembah ras ersukuten man Dibata, entah pe Kata Dibata si
jadi pedoman. Sementara demokrasi bas doni enda merujuk ku prinsip-prinsip si
umum rikutken pemeteh ras pengalamen manusia i bas sejarah, umpamana hak azasi
manusia, kesetaraan, kebebasan entah pe kemerdekaan warga negara, rsd. Amin pe lit
perbedaan, tapi akap kami la lit pertentangen antara ajaren Kristus ras ajaren
demokrasi doni enda sepanjang demokrasi e tuhu-tuhu ipergunaken guna kebenaran,
keadilan ras kesejahteraan rakyat.
Ogenta sendah akap kami enggo rusur sioge, e me
kerna sidang i Yerusalem. Sidang rasul-rasul i Yerusalem ibahan erkiteken lit
persoalen i bas perpulungen i Antiokia i ja lit pengajaren si ngatakenca maka
kalak si tek si labo kalak Yahudi arus leben isunatken bagi iaturken
Undang-undang Musa maka terkelin ibahan Dibata (ay. 1-2). I bas rasul-rasul pe
lit dua pendapat si berbeda, lit si mempertahanken kewajiban sunat man kalak si
tek si labo kalak Yahudi, si debanna ngatakenca maka sunat e labo hal si wajib
ilaksanaken. Leben Petrus ngerana mewakili kelompok si labo mewajibken sunat
man kalak si tek si labo kalak Yahudi (ay. 8-11). Intina, lit i bas ay. 11,
sunat e labo menentuken keterkelinen kalak si tek tapi erkiteken lias ate Tuhan
Yesus.
Kenca enggo ngerana Petrus, maka sinik kerina
kalak si pulung e, rukur i bas pusuh perukurenna masing-masing. I bas sada
tafsiren ikataken maka kai si ikataken Petrus e “menjernihkan suasana dan
mempersiapkan pikiran dan hati untuk mengambil keputusan bersama”. Ertina i bas
proses sidang enda si niutamaken “hati dan pikiran yang jernih” asangken mpertahanken
pendapat secara irasional bage pe emosional janah la nggit ngakuken kebenaren
pendapat kalak si deban secara objektif. I bas suasana pusuh perukuren si
bersih e maka banci ibegiken pendapat Barnabas ras Paulus. I bas si e tek kita
maka Kesah Si Badia nge si erdahin mereken pusuh perukuren si bersih i bas
sidang enda.
Kenca Petrus, Barnabas ras Paulus ngerana, maka
seh ku giliren Jakup (Yakobus) ngerana mewakili kelompok si mewajibken sunat
man kalak si tek si labo kalak Yahudi bagepe aturen-aturen si deban sue ras
Undang-undang Musa (ay. 13-21). Intina lit i bas ay. 19-21, teridah maka
ialoken Jakup pendapat kerna sunat si labo wajib hukumna man kalak si tek si
labo kalak Yahudi. Tapi lit denga aturen-aturen rikutken Undang-undang Musa si
arus ilakoken kalak si tek si labo kalak Yahudi. Adi rikutken 1 Kor. 8:1-13,
teridah maka aturen kerna pangan-pangan enda arus ilakoken alu pertimbangen
gelah ula jadi batu antuken si mempengaruhi kiniteken kalak si tek si deban,
tapi labo merupaken syarat keselamaten.
Selain sidang i Yerusalem si jadi bahan ogenta
sendah situhuna erbahan sidang (runggu) guna muat keputusen bersama i antara
rasul-rasul enggo semal ilaksanaken, umpamana i bas Perb. Rasul 1:23-26, isepakati maka Matias si
gantiken Yudas. I bas Perb. Rasul 6:1-6, ibahan keputusen ipilih 7 kalak si
khusus dahinna ngelaken pangan si tep-tep wari. I bas Perb. 13:1-3, ibahan sada
keputusen maka Barnabas ras Saul (Paulus) itetapken guna ndahiken dahin si
enggo itetapken Dibata man bana. I bas proses sidang enda teridah maka
rasul-rasul situhuna enggo ncidahken prinsip-prinsip si i bas doni enda igelari
“demokratis”, umpamana, labo lit si merasa diri paling berkuasa, lit pe jabaten
bas rasul-rasul tapi tujunna guna ngelai ras nehken Kata Dibata, kerina banci
berpendapat, menghargai pendapat orang lain dengan hati dan pikiran yang
jernih, iupayaken gelah erbahan keputusen-keputusen si mewaliki
pendapat-pendapat si berbeda erpalasken Kata Dibata, rsd.
PA-nta sendah ngajuk kita gelah makeken prinsip-prinsip
demokrasi i bas geluhta. Akap kami si lebih tepat, e me gelah kita makeken prinsip-prinsip
demokrasi erpalasken ajaren-ajaren Kristus bagi si enggo iteladanken rasul-rasul
i bas ogenta sendah. Dibata si mpegegehi kita.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar