Kamis, 30 Januari 2020

PJJ GBKP Tgl. 2 - 8 Pebruari 2020

PJJ GBKP TGL. 02 - 08 PEBRUARI 2020
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Rapha Tarigan)

Tema : Dibata Si Telu Sada (Johanes 14:23-26)
Konfesi GBKP : Allah


I bas Konfesi GBKP BAB II kerna Dibata (Allah), ikataken nina, kami percaya, bahwa :
1. Allah adalah yang awal dan akhir, yang ada dan yang sudah ada dan yang akan datang, Yang Maha kuasa (Why. 1:8). Dialah yang berdaulat : kebenaranNya yang mutlak dan keputusanNya yang adil dalam menghukum dosa dan mengasihi orang berdosa (Yoh. 3:17-18).
2. Allah Tritunggal : Allah Bapa, Allah Anak dan Allah Roh Kudus (1 Yoh. 5:7; Yoh. 10:30; 2 Kor. 13:14; Mat. 3:16-17).
3. Allah Bapa adalah Allah yang menciptakan langit dan bumi dan segala isinya yang memelihara sampai akhir jaman (Kej. 1:1-31).
4. Allah Anak adalah Yesus Kristus; Anak Allah yang Tunggal (Yoh. 1:14) yang menyatakan pekerjaan dan kehendak Allah di dalam dunia (Yoh. 4:34). Dialah penebus dosa kita (Mat. 1:21) melalui kelahiran, kematian, kebangkitan, kenaikanNya ke sorga serta kedatanganNya kembali.
5. Allah Roh Kudus adalah Pribadi Allah; Roh Allah dan Roh Kristus (Roma 8:15-17). Dialah Penolong dan Penghibur yang dikaruniakan untuk mengajar, mengingatkan orang percaya akan kehendak Allah dan ajaran Yesus Kristus, dan menanamkan serta memelihara iman sampai kedatangan Yesus Kristus kembali (Yoh. 14:26, 2 Kor. 3:17).
Adi i bas PJJ minggu si ndebih ngerana kita kerna Dibata si perlebe ras pendungi (point si pemena i bas Konfesi kerna Allah). Maka i bas minggu enda ngerana kita kerna Dibata si telu sada (point ke-2 & 5 i bas Konfesi kerna Allah).
Perikopta ibere judul “Ipadanken Jesus Kerehen Kesah Si Badia” (Terj. TB-LAI, “Yesus menjanjikan Penghibur"). I ja kentisik nari Jesus bengket ku dalan kiniseran janah i jenda Jesus mbelasken kata-kata persirang-sirangken man ajar-ajarNa. Tapi  walaupe secara fisik Jesus la nari ras ajar-ajar lit nge Penampat si deban e me Kesah si naksiken kerna kebenaren Dibata, gelah banci ajar-ajar itemani rasa lalap (ay. 16). I bas si e lit penungkunen sekalak ajar-ajar Jesus si tergelar Judas (labo Judas Iskariot) gelah ipetandaken Jesus diriNa. I bas penjelasen Jesus me maka teridah i je kiniersadan Dibata Bapa, Jesus Kristus ras Kesah Si Badia. “Kalak si engkelengi Aku, ikutkenna kap katangKu. Alu bage ikelengi Bapangku me ia, janah Bapa ras Aku reh ndahi ia dingen ringan ras ia”. Si enda ikataken Jesus man ajar-ajarNa sebab ajar-ajar ras-ras denga ras Tuhan Jesus. Tapi asum la nari Jesus i doni enda, lit me Kesah Si Badia, si isuruh Bapa i bas gelar Jesus. Kesah Si Badia si ngajari kerna kai pe, dingen ipersingetiNa ajar-ajarNa kerna kerina si enggo ikataken Jesus man ajar-ajarNa. Ertina, secara fisik Jesus la nari ras ajar-ajar, tapi Kesah Si Badia reh guna nampati, ngapuli ras ngajari ajar-ajar ndalanken si ngena ate Dibata.
Ogenta enda salah sada i bas lit piga-piga teks/ayat si ngerana kerna kehadiren Dibata Bapa, Jesus Kristus ras Kesah Si Badia :
- Asum Jesus Iperidiken (Mat. 3:16)
- Perintah Jesus guna mperidiken kalak si tek i bas gelar Dibata Bapa, Anak ras Kesah Si Badia (Mat. 28:19)
- Pasu-Pasu si ibelasken Rasul Paulus (2 Kor. 13:13)
- 1 Petrus 1:2
- Yudas 20:21
Situhuna i bas Pustaka Si Badia, la lit istilah Dibata si Telu Sada (Trinitas entah pe Tritunggal). Istilah e merupaken hasil rumusen para ahli teologi (Bapa-bapa Gereja) kenca enggo ipelajarina Pustaka Si Badia. Ajaren kerna Trinitas muncul perban Pustaka Si Badia nuratken kehadiren entah pe sebuten Bapa, Anak ras Kesah Si Badia. Ajaren Dibata si Telu Sada (Trinitas) labo ngerana kerna Dibata e telu, tapi Dibata si Esa alu tiga cara berada (way of being). Sebab Pustaka Si Badia alu jelas nuriken maka Dibata e Esa,  Tuhan si sada e ngenca Dibatanta (Ul. 6:4).
Tangtangna Tertulianus (120-225) si merumusken istilah Trinitas enda guna ncidahken telu pribadi ilahi i bas Dibata. Awalna, lit dua tonggak sejarah i bas perumusen doktrin Trinitas enda e me i bas Konsili Nicea ras Konstatinopel; si terakir merumusken maka Dibata e me tiga pribadi dalam satu hakikat. Ras rumusen enda pe mematahkan ajaren-ajaren si paksa si e berkembang ras menyesatken kalak si tek, umpamana :
- Subordinasi : mengajarkan ada tingkatan dalam pribadi Allah, bahwa Bapa lebih tinggi dari Anak dan Anak lebih tinggi dari Roh Kudus. Ajaran ini jelas tidak terdapat dalam Alkitab.
- Modalisme : cara berada, yaitu Bapa, Anak dan Roh Kudus hanyalah topeng yang tidak menampilkan keseluruhan kenyataan Allah. Sehingga peristiwa Yesus yang mengalami penderitaan, mati, disalib, dikuburkan dan melayani kaum miskin hanyalah sekedar penampakan, bukan kenyataan sesungguhnya pribadi yang mulia. Bahkan gereja Saksi Jehova menyebutkan Jesus Kristus makhluk ciptaan belaka, sehingga hakikatnya lebih rendah dari Allah. Sedangken Roh Kudus adalah daya ilahi, kekuatan gaib yang tidak kasat mata, jadi bukan satu pribadi.
Melala gambaren si ibahan guna lebih murah kita memahami ajaren Trinitas enda. Seperti presiden sebage kepala negara, panglima tertinggi ras kepala rumah tangga. Tapi enggo pasti gambaren enda terbatas i bas banci kita nerangken entah pe memahami keberadaan Allah Bapa, Anak ras Kesah Si Badia. Allah si melampaui akal budi ras nalar enggo pasti la banci sepenuhna ipahami manusia. Emaka Alister McGrath mengutip tulisen Agustinus Hipo nari nina, “Bila engkau bisa memahaminya, maka itu bukan Allah”. Pernyataan enda payo tapi kita pe arus terus berupaya memahami Dibata si Telu Sada.
I bas penjelasen buku saku kerna Konfesi, ijelasken : Sejak semula GBKP mengaku bahwa Allah itu Esa, tapi keesaan Allah itu dinyatakan dalam tiga pribadi yang disebut Trinitas yakni dalam ketritunggalanNya terapat tiga pribadi : Bapa, Anak dan Roh Kudus.  Secara sederhana doktrin ini tidak boleh didekati dengan logika matematis penjumlahan 1+1+1=3, namun harus didekati dengan logika perkalian 1x1x1=1. Walaupun gambaran ini hanya perumpamaan namun setidaknya hal itu dapat menyederhanakan cara penjabaran doktrin Tritunggal.
Dogma trinitas mengingatkan bahwa kita tidak dapat berbicara tentang Allah dalam satu kata saja. Untuk menyelami dan memahami hakikat Allah yang hidup, kita harus melakukannya dalam tiga kata. Berbicara tentang Allah yang satu itu serentak dengan tiga nama pribadi ilahi. Pribadi-pribadi itu adalah Bapa, Anak dan Roh Kudus. Ketiganya memang berbeda satu sama lain, tetapi bukan dalam substansi (keberadaan) melainkan dalam bentuk, bukan dalam kuasa, melainkan aspek menyangkut tugas-tugasnya.
Tiga pribadi ilahi selalu ada bersama-sama dan secara serentak, tidak berdiri sendiri-sendiri, bekerja sendiri-sendiri dan rentang waktu yang susul menyusul. Sang Bapa, Anak dan Roh kudus selalu hadir bersama-sama dan mengerjakan pekerjaan yang sama (penciptaan, penebusan, penolong), masing-masing dengan peran dan tugas untuk membuat karya itu menjadi nyata. Pribadi yang satu tidak lebih tinggi keilahiannya dari yang lain. Pribadi ilahi yang satu hanya mau dikenal dalam kebersamaanya dengan dua pribadi yang lainnya sebagai satu Allah. Di dalam Allah ada keesaan, tetapi juga kebinekaan.

Daftar Bacaan :

Harun Hadiwijono, Iman Kristen, (Jakarta : BPK Gunung Mulia, 1997)
Albert Purba, Mencari Jawab, Mendamba Kepastian (materi Allah Tritunggal), (Jakarta : BPK Gunung Mulia, 2017)
Moderamen GBKP, Buku Saku Konfesi GBKP, (Kabanjahe : Moderamen GBKP, 2016)

12 komentar:

  1. Bujur Pdt.Tuhan simbere kesehaten ras kepentatren man bandu,gelah tetap banci nuriken keena kebenaren Dibatanta.👍🙏

    BalasHapus
  2. Bujur melala Pendeta, enggo reh tangkasna man kami kerna Dibata si telu Sada. (PT. Pranseda Pelawi, GBKP Seberaya Baru)

    BalasHapus
  3. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  4. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  5. Bahan PA Mamre pe masuken min
    Pdt....

    BalasHapus
  6. Bujur pandaita,nggo nambahi pengangkai kerna Dibata Sitelu Sada

    BalasHapus
  7. Bujur Pendeta, sangat membantu kami serayan nuriken pengejaban ibas pjj. Amin

    BalasHapus