PJJ GBKP TGL. 02 - 08 PEBRUARI
2020
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd.
Rey Rapha Tarigan)
Tema : Dibata Si Telu Sada (Johanes
14:23-26)
Konfesi GBKP : Allah
I
bas Konfesi GBKP BAB II kerna Dibata (Allah), ikataken nina, kami percaya,
bahwa :
1.
Allah adalah yang awal dan akhir, yang ada dan yang sudah ada dan yang akan
datang, Yang Maha kuasa (Why. 1:8). Dialah yang berdaulat : kebenaranNya yang
mutlak dan keputusanNya yang adil dalam menghukum dosa dan mengasihi orang
berdosa (Yoh. 3:17-18).
2.
Allah Tritunggal : Allah Bapa, Allah Anak dan Allah Roh Kudus (1 Yoh. 5:7; Yoh.
10:30; 2 Kor. 13:14; Mat. 3:16-17).
3.
Allah Bapa adalah Allah yang menciptakan langit dan bumi dan segala isinya yang
memelihara sampai akhir jaman (Kej. 1:1-31).
4.
Allah Anak adalah Yesus Kristus; Anak Allah yang Tunggal (Yoh. 1:14) yang
menyatakan pekerjaan dan kehendak Allah di dalam dunia (Yoh. 4:34). Dialah
penebus dosa kita (Mat. 1:21) melalui kelahiran, kematian, kebangkitan,
kenaikanNya ke sorga serta kedatanganNya kembali.
5.
Allah Roh Kudus adalah Pribadi Allah; Roh Allah dan Roh Kristus (Roma 8:15-17).
Dialah Penolong dan Penghibur yang dikaruniakan untuk mengajar, mengingatkan
orang percaya akan kehendak Allah dan ajaran Yesus Kristus, dan menanamkan
serta memelihara iman sampai kedatangan Yesus Kristus kembali (Yoh. 14:26, 2
Kor. 3:17).
Adi
i bas PJJ minggu si ndebih ngerana kita kerna Dibata si perlebe ras pendungi
(point si pemena i bas Konfesi kerna Allah). Maka i bas minggu enda ngerana kita
kerna Dibata si telu sada (point ke-2 & 5 i bas Konfesi kerna Allah).
Perikopta
ibere judul “Ipadanken Jesus Kerehen Kesah Si Badia” (Terj. TB-LAI, “Yesus
menjanjikan Penghibur"). I ja kentisik nari Jesus bengket ku dalan
kiniseran janah i jenda Jesus mbelasken kata-kata persirang-sirangken man
ajar-ajarNa. Tapi walaupe secara fisik
Jesus la nari ras ajar-ajar lit nge Penampat si deban e me Kesah si naksiken
kerna kebenaren Dibata, gelah banci ajar-ajar itemani rasa lalap (ay. 16). I
bas si e lit penungkunen sekalak ajar-ajar Jesus si tergelar Judas (labo Judas
Iskariot) gelah ipetandaken Jesus diriNa. I bas penjelasen Jesus me maka
teridah i je kiniersadan Dibata Bapa, Jesus Kristus ras Kesah Si Badia. “Kalak
si engkelengi Aku, ikutkenna kap katangKu. Alu bage ikelengi Bapangku me ia,
janah Bapa ras Aku reh ndahi ia dingen ringan ras ia”. Si enda ikataken Jesus
man ajar-ajarNa sebab ajar-ajar ras-ras denga ras Tuhan Jesus. Tapi asum la
nari Jesus i doni enda, lit me Kesah Si Badia, si isuruh Bapa i bas gelar
Jesus. Kesah Si Badia si ngajari kerna kai pe, dingen ipersingetiNa ajar-ajarNa
kerna kerina si enggo ikataken Jesus man ajar-ajarNa. Ertina, secara fisik
Jesus la nari ras ajar-ajar, tapi Kesah Si Badia reh guna nampati, ngapuli ras
ngajari ajar-ajar ndalanken si ngena ate Dibata.
Ogenta
enda salah sada i bas lit piga-piga teks/ayat si ngerana kerna kehadiren Dibata
Bapa, Jesus Kristus ras Kesah Si Badia :
- Asum Jesus Iperidiken (Mat. 3:16)
- Perintah Jesus guna mperidiken kalak si tek i
bas gelar Dibata Bapa, Anak ras Kesah Si Badia (Mat. 28:19)
- Pasu-Pasu si ibelasken Rasul Paulus (2 Kor.
13:13)
- 1 Petrus 1:2
- Yudas 20:21
Situhuna
i bas Pustaka Si Badia, la lit istilah Dibata si Telu Sada (Trinitas entah pe Tritunggal).
Istilah e merupaken hasil rumusen para ahli teologi (Bapa-bapa Gereja) kenca
enggo ipelajarina Pustaka Si Badia. Ajaren kerna Trinitas muncul perban Pustaka
Si Badia nuratken kehadiren entah pe sebuten Bapa, Anak ras Kesah Si Badia.
Ajaren Dibata si Telu Sada (Trinitas) labo ngerana kerna Dibata e telu, tapi
Dibata si Esa alu tiga cara berada (way of being). Sebab Pustaka Si Badia alu
jelas nuriken maka Dibata e Esa, Tuhan
si sada e ngenca Dibatanta (Ul. 6:4).
Tangtangna
Tertulianus (120-225) si merumusken istilah Trinitas enda guna ncidahken telu
pribadi ilahi i bas Dibata. Awalna, lit dua tonggak sejarah i bas perumusen
doktrin Trinitas enda e me i bas Konsili Nicea ras Konstatinopel; si terakir
merumusken maka Dibata e me tiga pribadi dalam satu hakikat. Ras rumusen enda
pe mematahkan ajaren-ajaren si paksa si e berkembang ras menyesatken kalak si tek,
umpamana :
- Subordinasi : mengajarkan ada tingkatan dalam
pribadi Allah, bahwa Bapa lebih tinggi dari Anak dan Anak lebih tinggi dari Roh
Kudus. Ajaran ini jelas tidak terdapat dalam Alkitab.
- Modalisme : cara berada, yaitu Bapa, Anak dan
Roh Kudus hanyalah topeng yang tidak menampilkan keseluruhan kenyataan Allah.
Sehingga peristiwa Yesus yang mengalami penderitaan, mati, disalib, dikuburkan
dan melayani kaum miskin hanyalah sekedar penampakan, bukan kenyataan
sesungguhnya pribadi yang mulia. Bahkan gereja Saksi Jehova menyebutkan Jesus
Kristus makhluk ciptaan belaka, sehingga hakikatnya lebih rendah dari Allah.
Sedangken Roh Kudus adalah daya ilahi, kekuatan gaib yang tidak kasat mata,
jadi bukan satu pribadi.
Melala
gambaren si ibahan guna lebih murah kita memahami ajaren Trinitas enda. Seperti
presiden sebage kepala negara, panglima tertinggi ras kepala rumah tangga. Tapi
enggo pasti gambaren enda terbatas i bas banci kita nerangken entah pe memahami
keberadaan Allah Bapa, Anak ras Kesah Si Badia. Allah si melampaui akal budi
ras nalar enggo pasti la banci sepenuhna ipahami manusia. Emaka Alister McGrath
mengutip tulisen Agustinus Hipo nari nina, “Bila engkau bisa memahaminya, maka
itu bukan Allah”. Pernyataan enda payo tapi kita pe arus terus berupaya
memahami Dibata si Telu Sada.
I
bas penjelasen buku saku kerna Konfesi, ijelasken : Sejak semula GBKP mengaku
bahwa Allah itu Esa, tapi keesaan Allah itu dinyatakan dalam tiga pribadi yang
disebut Trinitas yakni dalam ketritunggalanNya terapat tiga pribadi : Bapa,
Anak dan Roh Kudus. Secara sederhana
doktrin ini tidak boleh didekati dengan logika matematis penjumlahan 1+1+1=3,
namun harus didekati dengan logika perkalian 1x1x1=1. Walaupun gambaran ini
hanya perumpamaan namun setidaknya hal itu dapat menyederhanakan cara
penjabaran doktrin Tritunggal.
Dogma
trinitas mengingatkan bahwa kita tidak dapat berbicara tentang Allah dalam satu
kata saja. Untuk menyelami dan memahami hakikat Allah yang hidup, kita harus
melakukannya dalam tiga kata. Berbicara tentang Allah yang satu itu serentak
dengan tiga nama pribadi ilahi. Pribadi-pribadi itu adalah Bapa, Anak dan Roh
Kudus. Ketiganya memang berbeda satu sama lain, tetapi bukan dalam substansi
(keberadaan) melainkan dalam bentuk, bukan dalam kuasa, melainkan aspek
menyangkut tugas-tugasnya.
Tiga
pribadi ilahi selalu ada bersama-sama dan secara serentak, tidak berdiri
sendiri-sendiri, bekerja sendiri-sendiri dan rentang waktu yang susul menyusul.
Sang Bapa, Anak dan Roh kudus selalu hadir bersama-sama dan mengerjakan
pekerjaan yang sama (penciptaan, penebusan, penolong), masing-masing dengan
peran dan tugas untuk membuat karya itu menjadi nyata. Pribadi yang satu tidak
lebih tinggi keilahiannya dari yang lain. Pribadi ilahi yang satu hanya mau
dikenal dalam kebersamaanya dengan dua pribadi yang lainnya sebagai satu Allah.
Di dalam Allah ada keesaan, tetapi juga kebinekaan.
Daftar Bacaan
:
Harun
Hadiwijono, Iman Kristen, (Jakarta : BPK Gunung Mulia, 1997)
Albert Purba,
Mencari
Jawab, Mendamba Kepastian (materi Allah Tritunggal), (Jakarta : BPK
Gunung Mulia, 2017)
Moderamen
GBKP, Buku Saku Konfesi GBKP, (Kabanjahe : Moderamen GBKP, 2016)
Bujur Pdt.Tuhan simbere kesehaten ras kepentatren man bandu,gelah tetap banci nuriken keena kebenaren Dibatanta.👍🙏
BalasHapusBujur melala Pendeta, enggo reh tangkasna man kami kerna Dibata si telu Sada. (PT. Pranseda Pelawi, GBKP Seberaya Baru)
BalasHapusKomentar ini telah dihapus oleh pengarang.
BalasHapusKomentar ini telah dihapus oleh pengarang.
BalasHapusBahan PA Mamre pe masuken min
BalasHapusPdt....
Bjr buk Pdt
BalasHapusBujur pandaita,nggo nambahi pengangkai kerna Dibata Sitelu Sada
BalasHapusTerimakasih pendeta
BalasHapusBukjur pdt.
BalasHapusmantap pdt
BalasHapusBujur melala Pdt..TYM.
BalasHapusBujur Pendeta, sangat membantu kami serayan nuriken pengejaban ibas pjj. Amin
BalasHapus