PA MORIA GBKP TGL. 16 -
22 JUNI 2019
Pdt. Larena br.
Sinuhadji (Nd. Rey Rapha Tarigan)
Ogen
: Lukas 2:41-52
Tema
: NGANTUSI ANAK I BAS KEGIATENNA
Tujun : Gelah Moria :
1)
Meteh kuga Yesus mereken pengangkan man orang tuaNa
2)
Ngajuk anak ngikuti dahin-dahin Gerejawi ras la eraru ate tupung anak e ngikuti
kegiaten Gereja (PIARA)
Metode
PA : Diskusi/Aksi
Keluarga Yusuf e me keluarga si taat beribadah, dingen saleh. Hal enda
banci siidah i bas ayat-ayat sope si jadi perikopta. Yesus isunatken umur waluh
wari (ay. 21), ipersembahken man Tuhan i Rumah Pertoton i Yerusalem (ay. 22-23)
ras i bas perikopta enggo Yesus iajak orang tuana guna ngikuti perayaan Paksah
bagi semalna tiap tahun orang tua Yesus berkat ku Yerusalem guna perayaan
Paskah, i bas umurna enggo 12 tahun (anak Taurat). Kenca dung perayaan e, mulih
ia, tapi Yesus tading i Yerusalem. I jenda me mulai turah persoalen. La sedar
orang tua Yesus maka Yesus tading i Yerusalem, akapna kin sangana erdalan ras
kalak si nterem. Sabab memang biasa secara rombongen, anak kuta, ras
teman-temanna. Kenca enggo sada wari je maka enggo orang tuana sedar, maka
idaramina ku kade-kade ras temanna. Perban lalap la jumpa, maka mulihken Yusuf
ras Maria ku Yerusalem ndaramisa. Banci siidah i jenda kepedulian si luar biasa
i bas Yusuf ras Maria, daramina seh dat, bahkan mulihken ku Yerusalem. La nari
ukurina latih.
Puji Tuhan i bas wari peteluken idapetiNa Yesus sangana kundul ras
guru-guru agama Yahudi i Rumah Pertoton. Alu tutus ibegiken Yesus pengajaren
guru-guru e, janah isungkuniNa pe. Janah adi nungkun guru-guru e man Yesus,
ijabapNa alu dem kepentaren, si erbahanca mamang ate kalak kerina si megi jawaben
Yesus. Orang tuana sendiri pe mamang ngidah kepentaren Yesus. Emaka nina Maria
“O Anakku, ngkai maka bagenda perbahanenNdu man kami? Aku ras bapaNdu enggo
ndarami Kam alu aru ate.” Tuhu-tuhu cemas kel Maria asum la nari idahna anakna.
Tapi jawaben Yesus mungkin banci ikataken kurang sopan tapi situhuna lugas (tepat,
to the point), “Engkai maka
idaramindu Aku? La kin ietehndu Aku arus i Rumah BapangKu?" Walau pe
situhuna, arah jawaben Yesus icidahkenNa atena maka selain IA anak Yusuf ras
Maria, IA pe Anak Dibata. Kenca dung si e, maka radu mulih Yesus ras orang
tuaNa ku Nasaret, si nuduhken tetap IA patuh selaku anak, ibegikenNa kata orang
tuaNa. Yesus reh belinna dingen reh tambahna pemetehNa, janah reh tambahna pe
ngena ate Dibata ras manusia.
Pesan kai si banci sidat kita arah perikop enda? Si pemena, orang tua Yesus
tuhu-tuhu mediate nandangi kiniteken anakNa, selain i bas jabu pe iajarken
kerna Firman Tuhan, ipetandankenna pe kerna Rumah Pertoton ras tradisi-tradisi
si semal irayaken. Melala orang tua si genduari lalai (absen, la peduli) guna
mabai anakna geluh erkiniteken man Tuhan, subuk i tengah jabu bage pe mabai ku Gereja
benaken kitik-kitik nari. Banci jadi awalna anakta la nggit sebab riahen akapna
nonton TV entah main game, tapi otoritas tetap lit bas kita orang tua, tupung
anakta kitik denga. Sabab ‘di kenca enggo galang sisuruh entah sipaksa ia ku Gereja
enggo pasti erlangna.
Si peduaken, Yusuf ras Maria sebage orang tua si mereken tanggung jawab
ras kemandirian man Yesus sekaligus tuhu-tuhu aru ate asum la nari idahna
anakna. Lit orang tua la berekenna kepercayaan ras kemandirian man anakna. Alu
alasen terlalu sayang ras mbiar erkiteken pengaruh jaman, orang tua memproteksi
anakna secara berlebihan. Piah dungna anak bertumbuh menjadi manja ras kurang
mandiri. Lit ka orang tua si sama sekali la peduli kerna pergaulan, ras
kebutuhen anakna. Anak-anak bertumbuh kurang kasih sayang, piah dungna jadi
terbawa arus jaman anak-anakta.
Si peteluken, Yesus tetap i bas bimbingen orang tuana si tuhu-tuhu
mperdiateken subuk kerna kebutuhen jasmani, rohani, karakterna, mentalna, si erbahanca
ngena ate Dibata ras manusia (bdk. ay. 40, “Anak e reh belinna dingen reh gegehna;
pentar IA janah tetap ipasu-pasu Dibata”).
Tema : “Ngantusi anak i bas kegiatenna”. Erbage-bage caranta orang tua
guna ngarak-ngarak anak-anak, rikutken fase perkembangenna ras sifatna. Si paling
penting seimbang sibereken kai si jadi kebutuhenna, subuk kulana, pertendin,
karakterna, mentalna. Janah si menguntungken jaman genduari melala informasi
kerna parenting (menjadi orang tua si
mehuli) subuk arah sosial media, buku-buku, ceramah parenting bage pe materi i bas PA Moria. Ertina, nampati kita sebage
orang tua uga arusna ndalanken tanggung jawabna gelah reh ulina wari lepas
wari.
Tanggung jawab e pe icidahken arah mereken kesempaten man anak-anakta
terlibat i bas kegiaten-kegiaten Gerejawi, khususna si kentisik nari ilakoken
se-GBKP eme PIARA (Pesta iman anak ras remaja). Sada kegiaten si banci
membangun kiniteken, kemandirian ras nambahi teman (bersosialisasi) man
anak-anakta. Belajar untuk mau berbagi, menjaga kesehaten dengan makan dan
istirahat yang teratur, rsd. Ertina, adi ikutina alu tutus, tentu mbue
manfaatna man bana bage pe man temanna si debanna si la ikut si banci ka
ibagikenna. Tema tahun enda “Kesatuan dalam kepelbagaian” (Unitiy in diversity). Sabab adi megermet kita enggo mulai terjadi
pengotak-kotaken, kelompok-kelompok dingen kurang kiniersadan. Paling tidak
anak-anakta ibabai guna menyadari maka kita erbage-bage (suku, agama, sifat,
idiologi, rsd.), tapi kita tetap sada, NKRI harga mati! I bas kinierbagen si
lit uga kita banci saling melengkapi ras menghargai. Alu bage sidukung kegiaten
enda, alu tetap notokenca kegiaten erdalan alu mehuli, sibereken pedah si mehuli
man anakta gelah tutus mengikuti kerina rangkaian acara, sidukung arah dana.
Ula siambati anak-anakta bertumbuh ku arah si mehuli.
PA MAMRE GBKP TGL. 16 -
22 JUNI 2019
Nrs.
Pdt. L. Sinuhadji (Bp. Rey Rapha Tarigan)
MAMRE
ERDIATE, MAMRE ERPEMERE! BEASISWA MAMRE
Ogen
: Kuan-kuanen 11:24-25
Tema
: Melumbar I Bas Nampati
Tujun
: Gelah Mamre :
1)
Sedar biakna selaku kalak melumbar
2)
Ertanggung jawab lako nampati
Metode
: Diskusi
Ogenta sendah termasuk i bas perikop bindu 10 alu judul “Pertenget
Salomo” i bas TB-LAI nina “Kumpulan amsal-amsal Salomo” ras i bas BIS-BIMK nina
“Petuah-petuah Salomo”. Pertenget si ibereken Salomo enda polana kontras, i ja
kai si ilakoken ras si idatken kalak si bujur, benar, pentar ikontrasken ras
kalak si la bujur, bodoh, jahat. I bas si e melala pertenget si ibereken Salomo
si maun-maun bagi la lit hubungenna sada ras si debanna tapi tuhu-tuhu banci
nampati si ngoge erkiteken pertenget si ibereken Salomo enda sifatna praktis si
terjadi i bas kegeluhen si tep-tep wari.
Secara khusus i bas ogenta sendah ngerana kerna kinibayaken ras melumbar
mere, nina “Lit kalak si melumbar mere, tapi tambah-tambah kebayakenna, lit
kalak degil, tapi tambah-tambah kemusilenna. Melumbarlah mere maka kam reh
bayakna, sampatilah kalak maka kam pe isampati.” I bas terj. BIS-BIMK nina “Ada
orang suka memberi, tapi bertambah kaya, ada yang suka menghemat, tapi bertambah
miskin papa. Orang yang banyak memberi akan berkelimpahan, orang yang suka
menolong akan ditolong juga.” Kalimat si pemena ncidahkenca kinata geluh, i ja
lit kalak si melumbar mere tapi la pernah kekurangen i bas kai pe, sebalikna,
lit kalak si pelit (kikir, terlalu irit) amin pe bayak ia, si ertambah labo
ertana tapi kemusilenna. Kalimat si peduaken pengajuk man si ngoge gelah
melumbar mere sebab Dibata pasti nampati kalak si melumbar mere alu cara
Dibata.
Erbage cara Dibata i bas mperdiateken kalak si ernalem man baNa, i bas
ncukupi kebutuhen geluh kalak si tek umpamana, pasu-pasu Dibata simpar alu
pendahin kalak si erkiniteken, selalu lit kalak si deban si ipake Dibata guna
nampati, rsd. Selain si e, lit ulih non material si ibereken Dibata man kalak
si tek si melumbar mere : dame sejahtera, kemalemen ate, pengataken bujur (ada
rasa bersyukur), keriahen ukur, rsd. Sebalikna kemusilen labo saja erkaiten ras
erta, tapi musil non material : la lit pengataken bujur, la lit keriahen ukur,
geluhna la tenang rusur lit i bas kebiaren, sitik ngenca temanna, sitik si
nggit mperdiateken, terlalu perhitungan, lit sifat kurang-kurangen entah pe la
bias soal erta amin pe triliunen ertana bas bank, rsd. Banci sibayangken uga
latihna kalak si bage rupana.
Ogenta sendah akap kami lit hubungenna ras bindu 10:22 nina “Erkiteken
pasu-pasu Dibata nge maka kalak jadi bayak, erdahin erbintuas labo nambahi
kebayaken.” Ertina adi ngerana kita kerna kebayaken entah pe kiniliten
material, si pemena leben arus lit palas kiniteken i bas kita maka kerinana
erkiteken pasu-pasu Dibata labo erkiteken kebeluhen entah pe kehebatenta. Umpamana,
ipediat Dibata geluhta la lancar, entah pe iijinken Dibata reh sakit pinakit mekelek
i bas geluhta padahal sangana jaya-jayana karirta ras melala senta. Tentu senta
si melala ndai keri erkiteken pinakitta. Si peduaken, lit tujun Dibata maka
ipercayakenNa kiniliten entah pe kinibayaken i bas kita, e me guna mpermuliaken
gelar Dibata i tengah doni enda : mperdiateken kalak si musil, mere man si
kekurangen entah pe membutuhken, rsd. (bdk. 2 Kor. 9:8; rsd.). Si peteluken,
kinibayaken labo saja soal erta doni, tapi kerina karakter si mehuli sue ras
peraten Dibata : ramah, peduli, murah hati, mejingkat nampati, nggit erkorban,
rsd. (bdk. 2 Kor. 8:2; rsd.). Ertina si musil secara erta doni pe banci denga
ia melumbar mere, la lit alasen guna la melumbar mere.
PA-ta sendah lit i bas tema umum “Mamre erdiate, Mamre erpemere!
Beasiswa Mamre”, tema khusus “Melumbar i bas nampati” alu tujun gelah Mamre sedar
biakna selaku kalak melumbar, janah ertanggung jawab lako nampati. Adi sipake
logika doni enda tentu tema ras tujun PA-ta sendah labo masuk akal, sebab adi
melumbar kita tentu ertanta semakin berkurang. Janah logika doni enda, kalak si
sukses e me kalak si percaya diri alu mengandalkan kebeluhenna, kehebatenna,
ras kinibayakenna. Tapi adi kalak si erkiniteken man Dibata labo kebeluhenna,
kehebatenna, ras kinibayakenna si iandalkenna tapi Dibata. Amin pe mungkin
secara doni enda beluh ia, hebat ia, janah bayak ia, tapi tetap meteruk ukur
ia, iandalkenna Dibata i bas geluhna.
Kerina kalak si tek man Dibata i bas Yesus Kristus, enggo ibereken
Dibata kapasitas guna melumbar mere, labo saja mere erta doni, tapi pe mereken
kerina si mehuli sue ras peraten Dibata. Emaka radu ras sitingkatken kuantitas
ras kualitas i bas kita erdiate, erpemere, adi memang lit program beasiswa
Mamre tentu arus semakin itingkatken jangkauanna. Dibata si mereke gegeh man
banta kerina.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar