PEKAN
PENATALAYANAN GBKP TAHUN 2018
Tema Umum
:
KEMULIAN DIBATA I BAS DIRI MANUSIA (Roma 2:10)
KEMULIAN DIBATA I BAS DIRI MANUSIA (Roma 2:10)
WARI I - MINGGU 21 JANUARI 2018
(Pdt.
Larena br. Sinuhadji)
Invocatio : Heber 1:3
Ogen : Masmur 8:1-10
Khotbah : Roma 2:1-11
Tema : KEMULIAN DIBATA I BAS MANUSIA
I bas Heber 1:3 si jadi invocationta, teridah
kemulian Dibata ersinalsal i bas Yesus Kristus. Terlebih kenca enggo itebusNa
manusia i bas dosa-dosa nari, nangkih Ia ku Surga ras kundul arah kemuhen
Dibata. I je pe Ia imuliaken.
Ogenta, Masmur 8:1-10, nuriken kerna kemulian
Dibata si teridah i belang-belang doni enda ras i Surga. Bahkan i jenda pe lit
pengakun bas Pemasmur nari maka kemulian Dibata e secara khusus ibereken man
manusia si itepa sue ras tempas Dibata. Manusia si tetap bas ingeten Tuhan
dingen ipekena-kena Tuhan. Itangkuhken Tuhan alu kemulian ras kehamaten dingen
posisina teruhen Tuhan ngenca. Ibereken hak guna banci erkuasa nandangi tinepa
Dibata si deban, perik, biri-biri, lembu ras rubia-rubia si meliar itamaken i
tapak-tapak naheNa.
Bahan khotbahta nurikenca maka kalak Yahudi,
termasuk si enggo tek man Kristus, merasa maka geluhna lebih benar asangken si deban,
padahal ia sendiri ndabuh ka ku bas dosa ras ngelakoken kejahaten. Kalak Yahudi
mengadili ras menghukum kalak si deban si ngelakoken kesalahan si merupaken hak
Dibata. Sedangken ia sendiri pe ngelakoken kesalahen, i ja iakapna banci ia
pulah i bas ukumen si rehna i bas Dibata nari. Kerina kalak termasuk kalak Yahudi
adi kin ia ngelakoken kesalahen la banci lang idabuhken Dibata pernembeh ateNa.
Sedangken man kalak si erkiniteken dingen teridah buah kinitekenna, i ja alu la
erleja-leja erbahan si mehuli, man kalak si bage ibereken Dibata kegeluhen si
tuhu-tuhu si la ermasap-masap. Janah tole iberekenNa kemulian, kehamaten ras
kemalemen ate. Sabab kerina manusia bali nge i lebe-lebe Dibata.
Tema-nta i bas wari pemena merupaken Tema Umum i
bas Pekan Penatalayanenta tahun enda. Tema enda merupaken salah sada Motto Teologi
Reformasi eme “Soli Deo Gloria”, kemulian hanya untuk Tuhan. Enda ertina maka i
bas pengajaren Protestan, Dibata si jadi pusat penembahen ras kegeluhen (God Centered). Kai pe si idahiken Gereja
tujunna guna mpermuliaken Dibata. Janah rikutken pengogenta, maka kemulian
Dibata pe secara khusus iberekenNa man manusia gelah banci manusia jadi
mandataris Dibata nandangi tinepa Dibata si deban. Sedangken bas bahan khotbah,
maka kemuliaan Dibata iberekenNa man banta erkiteken enggo itebusNa
dosa-dosanta janah kita nggeluh sentudu bagi si ngena ateNa.
Kemulian Dibata lit bas kita manusia. Kai
antusenna man banta? Si pemena, maka kita ngataken bujur man Dibata arah Yesus
Kristus si enggo mulihken mpekena statusta arah penebusenNa. Emaka la banci
lang arus tetap kita meteruk ukur erkiteken kita kalak perdosa si la metunggung
ngidah ras ngaloken kemuliaan Dibata. Meteruk ukurta i lebe-lebe Dibata ras
temanta manusia si deban. La ise pe kita layak peganjangken dirinta erkiteken
erbage-bage atribut (status, kekuasaan, kebayaken, rsd.) sabab si ialoken kita
perkuah ate i bas Dibata nari nge. Dampar si deban, maka meriah ukurta i ja
Dibata nggit mereken kemuliaanNa man banta kalak si perdosa. Emaka asa gegeh
ras ukurta dingen penampat Kesah Si Badia tetap kita mpermuliaken Dibata arah
kerina dampar geluhta. Labo lit si deban si jadi tujun ras perayakenta selain
mpermuliaken Dibata. Kai pe si lakokeken kita pelin-pelin guna kemulian Dibata.
Alu bage banci iidah doni enda kemulian Dibata arah diri kalak si tek man baNa.
WARI
II - SENIN 22 JANUARI 2018
(Pdt.
Larena br. Sinuhadji)
Invocatio : Ester 4:16
Ogen : Matius 2:16-18
Khotbah : Kejadin 41:48-57
Tema : POLITIK (ERTI RAS ULIHNA)
I bas invocationta ituriken maka ieteh Ester kemberahen
Raja Ahasweros, maka kalak Yahudi bakal imusnahken. Emaka, aminna ia sekalak
permaisuri i ja posisina sangat aman, tapi la ilupakenna maka ia pe kalak Yahudi.
Isuruhna gelah kerina kalak Yahudi si lit i kota Susan ertoto ras erpuasa guna
ia, telu wari telu bengi dekahna. Ia ras suruh-suruhenna si deban pe bage.
Kenca si e, lawes Ester ndahi raja aminna pe ngelanggar aturen, sabab biasana
banci jumpa ras raja atas undangen raja. Nina Ester, “Adi terpaksa kin aku mate
kerna si e, mate pe labo dalih”. Ester lebih ngukurken kesejahteraan kalak si nterem
asangken dirina jine.
I bas ogenta ituriken, Herodes selaku raja paksa
si e erbahan kebijaken si la mehuli. Kekuasaan si lit bas ia ate-atena ipakena.
Kenca enggo ibegina, maka enggo itipu guru-guru i Timur nari, maka merawa kel
ia, janah isuruhna prajurit-prajurit munuhi anak-anak si dilaki si lit i
Betlehem ras sekelewetna. Anak-anak si ibunuhna umur dua tahun ku teruh.
I bas bahan khotbahta, ituriken maka Yusuf
geluhna ipasu-pasu Tuhan, aminna pe ia iambekken ku Mesir, bahkan kedungenna ia
menjadi orang kedua kenca Raja Firaun. Iantusina nipi Raja Firaun kerna pitu
tahun masa riba-iba ras pitu tahun masa kelihen. Emaka iusulkenna man raja
erbahan kebijaken guna mpepulung ulih juma i bas masa riba-iba alu mbangun lumbung
si galang guna ingan nimpansa. Seh kel buena juma ipepulungna seh makana seri
buena ras kersik i tepi lawit. Perban e la nari isukati pe. Janah sanga kelihen
ngkenai negeri e, italangi Yusuf lumbung padi ras banci ncukupi kerina penduduk
Mesir, termasuk negara tetangga. Situhuna selaku penguasa paksa si e, lit
kesempaten man bana guna mpebayak dirina.
Konfesi GBKP, Bab VIII ngerana kerna Politik : “Kami
percaya, bahwa politik merupakan upaya untuk menata kehidupan masyarakat demi
kesejahteraan bersama. Politik menjadi sarana kesaksian dan alat untuk
menghadirkan kerjaan Allah di tengah masyarakat. Gereja menolak setiap upaya
partai politik, sekelompok orang atau perorangan yang menjadikan gereja sebagai
kendaraan politik. Dalam pentas politik, gereja hadir sebagai garam dan terang
baik dalam proses pencerahan masyarakat, mengkritisi kebijakan dan memberikan
pertimbangan dalam pengambilan keputusan-keputusan politik. Gereja di panggil
mempersiapkan warganya untuk diutus dalam politik”.
Ertina jelas, maka si jadi point penting i bas
politik rikutken pengertin bas Gerejanta labo politik kekuasaan tapi politik
moral i ja GBKP berperan penting i bas mpengaruhi tiap kebijaken si terkait ku
bas kepentingen masyarakat ras berpihak man si lemah (marjinal). GBKP sebage
institusi labo terlibat i bas politik kekuasaan tapi banci mendampingi ras
njemba anggota perpulungen guna bengket ras terlibat i bas tata kekuasaan
(politik praktis) alu tetap mengutamaken kebujuren ras keadilen.
Adi sikaitken ku bas bahanta i bas wari sendah,
maka politik si nimaksud i jenda bagi si enggo idalanken Yusuf bage pe Ester.
Kebijaken-kebijaken si ibahanna tetap guna kesejahteraan jelma si nteren,
bahkan sekali banci mengorbanken kepentingenna. Politik si bage si arus
ilakoken kita i bas kerina tingkaten kekuasaan si lit i bas kita, benaken i bas
jabu-jabunta sekalak-sekalak seh ku pendahinta bage pe i tengah-tengah
masyarakat sekelewetta.
WARI
III - SELASA 23 JANUARI 2018
(Pdt.
Larena br. Sinuhadji)
Invocatio : Kolose 3:10
Ogen : Epesus 4:17-24
Khotbah : Kejadin 1:26-27
Tema : MANUSIA E ME TEMPAS DIBATA
Subuk man perpulungen i Kolose bagepe Epesus,
Rasul Paulus mpersingeti maka perpulungen e manusia si mbaru, si tetap ipebarui
Dibata. Emaka ula nari nggeluh bagi kalak si la nandai Dibata si la erguna
perukurenna. Ertina, arus tetap lit kerembakenta ras Dibata gelah pusuh ras
peratenta tetap ipelimbarui Dibata.
Bahan khotbahta ngerana kerna Dibata nepa
manusia. Manusia si ijadiken Dibata sue ras tempas Dibata, si menam seri ras
Dibata. Manusia, si dilaki ras diberu ijadiken Dibata. Ertina, lit keistimewaan
manusia ibandingken ras tinepa Dibata si deban. Labo hanya arah Kata Dibata si erkuasa,
tapi lit tempas Dibata bas diri manusia. Janah lit biak-biak Dibata i bas diri
manusia. Memang kenca manusia ndabuh ku bas dosa, tempas Dibata i bas manusia
enggo ceda. Tapi erkiteken geluh si mbaru enggo ibereken Yesus Kristus arah
penebusenNa, maka lit biak-biak Dibata i bas manusia. I bas kalak si enggo tek
dingen ngaloken Kristus jadi Juruselamatna teridah biak-biak si mehuli. Janah
lit tugas si ibereken Dibata eme gelah manusia mengelola alu bijaksana kerina
nurung, perik-perik, bagepe kerina asuh-asuhen ras rubia-rubia si meliar.
Tema si seh man banta “Manusia eme tempas Dibata”.
Sada kebanggaan man banta maka lit tempas Dibata i bas kita. Emaka kita arus
tetap nggeluh i bas kerembaken ras Dibata gelah biak Dibata e tetap banci
sicidahken. Kekelengen, kiniulin, kiniteruken ukur, pengendalian diri, rsd.
Janah ‘di kenca la ngasup kita ncidahkenca, ndabuh kita ku bas dosa, sipindoken
perkuah ateNa guna ngalemi kita.
Manusia, dilaki ras diberu ijadiken Dibata.
Dilaki ras diberu seri i lebe-lebe Dibata. Ertina, manusia si dem alu
kinierbagen, subuk status sosial, pendidiken, suku, agama, tetap arus saling
menghargai sada ras si debanna. Kinierbagen ula ipandang sebage masalah entah
pe kelemahen. Kinierbagen si lit merupaken kinibayaken guna kita banci saling
melengkapi sada ras si deban. Si e kerina sue ras konteks politik i bas
negaranta si akhir-akhir enda rusur ipergunaken kalak si jahat guna erbahan
politik identitas, entah pe ndabuhken kalak erpalasken etnisna ras agamana.
Politik si jahat enda tentuna banci memecah belah kiniersadan i bas negaranta
ras menimbulkan perang saudara. Tujun akhirna guna meraih kekuasaan alu kerina
cara, termasuk cara-cara radikalisme ras politik agama. Si enda kerina arus ilawan
alu politik kebhinekaan, politik kiniersadan bagepe, politik nasionalisme.
WARI
IV - RABU 24 JANUARI 2018
(Nrs.
Pdt. L. Sinuhadji - Bp. Rey Tarigan)
Invocatio : Titus 3:1
Ogen : Masmur 72:1-4
Khotbah : Roma 13:1-7
Tema : PEMERENTAH EME PERSURUHEN DIBATA
Bahan khotbahta eme pedah-pedah rasul Paulus man
perpulungen kalak si tek i kota Roma khususna kerna kepatuhen nandangi
pemerentah si erkuasa. Konteks si khusus rikutken piga-piga literatur nina pedah-pedah
enda isehken Paulus erkiteken status sosial kalak si tek paksa si e minoritas
denga, janah i bas sisi si deban lit karakteristik nasionalisme berlebihan i
bas diri kalak Yahudi si mpeturah antipati nandangi penguasa Roma erkiteken
enggo menjajah bangsa Israel, seh makana la nggit kalak Yahudi nggalar pajak.
Adi sifat pemberontak kalak Yahudi enda ipediat banci jadi mabai kerugian
nandangi kalak si tek si mbaru denga berkembang paksa si e.
I bas konteks si umum, tek rasul Paulus maka
kuasa entah pe otoritas si lit i bas kalak si erkuasa entah pe pemerentah pada
dasarna bersifat netral janah kuasa entah otoritas e rehna i bas Dibata nari
guna mewujudnyataken kerina si mehuli nandangi kalak si nterem. Pemerentah i
jenda labo terjeng kalak si erkuasa i bas pemerentahen negara i bas tingkat datas
nari seh ku teruh, tapi pe kerina otoritas si lit, umpamana : perbulangen
nandangi ndeharana, orangtua nandangi anak-anakna, tuan nandangi si erdahinna
(budak), rsd. I bas si e tentuna kepercayaan i bas Dibata nari guna jadi
sekalak peminpin arus sipergunaken alu mehuli guna mewujudnyataken kerina si
jadi peraten Dibata.
Tema si seh man banta i bas Pekan Penatalayanen
wari si pe-4-ken enda “Pemerentah eme persuruhen Dibata”. Jelas arah konteks
umum pemahamen Rasul Paulus nandangi pemerentah entah pe kalak si erkuasa, tek
kita maka otoritas entah pe kuasa si lit i bas pemerentah bangsa ras negaranta
enda rehna i bas Dibata nari, janah arus ipergunaken alu mehuli guna keadilen,
kebenaran, ras kesejahteraan kalak si nterem e me rakyat Indonesia (bdk. ogenta
Masmur 72:1-4). Si pemena lebe, i bas si e tentuna kita selaku rakyat arus
mendukung kerina program-program pemerentah negaranta si tujunna guna keadilen,
kebenaren, ras kesejahteraan kalak si nterem, alu minimal notokenca. Si
peduaken, perlu ka kita kritis nandangi penyelewengan-penyelewengan kekuasaan
alu pang kita ngataken si benar, paling tidak, la kita nggit ngikutken (jadi
pengikut) penguasa, politisi, tokoh, rsd., si ngelakoken si la benar.
I bas dampar si deban, perlu ka isedari maka lit
i bas kita otoritas entah pe kuasa si enggo ipercayaken Dibata man banta,
umpamana selaku kita perbapan ras pernanden entah pe orangtua i bas jabunta
sekalak-sekalak, selaku kepala bagian i bas perusahan inganta erdahin, selaku
kepala sekolah, selaku bupati, camat, lurah, ketua RT entah RW, selaku wakil
rakyat i bas DPRD entah DPR, selaku bos nandangi si erdahinta, rsd. Penungkunenna
apakah otoritas entah pe kuasa si enggo ipercayaken Dibata man banta e enggo
sipergunaken alu mehuli sue ras peraten Dibata? Invocationta ngingetkenca maka arus
nggit kita ndalanken kerina dahin si mehuli. I bas kalimat si deban, labo
terjeng patuh kita nandangi si erkuasa, tapi arus nggit pe kita jadi peminpin
si mehuli sue ras peraten Dibata ibenaken alu memimpin dirinta sendiri.
Pindolah gegeh i bas Dibata nari gelah ipengasupNa kita jadi peminpin si mehuli
si ngelakoken kerina si sue ras peratenNa.
WARI V - KAMIS 25 JANUARI 2018
(Nrs.
Pdt. L. Sinuhadji - Bp. Rey Tarigan)
Invocatio : 1 Timotius 6:10
Ogen : Amos 5:12-15
Khotbah : Lukas 8:1-3
Tema : DUIT (DAMPAR TEOLOGI & POLITIK)
Duit eme kertas entah pe logam si ibahan khusus
lit ergana sebage alat guna nukur keperlunta. Sebage alat tentuna duit enda
sifatna netral, entah pe sifatna tergantung man ise si njemaksa. Duit i tan
pecandu narkoba, tentuna bakal jadi narkoba si merugiken dirina. Duit i bas
perukuren sekalak si materialistis tentuna enggo jadi ukuren tertinggi i bas
menilai kai pe. Duit i tan sekalak pernanden si konsumeristis lalap la bias akapna
amin pe enggo ibelanjakenna sen miliaran rupiah i bas sada wari. Duit i tan
sekalak politisi si jahat, ipergunakenna guna menyebar berita hoax, memfitnah, sogok,
gratifikasi, rsd., gelah terpilih jadi gubernur. Tapi duit i tan sekalak
pengusaha si erkemalangen man Dibata banci ipergunakenna guna nampati kalak si
musil, rsd.
Bahan khotbahta nuriken kerna piga-piga diberu
kalak terhormat si mpergunaken kinibayakenna guna nampati Yesus ras ajar-ajarNa.
Piga-piga turi-turin i bas Pustaka Si Badia pe ituriken kerna kalak si
mpergunaken duit, kinibayaken, entah kai pe si lit bas ia guna kemulian gelar
Dibata umpamana : diberu kalak bayak Sunem nari (2 Raj. 4:8); Tabita (Perb.
Rasul 9:36); Kornelius (Perb. Rasul 10:22); Lidia (Perb. Rasul 16:13-18); rsd.
Tapi i bas Pustaka Si Badia pe ituriken kerna kalak si hancur geluhna erkiteken
duit entah pe erta kinibayaken, si erkaiten ras politik umpamana Yudas
Iskariot. Umumna Kata Dibata kerna duit si lit i bas Pustaka Si Badia
ngatakenca bagi invocationta sendah, “merangap nandangi duit eme sumbul kerina
kejahaten. Enggo lit piga-piga kalak si merangap nandangi duit lanai tetap i
bas kiniteken janah gulut ukurna ibahan erbage-bage kecedan ate”. I bas Injil
Yesus ngatakenca, “kam la banci erkeleng ate man Dibata janah erngena ate man
erta doni enda” (Luk. 16:13). Ertina, secara teologis, duit ras kerina
kinibayaken si lit bas kita labo negatif sifatna, tek kita maka si e kerina
salah sada bentuk pasu-pasu Dibata nari si arus ipergunaken guna kemulian
gelarNa.
Tema si seh man banta i bas wari si sendah eme
“Duit (Dampar Teologis & Politik)”. Adi pembahasen si komprehensif (lengkap
dan mendalam) kerna duit secara teologis bagepe kerna politik uang i bas konteks
dunia politik i Indonesia, akap kami jilen adi ibahan seminar khusus kerna si e
gelah perpulungen pe tuhu-tuhu iangkaina kerna politik uang baik secara
teologis bagepe secara praktis. Tapi si pasti, kinitekenta mengharamkan
penggunaan duit entah pe kinibayaken guna kerangapen ras erbage-bage kejahaten.
Ogenta si pemena nuriken uga cigana ate Dibata nandangi kalak si erkiteken duit
nggit ngaloken sisip, nindih kalak bujur, ngolang-ngolangi kalak musil gelah la
datken kebujuren i bas pengadilen, ras ngelakoken erbage-bage kejahaten alu
duit bagepe erkiteken duit.
I bas kesempaten enda iajuk kita gelah, si pemena
lebe bersikap positif nandangi duit ras kinibayaken si lit bas kita. Duit ras
kinibayaken si lit bas kita eme pasu-pasu i bas Dibata nari labo bekas
kebeluhenta entah pe gegehta guna ndatkenca. Emaka ngataken bujurlah man
Dibata. Si peduaken, duit entah pe
kinibayaken eme pasu-pasu Dibata si arus ikelola alu mehuli, labo sebalikna,
kita si ikuasai duit entah pe kinibayaken. Pengelolaan si mehuli nandangi duit
entah pe kinibayaken ukurenna eme guna kemulian gelar Dibata. Kai enda
antusenna? Mari radu ras mbages-bages siukurken, umpamana, adi ngaloken sen
“serangan fajar” i bas calon tertentu nari sope pilkada apakah tindaken e
mpermuliaken gelar Dibata? Lit si ngatakenca, “la lit ise pe si metehsa adi sialoken, janah la pe sipilih kita calon e ndai ma la ise pe si metehsa?” Eme
gelarna kita ikut memelihara politik uang si ilarang i bas negaranta. Emaka
arus kita metenget nandangi duit enda alu ngerembakken dirinta ras Dibata gelah
ipegegehiNa kita erbahan keputusen si sue ras peratenNa.
WARI
VI - JUMAT 26 JANUARI 2018
(Pdt.
Jefri Alexander Keliat)
Invocatio : Yesaya 44:2
Ogen : Yosua 1:1-9
Khotbah : Matius 10:1-15
Tema : NIKAPKEN PEMIMPIN SI MEHULI
Kepemimpinan secara umum banci iertiken sebagai
seni mempengaruhi. Ikataken kita enggo banci jadi pemimpin adi kehadirenta
(pengerana, ide, tingkah laku) banci mempengaruhi kalak si deban. Hanya saja
kenca siidah kecibal pemimpin-pemimpin khsusuna bas negaranta kepeken melala
kel pengaruh si la mehuli si dungna ibaba pemimpinta. Tentu enda labo banci
ipeseri kerina, tapi secara sederhana banci nge situhuna sitarik sada
kesimpulen bahwa kondisi kegeluhen si asa gundari enda ipengaruhi oleh cara
kepemimpinen pemimpinta. ‘Di kune mehuli pemimpinta la banci lang ibabana me
pengaruh si mehuli bas inganna memimpin ras tentu bage ka sebalikna. Si menjadi
penungkunen terdauhen rikutken tema-nta eme kap uga dage nikapken pemimpin si
bage rupana?
Arah bahan ogen bagepe khotbahta salah sada kata
kunci guna banci jadi pemimpin si mehuli eme kap kerna penandai kerna kuasa.
Pemimpin si mehuli eme kap pemimpin si nandai maka kuasa si lit bas ia eme kap
pemere Dibata. Kuasa megati kel erbahanca pemimpin mbaba pengaruh si la mehuli.
Pemimpin si mehuli sadar ia maka kuasa si meganjangna labo bas dirina tapi bas
Dibata. erkiteken si e la banci lang pemimpin mehuli dirina pe harus ikuasai
Dibata. Tanda pemimpin si ikuasai Dibata eme kap uga ia patuh man Undang-undang
Dibata secara total (Josua 1:7). Melala pemimpin siidah bas dalanken undang-undang
si lit la kerina kel ia patuh. Bas si lit iakapna untungna man banna ikutkenna,
‘di kune pe la bagi ukurna harusna min ikutkenna. Emaka banci sikataken guna
banci jadi pemimpin si mehuli la banci lang ia harus jadi pemimpin si patuh man
Undang-undang Dibata secara keseluruhan. Sendalanen ras si bas kepatuhen
nandangi Dibata e erbahanca maka pemimpin sada ngenca kebiarenna eme kap man
Dibata. Bas politik negaranta megati siidah pemimpin lanai mbiar man Dibata,
biaren ia man pemimpin partai, penguasa, pengusaha. Pemimpin si mehuli, Dibata
ngenca kebiarenna sebab kuasa si lit bas ia Dibata merekenca. Emaka rikutken Matius
jelas isuratkenna maka bekal pemimpin e labo barang-barang (Matius 10:10) tapi
sada kiniteken bahwa Dibata si erkuasa mereken upah man kerina si erdahin.
Terdauhen i bas pemimpin si mehuli eme kap
pemimpin si meteh kai tujunna jadi pemimpin. Rikutken Matius tangkas maka tujun
sekalak pemimpin labo pebayak bana, labo ndarami pujian kalak si deban, tapi
tujun pemimpin si mehuli petandaken Kinirajan Dibata (10:7). Kata “kerajaan”
bas bahasa Yunani lit dua, sada eme kap basilea
(kerajaan : kata tempat atau menyatakan tempat) ras Basileo (KeRAJAan : menyatakan situasi keadaan). Bas bahanta
pemimpin si mehuli menawarkan suasana Kerajaan Allah. Kerajaan Allah eme kap
kerajaan si dem alu kemalemen ate. Sekalak pemimpin si mehuli daya-dayanna eme kap
mereken kemalemen ate man kerina wargana. Maka tandana ia pemimpin si mehuli
tangkas isuratken biakna si mereken pembebasen bas kiniseranna nari man kerina
wargana (9). Bahkan man kalak si nulak ia, sekalak pemimpin tetap harus mbaba
pembebasen, la ia erayo-ayo. La si ndukung ia ngenca ia mehuli tapi si la
ndukung ia e pe mehuli nge ia.
Arah kai si enggo orati kita maka jelas guna
nikapken pemimpin si mehuli maka syarat si pemena eme kap ia harus kalak si
nandai Dibata. Si peduaken, bas pendandaina kerna Dibata sadar ia maka Dibata
me si mereken kuasa man bana. Si peteluken bas kesadaran kuasa Dibata, tutus atena
guna banci ngangkai ras ndalanken kerina Undang-undang Dibata. Si peempatken
bas pengangkanna kerna Undang-undang Dibata, isi undang-undang enda idalankenna
guna maba kemalemen ate bas ingan si pimpinna. Ras si terahir, kehadirenna la
hanya man si mendukung kepemimpinenna tapi man kalak si la mendukung ia pe
tetap i berekenna seri ras si mendukung ia.
WARI
VII - SABTU 27 JANUARI 2018
(Pdt.
Jefri Alexander Keliat)
Invocatio : Roma 12:2
Ogen : Yesaya 61:1-2
Khotbah : Matius 5:13-16
Tema : ISURUH KU DONI ENDA
Doni eme kap ingan si dem kel alu erbage-bage
perbeben. Salah sada penyebabna tentu dosa si enggo tuhu-tuhu lanket bas doni
enda. Emaka bas sada sisi megati ikataken ula seri ras doni. Sebab doni mekatep
kel ikelompokken jadi ingan si tuhu-tuhu la mehuli. Ingan si dem alu dosa. Tapi
amin bage gia ikataken manusia labo banci lawes nadingken doni enda. Seh pagi
Dibata reh peduakaliken lalap nge kita nggeluh bas doni enda. Tentu si jadi
penungkunen bas wari enda eme kap kai dage silakoken bas doni si dem alu dosa
enda?
Perlebe Yesaya alu tangkas ngataken bahwa
pembebasen enggo reh ras sedang berlangsung. Ertina i je Yesaya nuratken bahwa
doni si ndube itaban dosa genduari enggo ibebasken. Pembebasen enda tentu
berkaiten kel ras kerehen Yesus. Yesus la ngenca mbebasken manusia secara
individu tapi pe kerina manusia ras doni enda pe iselamatken Dibata i bas
tabanen dosa nari. Pembebasen enda menjadi penting lebe. Manusia si enggo
erkiniteken merespon enda alu sada perubahen biak nggeluh. Amin gia doni dem
alu dosa kalak si enggo ibebasken bas dosa nari lanai tertaban ban dosa. Manusia
doni dirina ipenjaraken dosa, tapi kalak si enggo iselamatken Dibata ia lanai
itaban dosa. Terdauhen rikutken Yesaya la ka ngenca bebas bas dosa nari tapi
manusia si enggo ibebasken Dibata ia pe maba berita pembebasen enda ku doni
enda. Mungkin enda me kerangka ku bas tema sendah. Kalak si enggo ibebasken bas
kinitertabanen dosa, mulih ku doni guna mbaba berita pembebasen enda.
Reh majuna jaman manusia semakin memakai logika.
Kerina hal harus terbuktiken pake logika. Adi nai melala hal si la terjelasken
alu logika mekatep kel ibereken penjelasen alu make penjelasen si la masuk
akal. Tapi kenca ermajuna zaman kerina hal harus banci terjelasken. Termasuk pe
bas si e kerna berita keselamaten. Berita keselamaten harus banci igejapken ras
iterima alu logika. Berdasarkan si enda me maka Yesus mereken sada gambaren man
murid-muridNa bahwa berita pembebasen e ibaba alu andingen sira ras terang ku
doni enda. Sira ras terang duana kel banci teridah ras banci igejapken.
Sira mereken nanam. Bicara man kita, uga pe
tabehna adi lalit nanam sirana tentu banci ikataken kena la seh. Kerehen kalak
Kristen si mbebasken icidahken arah kerehenna si mereken nanam man kalak
sekelewatna. Terdauhen pe la ngenca ernanam sira e pe bas nanamna e dungna
punya posisi penting kel erkiteken pentingna nanamna. Adi la lit acem patikala
banci gancihken ku tomat. Adi la lit cina kitik, banci ka ganti cina gara. Tapi
sira la tergantiken. Berita pembebasen ngataken kualitas dirinta. Kerehen kalak
si erkiniteken ku doni enda erbahanca ia la mudah igantiken sebab posisina e
penting. Ula min seri iakap kalak kita je ras la je.
Terang e pe gambaren pembebasen. Banci
sibayangken uga tuhu ngalahna ‘di kune kita nggeluh bas kegelapen? Terang
membebasken kita bas si gelap nari. Kerehen kalak Kristen tentu pe haruslah
menjadi terang. Nerangi ukur kalak, nerangi pusuh teman. Terang la terjeng
nerangi tapi pe erbahanca kalak si la ngidah dalan kedungenna idahna dalan.
Maka kehadirenta pe harus mbabai kalak ku bas dalan si payo. Adi doni enda tuhu
enggo itaban dosa, tapi kehadirenta erbahnca kalak banci ngidah perbahanen si
banci lalap erbahan manusia itaban dosa.
Arah bahan enda maka tangkas man banta maka labo
kita harus kiam bas doni enda tapi terdauhen kita haruslah hadir mbaba berita
pembebasen man doni enda. Gelah kerina banci bebas bas tabanen dosa nari. Adi
enda ikaitken bas tahun politik maka kita pe harus ikut erpolitik. Labo politik
praktis tapi politik moral, politik pembebasan, politik keberpihakan. Gelah alu
bage doni enda pe banci terbebasken bas tabanen dosa nari.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar