SUPLEMEN BIMBINGEN
PEKAN KELUARGA GBKP 2015
Pdt. Larena br.
Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)
Tema
Umum :
“Nggeluh
bagi Kula Ni Kristus” (1 Kor. 12:27)
“Ersada
ras Tuhan ras saling melengkapi sada ras si debanna”
Pekan Keluarga Wari I
(Tgl. 15 November 2015)
Invocatio
: “Angkatlah
pintu gerbang si nuria, maka bengket Raja mulia. Ise kin Raja mulia e? E me
TUHAN si mbisa, TUHAN si permenang i bas perang” (Masmur 24:7-8)
Ogen
: Jesaya
40:3-8
Renungen
: Matius
1:18-25
Tema
: ALOKENLAH
KETUBUHEN YESUS
Penjelasen Bahan Pustaka Si Badia
Bahan renungenta ngerana kerna ketubuhen Yesus Kristus. I bas
Injil Matius secara khusus Malekat Tuhan reh man Jusuf guna mpetetap ukurna si bakal
nirangken Maria alu sinik-sinik kenca enggo ietehna tunangenna ndai mehuli
kulana (bdk. I bas Injil Lukas Malekat Tuhan reh man Maria). Kitab Injil Matius
menegasken, maka walaupe enggo mehuli kula Maria ope ia erjabu si e jadi
erkiteken Kesah si Badia, labo erkitken perbahanen si la mehuli.
Perban Jusuf kalak si bujur (tulus hati, murah hati), la lit
sura-surana ngaduken Maria gelah ola mela akapna. I bas paksa si e, pertunangen
secara hukum bali ras kalak si erjabu, maka i bas Alkitab bahasa Indonesia
ikataken “Yusuf suaminya”, “Maria sebagai istrimu” ay. 19-20. Pertunangen banci
isirangken alu surat resmi, janah adi terdat maka si diberu berzinah ras kalak
si deban, maka ia arus iukum mate (Ul. 22:23-24). E maka guna nelamatken Maria
ras gelah ula mela Maria (gelarna icemarken i bas jelma si nterem), ersura-sura
ia nirangken Maria alu sinik-sinik (mbereken surat perceraian man Maria). I je
me reh Malekat Tuhan, asum ia rukur-rukur mpertimbangken baik burukna keputusen
si bakal ibahanna guna mpetetap ukur Jusuf gelah ola itadingkenna Maria, sabab
anak si lit bas bertin Maria jadi erkiteken kuasa Kesah Dibata. Janah Anak
Dilaki e pagi si nebusi bangsaNa i bas dosa-dosa nari. E maka arus ibahan Jusuf
gelarna Yesus (bhs. Ibr. : “Joshua” ertina Juruselamat, si sejajar ras
penggelaren Imanuel - Dibata ras kita). I je me peranan Jusuf sebage bapa,
menjamin maka anak si bakal tubuh e, secara sah iakui sebage kesusuren Daud (Mat.
1:16). Jadi kai si enggo jadi enda merupaken penggenapen i bas nubuaten nabi-nabi
arah Tuhan nari i bas paksa si nai (Jes. 7:14, “Mehuli me pagi kula sekalak si nguda-nguda
je nari ipupusna me sekalak anak dilaki janah ibahanna gelarna Imanuel”). Jusuf
patuh, la surung isirangkenna Maria, ialokenna Maria jadi ndeharana.
Bahan ogenta, kitab Jesaya bagin si peduaken ngerana kerna
keselamaten man bangsa Israel i bas pembuangen nari. Kai si iseruken i bas nats
enda merupaken nubuaten sekaligus penggenapen arah kehadiren Johanes Peridiken
si erkotbah i taneh mesawang sebage pelopor (perintis) entah pe si mbuka dalan
i bas kerehen Yesus Kristus ku doni enda (Mat.
3:3; Mrk. 1:3; Luk. 3:4; Joh. 1:23). Kata-kata si ibelasken Jesaya merupaken
kata-kata pengarapen maka keleng denga ate Tuhan nandangi bangsaNa ras
ipulahiNa bangsaNa. Respon si arus icidahken bangsaNa e me nggeluh i bas
pertobaten, jera i bas dosa-dosana nari. Deleng-deleng ipekendit,
kelbung-kelbung itambusi, taneh si bongkak bangkit iperata. Ertina, pusuh si
dem alu kesombongen, egois, elem-elem, kinirawan arus ibersihken. Nggit kita
ngubah pusuh peratenta bagi si ngena ate Dibata. Manusia rusur arus ipersingeti
maka geluh enda singkat, bagi rudang-rudang i mbal-mbal kiniulinna kentisik ngenca,
bage pe bagi dukut-dukut si pedas melus. Tapi Firman Tuhan tahan rasa lalap seh
rasa lalap. Payo, maka keselamaten perkuah ate Tuhan, tapi i bas manusia nari
arus merespon alu tek man Tuhan ras nggeluh bagi si ngena ateNa.
Aplikasi
Kita enggo mengketi minggu Advent si pemena
i bas bulan November minggu si terakhir. Advent (bhs. Latin “Adventus” -
kerehen). Advent berarti masa persikapen i bas kerehen Tuhan Yesus si peduakaliken
bage pe memperingati Ia si enggo reh ndube ku doni enda, si tubuh i karang
asuh-asuhen. Masa Advent e me masa persikapen secara pertendin, persikapen
pusuh peratenta (labo terjeng fisik, baju baru, kue-kue, perayaan seremonial,
rsd.), i bas kita mperingeti ketubuhen Tuhanta Yesus Kristus ku doni enda,
sekaligus persikapen kerehenNa si peduakaliken. Kai si perlu sipekena,
sipesikap i bas geluhta, maka metunggung kita ngalo-ngalo kerehenNa? Adi kin
sedekah enda nggeluh denga alu kesombongen, egois, erelem-elem, rsd., enggo
perlu ipelimbarui ras ula tertaren-taren. Sue ras temanta, “Alokenlah Ketubuhen
Yesus”, ertina, mengakui keberadaan Yesus Kristus i bas dirinta seh makana
geluhta iplimbaruiNa. Mengakui keberadaan Yesus Kristus i bas keluarganta seh
makana Ia ngenca si jadi Tuhan i bas keluarganta. Mengakui keberadaan Yesus
Kristus i bas geluhta, seh makana kita ipengasupNa mplimbarui lingkungen
sekitarta.
Enggo pasti i bas masa persikapen mbue
tantangen si man alanken, tapi arus siimani maka Yesus Kristus e me kap Juruselamat
ras Imanuel. Melala jalan-jalan keselamaten si itawarken doni enda, tapi Yesus Kristus
ngenca Tuhan ras Juruselamatta. Janah Ia Imanuel, Dibata si tetap ras kita,
amin kai pe si terjadi, la pernah kita itadingkenNa, adi tetap Ia sijadiken
penalementa. Bagi pengalamen Jusuf ngasup ngalaken tantangen erkiteken
ketaatenNa man Tuhan.
Pekan Keluarga Wari II
(Tgl. 16 November 2015)
Invocatio
: “Sabap
kam pe tangkas ietehndu maka wari Tuhan e reh bagi penangko si reh asum berngi”
(1 Tesalonika 5:2)
Ogen
: Matius
25:1-13
Renungen
: 1
Petrus 1:13-16
Tema
: ERSIKAP
RAS METENGETLAH
Penjelasen Bahan Pustaka Si Badia
I bas bahan renungenta, rasul Petrus mereken pergegeh man
perpulungen si sangana ngenanami kiniseran erkiteken sebage pengikut Kristus, gelah
tetap banci setia seh ku ujungna, maka lit piga-piga hal si arus idalanken:
- Ersikap katawari paksa pe seh kerehen Tuhan peduakaliken. I bas masa persikapen e kita arus tetap aktif labo pasif.
- Metengget (waspada).
- Tetap erpengarapen man Tuhan seh kerehenNa si peduaken. Adi enggo bene pengarapenta man Tuhan e me si erbahanca murah kita putus asa, patah semangat i bas ndalani geluh enda. Arus lit pengarapenta, maka wari sendah terulin asa si nderbih, wari pepagi terulin asa si genduari. Pertolongen Tuhan selalu tepat i bas waktuna nandangi anak-anakNa si tetap erkemalangen man baNa.
- Patuh man Dibata. Lit pengendalian diri (penguasaan diri) gelah ula sipelepas geluhta ibabai sura-suranta si ndekah i bas kita lenga tek man Tuhan.
- Tetap njagai kebadian e i bas kerina perbahanen, sabab Dibata si ndilo kita pe badia. Konteks paksa si e erkiteken kiniseran si ialami perpulungen erbahanca perpulungen la nari nggeluh bagi si ngena ate Tuhan. Geluh bagi sura-surana saja, sebage kalak si tading bas kegelapen. E maka ilumbaken rasul Petrus gelah perpulungen e tetap nggeluh badia. Maksudna i bas kelemahenta (kinilangasupenta) siendesken tetap geluhta gelah Tuhan si nampati kita guna nggeluh bagi si ngena ateNa, e me nggeluh badia.
I bas pengogen si pemena, e me kerna perumpamaan sepuluh
kalak si nguda-nguda, lima kalak si pentar ras lima kalak nari si lenge, si ngambarken
kerna Kinirajan Surga. Arah ogen enda ngajari kita guna tetap ersikap katawari
paksa pe, sabab la sieteh ndigan Anak Manusia e reh. Kita arus pentar makeken
ras ndalani wari-wari kegeluhenta (Mas. 90:12) sabab kerehen Tuhan Yesus
peduakaliken la ise pe metehsa.
Bage pe i bas invocatio, rasul Paulus mpersingeti perpulungen
Tesalonika gelah tetap ersikap, sabab wari Tuhan e reh bagi penangko si reh
asum berngi. Sabab lit pemahamen kalak Tesalonika, ndekah denga Tuhan e reh e maka
banci denga santai-santai, terlebih perbahanenna pe la ncidahken kalak si enggo
nggeluh i bas terang. Pengaruh i bas pemahamen kalak Tesalonika lit ka i bas
perpulungen, i ja nina, “Kenca enggo metua saja maka i je bertobat”, kepeken
lenga seh metua pe, enggo leben ia idilo Tuhan.
Aplikasi
Tema Pekan Keluarga wari peduaken, mabai kita gelah tetap
ersikap ras metengget. Ertina arus kita tetap aktif, entah pe tetap kita
ngelakoken hal-hal si positif dalam rangka nimai kerehen Tuhan Yesus si peduakaliken.
Persikapen i jenda, labo hanya menunggu tapi mbue hal si banci silakoken kita,
subuk i bas bersekutu, bersaksi, melayani, ndalanken tanggungjawabta rikutken
peran si enggo ibereken Tuhan man banta (perbulangen, ndehara, anak i
tengah-tengah keluarga, masyarakat, rsd.).
Pentar kita makeken wari-wari kegeluhenta.
Metenget (wasapada), erkiteken i bas masa penantian e, tentu
mbue tantangen subuk berupa perbeben bage pe keriahen doni si banci beneken
kinitekenta adi la tetap kita ernalem man Tuhan. Ula sempat ndabuh ku bas
godaan okultisme, termasuk berhala modern, kerangapen materi, kekuasaan, si erbahanca
kita menghalalkan segala cara, alu alasen kepepet entah pe keadaan si erbahanca
enggo terbawa arus. Nggeluhlah tetap sebage anak-anak terang sabab penebusen i bas
dosa si enggo sialoken i bas Dibata nari arah Jesus Kristus.
Pekan Keluarga Wari III
(Tgl. 17 November 2015)
Invocatio
: “Kalak
si erkeleng ate ngasup nggengken kai-kai pe, tek maka lit si mehuli i bas
kerinana, tetap erpengarapen dingen saber i bas kai-kai pe” (1 Korinti 13:7)
Ogen
: Masmur
133:1-3
Renungen
: 1
Tesalonika 4:9-12
Tema
: NGKELENGI
LEBIH ASA SI ENGGONA
Penjelasen Bahan Pustaka Si Badia
I bas bahan renungenta, rasul Paulus mpersingeti perpulungen
Tesalonika gelah tetap nggeluh bagi si ngena ate Dibata. Secara khusus i bas
renungen enda, si isoroti rasul Paulus e me kap kerna keleng ate nandangi sada
ras si debanna, perlebe man si sada kiniteken. Ipujiken Paulus maka sedekah
enda pe enggo icidahken perpulungen Tesalonika i bas nehken kekelengen man
kalak Makedonia. Tapi i jenda Paulus mindo gelah kekelengen si icidahken
perpulungen lebih asa si enggona. Ertina, ula merasa puas entah cukup i bas
kita enggo ngkelengi temanta, tapi arus lit peningkaten subuk secara kuantitas
bage pe kualitas i bas kita ngkelengi. Ola iantan-antan i bas ngkelengi e.
Inasehatken rasul Paulus maka perpulungen arus nggeluh alu
tenang, janah ola tergoda guna ncampuri urusen kalak si deban, i bas bahasa
Indonesia, “mengurus persoalan-persoalan sendiri”. Bage pe kita arus mandiri,
la bergantung man kalak entah pe jadi “benalu” man kalak si deban. Kalak
Kristen arus tetap mampu nggeluh mpermuliaken Tuhan terlebih man kalak si la
sada kiniteken ras kita. Sabab kegeluhenta e me kap kesaksian man kalak si deban.
I bas pengogen si pemena, Pemasmur ngerana kerna keleng ate
man ersenina. Sada kesangapen (kebahagian), adi kalak si ersenina sada perarih.
Ipebali ras minak wangi si meherga si icucurken ku takal Harun. Minak e me kap
simbol pengurapen man imam entah pe raja (lambang kehormaten, pengharagaan).
Bage pe bali ras embun i deleng Hermon si nusur ku deleng-deleng Sion. Deleng Hermon
e me deleng si meganjangna, janah biasana lit rusur embun entah pe salju
sepanjang masa. E maka rusur embun e iterbangken angin ras embun e nusur ku
deleng-deleng Sion, ngelitapi pertanian i Israel. Ertina, arah dua gambaren
enda, icidahken maka kehamaten, pasu-pasu si tetap ibereken Tuhan sepanjang
masa asum kita banci nggeluh sikeleng-kelengen, ersada arih sada ras si debanna.
Umpamana, sada keluarga si ersada perarih dingen nggeluh sikeleng-keleng
erbanca si natap-natap pe senang, bangga, salut, bahkan keluarga e tuhu-tuhu
jadi usihen entah pe ihamati.
Aplikasi
Kekelengen e me kap inti i bas Pustaka si Badia nari (bdk.
Luk. 10:25-27, penungkunen kalak Farisi man Tuhan Yesus, e maka nina, “Kelengilah
Tuhan Dibatandu ras kelengilah temanndu manusia”). Kekelengennta man Tuhan si
la siidah kita arus iwujudnyataken i bas kita ngkelengi kalak si deban ka. Ibenaken
i bas keluarga inti nari, keluarga besar, jiran (tetangga), perpulungen, bage
ras kalak si deban. I bas jaman genduari cukup mbue tantangen i bas kita nehken
kekelengen sabab erlumba jelma ngukurken dirina masing-masing (egois,
individualis).
Tapi renungenta sekali enda mpersingeti kita guna tole
ngkelengi lebih asa si enggona. Subuk i bas jabu, antara suami - istri, banci
erkiteken kesibuken enggo urak (luntur) kekelengen e. Orang tua ras anak entah
pe sebalikna; kerina anggota jabu sibuk dengan urusenna masing-masing, piah
dungna mbue anak-anak si lebih senang curhat man temanna asangken man orang
tuana. Bage pe kekelengen man kalak si deban. Mekatep si terjadi i bas kita
diskusi entah pe ncakapken kerna kekelengen banci ndekah ras gedang tapi seh ku
bas praktek agak mesera guna ndalankenca. I bas kita nehken kekelengen, nampati
kalak si deban arus ibenai alu langkah iman, ula mbiar, ula ragu-ragu, sabab
kehadirenta selaku kalak si enggo ngaloken kekelengen i bas Dibata nari rutang
guna nehken kekelengen man kalak si deban (Roma 13:8). Geluhta arus ernanam man
kalak si deban. Asa gegeh ras ukurta bahkan arus sitingkatken i bas nehken
kekelengen e asa si enggona.
Pekan Keluarga Wari IV (Tgl.
18 November 2015)
Invocatio
: “Jabu
ipanteki erpalasken kepentaren ras pengertin. I ja lit pemeteh, i je lit
bilik-bilik kuh ras barang-barang si meherga ras mehuli” (Kuan-kuanen 24:3-4)
Ogen
: Epesus
5:21-23
Renungen
: Kejadin
2:18-24
Tema
: KINIERSADAN
JABU E ME SURA-SURA DIBATA
Penjelasen Bahan Pustaka Si Badia
I bas bahan renungenta, perjabun e me kap inisiatif Dibata.
La mehuli iakap Dibata adi manusia nggeluh sisada-sisada, e maka ibahan Tuhan
teman si cocok guna banci nampati manusia. Walupe lit nge manusia si nggeluh
sisada (melajang, la erjabu, selibat) erkiteken erbage-bage hal (bdk. Mat.
19:12, lit erkiteken pertubuhna nari, kalak si deban erbahanca la ia erjabu, entah
pe igejapkenna maka ia idilo guna dahin i bas Kinirajan Surga).
Ibahan Tuhan arah sitik abu taneh rubia-rubia ras perik-perik
ras ibahan manusia gelar-gelar rubia ras perik ndai, tapi sada pe la lit jadi
teman si cocok guna nampati ia. E maka ibahan Tuhan Dibata ntabeh pertunduh
manusia, je nari ijadikenna sekalak diberu i bas tulan rang-rang e nari, kenca bage
itaruhken Tuhan man manusia ndai. Je nari maka erpengue manusia, maka diberu
ndai enggo cocok ras ia. Tulanna ibuat i bas tulanku nari, janah jukutna i bas
jukutku nari. Gelah tetap cocok guna
banci saling menolong arus terus-menerus ipelihara. I je me iperluken
erbage-bage hal gelah tetap harmonis kegeluhen i bas perjabun, subuk nginget
padan perjabun, komunikasi si mehuli, kesetian, meminta maaf i bas kesalahen si
ilakoken, rsd. Aurelius Augustinus (Bapa Gereja) ngatakenca, ibahan Dibata
manusia i bas tulang rang-rang dilaki nari, labo arah takalna guna jadi atasan,
labo ka arah nahena guna jadi bawahenna, tapi dari sisinya untuk menjadi mitra
sederajat, dekat pada lengannya untuk dilindungi dan dekat di hatinya untuk
dicintai.
Dilaki ras diberu ndai nandingken keluargana, gelah banci
ersada i bas jabuna, maka duana enggo jadi sada. Empersadaken dua pribadi si berbeda
(karakter, latar belakang pendidiken, ekonomi, status sosial, rsd.) labo hal si
mesukah, e maka tetap iperluken kiniteruken ukur guna saling melengkapi sada
ras si debanna. Ersada guna nehi sura-sura Dibata i bas jabu, janah la lit kai
pe si banci nirangkenca pala kematen ngenca.
I bas suratna man perpulungen Epesus, si jadi pengogenta, rasul
Paulus mpersingeti maka i bas kegeluhen jabu, perbulangen ras ndehara arus
mehamat/erkemalangen/mbiar man Kristus. Mbiar man Kristus si mabai perbulangen
ras ndehara patuh nandangi sada ras si debanna. Terjemahan harafiahna e me kap,
“Hendaklah kalian rendah hati dan bersedia untuk saling menghormati antara satu
dengan yang lain. Lakukanlah itu karena kamu menghormati Kristus”. Ndehara
patuh man perbulangenna erkiteken mehamat man Kristus, bage pe sebalikna,
perbulangen ngkelengi ndeharana erkiteken mehamat man Kristus. Jadi tanggung
jawab si idalanken labo erkiteken mbiar man pasangen (istri-istri takut suami
atau suami-suami takut istri) tapi erkiteken erkemalangen man Kristus.
Aplikasi
Jabu lit erkiteken inisiatif Dibata ras sura-sura Dibata,
arah jabunta banci kita mpermuliaken Dibata. E maka penting uga tetap ersada
jabunta, persadan si nteguh, si la banci ise pe entah kai pe si ngugursa. Sabab
melala kasus, erkiteken mbuena persoalen, kemajuan jaman si erbanca jabu e
kedungenna iambang kehancuren, bahkan kedungenna sirang, alu alasen la nari
cocok. E maka cocok e arus terus ipelihara, irawat. Melala faktor si erbahanca
banci jabunta sehat, utuh. Pdt. Dr. Daniel Goh mereken piga-piga kiat :
- Nginget rusur padan perjabun.
- Lit pengampunan (menurut Pdt. Billy Graham, adi la lit pengampunen, keluarga banci sirang. E maka perlu meteruk ukur, la lit ise pe kita si sempurna, adi enggo iakuina salahna, jera pasangenta, alokenlah ia alu pusuh si lapang).
- Komunikasi si mehuli.
- Menjaga kesetian.
- Hindari pengaruh orang tua entah pe mertua si terlalu kuat mencampuri rumah tangga.
- Terampil i bas ngatasi konflik (sijiwai pasangenta).
- Hargai seksualitas (ula abaiken seksualitas).
- Proaktif memberikan pujian entah pe pengharagaan.
- Saling melayani, saling ngkelengi (ula menuntut guna ilayani entah pe ikelengi saja).
Pekan Keluarga Wari V
(Tgl. 19 November 2015)
Invocatio
: “Kubaba ateku baNdu persembahen pengataken bujurku, janahku ertoto man banNdu”
(Masmur 116:17)
Ogen
: Perbahanen Rasul 5:1-11
Renungen
: 1 Samuel 1:1-5
Tema
: JABU SI NEHKEN PERSEMBAHEN ALU PAYO
Penjelasen Bahan Pustaka Si Badia
Ituriken bas bahan renungenta kerna selakak dilaki si gelarna
Elkana si tading i Rama, i taneh deleng-deleng Efraim (Ramataim), e me kap i bas
suku Efraim nari (anak Jusuf, Manasye ras Efraim), i ja dua ndeharana e me kap
Hana ras Penina (paksa si e, i bas kebudayaan Timur Dekat kuno, poligami ianggap
wajar - Alkitab Edisi Studi, hlm. 432). Hana la lit anakna, sedangken kiduana
lit anakna. Tep-tep tahun Elkana ras jabuna lawes ersembah ras mereken
persembahen man Tuhan si mada kuasa i Silo. Enggo sada kearusen dilaki Israel
lawes ku pusat peribadaten lako ersembah man Tuhan, telu kali i bas tiap tahunna
(Kel. 23:14-19; 34:23). Kurban si nipersembahken man Dibata banci rubia-rubia
si enggo itentuken, gandum, buah-buahen ras rempah-rempah. Persembahen si ipersembahken
dalam rangka ngataken bujur man Tuhan rikut mindo pengalemi dosa i bas
kesalahen si enggo ilakoken. Sebagin besar kurban itutung seh keri i bas mesbah
persembahen, sebagin ibereken man imam ras sebagin nari ibagiken ras ipan man
si mpesembahkenca sebage “pangan si badia” (Im. 3:7-17; 7:11-18). Si banci
siidah i bas perikop enda, uga Elkana sebage bapa i tengah-tengah jabu ngasup
ia mabai jabuna erkemalangen man Tuhan secara khusus alu nehken persembahen
pengataken bujur. Ertina i je Elkana ngajari jabuna bage pe anak-anakna benaken
kitik-kitik nari lako ersembah man Tuhan. Janah tep-tep tahun ia nehken
persembahen e man Tuhan. Ertina, secara konsisten ras ratur ia nehken
persembahen man Tuhan. Lit i je karakter disiplin. Labo tupung mood maka nehken persembahen, tapi ratur
keluarga enda nehken persembahen man Tuhan. Keluarga Elkana enggo nggejapken
maka kerina si lit bas ia ras jabuna erkiteken Tuhan, maka Tuhan si mada kuasa ngenca
si layak man sembahen.
I bas ogen si pemena, siidah kerna sada jabu e me kap Ananias
ras Safira si ersada arihna la jujur i bas nehken persembahen man Tuhan (bdk. Perb.
Rasul 4:26-27, Jusuf - Barnabas si ndayaken tanehna, je nari iberekenna duitna
man rasul, Perb. Rasul 5:1, “Tapi lit me kalak si deban gelarna Ananias ras
ndeharana Safira”). Konteks paksa si e, enterem perpulungen ikut muat bagin
guna membangun kula ni Kristus, arah ndayaken taneh ras erta-erta si deban (bdk.
Perb. Rasul 2:46). Berbeda ras si Jusuf - Barnabas ndai, ibuniken Ananias ras
Safira deba tukur taneh e, sada bagin iberekenna man rasul-rasul. Siidah i jenda
kerna ketidakjujuran ras la tulus i bas nehken persembahen man Tuhan.
Aplikasi
Mulai kin i bas awal Dibata nepa manusia, maka manusia
nggejapken Tuhan nge si mada doni enda ras kerina isina termasuk Tuhan si masu-masu
kegeluhenna, e maka manusia ersembah man Tuhan termasuk nehken persembahen
pengataken bujur (Habil, Kain, keluarga Nuh, Bapa Leluhur Israel e me Abraham,
Ishak ras Jakub). Lebe arus lit penggejapen bas kita, maka kerina si lit bas
kita e me rehna i bas Dibata nari, termasuk keselamatenta, maka patut kita
ngataken bujur man Tuhan.
Erlajar arah keluarga Elkana, maka sebage orang tua, khususna
bapa, banci mabai keluargana, rikut ras anak-anak enggo iajarina guna ersembah
man Tuhan. Disiplin, ratur ras mereken si terbaik man Tuhan, la mekarus.
Nehken persembahen man Tuhan labo hanya berupa duit, tapi pe,
rikut talenta si enggo ibereken Dibata man banta. E maka perlu sibabai jabunta
rikut ras anak-anakta keleng atena gereja Tuhan ras ikut muat bagin i bas
kerina kegiaten i tengah-tengah gereja. Sebage contoh, tupung lit perpulungen
(PJJ) bas rumahta, silibatken anakta guna ikut muat bagin, baik i bas ngoge Pustaka,
ertoto, entah pe mabai rende.
Pekan Keluarga Wari VI
(Tgl. 20 November 2015
Invocatio
: “Ola aloken uang sogok, sabab uang sogok erbahanca kalak la nai ngidah si
benar, janah perkara kalak si la ersalah ibalikken” (Keluaren 23:8)
Ogen
: Nehemia 2:1-22
Renungen
: 1 Samuel 16:1-7
Tema
: MEGERMET MILIH PEMIMPIN
Penjelasen Bahan Pustaka Si Badia
Bahan renungenta ngerana kerna pemilihen Daud jadi raja
Israel nggantiken Saul. Isuruh Tuhan Samuel ku Betlehem, guna banci ia meminaki
sekalak i bas anak Isai jadi raja Israel, rikutken pilihen Tuhan. Ibahan me
lakon persembahen ras itenahken Samuel keluarga Isai. Janah Tuhan sendiri kari
ngatakenca kai si man bahanen Samuel (ay. 3).
Pengidah ras pilihen manusia berbeda ras Dibata. Samuel lebih
ngenehen fisikna. I ja idahna Eliap, banci jadi gedang ras mejile rupana. Tapi
nina Tuhan, “Ola nehen kuga gedangna ras kuga jilena rupana. La ia kupilih,
sabab pertimbangenKu la bali ras pertimbangen manusia. Adi manusia inehenna si teridah
arah ndarat, tapi adi Aku Kupernehen pusuhna.” Kenca si Eliap, sada persada
terus anak Isai icidahken man Samuel tapi sada pe lenga ipilih Tuhan, subuk
Abinadap, Sammah, terus seh pituna anakna, tapi sada pe lenga ipilih Tuhan. Kepeken
lit sada nari anak Isai si sangana mpermakani biri-biri bapana, e me kap Daud.
Labo terjeng mejile secara fisik (mejile, sehat, janah matana pe mejile), tapi
Daud pe kalak si erkemalangen man Tuhan ras berani (bdk. tupung Daud ngelawan
Goliat, 1 Sam. 17:45-46). Janah kedungenna, Daudlah si ipilih Tuhan ras
itangkuhken Samuel jadi raja. Mulai je nari Daud idemi Kesah Tuhan si ngajari
ia i bas memimpin bangsa Israel.
I bas ogen si pemena siidah, kerna raja Persia, Artaserses si
tuhu-tuhu erdiate nandangi pegawaina Nehemia. Siidah kinulin raja arah
erbage-bage hal. Tupung serbut ayo Nehemia i bas ngidangken inemen man Raja,
maka i je itegur raja Nehemia, engkai maka serbut ayona. Labo terjeng je saja,
kenca enggo ituriken Nehemia si erbahanca ia susah, maka raja pe terus
nungkuni, kai sura-sura Nehemia berikutna, gelah banci isampati raja. Ras
kedungenna raja mengabulken pemindon Nehemia, berikut fasilitas surat man
pengawas kerajaan, material si nibutuhken guna pembangunen tembok Jerusalem,
ras isuruh raja piga-piga kalak perwira ras sada pasukan tentera si erkuda
nemani Nehemia i bas perdalanenna ku Jerusalem. Je nari hal si peduaken si banci
siidah i bas ogen si pemena, kerna Nehemia sekalak bangsa Israel si itaban i
Persia janah situhuna kegeluhenna enggo sikap selaku juru inemen raja tetap
erdiate guna kiniulin bangsana, i ja paksa si e tembok Jerusalem lenga lalap
ibangun kenca iciluk Babel.
Aplikasi
I bas Tgl. 9 Desember 2015 bangsa Indonesia secara serentak ngelakoken
PILKADA. Si rusur terjadi i bas negaranta tupung pelaksanaan pemilihen pemimpin
e me erdalanna praktek politik transaksional, ingan pedalan duit gelah ndatken
sora. E maka Moderamen GBKP i bas piga-piga waktu si lepas enggo mereken surat
pengelayasi gelah gereja banci tetap mampu menyuarakan sora kenabianna nandangi
pemimpin-pemimpin bangsa.
Piga-piga hal si penting :
- Gunaken hak pilihta ula golput.
- Pemimpin si ipilih kita e me kalak si banci nehken sura-sura Dibata, guna kiniulin geluhta ras daerahta.
- Pemimpin si ipilih kita e me lit min bas ia jiwa ngelai janah erpihak ku masyarakat janah si la nggit ndalanken politik uang. Rp. 300.000,- umpamana per-kalak, banci jadi senang siakap hanya 1 wari (sabab enggo langsung keri), tapi banci sengsara kita ibahanna selama ia menjabat sebage pemimpin daerahta.
- Perpulungen ola ipengaruhi peraten entah perbahanen si la mehuli (bdk. Invocatio : “Ula ngaloken uang sogok”).
- Secara institusi, i bas PILKADA gerejanta ncidahken sikap netral, e maka gerejanta GBKP la banci ipake jadi ingan sarana kampanye. Adi lit serayan Tuhan si jadi juru kampanye entah pe tim sukses salah sada pasangen, harus non-aktif selama masa kampanye.
- Man banta perpulungen, serayan, ras panitia-panita ula min tambahi baban calon kepala daerah alu mereken proposal mindo dana entah bantuan.
- Perdiateken latar belakang (rekam jejak) calon si bakal sipilih kita. E maka sipindo pimpinen Tuhan arah terus-menerus kita ertoto ras sora pusuh erpalasken visi misina.
Pekan Keluarga Wari VII
(Tgl. 21 November 2015)
Invocatio
: “Janah ingetlah aku tetap ras kam seh ku kedungen jaman” (Matius 28:20b)
Ogen
: 2 Korinti 4:7-10
Renungen
: Jesaya 54:1-10
Tema
: GELEM PADAN TUHAN ALU NTEGUH
Penjelasen Bahan Pustaka Si Badia
Kenca bangsa Israel itaban bangsa Babel, maka kiniseran
tuhu-tuhu nderpa bangsa enda, subuk secar fisik bage psikis, tempa Dibata enggo
tuhu-tuhu nadingken kegeluhen bangsa Israel. Rikutken bahan renungenta,
kiniseran e igambarken bagi diberu si la mupus (bagi lit kemelan, kurang
keriahen ukur erkiteken megombang kalak man bana, ay. 4). Tapi kepeken situasi
enda labo rasa lalap, sabab kekelengen Tuhan si luar biasa man bangsaNa. Ay. 8,
“Labo rasa lalap pernembeh ate Dibata, kenca bage icidahken Tuhan kekelengen
Tuhan rasa lalap.” Tentuna situasi enda erbahanca bangsa Israel ermeriah ukur,
la nari ikataken la mupus tapi “enterem me anakndu” (ay. 1). Pembebasen ilakoken Tuhan nandangi
bangsaNa. Negeri si sedekah enda iingani bangsa si deban, i bas waktuna ibahan
Dibata jadi sikerajangen bangsaNa mulihken. Dingen iketen perpadan si sedekah
enda ceda, bangsaNa si ngelandih (nadingken Tuhan - gambaren perbulangen ras
ndehara), kedungenna erkiteken kekekelengen Tuhan ipelimbaruiNa mulihi padan si
sedekah enda enggo ilanggar umatNa. Ilegi ras iulihi Dibata bangsaNa jadi
sikerajangenNa. Nina Tuhan, “Kentisik ngenca kam Kutadingken, Kulegi me kam
mulihi alu kekelengen si mbelin.” Kai si enggo jadi nandangi bangsaNa i bas
paksa enda, ngingetken kerna perpadanenNa si ipelimbarui tupung jaman Nuah, i ja
la nari ate Tuhan erbahan kelenglengen i doni enda bagi si terjadi i bas jaman
Nuah, arah benteha. E maka genduari pe Tuhan erpadan, ndigan pe la nari
bangsaNa itembehi, iukum, irawai. Kekelengen ras padan Dibata igambarken ras
kecibal doni si man kebiarenken e me kap gempa, bicara deleng-deleng miser,
uruk-uruk pe mundu-undu tapi kekelengen Tuhan la pernah miser i bas umatNa
nari. Padan dame si ibahan Tuhan lalap paguh la mundu-undu.
I bas ogen si pemena Rasul Paulus, ngejapken maka ia sebage
si nehken Berita si Meriah, alat Tuhan, desken kudin taneh ngenca, ertina murah
pecah. E maka ia ras teman-temanna pe igejapina labo lit gegehna seyakatan
kuasa Tuhan si erdahin i bas ia, si mpegasup ia ngalaken perbeben seh maka
tetap mejuah-juah. Arah apai pe Paulus ndatken kiniseran, itindih, tapi la
meripuk. Bingung kami, tapi la seh putus asa. Iayak-ayak musuh kami, tapi la
kami itadingken Dibata. Idampesken kalak kami, tapi la seh getem. Kiniseran
Jesus si jadi gegeh man Paulus ras teman-teman guna tetap setia ras ermeriah
ukur i bas ia ngalaken erbage-bage kiniseran.
Aplikasi
Kadang banci jadi muncul penungkunen bas kita, asum kiniseran
nderpa kita, “Entah enggo itadingken Dibata aku, engkai maka ipediat Dibata
kami sada jabu mengalami kiniseran?” Firman Tuhan nampati kita i bas proses
pergumulen ras perenungen e, maka kiniseran cara Dibata guna menegur, mendidik,
ras mematangken (memproses) kinitekenta gelah reh murnina (bdk. 1 Pet. 1:7;
Heber 12:5,6).
I bas bahan renungenta ndai, maka hubungen Dibata ras umatNa
desken hubungen perbulangen ras ndehara, si ipalasi i bas kekelengen ras padan
si nteguh si la ise pe banci nirangkenca pala kematen. Aminna pe i bas kinatana
lit rusur si melanggar perpadanen, subuk perbulangen entah ndehara si erbahaca
kurang harmonis hubungen e. Bage pe hungungenta ras Dibata, i ja terkadang la
kita setia man Tuhan, la kita erdalan i bas dalan si enggo iperentahkenNa, “berselingkuh”
kita i ja sisembah dibata-dibata si deban. Tapi i bas kekelengenNa labo rasa
lalap Ia ernembeh ate. Beliden kekelengen Tuhan asangken kinirawanNa banta, asum
kita jera ras mindo pengalemi dosa bas Ia nari.
Bahkan rikutken ogen, maka arah kiniseran si nderpa kita, i je
me banci sigejapken gegeh kuasa Tuhan si erdahin sempurna i bas kegeluhenta. E maka
rikutken tema i bas Pekan Keluarga wari terakhir enda gelah ngasup tetap kita
nggelem padan Tuhan alu nteguh. Ia tetap setia man banta, Tuhan tetap
ngekelengi kita. E maka ula nari ragu-ragu, bimbang, kurang-kurang kesetianta
man Tuhan. Babai jabunta guna ertetapna erkemalagen man Tuhan.
Mari radu ras ersikap
kita guna ngikuti Lakon Persadan si Badia i bas wari Minggu Tgl. 22 Nov. 2015.
Tuhan si masu-masu kita i bas kerina dampar kegeluhenta.
syalom pdt..wari ke 5 seh ke 7 la kuidah lit postingndu pdt,adi banci tolong posting ken ya pdt,trsampat kel man kami,bujur pdt.kami gbkp rg km 8 pd bulan medan.
BalasHapusSyalom Sn./Tr. arah GBKP Rg. Km 8 Pd Bulan Medan nari, bujur i bas komentarndu ras pemindondu, ue banci kari ilengkapi kami, paling lambat wari Selasa si reh enda. Bujur. Gbu.
HapusBUJUR PANDITA. ENDA MABA PENAMPAT MAN BANTA. DIBATA SIMASU-MASU KAM RAS JABUNDU.
BalasHapusAmin! Bujur man bandu Sn./Tr. Suraernala Kabanjahe nari, Dibata pe si masu-masu kam ibas kerina dampar geluhndu.
Hapusmjj pdt.. banci nge i share (kirimndu) tata ibadah untuk pekan doa e ku kami sebab bas kami lenga seh ngasa gundari ...alamat email kami : bajemgbkp.palangkaraya@gmail.com entah pe kodontarigan@ymail.com
BalasHapusbujur... Tuhan simasu-masu
Enggo ikirimken kami, mohon gelah icheckndu. Bujur.
Hapusbujur pdt bas postingen ndu ...banci jadi pengelayasi man kami jadi bahan bahan kotbah ibas sektor kami....GBU .............Pt.S.M.Simatupang.....serayan GBKP Runggun jl.nias....klasis P.Siantar.......mejuah-juah
BalasHapusBujur Pertua, Dibata si masu-masu pelayanenta. Amin.
BalasHapus