Pdt. Larena Sinuhadji (Nd. ReyRapha Tarigan)
LAKON PERSADAN SI BADIA - 1 Korinti 11:23-32 (Sakramen)
Penaruh
Bahan PJJ-ta piga waktu si lepas enggo membahas tentang Lakon Peridin Si Badia (Sakramen Baptis). Emaka i bas paksa enda ngerana kita kerna Lakon Persadan Si Badia (Sakramen Perjamuan Kudus).
Lakon Persadan Si Badia si ilakoken (itetapken) gereja e me erpalas ku bas Lakon Persadan Si Badia si pertama, si enggo ilakoken Tuhan Yesus raduken ras ajar-ajarNa (Mat. 26:22-28; Mrk. 14:22-25; Luk. 22:15-20). Bahkan secara khusus, Surat Paulus man Perp. Korinti, si jadi renungenta, e me praktek Lakon Persadan Si Badia si enggo ilakoken i tengah-tengah perpulungen.
Mpebagesi Ogen
Judul perikopta “Lakon Persadan Si Badia” (terj. TB-LAI Ed. 2 “Kebiasaan-kebiasaan yang salah dalam Perjamuan Kudus”). Si jadi latar belakang i bas perikop enda, e me mpersinget (teguran) Paulus man Perp. Korinti erkiteken enggo mengubah lakon persadan (perjamuan) menjadi ruang ketidakadilan, lit deba man seh besur (senik), lit deba kalak si lumben. Si kin aturna ncidahken kinisersadan selaku kula ni Kristus, malah perjamuan (lakon persadan) e berubah jadi sada perayaan egoisme. Bahkan Paulus ngatakenca, asum kam pulung lanai bo kam man i bas pesta Tuhan (bhs. Ind.: “Kamu sebenarnya tidak merayakan Perjamuan Tuhan” 11:20). Kai si ilakoken Gereja Perdana, secara khusus Jemaat Korinti, berbeda ras si ilakoken Gereja-gereja i bas paksa enda, i ja roti ras anggur enggo isikapken Gereja. I jenda jemaat maba makanenna masing masing (bdk. Perb. Rasul 2:46). Ertina, i bas Lakon Persadan Si Badia, labo hanya ngerana soal tata cara liturgi kai si enggo ibahan Yesus, tapi uga kehadiren Gereja mpersadaken. Perjamuan Kudus seharusnya memecahkan sekat, tembok-tembok pemisah bukan mempertebalnya. Artinya, bentuk perjamuan mula-mula sangat inklusif, berpusat di meja, dan sangat sosial.
I bas perdalanen Sejarah Gereja, LPS ipisahken ras makan bersama. Kedungenna ibahan jadi simbol liturgis: roti ras anggur si isikapken Gereja, alu alur liturgi si enggo lit. Alu cara si e, Gereja mencoba menghindari penyalahgunaan bagi si terjadi i Perp. Korinti, ras sangat menekanken dimensi sakralna. Pdt. Joas Adiprasetya i bas Theologia Journey-na si itulis i bas Chat GPT-na, “Saya ingin menantang dengan dua hal:
- Apa yang hilang ketika ekaristi dipisahkan dari makan bersama? Apakah kita kehilangan nuansa keramahtamahan, persahabatan, dan kebersamaan meja yang justru sangat ditekankan Paulus?
- Apa yang tetap kita rayakan? Dengan roti dan anggur sederhana, kita diingatkan bahwa yang terpenting bukan kelimpahan makanan, melainkan kehadiran Kristus yang membagi diriNya untuk semua, tanpa kecuali.”
- Berfungsi sebage peringeten kerna karya keselamaten ras kematen si enggo ibahan Tuhan Yesus Kristus. Roti si enggo cepik-cepik bage pe anggur (calung) e me simbol kerna kiniseran si enggo ialami Yesus. Emaka i bas liturginta isuratken: “Buatkan, panken, enda me kulangKu si iberkeen man gunandu. Lakokenlah bage guna peringet-ingeten nandangi Aku. Buatken, inemken kerina taresa, calung enda padan si mbaru i bas darehKu, si niamburken man gunandu lako pengalemi dosa. Bagelah perbahanendu tep-tep kali di inem kam, lako peringet-ingeten nandangi aku.”
- Berfungsi guna membangun kiniersadan, e me kiniersadan ras Tuhan Yesus Kristus si enggo menang ras kiniersadan ras ngawani perpulungen sebage kula ni Kristus. Bagi gelarna Lakon Persadan Si Badia.
- Berfungsi sebage pengarapen eskatalogis. Ertina arah kita ngelakoken Lakon Persadan Si Badia, kegeluhen kalak si erkiniteken labo hanya ngukurken kegeluhen bas doni enda, tapi pe seh ku bas pendungi jaman. Bagi nina i bas ay. 26, “Tep-tep kam man roti e dingen mimen tare calung e, alu bage iberitakenndu kematen Tuhan, seh ngayak Ia reh mulihken.” Alu bage geluh perpulungen ibabai gelah tetap menghayati kinitekenna alu lebih dinamis, semangat, sebab pasti Yesus datang untuk kedua kalinya.
Sope Lakon Persadan Si Badia silakoken lit kesempaten guna kita mengintropeksi diri ras mindo pengalemi dosa i bas Tuhan nari. Bahkan i bas Buku Katekisasi hlm. 125 itekanken, maka “kita harus menjalankan persiapan lahiriah seperti layaknya kita mengikuti kebaktian; kita harus memakai pakaian secara sederhana tidak menyolok, duduk dengan sopan, tidak berisik dan dengan tertib memakan roti dan meminum anggur.” Bahkan adi rikutken si viral paksa genduari, sope man roti entah minem anggur ifoto lebe ras itamaken ku Medsos.
![]() |
Versi Audio silahkan klik : https://youtu.be/ZiEXirkji9E |
Pengkenaina
Erkiteken Lakon Persadan Si Badia salah sada i bas dua sakramen si enggo itetapken Gerejanta maka, si pemena, ngawan perpulungen harus jelas man bana arah pelaksanaan lakon e. Bagi si enggo isingetken i datas ndai, maka telu fungsi i bas kita ngelakoken LPS harus terus nggeluh i bas kita. LPS mempersingeti kita kerna pengorbanen Yesus man banta alu bage tetap kita ngergai pengorbanen Kristus alu tetap ndalanken si ngena ateNa. Si peduaken, nggeluh tetap i bas kiniersadan si mehuli subuk man Tuhan bage pe sesama anggota ni perpulungen. Pedauh biak egois ras la peduli, tapi erlumba kita nggeluh sikeleng-kelengen. Ras peteluken, arah Lakon Persadan Si Badia, mata kinitekenta tetap terarah ku bas kerehen Yesus si peduakaliken.
I bas kesempaten enda pe icantumken kami bagin i bas Tata Gerejanta, si ngerana kerna Perjamuan Kudus si tersurat i bas Tata Laksana Ps. 32, Perjamuan Kudus:
1. Perjamuan Kudus harus dirayakan di Runggun sekurang-kurangnya 4 kali setahun.
2. Yang diperkenankan ikut mengambil bagian dalam Perjamuan Kudus adalah warga sidi dan warga sidi gereja lain sebagai tamu, yang tidak di bawah penggembalaan khusus.
3. Majelis Runggun mempersiapkan perayaan perjamuan kudus agar warga memahami dan menghayati arti perjamuan kudus serta melaksanakan pemeriksaan diri (sensura morum) dengan :
a. Mewartakan perayaan Perjamuan Kudus tersebut selama dua (2) kali Kebaktian Minggu berturut-turut.
b. Melaksanakan persiapan Perjamuan Kudus sebelum perayaan perjamuan tersebut.
4. Majelis Runggun melaksanakan pelayanan Perjamuan Kudus dalam Kebaktian Minggu atau Kebaktian Hari Raya Gerejawi serta Kebaktian Penutupan Pekan-pekan, SMS, SKMS dan Konpen Pendeta menggunakan Liturgi Perjamuan Kudus dan dilayankan oleh Pendeta.
5. Perjamuan Kudus menggunakan roti dan air anggur. Bagi warga yang tidak bisa minum air anggur disediakan teh atau air.
6. Dalam rangka perayaan Perjamuan Kudus terjadwal, Majelis Runggun dapat melaksanakan pelayanan Perjamuan Kudus di rumah atau di RS pada hari yang ditetapkan, yang dilayankan oleh Pendeta dengan menggunakan Liturgi Perjamuan Kudus yang disesuaikan bagi :
a. Warga yang sudah uzur tetapi masih mampu memahami dan menghayati arti Perjamuan Kudus, dan yang tidak dapat mengikuti Perjamuan Kudus di tempat kebaktian.
b. Warga yang sakit tetapi masih mampu memahami dan menghayati arti Perjamuan Kudus, yang tidak dapat mengikuti Kebaktian Minggu dalam waktu yang lama.
1. Perjamuan Kudus harus dirayakan di Runggun sekurang-kurangnya 4 kali setahun.
2. Yang diperkenankan ikut mengambil bagian dalam Perjamuan Kudus adalah warga sidi dan warga sidi gereja lain sebagai tamu, yang tidak di bawah penggembalaan khusus.
3. Majelis Runggun mempersiapkan perayaan perjamuan kudus agar warga memahami dan menghayati arti perjamuan kudus serta melaksanakan pemeriksaan diri (sensura morum) dengan :
a. Mewartakan perayaan Perjamuan Kudus tersebut selama dua (2) kali Kebaktian Minggu berturut-turut.
b. Melaksanakan persiapan Perjamuan Kudus sebelum perayaan perjamuan tersebut.
4. Majelis Runggun melaksanakan pelayanan Perjamuan Kudus dalam Kebaktian Minggu atau Kebaktian Hari Raya Gerejawi serta Kebaktian Penutupan Pekan-pekan, SMS, SKMS dan Konpen Pendeta menggunakan Liturgi Perjamuan Kudus dan dilayankan oleh Pendeta.
5. Perjamuan Kudus menggunakan roti dan air anggur. Bagi warga yang tidak bisa minum air anggur disediakan teh atau air.
6. Dalam rangka perayaan Perjamuan Kudus terjadwal, Majelis Runggun dapat melaksanakan pelayanan Perjamuan Kudus di rumah atau di RS pada hari yang ditetapkan, yang dilayankan oleh Pendeta dengan menggunakan Liturgi Perjamuan Kudus yang disesuaikan bagi :
a. Warga yang sudah uzur tetapi masih mampu memahami dan menghayati arti Perjamuan Kudus, dan yang tidak dapat mengikuti Perjamuan Kudus di tempat kebaktian.
b. Warga yang sakit tetapi masih mampu memahami dan menghayati arti Perjamuan Kudus, yang tidak dapat mengikuti Kebaktian Minggu dalam waktu yang lama.
Alu bage, GBKP la nari mengenal sakramen darurat. I ja nandangi mate, maka dilo Pendeta guna erbahan Lakon Persadan Si Badia. Adi mate kenca ia ngikuti LPS, seolah-olah Lakon Persadan Si Badia ndai si mabaisa ia selamat. Padahal kinitekenta man Yesus Kristus nge si mabai kita terkelin.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar